Nekromanti Ett annat namn för tåg, någon?

Olle Linge

Snigel
Nu har jag funderat på det här i flera timmar och inte kommit fram till något vettigt. Det känns lite töntigt att lägga upp en tråd om en så liten grej, men nu är jag desperat. Saken är den att jag i min fantasyvärld använder mig av tåg. De är ett slags primitiv version av maglev (magnetic levitation). De drivs inte framåt av ström i rälsen, utan dras uppåt. Invånarna i världen har ingen aning om hur de här fungerar, med ett mycket litet fåtal som undantag. Det är inte människor som har byggt tågen och konstruktörerna har ingen större lust att tala om för dem hur man gör.

Men vad tusan ska jag kalla detta? Jag vill inte använda ordet tåg, eftersom i alla fall jag direkt tänker på moderna tåg eller i alla fall något ångdrivet. Jag skulle vilja ha ett mer vidskepligt namn som gör klart för den moderne läsaren att det är fråga om något tågliknande, utan att faktiskt säga ordet tåg.

Alla förslag uppskattas, kasta ur er alla förslag ni kommer på så ska jag se om jag kan få ihop något jag tycker passar med stämningen.

Edit: Överdriver jag problemen med att använda ordet "tåg"? Det kanske inte är så hemskt som jag inbillar mig. Det är ju trots allt något tågliknande.

Mask_UBBT

Hero
"Alla förslag uppskattas, kasta ur er alla förslag ni kommer på så ska jag se om jag kan få ihop något jag tycker passar med stämningen."

Järnhäst? :gremgrin: Seriosuly, det tror jag är det enda primitiva tåg-ordet jag känner till. Om du vill ha mindre indianvibbar kan detta kanske vara en linje att spinna vidare på, i alla fall? Järnbest och så vidare. Beroende på hur de ser ut kan namnen vara varierande. Ser det ut som en vagn så döps det nog till något som kopplas till "vagn". Ser det ut som en båt döps det väl till luft-båt, eller något. Indinerna döpte tågen til järnhästar för att de förde folk fort över prärien och var av järn, lixom.

"Edit: Överdriver jag problemen med att använda ordet "tåg"? Det kanske inte är så hemskt som jag inbillar mig. Det är ju trots allt något tågliknande."

Ja, du överreagerar nog. Men du kan ju döpa det till "Expresslinjen" eller något annat, beroende på känsla, om just "tåg" är fel.

/Mask

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Snabbvagn
Gudahäst
Stålhästen

Eller så är den döpt efter en person, men personnamn till din värld kirrar du nog bättre än mig :gremsmile:

/Naug

Rickard

Urverk speldesign
Vad magikern säger:
Maglevv.

Vad legosoldaten säger:
Stationstransport.

Vad köpmannen säger:
Fraktare.

Vad äventyraren säger:
Rälsare.

/Han som gillar hur en del saker presenterades i DoD-böckerna

rax

Swordsman
Lite mer poetiskt:

Spårblixten,
Järnleden,
Ledormen,
Spårleden,
eller någon annan mutation av led eller spår.

Som Mask mkt riktigt påpekar så är det ju sannolikt att man döper maglevven efter något den liknar eller påminner om. Så, vad påminner tåget om i din spelvärld?

/Rax, medger att alternativ #1 är en ripp - en smiley till den som kan säga varifrån det är hämtat...

Rickard

Urverk speldesign
Eller kanske "folkvagn"? :) [NT]

/Han som förvisso tänker på bilar när han hör det, då det är likt Volkswagen och som letade efter den etymologiska bakgrunden till ordet "tåg", men SAOB:s ordlista räcker bara till ordet "talkumulera" men "tåg", alltså köliknande vandring(?), är rätt lätt att gissa varifrån det kommer och om han får gissa fritt så kommer 'bil' från "automobil" och 'car' från "carriage"

G

Guest

Guest
M-Karavan (M står för magiker eller magnet, beroende vem du frågar)
Snabb droska (om man nu stavar det så)

Karavan tycker jag dock passar väl då de ofta är på ett led och långa.

Olle Linge

Snigel
Tack för alla svar!

Jag har inte bestämt exakt vad jag kommer att använda, men Hans förslag ligger bra till, liksom flera andra. Det var bra att det påpekades att olika personer kan kalla det för olika saker. Ganska uppenbart om man tänker efter men det gör man tydligen inte alltid. Tack allihop!