Olle Linge
Snigel
Nu har jag funderat på det här i flera timmar och inte kommit fram till något vettigt. Det känns lite töntigt att lägga upp en tråd om en så liten grej, men nu är jag desperat. Saken är den att jag i min fantasyvärld använder mig av tåg. De är ett slags primitiv version av maglev (magnetic levitation). De drivs inte framåt av ström i rälsen, utan dras uppåt. Invånarna i världen har ingen aning om hur de här fungerar, med ett mycket litet fåtal som undantag. Det är inte människor som har byggt tågen och konstruktörerna har ingen större lust att tala om för dem hur man gör.
Men vad tusan ska jag kalla detta? Jag vill inte använda ordet tåg, eftersom i alla fall jag direkt tänker på moderna tåg eller i alla fall något ångdrivet. Jag skulle vilja ha ett mer vidskepligt namn som gör klart för den moderne läsaren att det är fråga om något tågliknande, utan att faktiskt säga ordet tåg.
Alla förslag uppskattas, kasta ur er alla förslag ni kommer på så ska jag se om jag kan få ihop något jag tycker passar med stämningen.
Edit: Överdriver jag problemen med att använda ordet "tåg"? Det kanske inte är så hemskt som jag inbillar mig. Det är ju trots allt något tågliknande.
Men vad tusan ska jag kalla detta? Jag vill inte använda ordet tåg, eftersom i alla fall jag direkt tänker på moderna tåg eller i alla fall något ångdrivet. Jag skulle vilja ha ett mer vidskepligt namn som gör klart för den moderne läsaren att det är fråga om något tågliknande, utan att faktiskt säga ordet tåg.
Alla förslag uppskattas, kasta ur er alla förslag ni kommer på så ska jag se om jag kan få ihop något jag tycker passar med stämningen.
Edit: Överdriver jag problemen med att använda ordet "tåg"? Det kanske inte är så hemskt som jag inbillar mig. Det är ju trots allt något tågliknande.