Nekromanti Ett sätt att klassificera rollspelsmusik i iTunes

ripperdoc

Myrmidon
Rollspelsmusik diskuteras med jämna mellanrum här. Då och då tipsas om särskilda program eller plugins för att spela upp playlists. För min del har jag inte velat frångå iTunes, då det är överlägset för metadata och synkar med alla Apple-grejer jag börjat samla på mig.

Men poängen är att jag vill ha ett så enkelt system som möjligt för att kunna skräddarsy musiken som spelas till varje scen under rollspel. Jag väljer normalt ut en playlist för kampanjen ifråga, men då blandas hög tempo, låg tempo, glad, ledsen, etc. Att i förväg skräddarsy en playlist för varje upptänklig situation är inte tidseffektivt.

Att klassificera musik är inte trivialt. Musik kan ha "humör", "genre", "undergenre", "associationer", "tempo", etc. Samtidigt vill man kunna kontrollera dessa i realtid med minsta möjlig uppmärksamhet nödvändig. iTunes stödjer bara vanliga ID3-taggar - vilket inte har stöd för mycket i den vägen och har inga kontroller out-of-box för att filtrera på specifika taggar. Men jag har funnit en lösning, och hoppas på era kommentarer, både på metoden och sättet att klassificera musik.

Jag återanvänder fälten "Show" och "Grouping" för "Association" och "Emotion" respektive. Jag kan välja valfritt antal genrer, association och emotions för att göra en spellista on-the-fly. Det är mycket snabbt och översiktligt. Svagheten i systemet är att en sång kan bara ha en ambience, och en emotion. Det går inte att bygga runt enkelt med iTunes (men det går...). Å andra sidan - ju komplexare klassificering, desto svårare mer luddiga gränser och mer jobb att fixa 10000 sånger.

De association jag har att välja bland än så länge är:
anticipation: en sång med sakta ökande tempo eller volym (mycket vanligt i Soundtracks)
battle: typisk slagfältsmusik - stora trummor och hela orkestern igång
calm: lugn, en vänteperiod eller bara mycket lågt tempo
ceremony: illustrerar en ceremoni
dance: illustrerar en dansuppvisning eller fest
drama: stora variationer i tempo och volym, typisk för "sit on edge of the seat" och stora omvälvningar
drunk: illustrerar fylla eller att vara hög
hunt: illustrerar en jaktsituation
journey: illustrerar ett stadigt tempo, oftast en resa eller "progress"
lovemaking: för de sensuella scenerna... inte så välanvänd kategori
mystic: underlig, mystisk
neutral: ingen särskild association
nobility: illustrerar aristokrati eller bättre bemedlade
religion: illustrerar en religiös händelse
theme: en variant av drama - en typisk "theme song", kandidat för att inleda en kampanj eller spelmöte

Humören jag använder är (och de är ganska självförklarande)
happy, hope, love, surreal, neutral, sad, scary, stress, suspense, worry

För att ge ett exempel har jag gjort en enkel playlist som ni kan lyssna på här: http://8tracks.com/ripperdoc/ripperdoc-s-soundtrack-samples

1. Irulan is Regret (calm, sad)
2. Mozart Violing concerto (nobility, happy)
3. End Title (anticipation, hope)
4. Dies Irae (drama, stress)
5. Cutter Returns (neutral, suspense)
6. Carnival (drunk, happy)
7. One Morning at Pella (calm, love)
8. Chant (ceremony, worry)

Så innan jag börjar tagga resten av de 10000 sångerna, vad tycker ni? Någon uppenbar dimension av en sång jag missar? Skulle nuvarande taggar räcka för att täcka de flesta rollspelsscener? Några uppenbara emotions eller associations jag missat? Exempelsånger som illustrerar vad som saknas?

Wilmer

Hero
Jag är mycket för att varje kampanj ska ha sitt eget soundtrack, precis som TV-serier. TV-serier brukar ju ha en öppningsmelodi och en stängningmelodi samt en actionmelodi, en sorglig och en "nu händer något farligt snart" etc.

Har länge velat ha en kampanj där jag håller hårt på det och att den är så pass lång att folk reagerar instinktivt på musiken. Det enda som varit 10% på väg att lyckas var Hitmen för Ormguden som hade en intro.

Så gör en grupp typ:

fjantasykampanj
1. Intro
2. Travel
3. Town
4. Skirmish
5. Battle
6. Horror
7. Mystic
8. Outro

ripperdoc

Myrmidon
Jepp, jag samlar ett unikt soundtrack för varje kampanj. Men inom det soundtracket kommer det finnas musik som lämpar sig mer för strid, känslor, lugn, drama, etc. Och det viktiga är att kunna vaska fram rätt låtar från soundtracket snabbt. Kör man bara Shuffle får man sorglig, action, öppningsmelodin om vart annat.

Vi kör temasång till varje kampanj, öppnar varje spelmöte utan undantag. Det ger en distinkt känsla, det rekommenderas starkt!

Update: Såg att du lade till lite, så det gör jag med :gremsmile: Jag blir galen om kampanjens soundtrack är för repetitivt, så jag behöver minst 10-20 låtar per stämning inom kampanjen. Dessutom måste musiken kunna fortsätta på egen hand, så att man inte glömmer bort och plötsligt så byter låten till något som förstör stämningen.

Poseur

Swashbuckler
Fan låter ju riktigt klockrent ju.
Skulle lätt vilja ha det på det viset om jag hade ork, tid och kunskap att göra något sådant.
Skulle ju vara så sjukt härligt att slippa ha ett sound för hela kampanjen som sätter någon normalkänsla för hela kampanjen. Utan istället som du, kunna ha en playlist för varje tillfälle som man enkelt kan byta mellan.

Sedan brukar vi ha lite halvsvårt att ha tillgång till dator när vi spelar. Men blir nog bättre snart på den fronten.

/Poseur entusiastisk.

Pom

Swashbuckler
Det är inte lätt att hitta saker som saknas i din utförliga lista - men det vet du ju eftersom du startat en tråd på temat.

Skulle det bli för mycket bök att lägg till några kategorier för distinkt terräng? Typ hav (och/eller under vatten om det är chans för sådant), skog, grottor, storstad och annat i den stilen?

Lindenius

Swashbuckler
Jag tycker man ska ha en temasång för varje karaktär också. Det är med fördel något man kan låta varje spelare välja som en del av deras skapande av rollperson.

Du kan dock förmodligen ha dessa under temakategorin.

//erik. tom

ripperdoc

Myrmidon
Pom said:
Det är inte lätt att hitta saker som saknas i din utförliga lista - men det vet du ju eftersom du startat en tråd på temat.

Skulle det bli för mycket bök att lägg till några kategorier för distinkt terräng? Typ hav (och/eller under vatten om det är chans för sådant), skog, grottor, storstad och annat i den stilen?
Well, jag startade en tråd för att få min idé kritiserad och kanske inse nya tillägg! Men jag har klurat på rollspelsmusik i cirka 10 år nu, så jag har gått igenom ett par evolutioner.

Terräng tror jag är en bra idé. Viss musik signalerar tydligt en terräng, men majoriteten av musiken är nog mer abstrakt. Frågan är om det tillhör "associationskategorin"... jag ska testa ett par låtar och se!

ripperdoc

Myrmidon
Poseur said:
Fan låter ju riktigt klockrent ju.
Skulle lätt vilja ha det på det viset om jag hade ork, tid och kunskap att göra något sådant.
Skulle ju vara så sjukt härligt att slippa ha ett sound för hela kampanjen som sätter någon normalkänsla för hela kampanjen. Utan istället som du, kunna ha en playlist för varje tillfälle som man enkelt kan byta mellan.
Givet att du har datorn med iTunes tillgänglig så kan du göra ovanstående. Med vissa begränsningar kan du göra samma med en iPhone. Så det är inte tekniskt komplicerat. Däremot kräver det en hel del tid för att tagga och välja ut musiken, det kommer man ju inte ifrån :gremsmile: Men en tanke vore om jag på ett enkelt sätt kunde dela med mig av de taggningar en person gjort, så kan man applicera det om man har samma sånger på sin iTunes.

krank

Går ondskans ärenden
RipperDoc said:
Givet att du har datorn med iTunes tillgänglig så kan du göra ovanstående.
Det går faktiskt att göra det med nästan vilket halvkompetent musikspelarprogram som helst. De flesta någorlunda bra har stöd för ID3v2-taggar, och då kan man ju skapa helt egna metadatafält, som sparas i varje fil och så. Då kan man dessutom ha multipla entries för varje fält också, utan att behöva göra nån jobbig workaround.

Jag skulle nog rekommendera foobar2000, som den händige ganska lätt kan förvandla till att funka precis såhär. Minus allt bloat iTunes för med sig...

Big Marco

Läskig
Jag ville bara lägga till lite hyllning till din dedikation för detta ämne - de soundtrack vi har använt till dina ledda kampanjer får en identitet och eget liv. Och för mig så skapar musiken minneskrokar till scener och händelser som skedde på ett konkret sätt. Också idéen med ett intro/tema vid spelmötesstart var en ögonöppnare - detta sätter verkligen ned foten för "när skitsnacket är slut och nu börjar vi spela rollspel".

Big Marco

Läskig
En kommentar: Nu väljer du ut x låtar i förväg vilka skall ingå under kampanjen. Själv skulle jag vilja se ett fält för "genre" där jag skulle skriva vilka spel/typ av spel som jag anser att en låt passar som, och sedan kunna välja typ hela biblioteket med låtar - och slippa urvalsprocessen. Men det kanske inte är intressant?

ripperdoc

Myrmidon
krank said:
Det går faktiskt att göra det med nästan vilket halvkompetent musikspelarprogram som helst. De flesta någorlunda bra har stöd för ID3v2-taggar, och då kan man ju skapa helt egna metadatafält, som sparas i varje fil och så. Då kan man dessutom ha multipla entries för varje fält också, utan att behöva göra nån jobbig workaround.

Jag skulle nog rekommendera foobar2000, som den händige ganska lätt kan förvandla till att funka precis såhär. Minus allt bloat iTunes för med sig...
Ah, jag väntade andaktigt på den kommentaren :gremwink: Jag hade blivit besviken om den inte kom!

Tyvärr är foobar2000 inte Mac-kompatibelt. Men jag är övertygad om att det finns program som kan göra just det, det var mest min vilda gissning att iTunes är ett hyfsat vanligt förekommande på folks datorer ändå. Alltid lättare om man kan använda det som finns installerat än något annat, men det viktiga är att folk använder ett program de är bekväma med för att minimera motståndet att styra musiken under spel. För det finner jag alltid är haken - man kan tagga och leta program dagar i ända, men det spelar ingen roll om man känner sig hindrad att använda det under spel.

ripperdoc

Myrmidon
Att ha spelgenre från början i ett fält går bra, det är bara att utnyttja ett av de fält som inte används. Tanken att kunna filtrera direkt på spelgenre vill jag uppnå, men det är mest att jag ser att det varierar rätt mycket. Klassisk musik kan passa i nästan alla spelgenrer, men det beror på kampanjen. Jag känner att jag ändå vill plocka ut låtar i förväg till en kampanj, men om de är taggade går det många gånger snabbare än att handplocka.

krank

Går ondskans ärenden
RipperDoc said:
Tyvärr är foobar2000 inte Mac-kompatibelt.
Inte rakt av kanske, men om man vill kan man få det att funka genom Wine, precis som man gör med windowsprogram och -spel man vill köra i Linux. Wine finns till mac också, funkar bra så länge man har en Intel. har jag hört.

Däremot håller jag med - oavsett mina egna ideologiska och praktiska invändningar så är vanan det viktigaste. Att man känner sig bekväm i sitt eget arbetsflöde. Och iTunes är tyvärr, som du säger, ganska vanligt förekommande.

Jag tipsade mest eftersom foobar2000 har bättre stöd för både olika taggar (och multipla taggar av samma sort) samt filtrering än iTunes. Om man tycker att det är värt besväret att lära sig ett nytt program, dårå.

Patrick Bateman

Warrior
Jag vill föreslå en till kategori:
climax

Det kanske är en alltför smal kategori och kanske kan kategori anticipation fylla samma funktion. Men jag tänker mig en kategori för upplösningen av dramatiska scener. Det jag ser framför mig när jag tänker på den här kategorin är klassisk spaghetti-western och revolverduell på huvudgatan. Musiken jobbar upp sig till ett våldsamt crescendo innan någon drar, kulor viner, kroppar faller till marken och sen står bara vår hjälte kvar med rykande revolver.

Kaigon

Helmgast
Ett mycket intressant ämne som jag brottats en del med själv. Sättet som du vill klassificera på känns väldigt generiskt men jag kan tänka mig att man tjänar igen den investerade tiden och maximerar värdet om man oftare kör korta och många kampanjer och kanske inte lika välanpassat för gigantkampanjer (då ett skräddarsytt soundtrack är att föredra).

Jag tycker även det är kul att känna igen musik och associera dem till vissa saker vilket är anledningen till att jag sätter temalåtar på ditten och datten (eller spelarna själva om det gäller rollpersonerna).

Av denna anledning har jag dessa fyra grupperingar:
1. Händelser - Mycket specifika låtar som kopplas ihop direkt med vissa scener, kanske en specifik strid, ett luftskepp som kraschar eller att rollpersonerna satte kungens slott i brand.
2. Personer - Speciella låtar för rollpersoner och viktiga SLPer är det bästa, speciellt ärkeskurkar. Samma sak gäller för hela organisationer. Här finns även kampanjens tema.
3. Platser - I likhet med personer sätter jag även temalåtar för vissa platser men också mer generellt som "Öppet vinterlandskap", "Alvisk skog" och "Dimensionsresa".
4. Stämning - Med diverse underkategoriseringar som Lugn, Mässa, Mörker, Strid, Fest, Oroligt, Stilla och Stress.

Nackdelar är såklart att det krävs visst arbete och framför allt ett gott minne för att kunna hantera detta under spel, men kanske inte mycket mer än att skriva in 2-3 keywords och spela upp. Strukturellt är grupperingarna bara mappar med undermappar (ett gäng nivåer, Möker innehåller exempelvis mappar för "Stilla", "Svart" och "Tryckande" typer av "Mörker") vilket är väldigt lätt att hantera musikmässigt i ovan nämnda foobar2000. Ofta har jag grupperat separat om det är många låtar från samma källa (exempelvis ett filmsoundtrack), då kommer det nämligen aldrig att bli ett problem med att låtar skär sig med varandra.

Så tillbaka till din klassificering undrar jag hur saker som temalåtar passar in i sammanhanget (för kampanjer, karaktärer och platser). Antar även att du skippar vad jag kallar "Händelser".

ripperdoc

Myrmidon
Kaigon said:
Ett mycket intressant ämne som jag brottats en del med själv. Sättet som du vill klassificera på känns väldigt generiskt men jag kan tänka mig att man tjänar igen den investerade tiden och maximerar värdet om man oftare kör korta och många kampanjer och kanske inte lika välanpassat för gigantkampanjer (då ett skräddarsytt soundtrack är att föredra).
Som sagt, jag väljer en skräddarsydd playlist för kampanjen, men behöver ett system för att enkelt filtrera låtarna i den playlisten för olika humör/scener. Att hålla i minnet vilka låtar som passar när har inte funkat för mig de åren jag testat, och räknar inte med att mitt minne blir bättre förrän vettiga cerebralinterface kommit ut på marknaden...

Så att jag gör det generiskt är för att det ska bli hanterligt under spel. Ju mer detaljtroget kategoriseringssystem, desto mer jobb att tagga. Dessutom blir det inte alltid enklare att hitta en viss typ av låt bara för att taggar är mer detaljerade.

Ex. när jag taggade sångerna i fritext så fann jag i efterhand att jag använt många nära synonymer: "dark", "doom", "apocalypse", "worry", "storm", "destiny", etc. I många situationer under spel hade nog alla dessa funkat fin-fint, men hade jag filtrerat låtarna på "dark" hade jag bara fått en av låtarna. Visst kunde man under spel sätta sig och klura ut exakt alla taggar som skulle passa till scenen, men åtminstone jag har minimal sinnesnärvaro för playlisten under spel.

Kaigon said:
Så tillbaka till din klassificering undrar jag hur saker som temalåtar passar in i sammanhanget (för kampanjer, karaktärer och platser). Antar även att du skippar vad jag kallar "Händelser".
Temalåtar har jag fortfarande utrymme för, bara att skriva "Hertig Onding" i kommentarsfältet så kan man söka på det. Men mitt problem faller tillbaka på att jag inte kan vara en aktiv DJ under spel som håller koll på vad som spelas och vad som kommer härnäst. Jag vill ha en självgående spellista som för den sakens skull inte spelar musik som skär sig med scenen. Om jag sedan vill belysa en viktig händelse med en viss låt så kan jag göra det, men det är inget jag vill pyssla med kontinuerligt under spelmötet

(vad jag insett är dock att iTunes enda nackdel, och stora nackdel, i sammanhanget är just att den inte kan tagga en låt med flera samtidiga kategorier - samtidigt är det en no-go för mig att byta ut iTunes, så i sådana fall behöver jag en musikspelare som kan agera "ovanpå" iTunes och lägga till den tagginformation som behövs)

Bosse_UBBT

Swordsman
Ah, en rollspelsmusik-tråd. Toppen!

Det verkar vara ett intressant klassificeringssystem du har skissat fram där. Har gått i liknande tankar själv, men har varit för lat/dum för att orka göra något vettigt av det. Eftersom jag inte använder datorn vid spel utan har kört musiken via iPhone/iPod så har jag istället valt att göra den ganska klumpiga manövern att sortera in musik enligt stämningar genom att helt enkelt byta namn på artisten till några olika varianter (mörker, skräck, jakt, action etc.) och sedan föra över dem till mp3-spelaren.

Grovt och ganska klumpigt visst, men det fungerar. Men att istället lösa det genom playlists och kategorier vore ju mycket behändigare. Nu är jag återigen lite lat här (det kan jag ju egentligen ganska snabbt undersöka själv, men ändå), men är det någon som vet om man kan föra över playlists till iPhonen exempelvis eller om jag måste skapa nya där? Och om man kan sortera på kategorier/taggar där?

En av anledningarna till att jag frågar är att jag är lite osugen på att föra över 20+ skivor för att komma åt de 40 eller så låtarna till en playlist. Jag kan ju iofs endast plocka ur och föra över de låtar jag vill ha med men de kommer ju ligga lite huller om buller då. Det blir alltså rörigt i allmänhet på telefonen/mp3-spelaren då helt enkelt. Fast det kanske inte gör något om man ändå kör med playlists/kategorier?

Funderade ett tag över att jag saknade något om tempo i ditt system, men kom fram till att det något går att utläsa ur kombinationen association+emotion. Så det löste sig.

Sen skulle jag nog lägga till några associationer och humör för att passa de spel som jag brukar spela. Dvs. mestadels skräck. Scary och suspence räcker liksom inte till utan jag skulle nog behöva några fler kategorier där. Darkness, horror!, haunting etc. skulle kunna vara aktuella. Differensen mellan vissa av de här kanske bara är uppenbar för mig, men så kan det vara. Sen saknar jag såklart associationen investigation.

Sen måste jag bara börja ta tag i att föra över all min gamla rollspelsmusik från CD till mp3 också. Har börjat lite men det är så jäkla segt. Suck.

ripperdoc

Myrmidon
Bosse said:
Nu är jag återigen lite lat här (det kan jag ju egentligen ganska snabbt undersöka själv, men ändå), men är det någon som vet om man kan föra över playlists till iPhonen exempelvis eller om jag måste skapa nya där? Och om man kan sortera på kategorier/taggar där?
Du kan säga till iPhonen att bara föra över vissa playlists. Det gör du i Musik-fliken när iPhonen är kopplad till datorn.

Bosse said:
Sen skulle jag nog lägga till några associationer och humör för att passa de spel som jag brukar spela. Dvs. mestadels skräck. Scary och suspence räcker liksom inte till utan jag skulle nog behöva några fler kategorier där. Darkness, horror!, haunting etc. skulle kunna vara aktuella. Differensen mellan vissa av de här kanske bara är uppenbar för mig, men så kan det vara. Sen saknar jag såklart associationen investigation.
Nu spelar jag inte massivt med skräck, men jag har svårt att se den uppenbara skillnaden mellan dina förslag. För mig det är viktigt att "emotion" är just en känsla. Antingen är man rädd, eller så är det spännande, eller så är man oroad, typ. Sedan kan man fläska på med fler associationer.