Det IMO största problemet i Eon, är att det nästan kräver ett specifikt tankesätt för att spela. Opting passar endast in om alla är på samma nivå. Min grupp består av:
1 st. 90% Rollspelare (jag)
1 st. 80% Rollspelare
1 st. 50% Rollspelare
2 st. 30% Rollspelare
Detta leder till en stor obalans mellan spelarnas karaktärer i stil och tankesätt. T.ex. så gjorde idag en person en ny karaktär för att han "tröttnat" på sin karaktär, som inte kunde göra nått.. Vilket resulterade i en likadan karaktär, med en mycket bättre stridskonst, ett mycket fetare vapen, mer styrka och förmågan att lönnmörda folk...
Detta irriterade mig och den näst efter mig mest rollspelsfixerade spelaren i gruppen, eftersom att vi direkt såg igenom "anledningarna" till att denne skulle ha ett kraggsvärd utan att vara kraggbarbar (och ja, han tog exotiskt vapen).
Problemet finns dock i alla rollspel, men vid tusan, det är FÖR mycket obalans mellan raserna.
Jag tycker det är så mycket att det faktiskt blir vansinnigt orealistiskt ibland. Jag menar, det ser lite löjligt ut då dvärgar får såna vansinniga plus, i jämfört med människor som gör liknande saker men ändå inte får lika mycket plus. En ghor dvärg som är grävare får +6 i styrka om jag inte minns fel, medan en människa som inte gör nått annat än gräver i en gruva får +0 (eller om det är annat än vanar, mer eller mindre). Det är inte realistiskt, det är bara dumt...
Samma sak med chansen att bli adlig. Det är för stor chans ifrån början att lyckas med konsstycket att bli adlig enligt mig. Men det beror ju som sagt på hur man vill spela.
Jag satt faktiskt och spånade på ett "uppväxt system", där man valde miljö för sin uppväxt och därmed fick bestämma hur ens karaktär skulle vara.
T.ex.
Berg: +2 Tål, -2 Bil
Storstad (rik): +3 Bil, +1 Vil, -2 Sty, -2 Tål
Storstad (Fattig): +2 Bil, -1 Sty, -1 Tål
Skog: +1 Rör, +1 Tål, -2 Bil.
Men strunt i det, det hör inte hit.