Det är klart att det skulle gå att få vårt forum fritt från urartade diskussioner - men till priset av många avstängda användare. Det är bara att införa drakoniska avstängningsregler - första förseelsen: avstängd en månad, andra gången: ett år, tredje gången - bye, bye...
Skulle någon orka vara moderator då? Nej, det tror jag inte. Och jag tror forumaktiviteten skulle störtdyka, som en kombination av att ett antal personer som faktiskt oftast är mycket aktiva i alla andra diskussioner, ju snabbt riskerar att bli permabannade, men också för att klimatet för dem som blir kvar kommer att vara skadat för lååång tid framöver.
Så precis som när jag för ett tag sedan försökte få folk att fatta att långt ifrån "varje genustråd" leder till bråk (långt därifrån, faktiskt) så vill jag nu försöka säga att dessa ständiga trådar om hur otroligt stort problemet är, och vad vi ska göra åt det, nog vidmakthåller en bild av att problemen är nästan oöverstigligt stora - när de nog inte är det. Faktiskt inte alls.
Den här saken är mer subjektiv, så klart. Det är svårt att veta, svårt att ens försöka mäta - eftersom det bygger på subjektiva intryck.
Men ETT ganska starkt intryck jag har, som (såvitt jag nu spenderat hela "ett par minuter" på att försöka kolla upp...) är detta:
Det är en ganska liten grupp som återkommande skriver om "problemet med trådar som spårar ur", och vad som bör göras åt detta. Denna grupp består vad jag kan se till stor del av personer som ofta deltar i sagda trådar, inte sällan personer som också blivit avstängda (kortare eller längre tid) för samma trådar.
Det finns några undantag (som vad det verkar utgörs av personer som antagligen läser nästan allt som skrivs i alla underforum, men som inte är särskilt aktiva i just Off Topic-forumet) och enstaka moderatorer (som ju stämmer in på ovanstående, men gör det mer av plikt).
Jag kan ha missat, eller missuppfattat, någon - och detta är så klart en generalisering - men likväl är det det intryck jag fått.
Så min slutsats landar i ungefär det samma som i den förra diskussionen jag syftade på - lösningen ligger nog inte att göra om forumet för att en trots allt ganska liten grupp, anser att problemet är stort.