Rickard
Urverk speldesign
Efter att ha rantat lite i vrållådan om att det inte finns någon sorts nyskapande i magisystem så började min hjärna att ge mig idéer. I princip alla magisystem består av förmågor (formler) som spelaren väljer. Matinés magisystem är dock fritt och låter en magiker arbeta utifrån ett tema (illusioner, eld etc.) och tre grader beroende på vad magikern vill uppnå.
Stridande: Används i strid.
Manipulerande: Används för att påverka omgivningen.
Skapande: Används för att skapa saker från intet.
När det gäller färdighetssystem så följer de i princip samma mönster som vanliga (trista) magisystem med förmågor (färdigheter) som spelaren väljer. Jag funderade då på om hur det skulle vara om systemet istället fungerade som Matinés magisystem för att vara mer flexibelt och stödja improviserat användande av färdigheter. Temat skulle kunna vara rollpersonens sysselsättning men vad ska "graderna" vara?
Jag skulle behöva hjälp med detta. Tänk dig fantasy. Vad är det personer gör främst i ett äventyrargäng? Vilka uppgifter är svårare för rollpersonerna och vilka är lättare? Ange gärna den spelvärld du utgår från, då det är uppfriskande med variation. Försök nu inte tänka i formen av »färdigheter« utan i formen av vad en rollperson vill uppnå. Vad blir effekten av det spelaren vill göra?
/Han som kan säga att skapa något i magisystemet ger en allvarligare konsekvens än att strida med magin, så det borde även färdighetssystemet eftersträva
Stridande: Används i strid.
Manipulerande: Används för att påverka omgivningen.
Skapande: Används för att skapa saker från intet.
När det gäller färdighetssystem så följer de i princip samma mönster som vanliga (trista) magisystem med förmågor (färdigheter) som spelaren väljer. Jag funderade då på om hur det skulle vara om systemet istället fungerade som Matinés magisystem för att vara mer flexibelt och stödja improviserat användande av färdigheter. Temat skulle kunna vara rollpersonens sysselsättning men vad ska "graderna" vara?
Jag skulle behöva hjälp med detta. Tänk dig fantasy. Vad är det personer gör främst i ett äventyrargäng? Vilka uppgifter är svårare för rollpersonerna och vilka är lättare? Ange gärna den spelvärld du utgår från, då det är uppfriskande med variation. Försök nu inte tänka i formen av »färdigheter« utan i formen av vad en rollperson vill uppnå. Vad blir effekten av det spelaren vill göra?
/Han som kan säga att skapa något i magisystemet ger en allvarligare konsekvens än att strida med magin, så det borde även färdighetssystemet eftersträva