Jag tror man mår bra av att skippa tanken på att scener är något annat än att bara beskriva plats, vilka som är där, etc. Att säga "jag går in i rummet i öst, jag tittar vaksamt runt när jag rör mig genom dörren", är att be SL om en ny scen, i rummet i öst, bara för vi säger något om hur grottväggen ser ut och hur doften blir starkare när man närmar sig rummet betyder ju inte att vi inte spelar med scener. Allt rollspelande gör det, skulle säga att det är omöjligt att inte göra det.
Det sätt jag själv tycker är framgångsrikt är att sluta tänka på dungen som en dunge i meningen att helt plötsligt ska vi bry oss om varenda millimeter, peta på varenda sten. Istället fundera över den i lite större drag, hur geografin ser ut, hur pelarrummet har pelare som man kan gömma sig bakom, hur att hitta nischen i pelare 15 inte är en fråga om att säga att man söker och slår på pelare 15 med en pinne utan man funderar utifrån vad man spelar för spel "hur" denna information bäst ges över till spelarna. Finna dolda ting? Bara ett enkelt "vi söker igenom rummet"? Ett slag för Observation? Etc. Men framförallt abstrahera bort detaljerna och tänk på grottan som vilken byggnad som helst där det lever folk, när jag säger "vi söker oss norrut, tills där drakormarna skulle ha sitt tillhåll" kan du titta på grottan och beskriva hur den vindlar sig norrut, neråt, djupare djupare, vi behöver inte gå genom varje meter av dunge, är det viktigt låt mig slå ett test för att se OM jag hittar fram eller går vilse, slå ett slag för att se om något överfaller mig längs vägen eller förföljer mig hela vägen dit, osv. Sådant som tar avstamp i situationen sådan som den är. Liksom, spela precis som du säger, som vanligt?
Liksom, låt inte osr-folket ha någon slags ägande om hur dungar ska spelas, gillar man tippetitippetitapp på varenda sten överallt så spelar man ju så, men om inte, reducera skiten till ett slag för Finna dolda ting, annars hittas inte sten 500023 och man missar helt enkelt fällan och...
Kom på att bra tips är Burning Thac0, en pdf som släptes till gamla Burning Wheel Revised när Luke med fl spelade BW i Mystara, det skrevs då rätt mycket på gamla BW-forumet och mycket av det samlades ihop i den PDFen. Borde bara vara en googling bort för att hitta pdfen, skrik till annars.