Rollspelsmusik diskuteras med jämna mellanrum här. Då och då tipsas om särskilda program eller plugins för att spela upp playlists. För min del har jag inte velat frångå iTunes, då det är överlägset för metadata och synkar med alla Apple-grejer jag börjat samla på mig.
Men poängen är att jag vill ha ett så enkelt system som möjligt för att kunna skräddarsy musiken som spelas till varje scen under rollspel. Jag väljer normalt ut en playlist för kampanjen ifråga, men då blandas hög tempo, låg tempo, glad, ledsen, etc. Att i förväg skräddarsy en playlist för varje upptänklig situation är inte tidseffektivt.
Att klassificera musik är inte trivialt. Musik kan ha "humör", "genre", "undergenre", "associationer", "tempo", etc. Samtidigt vill man kunna kontrollera dessa i realtid med minsta möjlig uppmärksamhet nödvändig. iTunes stödjer bara vanliga ID3-taggar - vilket inte har stöd för mycket i den vägen och har inga kontroller out-of-box för att filtrera på specifika taggar. Men jag har funnit en lösning, och hoppas på era kommentarer, både på metoden och sättet att klassificera musik.
Jag återanvänder fälten "Show" och "Grouping" för "Association" och "Emotion" respektive. Jag kan välja valfritt antal genrer, association och emotions för att göra en spellista on-the-fly. Det är mycket snabbt och översiktligt. Svagheten i systemet är att en sång kan bara ha en ambience, och en emotion. Det går inte att bygga runt enkelt med iTunes (men det går...). Å andra sidan - ju komplexare klassificering, desto svårare mer luddiga gränser och mer jobb att fixa 10000 sånger.
De association jag har att välja bland än så länge är:
anticipation: en sång med sakta ökande tempo eller volym (mycket vanligt i Soundtracks)
battle: typisk slagfältsmusik - stora trummor och hela orkestern igång
calm: lugn, en vänteperiod eller bara mycket lågt tempo
ceremony: illustrerar en ceremoni
dance: illustrerar en dansuppvisning eller fest
drama: stora variationer i tempo och volym, typisk för "sit on edge of the seat" och stora omvälvningar
drunk: illustrerar fylla eller att vara hög
hunt: illustrerar en jaktsituation
journey: illustrerar ett stadigt tempo, oftast en resa eller "progress"
lovemaking: för de sensuella scenerna... inte så välanvänd kategori
mystic: underlig, mystisk
neutral: ingen särskild association
nobility: illustrerar aristokrati eller bättre bemedlade
religion: illustrerar en religiös händelse
theme: en variant av drama - en typisk "theme song", kandidat för att inleda en kampanj eller spelmöte
Humören jag använder är (och de är ganska självförklarande)
happy, hope, love, surreal, neutral, sad, scary, stress, suspense, worry
För att ge ett exempel har jag gjort en enkel playlist som ni kan lyssna på här: http://8tracks.com/ripperdoc/ripperdoc-s-soundtrack-samples
1. Irulan is Regret (calm, sad)
2. Mozart Violing concerto (nobility, happy)
3. End Title (anticipation, hope)
4. Dies Irae (drama, stress)
5. Cutter Returns (neutral, suspense)
6. Carnival (drunk, happy)
7. One Morning at Pella (calm, love)
8. Chant (ceremony, worry)
Så innan jag börjar tagga resten av de 10000 sångerna, vad tycker ni? Någon uppenbar dimension av en sång jag missar? Skulle nuvarande taggar räcka för att täcka de flesta rollspelsscener? Några uppenbara emotions eller associations jag missat? Exempelsånger som illustrerar vad som saknas?
Men poängen är att jag vill ha ett så enkelt system som möjligt för att kunna skräddarsy musiken som spelas till varje scen under rollspel. Jag väljer normalt ut en playlist för kampanjen ifråga, men då blandas hög tempo, låg tempo, glad, ledsen, etc. Att i förväg skräddarsy en playlist för varje upptänklig situation är inte tidseffektivt.
Att klassificera musik är inte trivialt. Musik kan ha "humör", "genre", "undergenre", "associationer", "tempo", etc. Samtidigt vill man kunna kontrollera dessa i realtid med minsta möjlig uppmärksamhet nödvändig. iTunes stödjer bara vanliga ID3-taggar - vilket inte har stöd för mycket i den vägen och har inga kontroller out-of-box för att filtrera på specifika taggar. Men jag har funnit en lösning, och hoppas på era kommentarer, både på metoden och sättet att klassificera musik.
Jag återanvänder fälten "Show" och "Grouping" för "Association" och "Emotion" respektive. Jag kan välja valfritt antal genrer, association och emotions för att göra en spellista on-the-fly. Det är mycket snabbt och översiktligt. Svagheten i systemet är att en sång kan bara ha en ambience, och en emotion. Det går inte att bygga runt enkelt med iTunes (men det går...). Å andra sidan - ju komplexare klassificering, desto svårare mer luddiga gränser och mer jobb att fixa 10000 sånger.
De association jag har att välja bland än så länge är:
anticipation: en sång med sakta ökande tempo eller volym (mycket vanligt i Soundtracks)
battle: typisk slagfältsmusik - stora trummor och hela orkestern igång
calm: lugn, en vänteperiod eller bara mycket lågt tempo
ceremony: illustrerar en ceremoni
dance: illustrerar en dansuppvisning eller fest
drama: stora variationer i tempo och volym, typisk för "sit on edge of the seat" och stora omvälvningar
drunk: illustrerar fylla eller att vara hög
hunt: illustrerar en jaktsituation
journey: illustrerar ett stadigt tempo, oftast en resa eller "progress"
lovemaking: för de sensuella scenerna... inte så välanvänd kategori
mystic: underlig, mystisk
neutral: ingen särskild association
nobility: illustrerar aristokrati eller bättre bemedlade
religion: illustrerar en religiös händelse
theme: en variant av drama - en typisk "theme song", kandidat för att inleda en kampanj eller spelmöte
Humören jag använder är (och de är ganska självförklarande)
happy, hope, love, surreal, neutral, sad, scary, stress, suspense, worry
För att ge ett exempel har jag gjort en enkel playlist som ni kan lyssna på här: http://8tracks.com/ripperdoc/ripperdoc-s-soundtrack-samples
1. Irulan is Regret (calm, sad)
2. Mozart Violing concerto (nobility, happy)
3. End Title (anticipation, hope)
4. Dies Irae (drama, stress)
5. Cutter Returns (neutral, suspense)
6. Carnival (drunk, happy)
7. One Morning at Pella (calm, love)
8. Chant (ceremony, worry)
Så innan jag börjar tagga resten av de 10000 sångerna, vad tycker ni? Någon uppenbar dimension av en sång jag missar? Skulle nuvarande taggar räcka för att täcka de flesta rollspelsscener? Några uppenbara emotions eller associations jag missat? Exempelsånger som illustrerar vad som saknas?