Nekromanti Ett litet universalrollspel...

Arfert

Facit
Pratade lite med Krille på Stockholms spelkonvent om Fudge och lite öppnare spelsystem... (när jag bläddrade i Draug)... sen slog det mig att jag skrev ett sådant tidigt 90-tal... 93 tror jag det var.

Grävde lite i en låda med gamla disketter och hittade det här; "Parallel Worlds"... har gjort en snabbuppsnyggining i Macens ordbehandlare Pages (originalet var i ful-Word) och konverterat det till PDF. En del dök upp i saga, annat har jag inte använt.

Funderar nu på att göra nåt med det, och modifiera det.. ett annat skadesystem tror jag..

Några idéer?

Gordeg

Hero
Parallella världar?

Spelets namn fick mig först att tro att man skulle kunna färdas mellan världar, med olika teknologisk nivå osv. Blev nästan besviken när det inte var så. Det är annars ett möjligt alternativ om du vill fortsätta utveckla det här.
Två saker man behöver ta ställning till i så fall:
1. Vad händer med rollpersonernas utrustning när de byter värld? Förändras den så att den motsvarar den teknologiska nivån där de befinner sig?
2. Färdighetssystemet. Färdigheterna måste nog vara breda och generella för att de inte ska bli oanvändbara i vissa världar.

Tja, bara en tanke.

Annars var spelets storlek ganska bekväm. Jag är lite trött på tjocka böcker.

Varför tre spalter istället för två?

Gordeg

Arfert

Facit
Re: Parallella världar?

världshoppande är ju inte grundtanken för spelet, men en bra kampanjidé. Namnet kom av att man som spelare/spelledare kör flera parallella kampanjer, men kanske inte vill byta system...

till dina frågor:

1. nej utustningen bör ju vara densamma, förutsatt att fysikens lagar fungerar likadant i olika världar..

2. Färdigheterna är knutna till rollpersonen. Om jag skulle knalla genom en dimensionsport och hamna i, säg, det antika grekland skulle jag fortfarande ha identiteten "Reklamman" och färdigheten "Rollspelsmakande"... sen är det en annan sak om det vore så användbart... kanske vore det det, who knows? Det funkade ju att vara speldesigner för killen i Castle Falkenstein... ;-)

Krille

Super Moderator

1. Vad händer med rollpersonernas utrustning när de byter värld? Förändras den så att den motsvarar den teknologiska nivån där de befinner sig?
TORG hade ett kul system med fyra stycken paradigmer (teknisk, social, spirituell och magisk). De olika invaderande världarna hade olika nivåer i dessa paradigmer. Vår värld hade till exempel rätt högt tekniskt och socialt paradigm men lågt spirituellt och ännu lägre magiskt, fantasyvärlden Aysle hade låg teknisk paradigm, aningen högre socialt, hyfsat högt spirituellt och jättehögt magiskt, medan Cyberpåvedömet hade jättehögt i tekniskt och spirituellt, men lågt socialt och magiskt.

Det fanns i princip tre sätt som de olika paradigmerna kunde interagera. Det första var envägs, och det är det vi har här. Om användarens paradigm var lika högt eller högre än föremålets och världens paradigm så förelåg inga som helst problem. Om jag åker över till Aysle och plockar upp ett svärd så finns inga problem alls, då både världens och svärdets tekniska paradigm är lägre än min.

Det andra var tvåvägs, och det inträffade om världen hade för lågt paradigm. Plockar jag med mig en k-pist till Aysle så har världen för låg paradigm för att k-pisten skulle funka. I så fall så kan jag skapa en liten bubbla med min världs paradigm så att k-pisten funkar i alla fall. Det finns en risk att jag inte lyckas, dock.

Det tredje var trevägs, och det inträffade om världen och jag hade för lågt paradigm. Om alven hittar en k-pist i Aysle så har både värld och alv för lågt paradigm jämfört med k-pisten, så föremålet funkar inte alls.

Troberg

Sinister eater

Spelets namn fick mig först att tro att man skulle kunna färdas mellan världar, med olika teknologisk nivå osv. Blev nästan besviken när det inte var så.
Bli inte så besviken för det, crossovers funkar nästan aldrig.

Själv förstår jag inte riktigt fascinationen med parallella världar, jag ser hellre att de korsas ibland.

Arfert

Facit

som sagt, namnet syftar inte på parallella världar i samma kampanj med samma rollpersoner, utan att man kan använda systemet i parallella kampanjer ... som GURPS eller Generica då...

Arfert

Facit

sen sög ju TORG totalt.. men inte regelmässigt då, utan den fjantiga kampanjen. ;-)

Arfert

Facit
Ett litet universalrollspel... FÖRTYDLIGANDE

Verkar som folk hänger upp sig på namnet, Parallel Worlds.. det syftar alltså inte på att det handlar om ett världshoppar-spel, utan ett enkelt universalrollspel man ska kunna modda att passa till olika spevärldar...

Det jag skulle vilja ha input på är hur jag skulle kunna snofsa till det... det var ju trots allt 13 år sen jag skrev det. Ett annat skadesystem, lite olika nivåer på att lyckas... och sånt.

Troberg

Sinister eater
Sorry, got sidetracked [ANT]

Fast det var ett intressant sidospår, speciellt för mig som Lobachevskyist.

Arfert

Facit
Re: Sorry, got sidetracked [ANT]

Det är OK, kör på! Och jag håller med, bättre att ta 2 världar och korsa dom än att köra en krystad-TORG-kampanj...

...däremot funtar jag på att använda systemet, om jag kan uppdatera det till nåt vettigt, till ett tidsrese-spel.

Krille

Super Moderator
TORG (OT)

sen sög ju TORG totalt.. men inte regelmässigt då, utan den fjantiga kampanjen. ;-)
Själv tyckte jag att det var klart coolt. Visst, det fanns delar jag tyckte mindre om, men som helhet och koncept så hade jag ingenting emot spelet. Det hade många kul innovationer och var LÅNGT före sin tid på många sätt. Jag är till exempel rätt övertygad om att idéerna om gemensamma spelgruppspåverkade spelvärldar inte ens hade funnits om inte TORG försöket med Infiniverse. Det finns inget fjantigt med en spelvärld som man som spelare kan påverka och som faktiskt förändrades allt eftersom utgivningen pågick. Jag tror faktiskt inte att jag har känt mig delaktig i något rollspel någonsin så till den grad som jag kände i TORG.

Arfert

Facit
Re: TORG (OT)

jag FÖRSÖKTE verkligen gilla TORG, tvingade mig till och med att läsa romanerna de gav ut till kampanjen.. men det gick bara inte.

Krille

Super Moderator

jag FÖRSÖKTE verkligen gilla TORG, tvingade mig till och med att läsa romanerna de gav ut till kampanjen.. men det gick bara inte.
Det är så ibland med spel. Jag försökte också gilla Vampire, men det gick bara inte. Jag försökte gilla nyaste Drakar&Demoner, men det gick inte heller. Och trots att jag inte är direkt förtjust i något av dem och till och med avskyr det ena så finns det en massa folk som älskar dem.

Genesis

Ni dés ni maître
Min första fråga måste nog bli varför du förkortar Parallell Worlds till PL?

Men en viktigare fråga: vad är systemet till för? Jag menar, det finns ju massor av universalsystem där ute, vad skiljer det här från dem? Okej, det kanske inte fanns lika många när du skrev det här, men om du funderar på att återuppliva det, varför? Vilket är spelets existensberättigande? Varför skall man använda det här istället för T10 eller Omnimodus?

Fler korta förslag (har inte läst igenom jättenoga):

*Exemplen på saker man kan spela:
Du kan spela så vitt skilda saker
som romersk centurion, korsriddare,
engelsk jaktpilot under
första världskriget, samurai,
MI6-agent, aztek, hårdkokt detektiv
eller tjuv i det gamla Bagdad.
Känns inte riktigt som väldigt vitt skilda saker. Du har ju magiregler, så ta med några magiska exempel, vettja. Annars kanske folk tror att man bara kan spela historiska krigskampanjer. Däremot har du inga sci-fi-regler. Kan man inte spela det?

*Varför har du frikopplat KP från Fysik? Inte så att det är dåligt, jag är bara nyfiken. Blir annars folk med hög Fysik för bra, kanske?

*Ett tips vore att skriva ungefärliga tidsperioder bredvid vapnen i vapenlistan, för dem som inte vet skillnaden mellan en Luger och en Desert Eagle.

Min allmänna åsikt är nog att det verkar vara ett vettigt system, men jag tror inte att jag skulle spela det, helt enkelt för att det inte har något egentligen speciellt, efter vad jag såg. Jag ser inget som det här systemet är bättre på än andra system, helt enkelt.

Arfert

Facit

samma sak med Vampire här också.. jag gillar ju vampyrer, men Vampire var för mycket Goth/Rice för min smak.. jag är mer för Stoker själv...

Har inte bestämt mig angående DoDT ännu... Har inte orkat läsa reglerna.. och det brukar vara ett dåligt tecken.

Arfert

Facit
PL? ska ju vara PW! Det är ett korrfel.

Man ska eventuellt kunna spela SF, men jag har inte skrivit regler för det än... SF brukar strula till det, så jag måste tänka igenom det ordentligt först.

Och det är ju ett work in progress... ska ju till mer exempel och så...

Årsmodell på vapnet är ju givetvis en bra idé.

Fysik och KP... hmm minns inte varför jag gjorde så. Kändes väl som en bra idé just då. Fast jag kanske spolar KP i framtiden överhuvudtaget.

Varför man ska spela det? Tja, kanske för att jag vill ha lite uppslag så jag kan göra det bättre? Sen gillar jag upplägget med identitet... även om det har dykt upp i en del spel sedan dess har jag sett. Och tanken är att att jag egentligen inte ska "sälja" det som det är, utan använda det som motor till andra spel, där jag moddar det till respektive kampanj. Sen kan det ju finnas "rent" att ladda ner för den som vill.

T10 gillar jag iofs. Omnimodus har jag dålig koll på, men det är väl betydligt mer regeltungt?

Genesis

Ni dés ni maître
PL? ska ju vara PW! Det är ett korrfel.
Det kallas faktiskt regelbundet för PL genom åtmistone hela inledningen -- tre-fyra gånger.

Jo, identitet funkar nog bra. Det har ju fördelen att det är enkelt. Nackdelen skulle kunna vara att det kan uppstå diskussioner med SL om identiteten "Privatsnok" ger plus på ett slag för att supa. Men du hade ju regler för om det har litet grand med saken att göra, vilket nog kan klara en del sådana situationer.

Som motor för andra spel tror jag mer på det än som "rent" universalsystem. Då har det ju spelvärlden att locka till sig spelare med. Ett universalsystem har ju bara just systemet, så det måste vara exceptionellt (eller åtmistone speciellt) för att man skall vilja spela det. I alla fall känner jag så.

Fysik och KP... hmm minns inte varför jag gjorde så. Kändes väl som en bra idé just då. Fast jag kanske spolar KP i framtiden överhuvudtaget.
Personligen diggar jag system med skadenivåer, i stil med "lätt skadad", "allvarligt skadad" och så, men jag vet att många andra avskyr det. En variant som kan funka är ju att bokföra varje skada spearat. Alltså "Knivhugg i benet -2", "kula i axeln -3". Sedan slår man 2T+Fysik-skadenivåer och måste komma över en viss svårighetsgrad för att hålla sig vid medvetande, och över en annan (lägre) för att inte dö. Dessutom har du ju genast naturliga modifikationer för färdighetsslag. "Jaså, du vill springa ifatt skurken? Nå, ditt knivhugg i benet gör sig påmint, -2 på slaget". Alternativt kan man ju säga att man först börjar slå när skadorna kommer upp i nivå med Fysik, för att förhindra att man tuppar av på en gång av ren otur.
Ett sån't här system har dessutom fördelen av att man alltid vet var man är skadad. Det är ju ofta litet luddigt när man använder KP. "Jag försöker springa ifatt skurken" "Dina skador gör sig påminnda. -2." "Men jag blev väl skadad i armen?" "Eh, jag tror inte att vi bestämde var du blev träffad..."

T10 gillar jag iofs. Omnimodus har jag dålig koll på, men det är väl betydligt mer regeltungt?
Ärligt talat har jag ingen aning. Har läst igenom några sidor nå'n gång, men kommer inte ihåg det.

Arfert

Facit
är också inne på skadenivåer... egentlogen ÄR ju KP en form av skadenivåer, men är lite anonymt om man inte kombinerar det med Hit Locations som i RuneQuest till exempel...

Draug (fudge) har hju ett ganska bra och enkelt system.. kan man kanske kika mer på...

laddade just ner Omnimodus... Är ju snarlikt men mer tillkrånglat än PW... mer som ett vanligt färdighetsbaserat system. Funkar säkert. Men har mycket regler, mer än Saga till och med vad jag kan se. PW är ju MYCKET enklare. Vill jag ha en massa färdigheter och sånt så kan jag bara modda Saga-systemet.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Parallella världar (glider bort)

2. Färdigheterna är knutna till rollpersonen. Om jag skulle knalla genom en dimensionsport och hamna i, säg, det antika grekland skulle jag fortfarande ha identiteten "Reklamman" och färdigheten "Rollspelsmakande"... sen är det en annan sak om det vore så användbart... kanske vore det det, who knows? Det funkade ju att vara speldesigner för killen i Castle Falkenstein... ;-)
Graffitti-reklam förekom i gamla Rom, så varför inte?