Nekromanti Ett skräcksystem

Rickard

Urverk speldesign
När du möter ett monster, slå 1T6. Du får välja en egenskap som ger +1 eller -1 på handlingen.

1-4: Inget speciellt händer.
5-6: Du blir rädd och flyr.

Är detta ett skräcksystem?

/Han som undrar vad som gör detta till ett skräcksystem om det nu är det

Nabu

Warrior
Nej. Däremot kan man säkert berätta en skrämmande historia även om man använder det, men det gäller ju typ alla system, såsom Eon eller BW, som inte heller är skräckspel.

Vad som gör något till ett skräcksystem är inte att det möjliggör skräck, utan att det underlättar eller rentav slänger det i ansiktet på dig. Som synes finns ingenting i systemet som underlättar för spelledaren att skapa skräck, utan denne måste iställe helt förlita sig på sin berättarförmåga.

Max Raven

T12-kultist
Han said:
När du möter ett monster, slå 1T6. Du får välja en egenskap som ger +1 eller -1 på handlingen.

Nja, det beror på vad du vill uppnå. Spelare hatar i regel att man tar kommando över ens karaktär om det inte finns en överenskommelse i spelformen (vilket är anledningen till att Skräckslag fungerar dåligt i fantasy, t ex DoD).

Själv är jag inne lite på något av formen av beskrivning av vad de ser/hör etc och låta dem reagera på detta. Handlingen/reaktionen kommer då ifrån spelarna snarare än systemet. Krank funderade på något system, och själv blev jag ganska imponerad av De Eviga Folket på GothCon som fungerade ungefär så här.

De Eviga Folket var byggt så att det blev konstigare och konstigare, tills det första "monstret" dök upp, med dolda lappar som skickades med stegrande budskap - i början skrattande barn som ingen annan hörde till att saker kröp inne i ens skinn. Det hjälpte att det fanns "reservkaraktärer".

Men framförallt skulle jag säga att det beror på kontexten. I ett förenklat skräckrollspel skulle det här kanske funka... Hjälpligt. Det viktiga är då att spelarna är införstådda med att det ÄR ett skräckrollspel. Men de skulle nog vilja att lite andra saker kunde hända.

/Vincent som undrar om Han blev inspirerad av småpraten. :gremsmile:

Beror väl på... Vill du simulera att karaktärer blir rädda så är det väl ett skräcksystem. Vill du skrämma spelare så... njaää

Vill man skrämma spelare hade jag nog gjort lite tvärt om, typ:
När du möter ett monster, slå 1T6.
1-4 Du bestämmer själv hur du reagerar.
5-6 Du måste stanna.

Det hade varit mer skrämmande imho. Då blir det mer skrämmande att utforska en plats för att man löper risk att möta ett monster man inte får springa ifrån. Även om det kanske inte är en bra regel.

@Max Raven: Menade du Det Eviga Folket på GothCon i år? Jag diggade det väldigt hårt, speciellt att man hade reservkaraktärer. Då var det helt plötsligt inte "olagligt" att ta död på sin egen eller andras karaktärer, och spelledaren kunde kasta så mycket fara i vår väg han bara orkade.

Max Raven

T12-kultist
BroderFluff said:
@Max Raven: Menade du Det Eviga Folket på GothCon i år? Jag diggade det väldigt hårt, speciellt att man hade reservkaraktärer. Då var det helt plötsligt inte "olagligt" att ta död på sin egen eller andras karaktärer, och spelledaren kunde kasta så mycket fara i vår väg han bara orkade.
Hopps. Ja, exakt. Korrigerat.

solvebring

Superhero
Han said:

Det är ett system ja, men jag vet inte om det skulle vara mer eller mindre avsett för skräck...

I stort sett skulle det kunna vara ett system för vilket sorts spel som helst där det 1. Förekommer monster 2. Spelaren själv inte har kommandot över sin rollperson 3. Där det bara finns två möjligheter vid en konfrontation 4. Som är skittråkigt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Han said:
Ja, det tycker jag.

Jag tycker att det är ett astråkigt och dåligt system, som inte ger mig ett endaste uns av vad jag vill ha när jag spelar eller spelleder skräck, men det är ett skräcksystem.

Hur vet jag det? Det är ett system, som behandlar skräck.

Sedan att JAG föredrar system som arbetar med att ge SL vettiga behind-the-screensverktyg för att skapa obehaglig/skrämmande stämning både för rollpersoner och spelare, utan att bryta illusionen genom att blanda in öppna tärningsslag och sånt, är ju att betrakta som en personlig preferens vad gäller skräcksystem.

Ögat

Hero
+1

Det är bara en variant av skräcktabellen. Varianten kan sedan ses som minimalistiskt stilren eller fantasilös beroende på tycke och smak

solvebring

Superhero
Olav said:
+1

Det är bara en variant av skräcktabellen. Varianten kan sedan ses som minimalistiskt stilren eller fantasilös beroende på tycke och smak
Beror på. Jag tycker som sagt inte att det är ett skräcksystem, eftersom det är applicerbart på i princip vad som helst. Precis som att skräcktabellen för mig inte är ett giltigt skräcksystem, snarare en billig mekanik för att låtsas behandla något som egentligen inte behandlas alls.

Bryter vi ned det har vi en konflikt där det finns två val - reagera eller inte. Detta görs mer specifikt här - bli rädd eller inte. Det låter vi förövrigt sannolikheten avgöra. Så det är egentligen bara en billig konfliktsmekanik för "reagera eller inte". Med andra ord behandlar det inte alls skräcken i sig, enligt mig, utan valet/reaktionen. Systemet talar om ifall jag reagerar eller inte, inte - egentligen - om jag blir rädd eller inte. Rädslan är bara ett klistermärke som klistrats över detta slumpvisa "reaktion". Kort och gott, det behandlar ju inte skräcken på något sätt, hur kan det då tolkas som ett skräcksystem? Det finns ju inga byggstenar överhuvudtaget?

... Tror jag i alla fall. :gremwink:

krank

solvebring said:
låtsas behandla något som egentligen inte behandlas alls.
Klart det behandlas. Tabellen avgör ju om man blir rädd för monstret eller inte, dvs om man känner skräck.

Som sagt, frågan är inte huruvida det behandlas bra eller inte. Tycker du att dåliga stridssystem inte är stridssystem?

Eller åt andra hållet: Om vi har samma grundsystem för social och fysisk strid, upphör det spelet att ha ett system för slagsmål då? Eftersom "det är applicerbart på vad somhelst"?

Jag tycker mest att det här känns som snobberier, faktiskt. Prat om "billigt" etc.

solvebring said:
Rädslan är bara ett klistermärke som klistrats över detta slumpvisa "reaktion".
Du inser att den sortens tänk kan appliceras på vilket system som helst?

Skador är till exempel "bara klistermärken" som klistrats över slumpvisa "effekter"...

Nabu

Warrior
Fast saken är att om ett system skall vara ett "skräcksystem" eller ett "stridssystem" så skall det hjälpa mig som spelledare att hantera just det i spel. I'm sorry to say, men det där systemet skulle inte hjälpa mig hantera skräck i spel. Det innebär inte att det inte skulle kunna vara systemet i ett skräckrollspel, men skräcksystem? Knappast.

Liksom, oavsett vad jag tycker om Eons stridssystem så gör det ju faktiskt en sak: det hjälper mig att hantera strid i spel. Sure, det gör det på ett sätt som jag tycker är tråkigt, men det är irrelevant.

krank

Nabu said:
Fast saken är att om ett system skall vara ett "skräcksystem" eller ett "stridssystem" så skall det hjälpa mig som spelledare att hantera just det i spel. I'm sorry to say, men det där systemet skulle inte hjälpa mig hantera skräck i spel. Det innebär inte att det inte skulle kunna vara systemet i ett skräckrollspel, men skräcksystem? Knappast.
Fast huruvida det skulle hjälpa dig är ju helt irrelevant. Jag ser absolut hur systemet skulle kunna hjälpa till; jag blir inte heller så hjälpt, men man kan liksom inte bara utgå från sig själv.

Systemet ger en känsla av "maktlöshet", att de egna reaktionerna inte går att kontrollera. Det är en viktig del av skräck, och systemet hanterar det.

Systemet gör att rollpersonerna kommer att reagera någorlunda "skräckslaget" på monster de möter. Och att de inte alla automatiskt flyr eller så. Därför hjälper systemet till att berätta fram skräckberättelser, en genre som idag sträcker sig från motorsågssplatter till Alien.

Att spelarna kanske inte upplever skräck är helt och hållet beside the point. Man kan spela skräck utan att spela med rollpersonsinlevelse.

För mig är diskussionen ungefär likadan som när en del inte tycker att D&D är ett rollspel. Kan man inte nöja sig med att säga att man inte gillar det? Måste man envisas med att det inte finns? Är det så hejdundrans viktigt att markera distans?

Nabu

Warrior
krank said:
Fast huruvida det skulle hjälpa dig är ju helt irrelevant. Jag ser absolut hur systemet skulle kunna hjälpa till; jag blir inte heller så hjälpt, men man kan liksom inte bara utgå från sig själv.
Det är det ju inte alls det. Han frågade ju mig (visserligen alla andra också, men jag gav mitt svar) om jag tyckte det var ett skräcksystem. Jag ser, till skillnad från dig, inte hur det skulle kunna hjälpa till. Därför tycker jag inte att det är ett skräcksystem.

krank said:
Systemet ger en känsla av "maktlöshet", att de egna reaktionerna inte går att kontrollera. Det är en viktig del av skräck, och systemet hanterar det.

Systemet gör att rollpersonerna kommer att reagera någorlunda "skräckslaget" på monster de möter. Och att de inte alla automatiskt flyr eller så. Därför hjälper systemet till att berätta fram skräckberättelser, en genre som idag sträcker sig från motorsågssplatter till Alien.

Att spelarna kanske inte upplever skräck är helt och hållet beside the point. Man kan spela skräck utan att spela med rollpersonsinlevelse.
Systemet skulle inte hjälpa mig att förmedla skräck, så precis som att Eons stridssystem inte är ett hektiskt stridssystem är inte heller det här ett skräcksystem.

AW har ett jättebra system för ett postapokalyptiskt rollspel, men inte för att det får spelarna att bokstavligt talat känna sig som människor där, utan för att det hjälper till att förmedla postapokalysmen.

Absolut att man kan spela skräck utan att spela med rollpersonsinlevelse, men man kan inte göra det utan inlevelse alls. Det blir ungefär lika givande som en skräckhistoria som är skriven så här:

Jag gick långsamt hemåt den kvällen. Fy fan vad jobbigt! Alltid skulle David hålla på och tjaffsa ... Plötsligt såg jag en styggelse, stor och fylld med bölder. Jag blev jätterädd, och sprang därifrån.
Jag hoppas att du inte tar min sarkasm på fel sätt, utan att min poäng når fram. Jag säger som sagt inte att det inte går att spela skräck med det systemet, men systemet i sig hjälper inte (och jag kan alltså inte se hur det skulle hjälpa någon), alltså är det inget skräcksystem i mina ögon.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag tycker det är ett system. Systemet simulerar hur rollpersonen REAGERAR på skräckkällan. Det är dess designmål.

Vad systemet däremot inte är designat för är att spelaren ska GESTALTAR sin karaktärs rädsla. Det är, som krank säger, ett helt annat designmål.

Systemen fokuserar på två olika saker. Det första är den typiska skräcktabellen i Drakar och Demoner. Det andra är skräcknivåer i Bortom: Lögnens slöja. Liksom, de fyller helt olika funktioner i respektive spel. Bortom handlar om skräck och satsar då på att låta en spela ut skräckkänslorna (och förhoppningsvis skrämma spelarna därmed), medan Drakar och Demoner inte är ett skräckrollspel och då primärt inte fokuserar på att leva ut skräcken hos rollpersonerna.

solvebring

Superhero
Klart det behandlas. Tabellen avgör ju om man blir rädd för monstret eller inte, dvs om man känner skräck.
Det beror iof på definition av "behandla", men jag säger ändå nej. Jag menar, du rullar en plastbit och lägger till en modd för att göra det mer eller mindre sannolikt att 1. det händer något 2. det händer inget. Därmed behandlas egentligen bara valet. Att det ena valet sedan är det att man flyr tycker jag är ovidkommande. Valet är bestämt och det handlar egentligen bara om en Ja- och Nejfråga som jag inte ens får bestämma över, mer än att lägga till en modd. Det finns ingenting att arbeta med. Det finns ingenting att göra spelighet av. Ett skräcksystem för mig när något som bidrar till skräckspeligheten.

Som sagt, frågan är inte huruvida det behandlas bra eller inte. Tycker du att dåliga stridssystem inte är stridssystem?
Tja, det beror på. I stridssystemet har man oftast flera val, val som man själv väljer och därefter slår plastbiten för att se om den handling man valt går bra eller dåligt. Därefter följer en lång rad konsekvenser som producerar stridens spelighet - spelbara konsekvenser som kan bidra på längre sikt.

Så I guess, om det varit "Slå en tärning - X: Du gör ingenting, 2: Y: du attackerar" så hade det nästan varit lika värdelöst som exemplet ovan. Det blir en kortsiktig mekanisk händelse helt enkelt. Det uppnår egentligen ingenting annat än att jag slår en plastbit som väljer alternativ A eller B åt mig. Iof kommer det, om det blir så att jag attackerar, komma en massa följder som ger spelbara konsekvenser. Det gör det något bättre än exemplet ovan.

Eller åt andra hållet: Om vi har samma grundsystem för social och fysisk strid, upphör det spelet att ha ett system för slagsmål då? Eftersom "det är applicerbart på vad somhelst"?
Hm, inte helt hundra på att jag förstår vad du menar men, nej. Det beror egentligen på systemet i fråga. Är det bara en mekanisk funktion som ger mig A eller B och som inte bidrar med någon typ av spelighet så säger jag att det inte är ett system utan bara en mekanisk bit som behöver fler komponenter som att bli ett system som kan bidra till spelighet.

Hm, jag bör kanske säga det att jag inte ser enstaka mekanismer som spelsystem. Jag ser dem som delar av ett spelsystem. Ett spelsystem ska spelet kunna luta sig mot när det behövs och få bränsle, spelighet, på ett eller annat sätt. Att bara ha ett moment som varken ger det ena eller det andra utan bara talar om för mig om jag går åt höger eller vänster blir bara ett moment, en slumpgenerator utan vidarekommande funktioner.

Du inser att den sortens tänk kan appliceras på vilket system som helst?

Skador är till exempel "bara klistermärken" som klistrats över slumpvisa "effekter"...
Självklart, men bakom klistermärkena finns det i det här fallet inte bara ett ord utan en rad spelbara konsekvenser. Klisterlappen betyder någonting faktiskt i det här avseendet, inte bara "Gör A, gör B".

Nu kan mitt resonemang vara helt åt helvete, men min hjärna vill på något vänster definiera och särskilja dessa saker. Kort och gott, är en tärning ett system, mjaej... Inte enligt mig. Det är en mekanisk enhet, ett moment eller ett berktyg - en del av systemet och det nu kräver tärning. Detsamma är det med enstaka ovidkommande moment som i sig inte är bidragande, som till exempel Hans exempel.

Den tanken gör iof att jag får ge skräcktabellerna lite cred, eftersom de ger spelbara konsekvenser. Deras brist på valmöjlighet och rollspelande kan dock diskuteras.

Och nu har jag rört bort mig själv bland de grå cellerna så snart kommer jag att falla pladask och inte ens veta vad jag själv menar. Fast nåväl, det är roligt som fan att reflektera över detta, hur som helst.

Jag tycker mest att det här känns som snobberier, faktiskt. Prat om "billigt" etc.
Sant, på sitt sätt - och en dålig definition av mig eftersom billiga - urenkla spelmekaniker inte behöver bara dåliga, tvärtom. HP i D&D är t.ex. billigt men enkelt och effektivt. Så tja, jag får nog lov att ta tillbaka snobbigheterna. :gremwink:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
När du slåss mot en fiende, slå 1T6. Du får välja en egenskap som ger +1 eller -1 på tärningen.

5-6: Du blir ihjälslagen.

Är detta ett stridssystem?

krank

Nabu said:
Absolut att man kan spela skräck utan att spela med rollpersonsinlevelse, men man kan inte göra det utan inlevelse alls. Det blir ungefär lika givande som en skräckhistoria som är skriven så här:
Jag håller med om hur givande det blir, men jag tycker som sagt inte att en skräckhistoria måste vara bra för att få kallas skräckhistoria - eller att ett skräcksystem måste vara bra för att få kallas skräcksystem.

Eller att ett rollspel måste vara bra för att få kallas rollspel.

Du beskriver själv din dåliga historia som en skräckhistoria, inte sant? Skräck är en bred genre, som innehåller allt från Bad Taste till Lovecraft. All skräck är inte bokstavligen skrämmande, på samma sätt som all indie inte produceras fristående.

Din skräckhistoria är en dålig skräckhistoria. Hans system är ett dåligt skräcksystem. Men det betyder inte att de inte är skräck.

krank

solvebring said:
Ett skräcksystem för mig när något som bidrar till skräckspeligheten.
Så man kan aldrig ha ett system utan spelighet?

För mig kan "ett system" vara antingen ett komplett regelsystem ("BRP") eller ett delsystem ("skadesystemet"). Ett skadesystem kan vara oerhört enkelt ("du får lika mycket minus som motståndarn slog i sitt träffslag") och ändå vara ett system.

I systemet som det presenterades finns möjlighet att påverka utfallet ("Du får välja en egenskap som ger +1 eller -1 på handlingen.") liksom två olika utfall man kan förhålla sig till eller gestalta på olika sätt.

På vilket sätt skiljer detta sig från ett skadesystem som ser ut såhär:

När du blir skadad, slå 1t6. Du får välja en egenskap som ger +1 eller -1 på handlingen.

1-4: Du får inga negativa effekter; antingen undviker du eller så tar du det som en man/kvinna.
5-6: Du blir svårt skadad och kan inte anfalla mer den här striden.

Är det ett skadesystem?

Nabu

Warrior
krank said:
Jag håller med om hur givande det blir, men jag tycker som sagt inte att en skräckhistoria måste vara bra för att få kallas skräckhistoria - eller att ett skräcksystem måste vara bra för att få kallas skräcksystem.
Det beror på hur man menar med "bra." Den måste inte vara bra som i ett mästervärkt, men den måste vara bra som i att den gör det den ska. Jag tycker inte att det jag skrev är en skräckhistoria. Jag kallade det för en skräckhistoria för att visa vad det försökte vara (eller, ja, nu försökte jag ju inte, men you get my point). På samma sätt måste inte ett system vara bra, som i att jag vill spela med det, men det måste vara bra, som i att det gör det det ska.

krank said:
Eller att ett rollspel måste vara bra för att få kallas rollspel.
Inte bra som i "Det vill jag spela!" Men dock nog bra att man faktiskt rollspelar i det. Rollspelar man inte (på ett eller annat vis) så är det inget rollspel. Yhatzee är inget rollspel oavsett hur mycket man kallar det ett rollspel.

krank said:
Du beskriver själv din dåliga historia som en skräckhistoria, inte sant? Skräck är en bred genre, som innehåller allt från Bad Taste till Lovecraft. All skräck är inte bokstavligen skrämmande, på samma sätt som all indie inte produceras fristående.
Som sagt så kallade jag det en skräckhistoria för att det var vad den supposedly aspired to be, inte för att jag skulle tycka det var en skräckhistoria om jag såg den i en bok. Skräck är en bred genre, men all skräck måste vara skrämmande, annars är det inte skräck. Sedan finns det olika nyanser och nivåer av skräck, men all skräck är fortfarande skräck, Bratz är det inte. Ja, jag tog upp Bratz för att man kan säga att den är skrämmande, men den är fortfarande inte skräck, för det är inte vad den förmedlar.

Hans system är inte skräck för det är inte vad det förmedlar.

krank said:
Din skräckhistoria är en dålig skräckhistoria. Hans system är ett dåligt skräcksystem. Men det betyder inte att de inte är skräck.
Min historia är inte en skräckhistoria. Hans system är inte ett skräcksystem.

krank

Nabu said:
Skräck är en bred genre, men all skräck måste vara skrämmande, annars är det inte skräck.

Så om jag inte blir rädd av några skräckskildringar alls, så finns inte skräck?

Konstigt argument, tycker jag. Jag tycker absolut att det finns väldigt gott om icke-skrämmande skräck. Dracula och Frankensteins monster, är de inte skräck? Jag vill hävda att de är det. Inte för att jag blir rädd, utan för att de ingår i skräckgenrens historia, använder skräckgenrens knep och estetik, etc.

Definitionen att "skräck" måste vara "skrämmande" innebär att vad som är skrämmande inte får skilja sig mellan personer. Tänk om det finns de som blir skrämda av din lilla berättelse? Blir det skräck då? För dem?

Du virrar ju själv till det här:

Ja, jag tog upp Bratz för att man kan säga att den är skrämmande, men den är fortfarande inte skräck, för det är inte vad den förmedlar.
ALLTSÅ är det inte huruvida något är skrämmande eller inte som avgör om något är skräck. Vad verket "förmedlar" är också ganska svårt att skilja från extremt personliga, subjektiva uppfattningar - jag kan tycka att skräck jag inte blir rädd för är dålig/tråkig, men det skulle aldrig falla mig in att underkänna hela genren bara för att den misslyckas med att göra mig rädd.

EDIT: Kan det enligt dig finnas indiepop som inte är gjord av ett litet oberoende skivbolag? Kan det finnas porrfilm som inte gör dig upphetsad?

"Skräck" är namnet på en genre, en estetik, en intention. Inte på vad de som upplever verket upplever eller känner.