Jag tänker precis på spöken, vampyrer och varulvar, som lånades in direkt i Gothic Horror-literaturen från folklore.
Att de blivit popkulturellt allmängods tar inte bort deras folkloristiska rötter. Och är i sig en inbjudan att göra samma sak med andra bitar folklore.
Ja men de delar ju första plats som ikoniska gotik monster med flertalet helt nypåhittade. Sedan vet jag inte om just varulvar (om vi inte räknar Hyde som en) har någon ikonisk historia i gotiken.
Så jag skulle inte säga att de i "huvudsak" kommer från folkloren
Sedan om vi tar in Universal Horror till det hela så är de filmer man får i deras "Universal Studios Classic Monsters Collection" samling
Dracula
Frankenstein
Bride of Frankenstein
The Wolf Man
The Mummy
The Invisible Man
Creature from the Black Lagoon
Phantom of the Opera
Av dessa är tre inte baserade på existerande verk (
The Wolf Man,
The Mummy, o
Creature from the Black Lagoon), och endast två på folklore väsen (
Dracula, o
The Wolf Man), o en är en uppföljare (men som introducerar den ikoniska "The Bride"). Sedan hade Universal ett antal andra filmer i sin
Universal Classic Monsters franchise, även om större delen av filmerna var uppföljare till de första.
Hammer Horrors fyra stora filmserier är baserade på
Dracula,
Frankenstein, och
Mumien +
Karnstein Trilogin. Av dessa är Dracula o Karnstein vampyrhistorier så det har (avlägsen vid det här laget) grund i folklore, medan de andra inte har det, o alla fyra är baserade (med stora friheter tagna) på . Sedan hade de ett
antal skräkfilmer som det bara blev en av där flera har en litterär förlaga o endast få kan sägas verkligen bygga på folklore (även om i destillerad o/e bearbetad form). Sedan om vi talar Ravenloft o Hammer så känns
The Stranglers of Bombay som trolig huvudinspirationen till Sri Raji domänen.
Med det sagt så är jag inte emot att vi använder folklore (svensk som utländsk) som inspiration, men jag tror det är då bättre att gå till bearbetade versioner än originalet (John Bauer troll istället för folktrons sådana t.ex.).
Om vi ändå talar filmer så skulle jag nog vilja lägga till
The Corman-Poe cycle som något man skulle ta och nyttja.