Nekromanti Ett kul konventsspel

Krille

Super Moderator
"Precis som Gurgeh gjorde.."

Gurgeh svarade dock på frågan, också, så hans svar hjälpte mig. Jag ställde liksom frågan av en anledning. Att svara på en helt annan fråga hjälper mig inte.

Sodivra

Champion
Jag säger "Yes, master!". Eftersom det är parodi på något jag kan så får jag genast uppslag, och det behöver inte vara så ambitiöst och pretantiöst. GIRLS bygger förstås också på en redan etablerad miljö, men jag, och förmodligen de flesta på ett konvent, känner mig mer hemma i grottan.

Parodigrejen är också kul eftersom det blir en spegling av rollspelshobbyn att spela det, liksom ett konvent är en spegling av hobbyn. Och så lite finurligt, sådär. Jag kan inte formulera det vettigare, men temat känns lämpligt på ett rollspelskonvent iaf.

Rising

Vila i frid
Redaktörer som föregår med gott exempel...

...tar och läser inläggen innan de svarar.

Krille skrev till och med i fet stil:

Vilket av de tre hypotetiska spelen [...]

...alltså inte några andra spel (och då verkligen inte brädspel, eftersom tråden handlar om rollspel). Man kan inte låtsas vara omedveten om detta, eftersom Krille redan påpekat och förtydligat syftet med sin tråd i diskussionen som förts i tråden. Vill man mot bättre vetande bredda tråden och tala om något annat så får man faktiskt skriva ett lite mer utförligt inlägg, dessutom.

Så... vad blir summan av kardemumman av det här?

Jo, tusen minuspoäng, så klart.

/Rising

EchonCique

Hero
Yyy cashar in och tycker om tre spel.

Härligt med tusen minuspoäng, jag har fått kämpa för dem!

Om du vill ha lite input på vilket spel jag skulle köpa, så kan jag säga inget av dem. Orsaken är att jag och några andra pojkar skapat egna system och spel som fyller Tufvas kriterier perfekt.

Om jag däremot tvunget måste köpa ett av de tre spelen så väljer jag det sista. Elaka fåntrattar som är hunsade och ändå får skit från alla håll och kanter verkar roligt.

Ulfgeir

Swashbuckler
Personligen tror jag att "Yes, Master" är det som är lättast att sälja pga sitt koncept. Enkelt avgränsat koncept som alla är förtrogna med.

"Girls" tror jag riskerar att vara för nischat. Eftersom många inte vet vad magical girls är för något. Även om detta antagligen är det spel där man kan få in de mest konstiga saker i...

Själv tycker jag ju att "Blå himmel" verkar vara det häftigaste konceptet, men tror att det där skulle gå att göra ett stort spel av. Känns lite vibbar från serien Alpha Shade...

/Ulfgeir

Krille

Super Moderator
Varför frågan är ställd som den är

"Om du vill ha lite input på vilket spel jag skulle köpa, så kan jag säga inget av dem. Orsaken är att jag och några andra pojkar skapat egna system och spel som fyller Tufvas kriterier perfekt."

Fast nu gör jag ingen marknadsundersökning. Jag är inte ute efter vilket spel som har flest potentiella kunder. Jag vill inte heller veta vilka andra spel som fyller kriterierna perfekt, oavsett om de är på svenska eller engelska. Jag vill helt enkelt bara veta vilket av de tre spelen som folk skulle kunna tänka sig att spontanköpa och spontanspela på konvent.

Jag har en orsak till att jag ställer en sådan fråga, och därför jag dissar alla svar som inte är något av de tre hypotetiska spelen. Jag ställer till och med frågeställningen i roten: vilken nivå skulle ett spontankonventsspel läggas på? Jag tror dock att risken var stor att om jag bara frågade "hur seriöst ska ett spontankonventsspel vara" så skulle jag få en massa svar i stil med "oseriöst - man kan fan inte göra ett seriöst rollspel som kan spontanspelas".

Alltså gav jag istället tre spel som exempel, ett helseriöst, ett halvseriöst och ett helknass, postulerade att de faktiskt gick att börja spela på fem minuter, och frågade vilket av dessa man helst skulle vilja spela på konvent, i hopp om att jag faktiskt skulle få svar på det jag ville veta. Därför formulerades frågan som "vilket av dessa tre hypotetiska spel skulle du välja".

Rising

Vila i frid
Re: Varför frågan är ställd som den är

Jag tror dock att risken var stor att om jag bara frågade "hur seriöst ska ett spontankonventsspel vara" så skulle jag få en massa svar i stil med "oseriöst - man kan fan inte göra ett seriöst rollspel som kan spontanspelas".
Kanske vore det mest givande ändå, för jag valde Yes, master! helt enkelt för att det kändes som ett lättillgängligt koncept för spontanrollspel. Om du sedan ska göra det oseriöst eller jätteseriöst, det är en helt annan fråga. Jag tror att jag skulle föredra ett jätteseriöst "Yes, master" framför ett oseriöst "Blå Himmel" som spontanrollspel, exemeplvis.

Troberg

Sinister eater
Vilket av de tre hypotetiska spelen skulle ni helst plocka upp och spela under ett par tre timmars dötid på ett konvent?
Helt klart blå himmel. Det har pulsjets!

Dessutom är det antagligen det spel som är lättast att ta till sig fort och kräver minst för att komma igång.

GIRLS kräver nog lite mer förberedelser, Yes Master är lite för annorlunda och ingen av dem har pulsjets.

Krille

Super Moderator
Re: Varför frågan är ställd som den är

"Kanske vore det mest givande ändå, för jag valde Yes, master! helt enkelt för att det kändes som ett lättillgängligt koncept för spontanrollspel."

Det var därför jag poängterade att de tre koncepten var jämliga i tillgänglighet. Samtliga spel skulle gå att spela inom fem minuter.

EchonCique

Hero
Jo och mitt svar är detsamma.

Av dina tre listade 'produkter' är det enkom den sista som var intressant nog för mig.

Alltså gav jag istället tre spel som exempel, ett helseriöst, ett halvseriöst och ett helknass, postulerade att de faktiskt gick att börja spela på fem minuter, och frågade vilket av dessa man helst skulle vilja spela på konvent, i hopp om att jag faktiskt skulle få svar på det jag ville veta. Därför formulerades frågan som "vilket av dessa tre hypotetiska spel skulle du välja".
Och då är det väl antagligen det helknasiga spelet som jag och de flesta andra här i tråden har fallit för, just av de tre hypotetiska spelen. Personligen så skulle jag inte drömma om att plocka upp ett spel för 80 SEK under ett konvent och sen sätta och spela det på samma konvent. Jag skulle i sådana fall köpa spelet och ta det med mig hem för att spela det efter konventet. Konventsbesöket gör jag för att kovra bland utbudet som finns där, inte för att spela inköpta spel oavsett hur kort förberedelsetid eller speltid de har. Sedan finns det alternativ till det du drar upp som ännu inte fått den uppmärksamhet som de kanske förtjänar.

Du borde ju veta hur många exemplar av dina dogmaspel du lyckats sälja på konventen till exempel. De påminner starkt om det du beskriver kring de här tre hypotetiska spelen.

Återigen, för mig är det enda intressanta av dem tre det sistnämnda ty jag vill inte spela något som antyder seriositet under konventspassen eller under ledig konventstid.

The_Gorger

Hero
Mina tankar

Efter en, skall vi kalla det, incident på årets GothCon har jag insett att ens hjärna(iaf min) behöver vila från att tänka att man är någon annan. Därför tror jag inte att ett rollspel som Blå himmel eller GIRLS skulle passa mig. Om det nu skall vara regler (vilket kanske inte är min grej) så skulle ett "system" som treG's Political world G20 passa, pga dess lättlärdhet. Vad som är mest komersiellt gångbart vet inte jag, och det kan du nog själv räkna ut, Krille, så jag redogör för vad jag personligen hade valt.
Hmm, Yes, master nog, men det måste isf finnas färdiga 'äventyr'. Fast jag skulle nog inte spela det, även om det var gratis, lättare att ... göra ngt annat, detta låter som underhållning hemma snarare än på konvent.

Krille

Super Moderator
Re: Jo och mitt svar är detsamma.

"Du borde ju veta hur många exemplar av dina dogmaspel du lyckats sälja på konventen till exempel. De påminner starkt om det du beskriver kring de här tre hypotetiska spelen."

Eftersom jag bara har sålt Murder, we wrote och Aki så har jag inte direkt något att utgå ifrån. Inget av dem motsvarar någon av de tre seriositetsnivåerna. Av dessa har Aki sålt bäst, eftersom jag helt enkelt har haft med mig flest exemplar. Resten av mina dogma-bidrag har jag inte plockat med mig till konventen, av diverse skäl.

"Återigen, för mig är det enda intressanta av dem tre det sistnämnda ty jag vill inte spela något som antyder seriositet under konventspassen eller under ledig konventstid."

Tack! Det är precis det jag ville veta!

Nightowl

Champion
Yes, Master!

Av samma anledning som de flesta som sagt det: Intrigen mellan rollpersonerna och världen ger sig själv. Dessutom startar man automatiskt en intrig mellan spelarna eftersom alla rollpersoner vill skylla på alla andra.

Erik

Johan Granberg

Swordsman
Lite smyg-OT...

Jag tror att jag skulle föredra ett jätteseriöst "Yes, master" framför ett oseriöst "Blå Himmel" som spontanrollspel, exemeplvis.

Okej, det här har inte så mycket med saken att göra men jag känner att ett tips är på sin plats. Det finns nämligen redan ett "jätteseriöst Yes, Master", som dessutom råkar vara ett de bästa och mest nyskapande rollspelen jag någonsin läst: gör dig själv en tjänst och kolla in My Life with Master.

entomophobiac

Low Prep High Play
Alltså, jag tycker det finns massor med bra exempel redan i tryck. De kanske inte kostar 50-100 spänn, men det är ändå fullgoda exempel.

Vad sägs om All Flesh Must Be Eaten? Ett sympatiskt spel som helt klart lämpar sig för korta och enkla scenarier.

Annars borde väl rätt många av Dogma grejerna falla in väldigt väl i den här kategorin?

Hur som helst tyckte jag att "Yes, master" lät som en intressant idé som du gärna får expandera till ett färdigt spel. Och hamnar priset på under hundralappen kanske du har en bokad kund redan nu :gremgrin:

Krille

Super Moderator
Uppföljningsfråga

Det verkar som att det mest oseriösa alternativet var det mest intressanta. En hel del motiverade det med att det var det mest lättillgängliga (och det trots att jag uttryckligen skrev att de tre alternativen var exakt lika även vad gällde lättillgänglighet).

Är det verkligen så, att oseriösa rollspel har en inbyggd lättillgänglighet som inte går att komma runt?

Rosen

Myrmidon
Re: Uppföljningsfråga

Är det verkligen så, att oseriösa rollspel har en inbyggd lättillgänglighet som inte går att komma runt?

"Lättillgänglig" kanske inte är rätt ord, men oseriösa spel lämpar sig väl bättre för att bara sitta ner och ha skoj med en stund. Som tidsfördriv mer än som, um, djupdykande gruppaktivitet, liksom.

--
Åke

Rising

Vila i frid
Re: Lite smyg-OT...

Det finns nämligen redan ett "jätteseriöst Yes, Master", som dessutom råkar vara ett de bästa och mest nyskapande rollspelen jag någonsin läst: gör dig själv en tjänst och kolla in My Life with Master.
Det spelet har nämnts tidigare, och kommer säkert nämnas flera ggr igen, allteftersom Krille fortsätter med "Yes, master". Jag har inte MLWM, men tycker att det verkar vara ett väldigt annorlunda spel än vad "yes, master" har potential att bli, och att det mestadels är namnen som är gemensamma.

"Yes, master" kommer nog att påminna mycket mer om Paranoia.

MLWM är ett samberättarspel där det verkar finnas många mekanismer som ställer mästarens auktoritet tillsammans med underhuggarens självförakt mot dennes hoppfullhet; såsom kärlek till någon bybo, a la Ringaren i Notre Damme.

Yes, Master, så som jag förstått det, är ett traditionellare "avatar"-rollspel (där man ikläder sig en roll direkt, snarare än att se handlingen ur ett fågelperspektiv såsom en berättare), där man kämpar mer med varandra om att inte dö. Här utspelas ingen etisk konflikt i underhuggarnas huvuden, och underhuggarna har heller aldrig någon chans emot mästaren (och knappt någon chans emot äventyrarna), utan det handlar mer om rävspel, politik och kabbaliserande på riktigt låg goblinnivå: "Det var Gibbukk som utlöste gasfällan, inte jag! Ser ni inte hur misstänkt oskyldigt han beter sig?" "Skall ni använda mig för att utfodra jätteamöban? Men... eh, jag är ju så mager, tror ni inte att store Throgg skulle mätta amöbans hunger betydligt längre?" och "Mästaren kommer snart att utse vilka som skall utgöra vaktposterna i de yttre försvarsverken, och efter prästernas framfart föra veckan så litar han inte längre på odöda legioner. Vad vi måste göra, det är att bevisa att svartalfer är ännu mindre lämpliga för jobbet. Vi tar våra bågar och dödar grannklanerna så att det ser ut som om alver gjort det. Mot alver är benrangel att föredra framför oss svartalfer. Nå, vilka grannklaner ogillar vi mest? Förslag?"

För Krille blir det mest en marknadsföringsfråga att få sitt spel att skilja sig från MLWM i allmänhetens ögon, så att folk fattar att det är (kan vara, åtminstone) helt olika spel.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Uppföljningsfråga

Det verkar som att det mest oseriösa alternativet var det mest intressanta. En hel del motiverade det med att det var det mest lättillgängliga (och det trots att jag uttryckligen skrev att de tre alternativen var exakt lika även vad gällde lättillgänglighet).
Jag föredrag Yes, Master eftersom det kändes som det best begränsade spelet, vilket är en fördel om man ska sätta sig ner och spontanspela det. Händelser finns inbyggda i konceptet, och förhoppningsvis kommer precis vilket incitament som helst att leda till att rollpersonerna börjar tjaffsa med varandra och sedan är man igång.

Jag känner att jag inte riktigt kan förklara vad det är med det spelet som tilltalar mig mer än de andra; i slutändan beror det ju ändå på utförandet. Att det är lite oseriöst kan ha med saken att göra, man ska ju trots allt bara spela det i ett fåtal timmar och då skulle i alla fall jag hellre spela en krälande fjant än försöka skådespela några äkta och storslagna känslor.

/tobias