Nekromanti Ett nytt försök till Eon

AnVili

Warrior
Då var det dags med att göra ett nytt försök att spela Eon igen, efter att ha spelat DoD ett tag. Men varje gång jag spelar Eon så märker jag hur sjukt obalanserat det är. För att inte tala om hur stor risk det är att man fummlar... Något som förstör spelet (tycker jag). T.ex. om en erfaren krigare måttar ett slag mot sin fiende så oj! Två sexor och så trasslar han in sig i sina egna kläder..... är det rimligt? Jag vet att detta säkert har tagits upp förut, men jag undrar om det är någon som tycker på samma sätt som jag eller ignorerar ni det bara?

Värst vad negativ jag blev... :gremsmirk:

Kropotkin

Warrior
T.ex. om en erfaren krigare måttar ett slag mot sin fiende så oj! Två sexor och så trasslar han in sig i sina egna kläder..... är det rimligt?
Tja, om man faktiskt följer reglerna så händer sånt bara vid tre sexor, annars så tappar bara krigaren initativet - något han borde klara av att överleva om han är erfaren nog.

AnVili

Warrior
Vid tre sexor? Har det alltid varit så? Jag har för mig att vi alltid har kört med att två sexor är fummel. Det kan ju förklara en del....

Hjalle

Swashbuckler
Det kom tillsammans med Eon III. Kruxet är väl att det fortfarande är lite obalanserat vid stora svårighetsgrader. Om en drake ska slå Ob10T6 mot typ, Tålighet någon gång, så är fummelrisken indeed ganska hög ändå. Jag skulle hellre se att man fumlade vid två/tre ettor + misslyckande.

-Hjalle, skulle också vilja se "lyckat men problem som konsekvens av detta".

AnVili

Warrior
Det kom tillsammans med Eon III.
:gremsmile: Så går det när man låter andra läsa reglerna. Ska nog ha upp detta vid spelmötet idag.

Och jo, jag håller med att det är obalanserat vid stora svårighetsgrader. Men du får hålla med om att det är obalanserat i övrigt också. Eller hur?

Hjalle

Swashbuckler
Det är obalanserat ja, främst eftersom det är så stor skillnad på Ob2T6 jämfört med Ob3T6, och Ob4T6 jämfört med detsamma. Till Eon IV önskar man sig verkligen +2-svårighetsgrader.

Annars, hur tänker du att det är obalanserat? Jag håller säkert med dig, men det finns ju flera sätt du kan mena på. Med rollpersonsskapandet?

Hjalle

Swashbuckler
Nej. Inte om man inte dessutom slår en massa sexor.

-Hjalle, två ettor + misslyckande är vanligt misslyckande vid högre svårighetsgrader än Ob3T6, vid Ob3T6 är det ett vanligt lyckat resultat. Ju.

AnVili

Warrior
Till en början tänker jag på raserna, dvärgarna och alverna är väldigt mycket bättre än människorna. Bakgrundslagen är så slumpmässiga att man inte har kontroll över hur ens karaktär blir. Den kan bli jättebra men också bli jättedålig. Vill man kan man göra en karaktär med en uber-stridskonst som slaktar allt, är man magiker kastar man bara en skimmer besvärjelse så spöar man allt. detta var bara några exempel.

Jobbar så det tar tid att svara. :gremsmile:

AnVili

Warrior
Glömde ju det mest obalanserade.... Schamanismen..... En bra Schaman dödar allt och alla.

Marukusu

Hero
Mer fummel åt folket!

"T.ex. om en erfaren krigare måttar ett slag mot sin fiende så oj! Två sexor och så trasslar han in sig i sina egna kläder..... är det rimligt?"

Bara för att en krigare tränat på att hacka ihjäl sina fiender sedan barnsben så betyder inte det att han eller hon är felfri. Alla kan göra misstag, och gör det av och till vilket jag tycker att fummelreglerna representerar på ett bra sätt.

AnVili

Warrior
Re: Mer fummel åt folket!

Jo det är jag med på, att ingen är felfri men vi körde att man fumlade när man slog två sexor.... det stämde ju inte, det ska ju vara tre sexor nu för tiden. Det förklarar varför det var mist 7-8 fummelslag per spelomgång.

Marukusu

Hero
Mer fusk åt folket!

"Till en början tänker jag på raserna, dvärgarna och alverna är väldigt mycket bättre än människorna."

Där håller jag faktiskt helt och hållet med. "Rasernas" olika attribut är helt omotiverade och rentav rasistiska.

"Bakgrundslagen är så slumpmässiga att man inte har kontroll över hur ens karaktär blir. Den kan bli jättebra men också bli jättedålig. Vill man kan man göra en karaktär med en uber-stridskonst som slaktar allt, är man magiker kastar man bara en skimmer besvärjelse så spöar man allt. detta var bara några exempel."

Du kan ju faktiskt fuska. Jag har gått från att ha varit en tabelltaliban till att mer se tabellresultaten mer som... "riktlinjer" när jag skapar nya rollpersoner. Har jag inte lust att spela en spinkig, impotent medfödd sångare utan vänster hand med en packåsna och fem misslekompisar så ger jag helt enkelt fan i att spela honom och "modifierar" (med spelledarens välsignelse, givetvis) karaktären tills dess att jag är nöjd.

k7e9

Hero
Förutom detta faktum att det tar 3 6:or att fummla grovt i strid (alltså inte bara förlora initiativet som det blir vid 2 6:or) så ska man även komma ihåg att det inte räcker med detta...

Färdighetsslaget ska dessutom vara misslyckat...

Så om man slår 3 stycken 6:or på första slaget mot t.ex svärd men sedan slår väldigt lågt, t.ex.
:t6r-1: :t6r-2: :t6r-2: :t6r-3: :t6r-4: :t6r-1:
Så har man ju bara slått 13, om detta är på/under ens FV (som det borde vara för en skicklig krigare t.ex.) så klarar man det ändå... Man träffar, fummlar inte och ja... Det är ju härligt det då...
Så ju högre FV destu mindre risk att fummla blir det dessutom...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Då kommer vi till en viktig punkt: alla rollspel är inte ute efter samma saker. Eon är inte gjort för att vara balanserat ur ett spelmekaniskt perspektiv, utan för att simulera en fiktiv värld. Därför har man valt att offra balansen till förmån för en rik mängd resultat som ska reflektera Mundana. Andra spel är inte gjorda för något av detta, utan är i stället till för att utforska premisser eller skapa sammanhängande narrativ. Att fråga om "balans" i Eon är som att fråga efter "realism" i My Life With Master -- det är inte vad spelet strävar efter.

Regmolar

Swashbuckler
Edit: har ändrat innehållet lite efter att ha fått igång internet ordentligt och läst de andra inläggen och ändrat tonen i inlägget en del (hoppas jag).

Som Bobby redan konstaterat; Eon är obalanserat. Skickliga krigare äger i strid motsvarande skickliga magiker under de flesta omständigheter, de flesta icke-mänskliga raser har stora regelmässiga fördelar gentemot människorna och skillnaden mellan två framslagna karaktärers skicklighetsnivå kan vara enorm; det är alltså en någorlunda imitation av av något som ska försöka påminna om verkligheten (kanske med undantag för raserna, som ofta är lite svåra att jämföra med verkligheten).

Som flera personer kommenterade i den senaste tråden om rasbalans så gillar flera av oss Eon just för att det är obalanserat; en av de regler jag anser sämst är den mig veterligen enda rent balanserande regeln som säger att icke-människor får färre bakgrundsslag. I Eon finns ingen (i min mening) fånig idé om att alla måste vara spelmässigt lika eller om att alla individer skulle vara balanserade - vill man uppnå det får man helt enkelt komma överens med spelarna och dela ut poäng på något vänster, eller byta till D&D eller ett brädspel (OBS: jag själv spelar dock såväl D&D som brädspel med god behållning, så det är inget påhopp utan ett konstaterande). Problemet eller dess frånvaro ligger alltså i betraktarens öga; Eons värdeord ska ju vara "realism", och vem kallar verkligheten balanserad?

Ok, nu blev det långt... kort svar på resten:

Som sagt är det inte riktigt så lätt att klanta sig i strid, och vad gäller måttning mot delområden etc. föreslår jag att man använder regeln för "konstiga avståndsfummel", och endast låter tre av tärningarna verka för fummelrisk, men själv har jag aldrig haft problemet (slåss ytterst sällan i Eon).

Observera också att Ob3T6 inte borde vara "rutin" utan "utmanande", så att det finns en risk något mindre än än en på trettiosex att något går galet tycker jag inte låter helt absurt... (en på tjugo ses väl annars som ganska acceptabelt?)

Helmgast
Till en början tänker jag på raserna, dvärgarna och alverna är väldigt mycket bättre än människorna.

Du har missat lite nackdelar som vissa raser bär på. Så gott som alla alver bär på en mental nackdel: förbannelsen. Det är sjukt mycket mer riskabelt för psyket att vara olyckligt kär eller förlora någon nära vän eller släkting om man är alv än människa. Och dvärgar har i gemen mycket svårt att rida eller åka båt, vilket gör långa resor väldigt långsamma. Och även om du inte nämnt tirakerna kan jag påminna om att de måste äta rätt mycket mer än människor, vilket kan vara nog så besvärligt ute i vildmarken, för att ta ett exempel. Och för alla de tre raserna gäller att de har svårt att passa in i människodominerad värld.

Gemstone

Swordsman
Det IMO största problemet i Eon, är att det nästan kräver ett specifikt tankesätt för att spela. Opting passar endast in om alla är på samma nivå. Min grupp består av:
1 st. 90% Rollspelare (jag)
1 st. 80% Rollspelare
1 st. 50% Rollspelare
2 st. 30% Rollspelare

Detta leder till en stor obalans mellan spelarnas karaktärer i stil och tankesätt. T.ex. så gjorde idag en person en ny karaktär för att han "tröttnat" på sin karaktär, som inte kunde göra nått.. Vilket resulterade i en likadan karaktär, med en mycket bättre stridskonst, ett mycket fetare vapen, mer styrka och förmågan att lönnmörda folk...

Detta irriterade mig och den näst efter mig mest rollspelsfixerade spelaren i gruppen, eftersom att vi direkt såg igenom "anledningarna" till att denne skulle ha ett kraggsvärd utan att vara kraggbarbar (och ja, han tog exotiskt vapen).

Problemet finns dock i alla rollspel, men vid tusan, det är FÖR mycket obalans mellan raserna.

Jag tycker det är så mycket att det faktiskt blir vansinnigt orealistiskt ibland. Jag menar, det ser lite löjligt ut då dvärgar får såna vansinniga plus, i jämfört med människor som gör liknande saker men ändå inte får lika mycket plus. En ghor dvärg som är grävare får +6 i styrka om jag inte minns fel, medan en människa som inte gör nått annat än gräver i en gruva får +0 (eller om det är annat än vanar, mer eller mindre). Det är inte realistiskt, det är bara dumt...

Samma sak med chansen att bli adlig. Det är för stor chans ifrån början att lyckas med konsstycket att bli adlig enligt mig. Men det beror ju som sagt på hur man vill spela.

Jag satt faktiskt och spånade på ett "uppväxt system", där man valde miljö för sin uppväxt och därmed fick bestämma hur ens karaktär skulle vara.

T.ex.
Berg: +2 Tål, -2 Bil
Storstad (rik): +3 Bil, +1 Vil, -2 Sty, -2 Tål
Storstad (Fattig): +2 Bil, -1 Sty, -1 Tål
Skog: +1 Rör, +1 Tål, -2 Bil.

Men strunt i det, det hör inte hit.

Marukusu

Hero
Aja baja!

Jag anser att ditt "uppväxtsystem" endast sår ännu mer orealism och segregation när det gäller ras- och yrkesval i Mundana.
Det finns en hel del bergsmän som är fysiskt klena, och en hel del rika storstadsmän som är dumma i huvudet. Att börja sätta olika attribut för olika yrken är att göra hela Mundana till ett stort kastsamhälle baserat på klichéer.

Om du vill göra en biffig bergsman, så gör då det. Du behöver inte modifiera några Mundanaomspännande regler för det, snacka bara med din SL.