Nekromanti Ett äventyr - Uppdraget (Runda 1)

Liliana

Veteran
Hm. vad spelar det för roll om hon får reda på någons yrke när den åkt ut?

Säg att "Anna" åker ut, och är det yrket, hur hjälper det?
Om "Anna" är ulv, så är hon, är hon det inte, så är hon inte det.

Tyr

Hero
Cassius said:
Sen kan vi gå vidare med outningarna. Jag vill att Tyr ska outa eftersom han helt duckade undan det.
Hur menar du att jag duckade undan det? Jag trodde vi drevade. Om jag inte missat något så är du den enda som uttryckt någon form av misstanke mot mig, och det baserat på att jag inte kunde vara med från start. Så fort som fler börjar dreva mot mig så går med glädje ut med mitt föremål. Men som jag ser det så tjänar byn på att vi outar föremål, och då extra mycket om de som luktar ulv börjar. Jag har en teori kring föremålen och jag har sett brödsmulor som tyder på att andra går i samma tankar.

Liliana

Veteran
eftersom jag inte får ändra på mitt inlägg lägger jag in en förklaring här: Förutom min fråga så tycker jag att det verkar som om vi inte har nytta av den om vi lla inte outat våra yrken först.
Det var så jag menade. :gremsmile:

Cissi

Up to no good.
Liliana said:

Nu ska vi hammra dit det här en gång till.

Min förmåga, passiv, hjälper oss om någon försöker spika ett felaktigt yrke på någon som åkt ut. Rugas förmåga verkar vara nått liknande men hjälper såklart inte oss om det är jag eller Ruga som åker.

Jag kan inte heller veta vilket fraktion den som försvinner tillhör, oavsett yrke. Det finns inget i min roll som visar på att det här yrket skulle vara "ulvigt" eller "byboigt".

Och på tal om det. Vad skulle dylik info kunna ha för betydelse för spelet?

Cassius

Hero
Tyr said:
Cassius said:
Sen kan vi gå vidare med outningarna. Jag vill att Tyr ska outa eftersom han helt duckade undan det.
Hur menar du att jag duckade undan det? Jag trodde vi drevade. Om jag inte missat något så är du den enda som uttryckt någon form av misstanke mot mig, och det baserat på att jag inte kunde vara med från start. Så fort som fler börjar dreva mot mig så går med glädje ut med mitt föremål. Men som jag ser det så tjänar byn på att vi outar föremål, och då extra mycket om de som luktar ulv börjar. Jag har en teori kring föremålen och jag har sett brödsmulor som tyder på att andra går i samma tankar.
Jag är med dig angående att vi ska börja med föremålen. Jag tycker vi ska avbryta drevet mot Cissi och jag skulle gärna se att du började, varför?

1. För du har inte varit särskilt delaktig.

2. För att du inte har smulat.

Men missförstå mig rätt, jag tycker inte att du är rödare än någon annan. Men någonstans måste vi börja. Jag är beredd på att outa.

Liliana

Veteran
Har inte kommit på hur man citerar än, så ni får leva med det helt enkelt.

Cissi; Vi får ju reda på om personen är ulv eller inte när den åker ut, så om den är yrket du pratar om, så kanske andra av samma yrke är av samma fraktion?
Det skulle ju hjälpa oss i spelet.

Tänker jag fel?

Tyr

Hero
Liliana said:

Om folk sitter inne på dubblettförmågor så kan vi använda dem för att ge ett grönare sken till folk, och därmed hjälpa oss ringa in varulvarna. Låt oss säga att spelare 1 och spelare 2 båda kan känna av när spelare av yrke x lämnar spel. Om vi håller spelare 1 för grön så kan det vara värdefullt att låta spelare 2 gå ut med sin förmåga först så att den gröna spelaren kan döma den vi är osäkra på. Om vi går ut med våra yrken så blir denna metod mer eller mindre värdelös (antagligen).

Konrad Konvalj

Myrmidon
Okay. Det har hänt en del och vi måste som Cassie säger få till lite struktur här.

Cissi har outat diverse. Nu släpper vi det för nu och går vidare. Enligt mina små hunsches så har ett flertal andra spelare liknande uppbyggnad av sina roller så därav bör vi lämna det spåret tillsvidare och ge oss på andra spelare som kanske inte har liknande pryttlar.

Jag tror mig ha fattat lite av Mukwa´s upplägg här, men det är nog bättre att låta det sjunka in lite mer innan jag plockar fram mina tankar om det hela.

Nu jagar vi lite ulvar istället!

Min röst ligger på Larsson. Hans outning ger mig ingenting och den är bara safe. Den är outad helt utan press också så Larsson själv tycker ju inte att det är av vikt på något vis.

Att Brynte hakar på mig där är väl inte så konstigt. Förutom då att jag får dåliga vibbar av Brynte. Det är lite mycket följa john från Brynolfs sida och jag känner än så länge inte igen en toppnotch-bybo-Brynolf. Lite press på Brynte i ett tidigt skede skulle då jag må bra av.

Jag skulle således villa ha två starka drev igång. Det funkar tack vare att vi har en massa spelare och det får lite rulijans på det hela.

Röst: Larsson

Jag själv kommer såsa lite nu och återkommer lite senare.

Cissi

Up to no good.
Liliana said:
Har inte kommit på hur man citerar än, så ni får leva med det helt enkelt.

Cissi; Vi får ju reda på om personen är ulv eller inte när den åker ut, så om den är yrket du pratar om, så kanske andra av samma yrke är av samma fraktion?
Det skulle ju hjälpa oss i spelet.

Tänker jag fel?
Det skulle hjälpa oss i spel, om alla outar sina yrken och om alla är ärliga med sina yrken. Vilket jag tvivlar på att folk är.

Men att alla ulvar har samma yrke är nog en vild chansning. Däremot ska vi nog inte vara rädda för att förenkla saker och inte krångla till grejer i onödan.

_______

Man citerar genom att klicka på knappen "svara på detta inlägg med citat" nere till höger. :gremsmile:

Korpa

Umenörd
Tja, jag är tämligen säker på att jag vet vad grejen med föremålen är. Eller ja, en av grejerna åtminstone, men jag håller på den kunskapen ett tag till. I nuläget är det något ulvarna mår bättre av att veta och byborna kommer nog kunna klura ut det när fler föremål är outade.

Och ja, jag ska hoppa på ett drev också, måste bara fundera på vem jag är mest nyfiken på.

Korpa

Umenörd
Ruga said:
Jag är med på att outa föremål. Men vad betyder smulat?
Att man har hintat om något som finns i ens roll i något inlägg, utan att skriva rakt ut att det är något som finns i ens roll. Hänger du med då?

Korpa

Umenörd
Röst: LSJLarsson

Motivering: Vimes har outat mer än tillräckligt, Cissi har gett oss värdefull information och istället för att starta ytterligare ett drev eller sprida ut rösterna mer så sällar jag mig till K.K och Brynolf. Det är för tidigt att avgöra vem som är grön eller röd, men jag vill gärna höra mer från LSJLarsson. En frivillig och otroligt vag outning gör ingen nytta för byn.

Max Raven

T12-kultist
Antalet vålnader kan ha ett syfte, även om min första reaktion var att det var ett typiskt magiskt tal.

Snackar egentligen lite mer än jag kanske borde - tripp_trapp nämnde det här, men massvis med inlägg blir lätt lite oöverskådligt. Dessutom spär det på paranoian - vilket kan hjälpa varulvar. Å andra sidan är vi ingenting utan information. Frågan är bara vad som är nyttig information - ska man hårddra det så är det bara information som är i konflikt med vad vi redan fått veta.

Jag är ju lite ny på det här, så jag har inte så bra koll på hur effektivt drev är, men det verkar bättre än att rösta i blindo. :gremsmile:

Man borde kunna göra en informationskarta över vad folk har sagt (och vad andra sagt om dem), men lite osäker på om det är okej att posta bilder i tråden (behövs egentligen inte, men mer överskådligt kanske) och själv har jag nog inte tid att sammanställa en.

Kanske lite nyttig info: Har jag sagt att jag själv inte kan använda mitt föremål?

Vimes

Sillkung
Vimes said:
Cissi said:
Inget i min roll talar om en tredje fraktion. Däremot så omnämner den specifikt en viss typ av yrke. Jag såg detta som ett omnämnade av en tredje fraktion men nu vet jag att så inte var fallet.
Ok...

Alltså, för mig är du en god kandidat att outa vad det gäller för yrke.

Hur som helst vet jag inte(utifrån min roll och infon i den) om jag köper att Mukwa skulle säga "nä, det handlar inte om DTF". Jag tycker det luktar lögn faktiskt. Eller så har du helt enkelt en annan förmåga än jag (och KK?).
Jag tror att jag eventuellt övertolkade dig lite, Cissi. När jag läser ditt inlägg igen om det här med yrke, DTF och Mukwa så ser jag att det går att tolka det som att du har samma förmåga som jag och att du inte ljugit.

Men, jag skulle vilja vara lite dryg: kan du recappa hela din tankeprocess? Börja i din tolkning med att din roll hintade om DTF hur tänkte du då? Och gå igenom Mukwas svar, hur ska de tolkas: har hans sagt att det är ett yrke du får veta? Och att det yrket inte har något att göra med fraktion?

Kan du göra det? Utan att citera något eller outa mer än du redan gjort.

Vimes

Sillkung
Max Raven said:
Kanske lite nyttig info: Har jag sagt att jag själv inte kan använda mitt föremål?
Det här var intressant, tack för den!

Men... rösta på någon!

Max Raven

T12-kultist
Okej, om du insisterar.

Eftersom det finns fler som röstat på hen så kanske det är dags att sätta lite extra press på denne:
Röst: LJSLarsson

Cissi

Up to no good.
Vimes said:
Vimes said:
Cissi said:
Inget i min roll talar om en tredje fraktion. Däremot så omnämner den specifikt en viss typ av yrke. Jag såg detta som ett omnämnade av en tredje fraktion men nu vet jag att så inte var fallet.
Ok...

Alltså, för mig är du en god kandidat att outa vad det gäller för yrke.

Hur som helst vet jag inte(utifrån min roll och infon i den) om jag köper att Mukwa skulle säga "nä, det handlar inte om DTF". Jag tycker det luktar lögn faktiskt. Eller så har du helt enkelt en annan förmåga än jag (och KK?).
Jag tror att jag eventuellt övertolkade dig lite, Cissi. När jag läser ditt inlägg igen om det här med yrke, DTF och Mukwa så ser jag att det går att tolka det som att du har samma förmåga som jag och att du inte ljugit.

Men, jag skulle vilja vara lite dryg: kan du recappa hela din tankeprocess? Börja i din tolkning med att din roll hintade om DTF hur tänkte du då? Och gå igenom Mukwas svar, hur ska de tolkas: har hans sagt att det är ett yrke du får veta? Och att det yrket inte har något att göra med fraktion?

Ja.

Jag läste min roll och tolkade, utifrån Äventyrare och Plundrare, att det som omnämdes i min förmåga var ytterligare en fraktion och att jag kunde få veta huruvida en person som försvann tillhörde denna fraktion.
Och så tänkte jag, när KK hasplade ur sig att hans roll indikerade att vi inte skulle få reda på fraktion på de som försvann, att då kanske jag kunde identifiera den tredje fraktionen om någon anna kunde identifiera de andra.

Sen frågade jag Mukwa om X (det som omnämns i min roll) var samma sak som ulv. Han sa att plundrare var ulv och att X var ett yrke. (Förmodligen hade han inte sagt om det var en tredje fraktion om så var fallet men eftersom jag inte bara fick ett ja eller nej svar så anser jag att detaljen är viktig)

När Mukwa så tydligt sa att det var ett yrke så började jag fundera på om jag missförstått allt med fraktion och tror nu istället att det inte alls har med fraktion att göra utan pekar på att yrkena är en detalj vi måste titta närmare på.

Jag får som sagt reda på huruvuda en spelare haft det här yrket när den personen försvinner. Inte vilket yrke en person har, utan om en person har DET HÄR yrket.

Det leder mig till att tro att yrket som sådant är viktigt. Varför jag också ändrade mig när det kommer till att outa yrke till förmån för föremål.

Tyr

Hero
Vimes said:

Jag misstänker att du är en bybo som gjort en blunder Cissi. Under rätt omständigheter så låter det trovärdigt. Det finns saker som du sagt som vore svåra att få till som varulv, även om det inte är omöjligt. Jag tar bort min röst från dig, men du får gärna göra så som Vimes sagt (vilket jag ser att du redan gjort eftersom jag skriver så jäklar långsamt).

Jag lägger istället min röst på LJSLarsson så som så många andra har gjort. Det har inte varit mycket substans från hans håll. Lite väl trevande och försiktigt. Som t.ex. att han trodde han visste hur KK tänkt då han gjorde fel i början, när jag tyckte det kändes självklart hur det gått till om KK är bybo. Han är försiktig med outandet med när det inte verkar finnas någon anledning att vara försiktig. Undantaget en sak som han inte visade alls. Det känns som någon som någon försöker passa in med som inte har nog med kunskap för att göra det. Jag har kanske läst boken som är LJSLarsson fel, men det är det dreven är till för så:

Röst: LJSLarsson

Vimes

Sillkung
Ok, Cissi det låter som en trovärdig story. Att du tror att X är en fraktion tillsammans med "äventyrare" och "plundrare" har jag förståelse för, så skulle man kunna tolka min info också. Bra att du fått klarhet från Mukwa att det inte rör sig om en tredje fraktion.

Det som skraver lite är att Mukwa alltså sagt till dig att "X är ett yrke". Det verkar lite väl generöst med info från SL:s sida. Det hade ju räckt med att han sa att "Plundare är ulv." Eller hur?