Nekromanti Ett galet projekt (Ziaxool och Agon, läst inte)

Ackerfors

Alas, your rapids!
I helgen ska jag börja spelleda en nybörjargrupp är det tänkt, och nu när jag satt och planerade lite fick jag en idé, till ett helt vrickat projekt som jag bara måste ta mig för.

Grejen är den att jag ogillar när folk sätter sin spelstil framför alla andras i diskussioner där nybörjare är med. Jag vill att spelarna ska få möjligheten att testa det mesta och därefter välja vad de tycker är roligast, något som jag nu funderar på att göra på ett litet speciellt sätt nu i sommar.

Det jag tänkt mig är att jag gör en kampanj som går genom alla möjliga spelsystem, spelstilar och världar, men spelarna behåller sina karaktärer i hoppen. Det blir korta test av varje typ och hoppen mellan de olika sakerna kan bli konstiga och kräver en del, både av mig som spelledare och av spelarna, men jag tror det kan fungera för att göra dem lika öppensinnade som jag är. Jag kommer ju hjälpa spelarna att konvertera dem mellan spelsystemen, så det enda spelarna behöver ha koll på är hur de vill ha och spela sin karaktär. Det coola är ju hur de utvecklas trots byte av spel.
Noteras bör att jag tänker hålla reglerna i bakgrunden som vanligt när jag spelar. Det känns onödigt att försöka lära ut ett spelsystem när det bara handlar om att prova på.

I helgen tänker jag börja att visa dem var det hela startade, med ett klassiskt grottröj för att sedan gå vidare till Västmark och sen har jag inte funderat mer...

Nå, tror ni det blir för rörigt för mig och mina spelare eller kan det fungera? Eller snarare, är det värt att testa det några spelomgångar för att se om det är värt mödan? Givetvis kommer jag konsultera mina spelare innan jag rör ihop det för dem alltför mycket.
Vilka spel och spelstilar tycker ni jag borde ta upp om jag för idén i hamn och startar den här udda kampanjen?

Olle Linge

Snigel
Övergångar?

Det kan nog fungera, sade Snigel med viss tveksamhet i rösten. Har du funderat på det här med övergångar? Jag menar, ska det finnas någon spelmässigt logisk övergång (en magiker flyttar runt dem mellan olika dimensioner, whatever) eller ska det inte finnas någon koppling i spelet alls? Gör det inte det skulle i alla fall jag har rätt svårt att hålla reda på vad som händer och vad det är som gäller. Du måste vara väldigt tydlig i dina beskrivningar vid övergångarna, men det har du nog redan listat ut själv :gremlaugh:. Jag tror att du skulle vinna på att ha någon övergång som karaktärerna kan relatera till (inte bara spelarna, alltså). Lycka till!

Pom

Swashbuckler
Nå, tror ni det blir för rörigt för mig och mina spelare eller kan det fungera? Eller snarare, är det värt att testa det några spelomgångar för att se om det är värt mödan? Givetvis kommer jag konsultera mina spelare innan jag rör ihop det för dem alltför mycket.
Kul!
I mina kampanjer har vi flera gånger bytt spelsystem. Om man skall översätta noggrant är min erfarenhet att det tar en hel del tid. Det blir alltid en förvånande mängd gränsfall som måste bedömas även med system som liknar varandra.
Men det är också nyttigt och spännande att som spelare tvingas definiera sin rollperson ur nya synvinklar. Det fördjupar och nyanserar.
Mitt råd är att absolut genomföra det, men anslå duktigt med tid till övergångarna, typ en hel session bara för översättning. Det kan gå snabbare, men räkna inte automatiskt med det.

Vilka spel och spelstilar tycker ni jag borde ta upp om jag för idén i hamn och startar den här udda kampanjen?
Om du låter dem ha magi från början är det väl lämpligt att hålla sig till system som tillåter magi (under något namn, psionik, högteknologi, etc). Annars är väl en del av tjusningen att blanda fritt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Ett galet projekt (Ziaxool och Agon, läst inte

Tja, om du nu har för avsikt att visa dem rollspelens "historia" i någon mening så tycker jag att du bör ha med D&D, Traveller och Vampire (eller nått systerspel) ur den engelska språkvärlden. Av de svenska spelen så någon tidig DoD (inte 91 eller senare mao), kanske något av Wastelands eller Western, och så Eon.

Kanske något vinklat efter den värld som forumisterna lever i, men avsluta "kampanjen" med att köra något mer udda Dogmaspel, borde kännas som ett kraftigt kast efter ett tungt pass av stridsintensivt Eon.

Quadrante

Grisbonde
demontarmar

Jag skrev in i dogmarollspelet "kolla boltar över Zhaxahz" en motsägelsefull detalj, vilket ingen kan hitta om jag inte berättar det. För att ta sig mellan dimensioner så åkallar man naturandar eller demoner och reser genom deras kropp... då de inte är bundna till världen..

(samtidigt står det i reglerna att en av två saker som skulle kunna döda en person är.. att bli övergiven eller uppäten.. )

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Tankar på nåt liknande...

Jag har själv haft en del tankar på att hoppa mellan system. Jag tänkte mig en kampanj löst baserad på den första Heavy Metal-filmen (Det är vilt! Det är vackert! Det är 1981 så det skriker om det!). Där jagas en grön sten och jag tänkte nog rent utav plocka med den som den är. Så här tänkte jag:

Första äventyret: Call of Cthulhu är systemet. Tid och plats - andra världskriget, nånstans bakom fiendens linjer/i ingenmansland. Ett gäng soldater tar skydd i en ruin efter en gammal kyrka där de hittar ett gäng tyska soldater samt en mystisk kista. Kistan innehåller stenen och sen kommer galenskapen, alla dör (Nej nej! Inte rälsning, jag siar bara :gremwink:).

Andra äventyret: AD&D 2nd. Spelarna är hjältar och ska hjälpa en god magiker återta en stulen artefakt. Surprise! Det är givetvis stenen och magikern de hjälper är minst lika ond som den andre. Här kan de gott få vinna och så... Det är ju standardfantasy! :gremsmile:

Tredje äventyret: Spelsystem inte bestämt... inspirationen kommer iaf från GURPS CthulhuPunk så det blir väl typ Aliens fast med nåt Mythos-tjafs och träckigare. Mer actioninriktat och det utspelar sig alltså i framtiden. Tanken är att äventyret slutar med att rollpersonerna skickar sig själva bakåt i tiden för att vips hamna i:

Fjärde äventyret: Back to 1944! Jajamen, de ska in och sno stenen från "sig själva". Har inte hunnit tänkt på vad jag tycker det ska kretsa så mycket kring i de två sista äventyren.

En tanke jag hade här är att man i princip bara har X personligheter på rollerna (X= antalet spelare) som man sedan "går runt på" - man behåller alltså inte samma roll utan turas om på dem snarare. Det är inget som spelarna behöver delges ens.

Jag vet att Schenströms förening lirat nåt liknande över ett par olika system så tjöta lite med honom på #rpgonline vet ja. :gremsmile:

Muggas

Hero
Häftig idé, tror inte jag sett något liknande nämnas på forumet (eller i verkligheten heller, för den delen). Dels så får spelarna känna på hur olika system är uppbyggda och dels lär de sig att anpassa spelstil till omgivningen. Hur hade du tänkt dig att kampanjen som helhet ska vävas ihop? Ska det finnas något övergripande syfte med kampanjen, förutom att introducera olika rollspel för spelarna och ge dem en lektion i rollspelens utveckling genom tiderna? Hur många rollspel ska du använda, och hur mycket ska de skilja sig åt? Planerar du att ha någon form av kontinuitet (d v s att rollpersonerna "minns" vad de gjort i respektive spelvärld/spel från ett rollspel till ett annat)? Jag tror att det är klokt, precis som du säger, att hålla reglerna ganska abstrakta. Om meningen är att ge spelarna glimtar av hur olika spel fungerar rent konceptuellt, både vad gäller regler, spelvärld och allmän stämning, så ska man nog skippa traditionell XP-jakt och/eller ständigt förbättrande av karaktärerna och mer ge dem chansen att rollspela sina figurer i settings med olika regelförutsättningar. Om detta är huvudsyftet skulle jag nog satsa på 1-2 spelmöten per "rollspel" och hitta på gemensamma faktorer som knyter samman spelen, alltså någon form av naturliga övergångar från ett spel till ett annat.

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Häftig idé"

Tack, någon gång ska väl jag också lyckas komma på något... :gremwink:

"Hur hade du tänkt dig att kampanjen som helhet ska vävas ihop?"

Ja, idén var rätt nypåkommen när jag skrev om det här, men jag har funderat en del, därav mina uteblivna svar på småfrågor och kommentarer.
På något sätt måste det ju vävas ihop för att det inte ska bli för "ryckigt". Att bara säga, "hopp nu byter vi spel och börjar om" känns inget vidare, då är det bättre att jag tar tid på mig och ser till så att det blir en omfattande handling i det hela. En ond magiker som tar dem fram och tillbaka i tiden och sånt skulle funka rätt bra. Det som talar mot det är att jag, om jag känner mig själv rätt, inte kommer får ändan ur vagnen och göra ett sådant projekt helt själv. Dels kan jag för få regelsystem och har för få olika rollspel för att göra något vettigt av det. Kanske en wiki skulle passa? :gremsmile:

"Ska det finnas något övergripande syfte med kampanjen, förutom att introducera olika rollspel för spelarna och ge dem en lektion i rollspelens utveckling genom tiderna?"

Eftersom jag vill ha det som en nybörjarkampanj är ju syftet att få dem att, först och främst, gilla rollspel, därefter i prioritetsordningen kommer att visa för dem vad som hänt inom rollspelens värld. Att spelen nu skiljer sig radikalt från 70-talets spel. Det kan vara intressant, både för mig som relativt erfaren och dem som helt oerfarna. Att ha någon kunskap om hobbyn man utövar känns som en ganska viktig sak.
Fast iofs... Framförallt är det ju att ha roligt som gäller. :gremsmile:

"Hur många rollspel ska du använda, och hur mycket ska de skilja sig åt?"

Min tanke, många spel som skiljer sig rätt mycket åt.
Om jag gör det själv på ett vettigt sätt (skriva och planera :gremtongue: ), fem spel som skiljer sig hyffsat åt.

"Jag tror att det är klokt, precis som du säger, att hålla reglerna ganska abstrakta. Om meningen är att ge spelarna glimtar av hur olika spel fungerar rent konceptuellt, både vad gäller regler, spelvärld och allmän stämning, så ska man nog skippa traditionell XP-jakt och/eller ständigt förbättrande av karaktärerna och mer ge dem chansen att rollspela sina figurer i settings med olika regelförutsättningar."

Ja, det är dumt att lägga för mycket på spelarnas axlar vad gäller regler. Det är ju smakprov på hur det ska gå till och hur det kan gå till jag vill visa upp, inte att de ska lära sig alla spelen och kunna spela som tokar utan min hjälp.

"Om detta är huvudsyftet skulle jag nog satsa på 1-2 spelmöten per "rollspel" och hitta på gemensamma faktorer som knyter samman spelen, alltså någon form av naturliga övergångar från ett spel till ett annat."

Jupp, det är rimligt med 1-2 (tätt följande) möten. Sen tar man den tid det behövs för att konvertera och sen kör två täta till.
Och ja, någon form av övergripande handling krävs nog för att hålla spelarna intresserade.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Ett galet projekt (Ziaxool och Agon, läst inte

"Kanske något vinklat efter den värld som forumisterna lever i, men avsluta "kampanjen" med att köra något mer udda Dogmaspel, borde kännas som ett kraftigt kast efter ett tungt pass av stridsintensivt Eon."

Ja, något dogmaspel måste bara finnas med. Dels för att de flesta är mysiga och dels för att jag tycker att de i allra högsta grad tillhör rollspelshistorian. :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Kul!
I mina kampanjer har vi flera gånger bytt spelsystem. Om man skall översätta noggrant är min erfarenhet att det tar en hel del tid. Det blir alltid en förvånande mängd gränsfall som måste bedömas även med system som liknar varandra.
Men det är också nyttigt och spännande att som spelare tvingas definiera sin rollperson ur nya synvinklar. Det fördjupar och nyanserar."

Ja, det hela kommer ju inte bara vara en schysst genomgång av spelen för dem, utan kommer ju även bli lärorikt för mig, genom att jag får chansen att faktiskt spela en del system och lära mig att konvertera mellan dem.

"Mitt råd är att absolut genomföra det, men anslå duktigt med tid till övergångarna, typ en hel session bara för översättning. Det kan gå snabbare, men räkna inte automatiskt med det."

Ja, som jag svarade Muggas, om man tar 1-2 speltillfällen per spel och sen konverterar rollpersonerna och kör så kan det funka smidigt. Den enda som kan bli uttråkad är jag. Jag menar, alla spelarna behöver ju inte vara med vid konverteringen, utan det är nästan bättre tvärtom.

"Om du låter dem ha magi från början är det väl lämpligt att hålla sig till system som tillåter magi (under något namn, psionik, högteknologi, etc). Annars är väl en del av tjusningen att blanda fritt."

Låter vettigt, men frågan är om det är riktigt nödvändigt. Det är ju egentligen bara personligheten som behålls. Så en lumpen tjuv i D&D blir en lumpen brottsling i Neotech. Magiker blir automatiskt playboys.. :gremwink:
Vi får se, tips är alltid bra, men jag behöver ha fler spel och lära mig dem, vilket kan bli jobbigt med tanke på min bristfälliga ekonomi, men det är ett senare problem.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Övergångar? [kanske truman show spoiler]

"Har du funderat på det här med övergångar? Jag menar, ska det finnas någon spelmässigt logisk övergång (en magiker flyttar runt dem mellan olika dimensioner, whatever) eller ska det inte finnas någon koppling i spelet alls?"

Nu kom jag på en rätt schysst story man kan köra på.
En dokusåpa.
Låter det knasigt?
Njäh, det är inte så knasigt som det låter. Tänker er Truman show. Spelarna bor i en viss värld, men världen förändras. Så långt är det inte så konstigt. Varför förändras den då? Jo, rollpersonerna är med i en dokusåpa som tar dem genom tid och rum och ändrar förutsättningarna hej vilt. Målet med kampanjen är att ta sig ut ur dokusåpan och då pensioneras rollpersonerna och deras första kampanj är avslutad.
Det bästa med det är att scenariona i kampanjen inte behöver ha särskilt mycket med stora handlingen att göra, så länge små hakar om att någonting inte stämmer, överhuvudtaget, läggs in.
Vad tror ni om det?

Feliath

Swashbuckler
Projectin'

• Jag tror det funkar bäst om du
  • Jag tror det blir lättast (inte för dig, kanske, men lättast att spela) om du bara låter spelarna göra sina figurer en gång, i det system de är mest bekanta med av de ni ska spela, och du sedan konverterar dem själv, och ger dem likartade färdigheter och förmågor hela tiden; spelarna kan ju få kommentera och justera i efterhand innan spelet börjar. På så sätt kan spelarna strunta i regelbiten i största möjliga mån, så kommer du undan med en snabbförklaring av systemet och dess logik (vilket jag misstänker är rätt viktigt när man byter mellan låt säga D&D och EON) i början av varje session. Mer spel per tidsenhet = yay!
  • Se till att ett av spelen är

Sodivra

Champion
Re: Projectin'

Jag tror det funkar bäst om du inte försöker koppla ihop de olika sessionerna på något sätt, utan bara har olika äventyr med samma figurer fast i olika settings, helt utan förklaring. Det blir mer renodlat i stilen så, och så slipper man den förvirring en ramhandling kan orsaka.

Ursäkta, men det äger. Här är lite av mina egna tankar.

Ps: Jag håller alltså med.
Pps: Jag insåg inte riktigt att Yassilus tänkte ha samma personligheter i alla scenarion i vilket fall, vilket ger det hela en lite annan mening. Då får jag säga att teman kan vara intressant också. Situationen i början på ett scenario påminner om slutet på det föregående.. Det finns alltid en undvikande kvinna rollpersonerna inte kan få tag på.. Det speglar en annan linje, som uppväxt. (Barn/Upptäcka världen -postapokalyps? - Tonår/Upptäcka sig själv - angst? - Vuxen/Ge sig ut i världen.. äh. Något sånt.)

Ackerfors

Alas, your rapids!

Arvid... Ibland är du lite förvirrande... :gremlaugh:

"Situationen i början på ett scenario påminner om slutet på det föregående.. Det finns alltid en undvikande kvinna rollpersonerna inte kan få tag på.."

Det här är bra idéer som definitivt går att bygga vidare på, eller snarare, som definitivt ska användas. Det är coolt och bygger på känslan av att det är något fel...
Jag gillar. :gremsmile:

"Det speglar en annan linje, som uppväxt. (Barn/Upptäcka världen -postapokalyps? - Tonår/Upptäcka sig själv - angst? - Vuxen/Ge sig ut i världen.. äh. Något sånt.)"

Öh, äh... Nja... Det låter mest småfånigt faktiskt. :gremwink: Då kör jag hellre på en resa genom rollspelandets historia och avslutar med något spel som inte är klart än eller så. :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Jag tror det funkar bäst om du inte försöker koppla ihop de olika sessionerna på något sätt, utan bara har olika äventyr med samma figurer fast i olika settings, helt utan förklaring. Det blir mer renodlat i stilen så, och så slipper man den förvirring en ramhandling kan orsaka."

Hmm, kanske... Fast det är ju snyggast om man har en ramhandling som från början inte märks alls, men vartefter spelarna börjar förstå så riktas kampanjen åt det hållet, istället. Jag vill ha med en ramhandling, men ha den tjockt i bakgrunden, ungefär som jag tror jag beskriver i svaret till Snigeln.

"Jag tror det blir lättast (inte för dig, kanske, men lättast att spela) om du bara låter spelarna göra sina figurer en gång, i det system de är mest bekanta med av de ni ska spela, och du sedan konverterar dem själv, och ger dem likartade färdigheter och förmågor hela tiden; spelarna kan ju få kommentera och justera i efterhand innan spelet börjar. På så sätt kan spelarna strunta i regelbiten i största möjliga mån, så kommer du undan med en snabbförklaring av systemet och dess logik (vilket jag misstänker är rätt viktigt när man byter mellan låt säga D&D och EON) i början av varje session. Mer spel per tidsenhet = yay!"

Ja, det är något sånt jag har tänkt då spelarna inte behöver vara så involverade i reglerna och konverteringen är absolut inget att lägga på deras axlar i en nybörjarkampanj för att introducera spelare. Så det är sant det du säger, spelarna behöver inte vara inblandade i det.

"Se till att ett av spelen är CommonerLibrarianNinja!"

Självklart. :gremsmile: