Ackerfors
Alas, your rapids!
- Joined
- 21 Jan 2001
- Messages
- 7,479
I helgen ska jag börja spelleda en nybörjargrupp är det tänkt, och nu när jag satt och planerade lite fick jag en idé, till ett helt vrickat projekt som jag bara måste ta mig för.
Grejen är den att jag ogillar när folk sätter sin spelstil framför alla andras i diskussioner där nybörjare är med. Jag vill att spelarna ska få möjligheten att testa det mesta och därefter välja vad de tycker är roligast, något som jag nu funderar på att göra på ett litet speciellt sätt nu i sommar.
Det jag tänkt mig är att jag gör en kampanj som går genom alla möjliga spelsystem, spelstilar och världar, men spelarna behåller sina karaktärer i hoppen. Det blir korta test av varje typ och hoppen mellan de olika sakerna kan bli konstiga och kräver en del, både av mig som spelledare och av spelarna, men jag tror det kan fungera för att göra dem lika öppensinnade som jag är. Jag kommer ju hjälpa spelarna att konvertera dem mellan spelsystemen, så det enda spelarna behöver ha koll på är hur de vill ha och spela sin karaktär. Det coola är ju hur de utvecklas trots byte av spel.
Noteras bör att jag tänker hålla reglerna i bakgrunden som vanligt när jag spelar. Det känns onödigt att försöka lära ut ett spelsystem när det bara handlar om att prova på.
I helgen tänker jag börja att visa dem var det hela startade, med ett klassiskt grottröj för att sedan gå vidare till Västmark och sen har jag inte funderat mer...
Nå, tror ni det blir för rörigt för mig och mina spelare eller kan det fungera? Eller snarare, är det värt att testa det några spelomgångar för att se om det är värt mödan? Givetvis kommer jag konsultera mina spelare innan jag rör ihop det för dem alltför mycket.
Vilka spel och spelstilar tycker ni jag borde ta upp om jag för idén i hamn och startar den här udda kampanjen?
Grejen är den att jag ogillar när folk sätter sin spelstil framför alla andras i diskussioner där nybörjare är med. Jag vill att spelarna ska få möjligheten att testa det mesta och därefter välja vad de tycker är roligast, något som jag nu funderar på att göra på ett litet speciellt sätt nu i sommar.
Det jag tänkt mig är att jag gör en kampanj som går genom alla möjliga spelsystem, spelstilar och världar, men spelarna behåller sina karaktärer i hoppen. Det blir korta test av varje typ och hoppen mellan de olika sakerna kan bli konstiga och kräver en del, både av mig som spelledare och av spelarna, men jag tror det kan fungera för att göra dem lika öppensinnade som jag är. Jag kommer ju hjälpa spelarna att konvertera dem mellan spelsystemen, så det enda spelarna behöver ha koll på är hur de vill ha och spela sin karaktär. Det coola är ju hur de utvecklas trots byte av spel.
Noteras bör att jag tänker hålla reglerna i bakgrunden som vanligt när jag spelar. Det känns onödigt att försöka lära ut ett spelsystem när det bara handlar om att prova på.
I helgen tänker jag börja att visa dem var det hela startade, med ett klassiskt grottröj för att sedan gå vidare till Västmark och sen har jag inte funderat mer...
Nå, tror ni det blir för rörigt för mig och mina spelare eller kan det fungera? Eller snarare, är det värt att testa det några spelomgångar för att se om det är värt mödan? Givetvis kommer jag konsultera mina spelare innan jag rör ihop det för dem alltför mycket.
Vilka spel och spelstilar tycker ni jag borde ta upp om jag för idén i hamn och startar den här udda kampanjen?