Rickard
Urverk speldesign
I och med detta inlägg så började jag funderade över hur man kan förändra magisystemet.. Precis när jag skulle somna klockan 05 idag så fick jag en Snilleblixt™.. Jag låg och tänkte på ett Conanäventyr där en magiker vid namn Thoth-Amon hade lagt en väldigt gammal, svår och kraftfull besvärjelse. Han var nästan helt utmattad och då var tydligen Thoth-Amon en vääldigt duglig magiker.. Men efter ett litet tag kunde han ändå lägga magi hur som helst då han var utvilad.
Ett liknande system skulle vara ballt att köra. Kraven jag lade upp var:
× Magikern ska kunna bli bra och vara fruktad. Det ska vara ett privilegium att få spela magiker och därför ska spelarna inte få vara det så ofta. Det leder också till att magikerna känns mer sällsynta.
× En magiker som är bra på en besvärjelse inte behövde anstränga sig lika mycket som en magiker som inte är det.
× Magikern ska kunna bli utvilad efter ett litet tag.
× Det ska finnas generella besvärjelser än vad det nu finns i DoD. Magikern ska kunna öka på effektgraden för att kunna rucka lite på besvärjelsens nyttoområde och dess effekt.
× Högre effektgrader leder till att magikern blir fortare uttröttad.
× Magikern ska kunna bräka iväg en massa "dussinbesvärjelser" på en gång. Om det är en dussinbesvärjelse eller inte beror på magikerns skicklighet med besvärjelsen.
× En enda färdighet behövs för att säga om magikern är bra på att kanalisera magi eller inte. Dock så blir denne uttröttad fortare om denne inte kan hantera besvärjelsen väl.
Hur kan man hantera detta i regler? Jag insåg att DoD:s nuvarande magisystem inte kunde hantera detta på ett bra sätt så jag kom fram till följande riktlinjer:
— Istället för att ha S på alla sorters besvärjelser så har man en enda färdighet istället. Förslagsvis så är det, för EDD, Magiskolan (eller annan lämplig färdighet).
— Man får köpa generella besvärjelser för EP (FP för DoD6:are). Kostnaden är dess Skolvärde (vad heter skolvärde i DoD6? Finns det ens?).
— Antalet kraftpoäng är PSY (Spiritus), eller PSY + FV i Magiskolan (eller lämplig färdighet). Jag vet inte än då jag inte har satt upp några skolvärden för besvärjelser.
— Antalet kraftpoäng som en besvärjelse kostar när den läggs är dess Skolvärde. Det innebär alltså att svårare besvärjelser (högre Skolvärde) kostar mer kraftpoäng från början.
— Magikern ska med EP (FP) kunna sänka kraftkostnaden för besvärjelsen.
— Magikern ska göra besvärjelsen bättre. Kostnaden vid läggandet av besvärjelsen i kraftpoäng ökar då.
— Magikern ska kunna lägga ett visst antal kraftpoäng per stridsrunda. Hur många vet jag inte än, men denne ska få kunna spendera detta hur som helst mellan besvärjelser. Exempel: Säg att en magiker får använda 10 kraftpoäng per SR. Denne lägger då kanske två eldklot som kostar vardera 3 poäng och avslutar med en kontrollbesvärjelse som kostar 4. Allt under en runda!
— Magikern får tillbaka 1 kraftpoäng per minut. Det innebär att magikern kanske max behöver vänta 15-30 minuter från att återhämta sig helt från total utmattning.
— Man har ett visst antal kraftpoäng. Ju mindre kraftpoäng magikern har kvar desto mer utmattad är denne. Man skulle kunna tänka sig en sänkning av SMI- och STY-baserade färdigheter. Detta är dock inget som direkt har med magireglerna så sådant här kan komma i slutet då man kan avgöra om det blir krångligt att ha med ett utmattningssystem eller inte.
— Antalet kraftpoäng som en besvärjelse kostar kan max sänkas till 0, alltså att den allra simplaste effekten inte kostar något kraftpoäng alls!
Jag tänkte också ge några besvärjelseförslag. Siffrorna är bara tagna ur luften utan att jag tänkt igenom det något vidare. Jag ville bara visa hur besvärjelserna kan se ut..
Ljus/Värme (skolvärde 7)
0 extra kraftpoäng: Skapar en sfär av ljus eller gör temperaturen varmare inom ett visst område.
1 extra kraftpoäng: Ändrar färgen på en ljuskälla.
2 E: Skapar liten sfär av eld.
6 E: Skapar ett bländande ljus.
6 E: Skapar en stor sfär av eld.
10 E: Skapar en vägg av eld.
10 E: Kan styra eld, göra den intensivare, brinner dit magikern vill, ändå höjden på lågan.
13 E: Skapar en intelligent eldvarelse.
15 E: Kan skapa en explosion.
Förflyttning (skolvärde 12)
0 extra kraftpoäng: Magikern kan levitera sig själv eller öka på sin egen förflyttning till fots.
5 E: Magikern kan teleportera sig PSY meter.
8 E: Magikern kan gå in i en skugga och komma ut från en annan inom synhåll.
13 E: Magikern kan kliva in i en spegel och komma ut från en annan, av magikern, känd spegel.
13 E: Magikern kan flyga. En högre E ger en högre förflyttning.
15 E: Magikern kan teleportera sig till en utmarkerad plats. Magikern måste ha varit där innan och gjort en magisk markering på platsen.
25 E: Magikern kan teleportera sig till ett välkänt föremål eller person.
+2 E: Besvärjelsen kan påverka någon annan än magikern. Ytterligare 2 E kan läggas till om magikern vill kontrollera påverka ytterligare en samtidigt som den första.
Kommentarer? Finns det några som blir konstigt med detta system? Som jag ser det så blir magikerna rätt bra, och det är just det jag vill åstadkomma.. Dock så blir köpsystemet lite konstigt då man sänker färdigheter (eller snarare kraftkostnaden) för besvärjelserna.. Det finns då ingen bra mall för hur det kostar.. Fast det borde ju inte vara så svårt att fixa.. Säg att besvärjelser med Skolvärde 1-3 kostar 2 att sänka kraftkostnaden med ett steg, 4-6 3 att sänka ett steg, 7-9 4 för att sänka, 10-12 5... och så vidare. På så sätt kan man fortfarande använda den gamla tabellen för besvärjelsekostnader.
Själv är jag visserligen rätt nöjd med hur magisystemet i DoD som det är nu, eller snarare, som jag gjort om det till och behöver inte detta nya magisystem. Någon annan kanske vill spinna vidare på detta magisystemregelförslag (jag älskar långa ord )?
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som skulle kunna tänka sig ett helt rollspelssystem som funkade på samma sätt som detta magisystem
Ett liknande system skulle vara ballt att köra. Kraven jag lade upp var:
× Magikern ska kunna bli bra och vara fruktad. Det ska vara ett privilegium att få spela magiker och därför ska spelarna inte få vara det så ofta. Det leder också till att magikerna känns mer sällsynta.
× En magiker som är bra på en besvärjelse inte behövde anstränga sig lika mycket som en magiker som inte är det.
× Magikern ska kunna bli utvilad efter ett litet tag.
× Det ska finnas generella besvärjelser än vad det nu finns i DoD. Magikern ska kunna öka på effektgraden för att kunna rucka lite på besvärjelsens nyttoområde och dess effekt.
× Högre effektgrader leder till att magikern blir fortare uttröttad.
× Magikern ska kunna bräka iväg en massa "dussinbesvärjelser" på en gång. Om det är en dussinbesvärjelse eller inte beror på magikerns skicklighet med besvärjelsen.
× En enda färdighet behövs för att säga om magikern är bra på att kanalisera magi eller inte. Dock så blir denne uttröttad fortare om denne inte kan hantera besvärjelsen väl.
Hur kan man hantera detta i regler? Jag insåg att DoD:s nuvarande magisystem inte kunde hantera detta på ett bra sätt så jag kom fram till följande riktlinjer:
— Istället för att ha S på alla sorters besvärjelser så har man en enda färdighet istället. Förslagsvis så är det, för EDD, Magiskolan (eller annan lämplig färdighet).
— Man får köpa generella besvärjelser för EP (FP för DoD6:are). Kostnaden är dess Skolvärde (vad heter skolvärde i DoD6? Finns det ens?).
— Antalet kraftpoäng är PSY (Spiritus), eller PSY + FV i Magiskolan (eller lämplig färdighet). Jag vet inte än då jag inte har satt upp några skolvärden för besvärjelser.
— Antalet kraftpoäng som en besvärjelse kostar när den läggs är dess Skolvärde. Det innebär alltså att svårare besvärjelser (högre Skolvärde) kostar mer kraftpoäng från början.
— Magikern ska med EP (FP) kunna sänka kraftkostnaden för besvärjelsen.
— Magikern ska göra besvärjelsen bättre. Kostnaden vid läggandet av besvärjelsen i kraftpoäng ökar då.
— Magikern ska kunna lägga ett visst antal kraftpoäng per stridsrunda. Hur många vet jag inte än, men denne ska få kunna spendera detta hur som helst mellan besvärjelser. Exempel: Säg att en magiker får använda 10 kraftpoäng per SR. Denne lägger då kanske två eldklot som kostar vardera 3 poäng och avslutar med en kontrollbesvärjelse som kostar 4. Allt under en runda!
— Magikern får tillbaka 1 kraftpoäng per minut. Det innebär att magikern kanske max behöver vänta 15-30 minuter från att återhämta sig helt från total utmattning.
— Man har ett visst antal kraftpoäng. Ju mindre kraftpoäng magikern har kvar desto mer utmattad är denne. Man skulle kunna tänka sig en sänkning av SMI- och STY-baserade färdigheter. Detta är dock inget som direkt har med magireglerna så sådant här kan komma i slutet då man kan avgöra om det blir krångligt att ha med ett utmattningssystem eller inte.
— Antalet kraftpoäng som en besvärjelse kostar kan max sänkas till 0, alltså att den allra simplaste effekten inte kostar något kraftpoäng alls!
Jag tänkte också ge några besvärjelseförslag. Siffrorna är bara tagna ur luften utan att jag tänkt igenom det något vidare. Jag ville bara visa hur besvärjelserna kan se ut..
Ljus/Värme (skolvärde 7)
0 extra kraftpoäng: Skapar en sfär av ljus eller gör temperaturen varmare inom ett visst område.
1 extra kraftpoäng: Ändrar färgen på en ljuskälla.
2 E: Skapar liten sfär av eld.
6 E: Skapar ett bländande ljus.
6 E: Skapar en stor sfär av eld.
10 E: Skapar en vägg av eld.
10 E: Kan styra eld, göra den intensivare, brinner dit magikern vill, ändå höjden på lågan.
13 E: Skapar en intelligent eldvarelse.
15 E: Kan skapa en explosion.
Förflyttning (skolvärde 12)
0 extra kraftpoäng: Magikern kan levitera sig själv eller öka på sin egen förflyttning till fots.
5 E: Magikern kan teleportera sig PSY meter.
8 E: Magikern kan gå in i en skugga och komma ut från en annan inom synhåll.
13 E: Magikern kan kliva in i en spegel och komma ut från en annan, av magikern, känd spegel.
13 E: Magikern kan flyga. En högre E ger en högre förflyttning.
15 E: Magikern kan teleportera sig till en utmarkerad plats. Magikern måste ha varit där innan och gjort en magisk markering på platsen.
25 E: Magikern kan teleportera sig till ett välkänt föremål eller person.
+2 E: Besvärjelsen kan påverka någon annan än magikern. Ytterligare 2 E kan läggas till om magikern vill kontrollera påverka ytterligare en samtidigt som den första.
Kommentarer? Finns det några som blir konstigt med detta system? Som jag ser det så blir magikerna rätt bra, och det är just det jag vill åstadkomma.. Dock så blir köpsystemet lite konstigt då man sänker färdigheter (eller snarare kraftkostnaden) för besvärjelserna.. Det finns då ingen bra mall för hur det kostar.. Fast det borde ju inte vara så svårt att fixa.. Säg att besvärjelser med Skolvärde 1-3 kostar 2 att sänka kraftkostnaden med ett steg, 4-6 3 att sänka ett steg, 7-9 4 för att sänka, 10-12 5... och så vidare. På så sätt kan man fortfarande använda den gamla tabellen för besvärjelsekostnader.
Själv är jag visserligen rätt nöjd med hur magisystemet i DoD som det är nu, eller snarare, som jag gjort om det till och behöver inte detta nya magisystem. Någon annan kanske vill spinna vidare på detta magisystemregelförslag (jag älskar långa ord )?
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som skulle kunna tänka sig ett helt rollspelssystem som funkade på samma sätt som detta magisystem