Rickard
Urverk speldesign
Har läst lite om spelmekaniker och tänkte försöka mig på att skapa ett stridssystem för rymdskepp. Mest för att se om jag kan ta till mig det jag lärt mig. Tanken är att grunden i systemet både ska fungera någorlunda med enpilotsskepp och ett skepp där alla tar var sin roll.
Jag har skrivit upp lite designtankar:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Kontroll vs Beatdown[*]Push your luck-mekanism.[*]Aggression vs reaktion[*]T6:or. Omplacera. Slå.[*]Spelarna ska upptäcka motståndarnas taktik. Spelledaren ska inte behöva tänka taktiskt.[*]Ska tilltala Timmy, Spike och Johnny. (olika spelartyper.) En för den som gillar insatser/risk. En för den som gillar huvudräkning. En för den som nöjer sig med att flytta markörer.[*]Innan strid: Fördela kapacitet.
Under strid: Omfördela kapacitet.
Efter strid: Ta hand om resurser. (XP?)[*]Börja spelet med starterkits (rollpersoner). Dessa får ändras efter varje spelmöte.[/list]/Han som nog inte uppfyllt de två sista punkterna
Jag har skrivit upp lite designtankar:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Kontroll vs Beatdown[*]Push your luck-mekanism.[*]Aggression vs reaktion[*]T6:or. Omplacera. Slå.[*]Spelarna ska upptäcka motståndarnas taktik. Spelledaren ska inte behöva tänka taktiskt.[*]Ska tilltala Timmy, Spike och Johnny. (olika spelartyper.) En för den som gillar insatser/risk. En för den som gillar huvudräkning. En för den som nöjer sig med att flytta markörer.[*]Innan strid: Fördela kapacitet.
Under strid: Omfördela kapacitet.
Efter strid: Ta hand om resurser. (XP?)[*]Börja spelet med starterkits (rollpersoner). Dessa får ändras efter varje spelmöte.[/list]/Han som nog inte uppfyllt de två sista punkterna