"Om två personer avancerar mot varandra, avgörs deras attacker separat, eller räknas attackerna som svar på varandra. kan två personer attackera varandra och samtidigt välja två extra handlingar för att försvara sig mot varandras attacker, eller räknas en attack riktad mot en person automatiskt även som den handling man använder för att försvara sig (genom att få mer kraftpoäng+modifikation än fienden)."
De attackerar varandra med enbart ett kort vardera. Den som har avancerat måste använda en anfallsmanöver (man kan inte avancera med Avvakta eller Undanmanöver) men vad den andra har för kort kan han inte veta, (ja, om inte båda avancerar förstås, då har båda varsin anfallsmanöver) så det går utmärkt att "försvara" sig med ett Angrepp om man ser det så. Först när korten visats och tändstickorna räknats så kan man se vem som har anfallit och vem som ska försvara sig, eller vad som nu har hänt.
"Hur minskar man fiendens gard. kan man bara göra detta genom att välja manövern "Gard"?"
Gard och -framförallt- Angrepp används för att sänka motståndarens gard.
"En synpunkt också: Du borde vända Gardschemat upp och ned. Det känns mer intuitivt att dödskallen är högst upp, "närmast" ens fiende spelledaren så att säga, och att säkerheten i steg A är längst bort från honom."
Okej, jag tänkte att man ville ha den bra rutan långt ifrån en för att markera att man minsann inte släpper fienderna inpå kroppen. Neråt känns också bra som en dålig riktning. Undergång och så där, typ. Jag vet inte, vad jag har gjort är ju egentligen bara att jag delat upp modifierade stridscheman från Duellito i halvor och låtit varje kombatant ha sin egen planhalva för att möjliggöra strid mot flera motståndare. Jag har inte tänkt så mycket på dess utformning. Det är en bra synpunkt och jag ska ha det i bakhuvudet när jag gör rollformulären. Då först ser man väl vad som känns bäst.
/Rising