EchonCique
Hero
Spelwebbens Spel [NT]
blurb
blurb
Kanske vore det mest givande ändå, för jag valde Yes, master! helt enkelt för att det kändes som ett lättillgängligt koncept för spontanrollspel. Om du sedan ska göra det oseriöst eller jätteseriöst, det är en helt annan fråga. Jag tror att jag skulle föredra ett jätteseriöst "Yes, master" framför ett oseriöst "Blå Himmel" som spontanrollspel, exemeplvis.Jag tror dock att risken var stor att om jag bara frågade "hur seriöst ska ett spontankonventsspel vara" så skulle jag få en massa svar i stil med "oseriöst - man kan fan inte göra ett seriöst rollspel som kan spontanspelas".
Helt klart blå himmel. Det har pulsjets!Vilket av de tre hypotetiska spelen skulle ni helst plocka upp och spela under ett par tre timmars dötid på ett konvent?
Och då är det väl antagligen det helknasiga spelet som jag och de flesta andra här i tråden har fallit för, just av de tre hypotetiska spelen. Personligen så skulle jag inte drömma om att plocka upp ett spel för 80 SEK under ett konvent och sen sätta och spela det på samma konvent. Jag skulle i sådana fall köpa spelet och ta det med mig hem för att spela det efter konventet. Konventsbesöket gör jag för att kovra bland utbudet som finns där, inte för att spela inköpta spel oavsett hur kort förberedelsetid eller speltid de har. Sedan finns det alternativ till det du drar upp som ännu inte fått den uppmärksamhet som de kanske förtjänar.Alltså gav jag istället tre spel som exempel, ett helseriöst, ett halvseriöst och ett helknass, postulerade att de faktiskt gick att börja spela på fem minuter, och frågade vilket av dessa man helst skulle vilja spela på konvent, i hopp om att jag faktiskt skulle få svar på det jag ville veta. Därför formulerades frågan som "vilket av dessa tre hypotetiska spel skulle du välja".
Det spelet har nämnts tidigare, och kommer säkert nämnas flera ggr igen, allteftersom Krille fortsätter med "Yes, master". Jag har inte MLWM, men tycker att det verkar vara ett väldigt annorlunda spel än vad "yes, master" har potential att bli, och att det mestadels är namnen som är gemensamma.Det finns nämligen redan ett "jätteseriöst Yes, Master", som dessutom råkar vara ett de bästa och mest nyskapande rollspelen jag någonsin läst: gör dig själv en tjänst och kolla in My Life with Master.
Jag föredrag Yes, Master eftersom det kändes som det best begränsade spelet, vilket är en fördel om man ska sätta sig ner och spontanspela det. Händelser finns inbyggda i konceptet, och förhoppningsvis kommer precis vilket incitament som helst att leda till att rollpersonerna börjar tjaffsa med varandra och sedan är man igång.Det verkar som att det mest oseriösa alternativet var det mest intressanta. En hel del motiverade det med att det var det mest lättillgängliga (och det trots att jag uttryckligen skrev att de tre alternativen var exakt lika även vad gällde lättillgänglighet).