Nekromanti Ett äventyr - Uppdraget (Runda 1)

tripp_trap

Veteran
Vimes said:
Tripp. Nu får du punkta upp vad det är du har emot mig och vad du vill ha av mig.
Okej, punktlistan nedan har jag alltså kokat ner från inlägget jag skrev för länge sedan och sedan citerade igen i mitt förra inlägg. Varje punkt har en liten utveckling under sig, om du har tid att läsa det.

1. Varför är vålnaderna och deras antal en parodi på tidigare spel?
Du menade att antalet vålnader inte spelade någon roll, vilket du tycktes motivera med "Jag uppfattar det till och med som om Mukwa parodierar tidigare spel genom att vålnaderna är så övertydliga med att det finns plundrare (varulvar) bland oss, That's it.". Jag undrar vad exakt mukwa parodierar? Har du någon länk eller är det bara något man fattar om man spelat tillräckligt länge (Om ja, kan andra veteraner bekräfta detta)? Din formulering kanske var lite underlig bara, men det du skrev känns som en non-sequitur. Vålnaderna säger uppenbara saker = parodi på tidigare spel...?
2. Vad har föremålen för betydelse, om någon?
Jag vill se något matnyttigt från dig, i synnerhet nu när du satt dig så på tvären efter ditt outande. Eftersom vi diskuterade (och fortfarande diskuterar) föremål tänkte jag att detta ämne var lämpligt för dig att prata lite om.

Vimes said:
Jag är inte intresserad av att diskutera De 7 med dig, för det om något är snömos. Det är en ickedikussion, och din vilja att hänga fast i den med näbbar och klor är anmärkningsvärd.
Att det är snömos baserar du på...? Som sagt, jag är rätt ny på sånt här, men hittills har du inte motiverat annat än det jag citerar ovan. Hjälp mig förstå varför du tycker att det är så onödigt. Men om du inte vill prata om det, skippa punkt 1 ovan.

Vimes said:
Jg antar att du försöker säga att ditt föremål är en nyckel. Men faktum är att man inte dyrkar upp saker med en nyckel, det gör man med dyrkar. Är det inte bara så att du försökt att plantera in en alibibrödsmula att skörda senare? Kommer jag hitta fler avvikande formuleringar om jag granskar dina inlägg närmare?
Här drar vi hastiga slutsatser om min smulning ser jag. Läser man det citerade stycket ovan, mening för mening får jag fram:

1. tripp_trap har en nyckel?
2. man dyrkar inte saker med nycklar
3. tripp_trap planterar alibi?
4. tripp_trap är skum?

Detta från att jag sagt "Det är dags att dyrka upp mer av dina hemligheter, Vimes." långt innan Cissi nämnt dyrkar eller ens att särskilt många hintat om sina föremål. Brukar du ofta anstränga dig så hårt för att hitta scumtells på någon som riktar ljus, inte ens särskilt starkt ljus, mot dig? Som sagt, det är mest ditt beteende som stör mig, Vimes.

Vimes said:
Alltså. Ni måste börja formulera ordentliga motiveringar till varför ni misstänker folk. Jg blir misstänkt av Cissi, Disel Monster och Tripp, argumenten är typ:

"Med tanke på allt som hänt och sagts... Öh... Alltså allt det där..."

"vico och kk och vimes hänger ihop! Jg tänker inte belägga det med något annat än min (bevisat) värdelösa magkänsla! Tjoho!"

"Vimes vill inte diskutera saker han uttryckligen sagt är helt irrelevanta med mig, bu hu."

Ni får fan börja spela ordentligt nu.
Ja, jag har uppenabarligen mycket att lära av din motivering mot mig här ovanför, den var ju välgrundad om något.

Vimes said:
Snälla. Ni som röstar och misstänker mig:

Kan ni presentera några hållfasta argument?
Pröva att välvilligt, eller i alla fall inte fientligt, läsa inläggen som de som röstar mot dig postar.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Mmmkay.

Cissi är igång med diverse outnings strategier.

Jag är på!

Röst: Larsson

Efter Larsson skall nästa ulv-kandidat upp till rakning. Vi skall lixom rösta på de vi tror är ulvar och låta dem outa först. Jag har snabbt ögnat igenom tråden och ser ju att Vimes gör sitt bybo jobb och låter bli att outa viken yrkeskategori han har koll på och det med all rätta.

Ni som har Vimes som skäligen misstänkt för ulveri måste ju som Vimes skriver komma med något. Samma sak mot mig lixom. Jag kommer inte att outa nått mer om min roll den här rundan. Om inte ett flertal ulv kandidater har outat före mig.

Min lista på turordning ser ut som så här:

1. Larsson
2. Brynolf
3. Liliana

Cissi

Up to no good.
Konrad Konvalj said:
Mmmkay.

Cissi är igång med diverse outnings strategier.

Jag är på!

Röst: Larsson

Efter Larsson skall nästa ulv-kandidat upp till rakning. Vi skall lixom rösta på de vi tror är ulvar och låta dem outa först. Jag har snabbt ögnat igenom tråden och ser ju att Vimes gör sitt bybo jobb och låter bli att outa viken yrkeskategori han har koll på och det med all rätta.

Ni som har Vimes som skäligen misstänkt för ulveri måste ju som Vimes skriver komma med något. Samma sak mot mig lixom. Jag kommer inte att outa nått mer om min roll den här rundan. Om inte ett flertal ulv kandidater har outat före mig.

Min lista på turordning ser ut som så här:

1. Larsson
2. Brynolf
3. Liliana

Och min lista är:

1. Vimes
2. KK
3. Larsson

Varken du, KK eller Vimes har bemött mina ideér och nu håller du, KK, vimes om ryggen genom att inte ens andas nått om mina anklagelser eller mitt röstbyte mot honom.

Nej jag vill att Vimes outar vilket yrke han kan sia försvinner!
Sen, KK, SEN Larsson!

Så, chop, chop!

Konrad Konvalj

Myrmidon
Cissi said:
Och min lista är:

1. Vimes
2. KK
3. Larsson

Varken du, KK eller Vimes har bemött mina ideér och nu håller du, KK, vimes om ryggen genom att inte ens andas nått om mina anklagelser eller mitt röstbyte mot honom.

Sen, KK, SEN Larsson!

Så, chop, chop!
Jo jag anser ju att Vimes spelar rätt smart och i linje med mitt eget spel så det vore ju att skjuta mig själv i foten att hålla med dig.

Jag gillar ju att du tar tydlig ställning Cissi, fler borde göra det!

Cissi

Up to no good.
Konrad Konvalj said:
Cissi said:
Och min lista är:

1. Vimes
2. KK
3. Larsson

Sen, KK, SEN Larsson!

Så, chop, chop!
Jo jag anser ju att Vimes spelar rätt smart och i linje med mitt eget spel så det vore ju att skjuta mig själv i foten att hålla med dig.

Jag gillar ju att du tar tydlig ställning Cissi, fler borde göra det!
Så, du smörar. Det har du inget för. Skjut dig i foten för byns skull, KK. Den by som du refererade till som "byn" och inte "oss" förut... Skjut dig i foten för oss!

Vimes

Sillkung
Cissi said:
Jag tycker att jag har en spelteori, något som du efterfrågat under hela ditt månglande fram och tillbaka under dagen idag men nu möter du inte mina anklagelser med någon egen teori utan låter mest panikslagen.

Säg varför jag har fel eller outa det yrke du kan sia!
Ett tips om du vill att folk ska outa saker för att du säger det är låta bli att tillskriva dem saker som "panikslagenhet". Nu vill jag nästan ge fan i att hjälpa dig i din outningsdrive bara för att jag tycker det är så jävla sunkigt, trots att din spelteori är så bra som någons. Jag ser gärna att vi försöker pinna scum tells på folk, jag ger inte ett skit för larv om att folk verkar panikslagna, resonemang om "nu spelar du som du gjorde någon gång jaddedi jaddedi", eller små paranoida fjärilar i magen. Kom med konkreta grejer, belägg dem med citat och ordentliga resonemang, men försök hålla igen på svepande beskrivningar som inte argumenterats för eller belagts någonstans.

Även om din spelteori är ok, Cissi så har jag två noterade scumtells på dig. Jag är inte så sugen på att spela ditt spel just nu...

Konrad Konvalj

Myrmidon
Cissi said:
Så, du smörar. Det har du inget för. Skjut dig i foten för byns skull, KK. Den by som du refererade till som "byn" och inte "oss" förut... Skjut dig i foten för oss!
Grejen nu är ju att du klättrar som en rejäl bubblare på min varulvslista. Du är alternativ 1 en väldigt panikslagen bybo som ser rött vart du än kolla eller så är du 2 en panikslagen ulv som gör allt för att få bort strålkastaren som riktas mot Larsson.

Larsson är ju topp 1 kandidat på ulv listan genom alla tider och jag kommer skjuta mig i stjärten om han inte är ulv. Du gör ju nu allt för att han skall komma undan ett tag till och dessutom få lite hjälp på traven med sin outning.

Minns jag rätt har du tidigare proklamerat typ föremåls outning eller yrkes outning och absolut inte förmåge outning? Jag kan ha fel men nu måste jag ju dragga lite med tanke på ditt spelande.

Vimes

Sillkung
Alltså, Tripp. Du förstår väl att du har brödsmulat dyrksats, och när någon annan outar dyrkar och jag påpekar detta ändrar du det till "låsa upp" (= vilketväl rimligtvis borde innebära nyckel). Hur är detta inte en scum tell?

Vimes

Sillkung
Och aen tripp, du har verkligen inga argument alls mot mig. Sorry. Det är bara mök.

Patient Beta

Swordsman
Jag kom att tänka på en grej, och gick tillbaka i trådarna för att dubbelkolla. Och nu kanske jag tänker helt uppåt väggarna, men i början var det lite rabalder om ditt missförstånd om att få veta fraktion, varpå Korpa snabbt kom in och kommenterade.

Cissi kom ju med två ganska tätt på varandra följande kommentarer som känns som ett försök att spinna vidare på samma tankegång där:

Cissi said:
Ja, jag vill också veta hur många ulvar som finns i spel.

En till tanke på KKs inlägg. I andra spel där vi inte per automatik fått reda på de utröstades tillhörighet så har det ju funnits någon som får reda på det. Det skulle vara behändigt minst sagt.

Jag är lite nervös över att KK och Vimes är online samtidigt just nu och börjar jaga Vico. Sen är jag väl nojjig över KK för att han lurade mig så grovt i TMNT så man kanske inte ska lyssna på mig alls i det här skedet. Men om Vimes och KK är ulvar så kan vi lika gärna ge upp och gå hem.
Cissi said:
Konrad Konvalj said:
Inte för att vara så men..

Jag "jagar" Vico. Vico "jagar" Vimes. Vimes "jagar" KK.

Hur många ulvar tror du på Cissi? Vad tror du om upplägget?
Jag tror... att det finns min fem ulvar i spel och att det finns förmågor som funkar "aktivt" eller "passivt".

I exempelrollen så finns det en förmåga som verkar vara aktiv, och sen så min tanke ovan att det borde finnas någon som kan få veta fraktion på den utröstade, det är i min mening en passiv förmåga.

Men längre än så har jag inte kommit.

Vad tror du själv, KK?
Jag undrar lite här, Cissi, är det här någon räddning från att verka ulvig när du först kastar dig på KKs feltänk (or is it?)? Eller hade nu någon annan tanke bakom det här?

Det här är alltså bland de allra första inläggen.

Cissi

Up to no good.
Jag köpslår gärna lite med er i det här.

Vimes: Du säger att du kan köpa delar i min teori men väljer att inte göra som jag säger för att du tycker jag spelar sunkigt. Vad är det för bybosinställning? Om du tror att byn kan tjäna på vad jag efterfrågar så borde du knäppa mig på näsan och säga att jag spelar asfult men ändå outa.
Annars får du ge mig ett bra motförslag till varför vi inte ska göra som jag säger. Jag är idel öra, förhandlingar är mitt bord.

KK: Jag har börjat analysera de outningar som kommit fram under dagen, det är varför ag efterfrågar förmågeoutning just nu. Jag tror att det kan ge oss en hel del som bara outning av föremål och yrken inte kan. Eftersom majoriteteten av spelarna verkar ha förmågan "Jag får veta om yrke X lämnar", så kan det ge oss en hel del.

Det ger oss alla yrken, men inte vilken spelare som sitter på vilket yrke.
Det ger oss en bild av vilken sorts yrken som finns representerade och utifall vi kan göra nått med det.
Jag har inte släppt Larsson, men jag tycker Vimes är mycket intressantare att outa just nu.

Det är min ställning.

Dessutom så ser jag massor av spelare online men ingen som skriver något. Jag vill inte att detta blir en fight mellan mig, Vimes och KK. Alla andra måste in och börja göra sina röster hörda! Var är ni! Kom igen nu. Byn har aldrig vunnit på inaktiva bybor!

Vimes

Sillkung
Gud vad tjurig jag är, sorry. Men ni spelar fan inte bra.

Det suger dock om jag blir megamisstänkt för att jag är irriterad. Så:

Jag får veta när en Riddare lämnar spel. Till detta ges en flufförklaring kopplad till MITT yrke.

Nu ska jag sova.

Vimes

Sillkung
Jag tror mest på teorin att vare sig yrke eller föremål spelar någon roll för spelet.

Cissi

Up to no good.
Empiricus said:
Jag kom att tänka på en grej, och gick tillbaka i trådarna för att dubbelkolla. Och nu kanske jag tänker helt uppåt väggarna, men i början var det lite rabalder om ditt missförstånd om att få veta fraktion, varpå Korpa snabbt kom in och kommenterade.

Cissi kom ju med två ganska tätt på varandra följande kommentarer som känns som ett försök att spinna vidare på samma tankegång där:

Cissi said:
Ja, jag vill också veta hur många ulvar som finns i spel.

En till tanke på KKs inlägg. I andra spel där vi inte per automatik fått reda på de utröstades tillhörighet så har det ju funnits någon som får reda på det. Det skulle vara behändigt minst sagt.

Jag är lite nervös över att KK och Vimes är online samtidigt just nu och börjar jaga Vico. Sen är jag väl nojjig över KK för att han lurade mig så grovt i TMNT så man kanske inte ska lyssna på mig alls i det här skedet. Men om Vimes och KK är ulvar så kan vi lika gärna ge upp och gå hem.
Cissi said:
Konrad Konvalj said:
Inte för att vara så men..

Jag "jagar" Vico. Vico "jagar" Vimes. Vimes "jagar" KK.

Hur många ulvar tror du på Cissi? Vad tror du om upplägget?
Jag tror... att det finns min fem ulvar i spel och att det finns förmågor som funkar "aktivt" eller "passivt".

I exempelrollen så finns det en förmåga som verkar vara aktiv, och sen så min tanke ovan att det borde finnas någon som kan få veta fraktion på den utröstade, det är i min mening en passiv förmåga.

Men längre än så har jag inte kommit.

Vad tror du själv, KK?
Jag undrar lite här, Cissi, är det här någon räddning från att verka ulvig när du först kastar dig på KKs feltänk (or is it?)? Eller hade nu någon annan tanke bakom det här?

Det här är alltså bland de allra första inläggen.

Empiricus, jag har redogjort för det där.

Cissi said:
Ja.

Jag läste min roll och tolkade, utifrån Äventyrare och Plundrare, att det som omnämdes i min förmåga var ytterligare en fraktion och att jag kunde få veta huruvida en person som försvann tillhörde denna fraktion.
Och så tänkte jag, när KK hasplade ur sig att hans roll indikerade att vi inte skulle få reda på fraktion på de som försvann, att då kanske jag kunde identifiera den tredje fraktionen om någon anna kunde identifiera de andra.

Sen frågade jag Mukwa om X (det som omnämns i min roll) var samma sak som ulv. Han sa att plundrare var ulv och att X var ett yrke. (Förmodligen hade han inte sagt om det var en tredje fraktion om så var fallet men eftersom jag inte bara fick ett ja eller nej svar så anser jag att detaljen är viktig)

När Mukwa så tydligt sa att det var ett yrke så började jag fundera på om jag missförstått allt med fraktion och tror nu istället att det inte alls har med fraktion att göra utan pekar på att yrkena är en detalj vi måste titta närmare på.

Jag får som sagt reda på huruvuda en spelare haft det här yrket när den personen försvinner. Inte vilket yrke en person har, utan om en person har DET HÄR yrket.

Det leder mig till att tro att yrket som sådant är viktigt. Varför jag också ändrade mig när det kommer till att outa yrke till förmån för föremål.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Cissi said:
KK: Jag har börjat analysera de outningar som kommit fram under dagen, det är varför ag efterfrågar förmågeoutning just nu. Jag tror att det kan ge oss en hel del som bara outning av föremål och yrken inte kan. Eftersom majoriteteten av spelarna verkar ha förmågan "Jag får veta om yrke X lämnar", så kan det ge oss en hel del.
Då kan du vara behjälplig och kasta upp det formuläret så att vi kan beskåda det lite närmre.

Sen så håller jag fullt ut med på att det är så här vi kan jaga ulvar. Därav tänker jag inte outa vilken yrkesgrupp jag kan godkänna vid ett bortfall.

För att effektivisera den här outningen till byns fördel så måste vi dreva de som vi anser är mest misstänkta och låta dem börja.

Korpa

Umenörd
Cissi said:
Vimes said:
Cissi said:
Och vad är yrke X? Det är det jag efterfrågar. Eftersom min förmåga är precis den, och flera med mig har samma men vi har outat. Vad är du rädd för? Varför säger du inte vilket yrke som är X?

Jag bara undrar.
Jag outar inte det för att jag inte vill ge ett ännu icke outat yrke till varulvarna.

Jag outar hellre mitt eget yrke än yrke X.
Här tänker vi olika då.

Jag tänker att om vi får ut yrkena genom förmågorna så måste ulvarna (om de inte har några yrken) ljuga sig kvar genom att hävda ett yrke som de inte har men bland de som blivit outade bland siarna (vilket vi alla väl kan kallas lite till mans).

Om ulvarna nattmördar prästen får den som siar prästen (om denne är kvar i spel) reda på detta och om sen då en ulv hävdar prästroll är det en uppenbar lögn.

Om i istället outar yrken först så kommer tivlet alltid att finnas att om en person outar präst och en annan säger, men vänta jag är präst. Detta tvivel kommer finnas kvar tills endera av prästerna dör och vi får reda på sanningen.

Jag tycker att jag har en spelteori, något som du efterfrågat under hela ditt månglande fram och tillbaka under dagen idag men nu möter du inte mina anklagelser med någon egen teori utan låter mest panikslagen.

Säg varför jag har fel eller outa det yrke du kan sia!
Okej, jag kan säga varför du har fel.

Om vi outar yrken (eller yrkesgrupper som vissa tycks ha) så ger vi tänkbara saker för ulvar att hävda. Det här kan möjligtvis bara bra för att man då kan få dubletter av yrken, något jag betvivlar finns (men det är iofs mer en känsla så jag kanske ändrar mig sen), men vi kommer hursomhelst bara få veta svart på vitt vad som är sant efter att någon av dubletterna har åkt ut. Som jag ser det så finns det inget scenario där det är riktigt bra för oss att outa vilka yrken och yrkesgrupper som finns, särskilt inte med tanke på att vi vet att föremålen inte hör ihop med ens egna yrke utan med någon annans.

Nä, jag tycker att föremålen är säkert och fint, då kan vi alltid claima våra egna föremål när vi har en lista på föremål och stärka upp våra yrken på det sättet, men det är fortfarande inte det som kommer fånga ulvarna i våra led. Det är en ev. vanlig siare som kan aktivt sia och vår jakt på scumtells.