Jag vet inte hur jag ska förklara det mer än vad jag redan gjort genom tråden, och det känns rätt meningslöst att upprepa mig (även om folk verkar missförstå det jag säger hela tiden). Jag får väl acceptera att jag inte klarar av att uttrycka vad jag menar för tillfället. Det känns som om oavsett vad jag har skrivit så har den huvudsakliga invändningen varit baserat på att jag inte har gjort mig förstådd, men samtidigt tycker jag att jag har uttryckt mig så tydligt jag kan, och väldigt konkret där det är möjligt.
Ett stridssystem skall hjälpa mig hantera strid, ett magisystem detsamma om magi. De kan ändå förmedla saker, dock, men det är inte definitionen av dem. Stridssystem kan förmedla våld, till exempel, och magisystem kan förmedla skräck. Apocalypse Worlds hela system förmedlar sin värld väldigt effektivt. Det är inte alla undersystem som måste förmedla någonting, men skräcksystem måste det. Inte för att man inte kan spela skräck utan det, men för att annars så är systemet meningslöst från skräcksynpunkten.
Jag sitter här och tänker så det knakar för att försöka komma på kranks problem med det här synsättet, men jag kommer ingenstans. Vad jag har förstått så har han definitionen att om systemet behandlar rollpersonernas skräck på ett eller annat vis så är det ett skräcksystem. Okej, så vi har olika definitioner av vad skräcksystem är, men av döma av vrållådan så har han verkligen någonting emot att jag vill utesluta det här systemet ur min definition av skräcksystem. It doesn't make sense, liksom; jag säger ju inte att inte han får ha sin definition eller tycka som han gör, och ej heller att det inte är ett skräcksystem om man har en annan definition. Jag har förklarat min definition av skräcksystem och sagt att jag inte tycker att det är ett skräcksystem utifrån den definitionen, och uttryckligen sagt att det inte är en absolut sanning och att man kan ha andra definitioner. Samtidigt är det jag som har problem med att acceptera saker?
Okej, nu har jag dumpat av mig det också, vilket inte hade så mycket att göra med ditt inlägg, antar jag. Jaja, så kan det vara.