Jag höll på och tänkte en massa på hur jag skulle lösa det här med besläktade färdigheter.. Om man kan Historia ska man kunna ge sig på lite Geografi.. Och om man har exceptionellt hög Geografi kan man få lite bonus på sitt Historia-värde så att säga.
Då kom jag på att man kunde göra såhär: I vanliga fall så slår man 2T10 och försöker komma under sin färdighet. Om man kan få bonus på grund av en "extra" färdighet så lägger man ihop deras värden och slår 3T10 istället.
Exempel: Du har 14 i Historia. Slå under 14 med 2T10. Om du har 14 i Historia och 10 i Geografi, slå under 24 med 3T10.
Om man använder den besläktade färdigheten utan att ha "den rätta" slår man också med 3T10.
Exempel: Du har inte alls historia, men däremot 10 i Geografi. Istället för att slå under ditt historiavärde så får du slå under 10 med 3T10.
För att förenkla det hela så är differensen = Det högsta talet du slog. Tyvärr så kan ju bara differensen bli upp till 10, men jaja.. (Som Pendragon alltså. Du har större chans att slå högt och samtidigt lyckas med ett högre värde.) För att tuffa till det ännu mera så kan man göra så att färdighetsslag är "2T10 under Färdighet + Grundegenskap" och grundegenskapsslag är "1T10 Under Grundegenskap". Detta gör att det är större slump i saker som är "basic", där det kanske borde vara så att antingen kan man det, eller också inte?
Omfördelningen av sannolikhet gör att besläktade färdigheter inte är så användbara för att komma på "basic"-grejer. Visserligen så är det basic-grejerna som borde vara lika färdigheter emellan, men när man nu redan har specialiserade färdigheter och inte överfärdigheter-underfärdigheter så funkar det ju ändå.
Hmmm, det var nog det.. Detta förändrar systemet en hel del, från att vara "1T20/2T10, slå under ett tal, skillnaden är differensen." Men eftersom jag gillar att använda differenser kanske det är bra med ett snabbt system för att räkna ut dom? Kommentarer på "utslagsfördelningssannolikheten" eller vad man ska kalla det..? Alltså att det är olika chans för olika slag. Om det är någon som har några idéer om hur man förverkligar dessa besläktade färdigheter med det gamla systemet (T20 eller 2T10 under ett tal, skillnad = differens), kom gärna med dom.
En annan idé jag hade var att Geografi ENBART gick att använda till Geografi, men när man pluggade Geografi får man välja att lära sig lite Historia samtidigt. Vet inte hur smart detta är i olika situationer egentligen.. Någon med lite fantasi? /images/icons/smile.gif
Då kom jag på att man kunde göra såhär: I vanliga fall så slår man 2T10 och försöker komma under sin färdighet. Om man kan få bonus på grund av en "extra" färdighet så lägger man ihop deras värden och slår 3T10 istället.
Exempel: Du har 14 i Historia. Slå under 14 med 2T10. Om du har 14 i Historia och 10 i Geografi, slå under 24 med 3T10.
Om man använder den besläktade färdigheten utan att ha "den rätta" slår man också med 3T10.
Exempel: Du har inte alls historia, men däremot 10 i Geografi. Istället för att slå under ditt historiavärde så får du slå under 10 med 3T10.
För att förenkla det hela så är differensen = Det högsta talet du slog. Tyvärr så kan ju bara differensen bli upp till 10, men jaja.. (Som Pendragon alltså. Du har större chans att slå högt och samtidigt lyckas med ett högre värde.) För att tuffa till det ännu mera så kan man göra så att färdighetsslag är "2T10 under Färdighet + Grundegenskap" och grundegenskapsslag är "1T10 Under Grundegenskap". Detta gör att det är större slump i saker som är "basic", där det kanske borde vara så att antingen kan man det, eller också inte?
Omfördelningen av sannolikhet gör att besläktade färdigheter inte är så användbara för att komma på "basic"-grejer. Visserligen så är det basic-grejerna som borde vara lika färdigheter emellan, men när man nu redan har specialiserade färdigheter och inte överfärdigheter-underfärdigheter så funkar det ju ändå.
Hmmm, det var nog det.. Detta förändrar systemet en hel del, från att vara "1T20/2T10, slå under ett tal, skillnaden är differensen." Men eftersom jag gillar att använda differenser kanske det är bra med ett snabbt system för att räkna ut dom? Kommentarer på "utslagsfördelningssannolikheten" eller vad man ska kalla det..? Alltså att det är olika chans för olika slag. Om det är någon som har några idéer om hur man förverkligar dessa besläktade färdigheter med det gamla systemet (T20 eller 2T10 under ett tal, skillnad = differens), kom gärna med dom.
En annan idé jag hade var att Geografi ENBART gick att använda till Geografi, men när man pluggade Geografi får man välja att lära sig lite Historia samtidigt. Vet inte hur smart detta är i olika situationer egentligen.. Någon med lite fantasi? /images/icons/smile.gif