Rising
Vila i frid
Hej, kom på ett kul kortsystem efter att ha svarat på Jade's inlägg:
Man har tre högar med kort i mitten på bordet. Ponera att en hög är [color:\\"red\\"]Röd[/color], en är [color:\\"blue\\"]Blå[/color] och den sista är [color:\\"green\\"]Grön[/color].
Rollpersonerna har egenskapsvärden mellan 1-20, typ.
Dessutom har alla varelser ett FORM-värde som efter vila, sömn, uppfriskningar osv kan vara så högt som 9.
När man ska utföra en uppgift så ska man nå över en viss Svårighetsgrad (vanligtvis 20).
Man börjar alltid med ens Egenskapsvärde som utgångspunkt. Men sedan skall man ta till två extrafaktorer på det.
- Man kan ta två kort från valfri hög.
- Man kan ta ett kort från valfri hög och slå en sexsidig tärning
- eller så kan man använda sin FORM och ta ett kort från valfri hög. Varje gång man använder sin FORM så minskar den med ett snäpp, vilket gör att man bör spara de höga värdena till riktigt viktiga situationer. När ens FORM hamnar på 3 så börjar den bli helt värdelös...
---
Nå, de tre korthögarna är spelets verkliga finess. På korten står det antingen "Fummel", "Trubbel -2", "Dubbelchans!" eller ett siffervärde mellan 1-10.
Har man fått upp ett "Fummel" så kan man strunta i resterande kort. Man klantar sig.
Har man fått upp "Trubbel -2" så har man råkat ut för någon sorts problem, typ att man håller på att snubbla när man jagas av en galen yxmördare. Man har inte riktigt misslyckats med uppgiften ännu, men svårighetsgraden ökar med två snäpp och man får välja ett nytt kort från valfri hög. Detta skapar skön dramatik runt spelbordet.
"Dubbelchansen" betyder att man får ta upp två nya kort. Då har ens rollperson hittat ett fint läge och kan prestera utöver det vanliga.
Siffervärdena läggs till Egenskapen och så kan man se huruvida man har lyckats eller inte.
---
Nå, de tre korthögarna representerar tre olika sorters chanstagningar, med varsin frekvens på de olika korttyperna.
[color:\\"green\\"]De Gröna Korten[/color]
Den här högen gäller för de som tar det säkra före det osäkra. Man har nästan inga Fummel eller Trubbel, men man har heller inte särskilt många höga siffervärden eller några Dubbelchanser. Typ:
<pre>Fummel 2
Trubbel 1
1 1
2 2
3 3
4 4
5 4
6 3
7 2
8 2
9 1
10 0
Dubbelchans 0</pre>
[color:\\"blue\\"]De Blå Korten[/color]
Den här högen är standardhögen. Den är fördelad som en kamelpuckelkurva, vilket ger dramatiska och schyssta resultat. Använder man blå kort i samband med ett grönt kort så blir resultatet lite mer kontrollerat än om man tar två blå kort på varandra:
<pre>Fummel 2
Trubbel 2
1 1
2 2
3 4
4 2
5 1
6 1
7 2
8 4
9 2
10 1
Dubbelchans 1</pre>
[color:\\"red\\"]De Röda Korten[/color]
De här är de galna riskerna. När man bara måste få till ett högt resultat är det den här högen man ska blanda in. Risken för fummel är förstås tokhög, men här finns också de riktiga godbitarna om man har tur. Vill man vara riktigt galen så tar man två röda kort, men då är man våghalsigare än de flesta!:
<pre>Fummel 4
Trubbel 1
1 3
2 3
3 1
4 0
5 0
6 0
7 2
8 3
9 3
10 3
Dubbelchans 2</pre>
---
Jag har inte orkat räkna på sannolikheter, utan det här är bara lösa riktlinjer, men visst låter det som ett rätt kewlt system?
Det är ju roligt när man får vara ball och ta risker, samt vara lugn och satsa på kontrollerade resultat.
---
Man skulle kunna ha fler specialkort också, såsom ett "Martyr (0/+20)" (*host* ripoff *host*) som gjorde att man kunde få lägga till hela +20 om man så önskade, men att man i så fall dog på kuppen.
Ja, jösses vad mycket kul man skulle kunna ha...
/Rising
som hittar på många system.
Man har tre högar med kort i mitten på bordet. Ponera att en hög är [color:\\"red\\"]Röd[/color], en är [color:\\"blue\\"]Blå[/color] och den sista är [color:\\"green\\"]Grön[/color].
Rollpersonerna har egenskapsvärden mellan 1-20, typ.
Dessutom har alla varelser ett FORM-värde som efter vila, sömn, uppfriskningar osv kan vara så högt som 9.
När man ska utföra en uppgift så ska man nå över en viss Svårighetsgrad (vanligtvis 20).
Man börjar alltid med ens Egenskapsvärde som utgångspunkt. Men sedan skall man ta till två extrafaktorer på det.
- Man kan ta två kort från valfri hög.
- Man kan ta ett kort från valfri hög och slå en sexsidig tärning
- eller så kan man använda sin FORM och ta ett kort från valfri hög. Varje gång man använder sin FORM så minskar den med ett snäpp, vilket gör att man bör spara de höga värdena till riktigt viktiga situationer. När ens FORM hamnar på 3 så börjar den bli helt värdelös...
---
Nå, de tre korthögarna är spelets verkliga finess. På korten står det antingen "Fummel", "Trubbel -2", "Dubbelchans!" eller ett siffervärde mellan 1-10.
Har man fått upp ett "Fummel" så kan man strunta i resterande kort. Man klantar sig.
Har man fått upp "Trubbel -2" så har man råkat ut för någon sorts problem, typ att man håller på att snubbla när man jagas av en galen yxmördare. Man har inte riktigt misslyckats med uppgiften ännu, men svårighetsgraden ökar med två snäpp och man får välja ett nytt kort från valfri hög. Detta skapar skön dramatik runt spelbordet.
"Dubbelchansen" betyder att man får ta upp två nya kort. Då har ens rollperson hittat ett fint läge och kan prestera utöver det vanliga.
Siffervärdena läggs till Egenskapen och så kan man se huruvida man har lyckats eller inte.
---
Nå, de tre korthögarna representerar tre olika sorters chanstagningar, med varsin frekvens på de olika korttyperna.
[color:\\"green\\"]De Gröna Korten[/color]
Den här högen gäller för de som tar det säkra före det osäkra. Man har nästan inga Fummel eller Trubbel, men man har heller inte särskilt många höga siffervärden eller några Dubbelchanser. Typ:
<pre>Fummel 2
Trubbel 1
1 1
2 2
3 3
4 4
5 4
6 3
7 2
8 2
9 1
10 0
Dubbelchans 0</pre>
[color:\\"blue\\"]De Blå Korten[/color]
Den här högen är standardhögen. Den är fördelad som en kamelpuckelkurva, vilket ger dramatiska och schyssta resultat. Använder man blå kort i samband med ett grönt kort så blir resultatet lite mer kontrollerat än om man tar två blå kort på varandra:
<pre>Fummel 2
Trubbel 2
1 1
2 2
3 4
4 2
5 1
6 1
7 2
8 4
9 2
10 1
Dubbelchans 1</pre>
[color:\\"red\\"]De Röda Korten[/color]
De här är de galna riskerna. När man bara måste få till ett högt resultat är det den här högen man ska blanda in. Risken för fummel är förstås tokhög, men här finns också de riktiga godbitarna om man har tur. Vill man vara riktigt galen så tar man två röda kort, men då är man våghalsigare än de flesta!:
<pre>Fummel 4
Trubbel 1
1 3
2 3
3 1
4 0
5 0
6 0
7 2
8 3
9 3
10 3
Dubbelchans 2</pre>
---
Jag har inte orkat räkna på sannolikheter, utan det här är bara lösa riktlinjer, men visst låter det som ett rätt kewlt system?
Det är ju roligt när man får vara ball och ta risker, samt vara lugn och satsa på kontrollerade resultat.
---
Man skulle kunna ha fler specialkort också, såsom ett "Martyr (0/+20)" (*host* ripoff *host*) som gjorde att man kunde få lägga till hela +20 om man så önskade, men att man i så fall dog på kuppen.
Ja, jösses vad mycket kul man skulle kunna ha...
/Rising
som hittar på många system.