Okej, några dagar borta, en massa rollspel i formerna Rogue Trader och Pendragon avklarat, och nu 10 timmar till klockan K. Jag är tillbaka och relativt online resten av dagen.
tripp_trap said:
Empiricus said:
Det som hände kring tripp_trap kan tolkas på två olika sätt.
Om tripp är Bybo så borde han vara en prime kandidat för Ulvarna att jaga på i stressen från rundans slut. tripp_trap ger nog ett mycket rödare sken i mångas ögon nu när det varit så mycket strålkastarljus på honom, och han varit så nära att röstas ut.
Jag förstår inte det sista, hur ger jag ett rödare sken när andra var villiga att offra mig utan större motivering? Eller menar du bara generellt att jag i och med strålkastarljuset lätt får fler misstankar?
Det är det senare alternativet jag menar, att du om du är grön ändå nog blir rödare i mångas ögon just för att så många varit på dig. Att folk alltså tänker "så många kan väl inte ha fel"
tripp_trap said:
Empiricus said:
Konrad Konvalj räddade ju tripp genom att kliva tillbaka på Cassius, men vi var tre som genom att gå från Cassius till tripp hade kunnat slänga ut honom ur spel: Jag, Korpa och Brynolf.
Detta är intressant. Minns någon vilka av dessa som var online/aktiva vid rundans avslutande minuter? Det är sånt man borde ha försökt plita ner, men det är lätt att vara efterklok. Någon/några kan i och för sig ha varit osynlig också. De som var aktiva men valde att köra vidare på Cassius ser jag som lite grönare, men det är såklart en subjektiv åsikt. Jag skulle inte riskera att tappa byns övertag på en i min mening skraltigt underbyggd och framhastad sista-minuten utröstning. Andra kanske skulle.
Samtliga var aktiva, även Brynolf kom in och skrev på slutet även fast han var ute någonstans. De ende som jag noterade inte var aktiv under slutet av rundan var Tyr och Cassius, samtliga andra förutom dem var inne och skrev.
tripp_trap said:
Empiricus said:
Det var också tre personer som hade kunnat ge Sudden Death genom att rösta på tripp: Tyr, Ruga och Liliana.
Sudden death var nog ingen intresserad av. För en ulv hade det varit onödig uppmärksamhet i relation till en bybos död, och för en bybo ser de nog hellre en påstodd ulv dö snarare än en för dem okänd person. De tre ovan tre blir varken mer eller mindre gröna av sitt agerande, i mitt tycke.
Sant, men hade jag inte nämnt att de hade den möjligheten så hade mitt inlägg varit mindre komplett, och jag vill gärna inte strunta i att nämna något som faktiskt är möjligt.
tripp_trap said:
Empiricus said:
Om tripp är Ulv så måste slutet på rundan verkligen ha varit stressigt för Ulvarna, eftersom de då stod nära att två Ulvar skulle ryka. Då hade vi haft 10 spelare kvar i spel, och 1 (eller 2) Ulv(ar). Gott om tid att finna den röda ärtan i salladen.
Definitivt, vore jag ulv och vi bara var tre kvar hade det garanterat varit svettigt. Men man kan se det ur en annan synvinkel också. Att Max Raven hoppade på mig var ett gyllene ögonblick att snabbt få ut en bybo. Efteråt hade de som röstat på mig kunnat argumentera för att det var värt chansningen och att det trots allt var Max Raven som initierade utröstningen.
Jo exakt, det är ju lite det jag går in på i mitt första antagande ovan, att du är grön. Då är ju jakten på dig som Max drev igång ett perfekt tillfälle att få ut dig. Det här resonemanget är utifrån om du är röd, och är du röd så är antagligen ulvarna de som ville få mer fokus på Dieselsoppa eller Cassius.
tripp_trap said:
Empiricus said:
Om tripp är grön så blir genast Vimes mycket rödare i mina ögon genom att han är, enligt vad jag uppfatat, den som varit mest aktiv i att driva ut tripp. Konrad Konvalj blir grönare i och med att han räddade tripp en runda till.
Jag vet att jag är grön, så då förstår du kanske hur jag ser på Vimes just nu. Men det hela kan också kokas ner till att jag och Vimes har olika spelstil som krockar en del. Vi har också uppenbarligen olika misstänkt-listor som bygger på olika kriterier.
Det är sant, alla tänker ju trots allt olika. Det ovan nämnda är hur jag skulle tolka den situationen då.
tripp_trap said:
Empiricus said:
Och självklart måste jag också underhålla min hobbyteori om att Ulvar inte kan ha slutrösten på Ulvar.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
Om tripp också är Ulv så finns de kvarvarande Ulvarna bland Liliana och Ruga.
Om tripp inte är Ulv men Dieselsoppa är det så är Vicotnik den enda kvarvarande Ulven.
Om tripp inte är Ulv och inte Dieselsoppa heller så finns Ulvarna bland Liliana, Ruga, Vicotnik och Vimes.
</div>
Om jag vore ulv så faller din teori, min slutröst i förra rundan låg på Cassius trots allt. Eller menar din teori att ulvarna inte får ha sin slutröst på en
lyckad hängning? I så fall blir det väldigt komplicerat för ulvarna. Men jag är inte ulv, så i övrigt kan det väl fortfarande stämma. Men det verkar vara en onödigt hård åtstramning av ulvarna, varför skulle det behövas i balanssyfte? </div></div>
Om du är Ulv så faller teorin i och för sig, det har du rätt i. Att du är grön är alltså bra för min teori. Men min teori kan ju såklart vara helt fel. Men tills den är motbevisad/omöjlig så håller jag den i huvudet också.
tripp_trap said:
Empiricus said:
tripp_trap, vet du någonting om vad för förmåga som Lu-Kaazh skulle få av dig? Vad tror du om min tolkning av möjliga lägen förra rundan, känns den som att den stämmer med hur landet ligger?
Nej, som jag sagt vet jag inget om vad Lu-kaazh skulle få för förmåga genom mitt frånfälle. För din andra fråga hänvisar jag till mina kommentarer ovan. Men överlag verkar det du säger rimligt, en god analys. Dock:
tripp_trap said:
Empiricus said:
Tänk om tripp_trap och Liliana är Ulvar och de vet att Dieselsoppa får en förmåga när Lu-Kaazh dör, en förmåga som de visserligen kanske kan blocka. Om så är fallet så är väl Dieselsoppa önskvärd att ligga kvar på för att kanske lyckas få ur spel?
Nu bara spånar jag, visserligen.
Du förutsätter i detta resonmenag dels att Dieselsoppa faktiskt har fått en förmåga genom Lu-kaazh död, samt att ulvarna kan blockera den. Det blir två alltför ogrundade antaganden för min smak. Bara Dieselsoppas ord står som garant för att han fick en förmåga när Lu-kaazh dog. Han har vad jag sett inte smulat det minsta om detta. Vidare, om ulvarna kunde blockera en förmåga, varför först nu? Både Korpa och Max Raven har outat sig sedan runda två. En nyttig användning av förmågan kunde till exempel ha varit att blockera Korpa och nattmörda Max Raven redan runda två.
Mitt resonemang här är totalt plockat ur luften och har ingenting som bekräftar det i spel. Men det har inget som motbevisar det heller, så jag ser det som en väldigt liten möjlighet att det stämmer. Men om Dieselsoppa mot alla odds skulle tala sanning, och Ulvarna kan blockera just hans förmåga, om de vet vem som är Lönnmördaren. Då håller teorin.
Är Dieselsoppa Ulv så är det ju såklart bara en massa brunt diskvatten som han kastat ut sig. Men gött iallafall, då har jag fått svar på alla frågor jag lyfte i mitt inlägg och ser ingen mening med att låta min röst ligga på tripp_trap längre.
Röst: Dieselsoppa