Rickard
Urverk speldesign
Re: Ett slag per runda & person räcker (stridssyst
"Så är det i Eon och DoD och det vill jag undvika, helt enkelt genom tärningssystem som bygger på motståndsslag."
Kan säga att när jag läste ditt exempel, särskilt uträkningen "Kalle slår igen, denna gång 13. Musse slår 11. Kalles effekt på 2..." så brast jag ut i ett "Aha!". Det system jag tänkte på hade skadan likställt med vad tärningen visar. Du räknar ju ut differensen mellan de två "effekterna" (ordet "effekt förvillade mig lite). Ja, men då verkar det hela som ett smart system, även om jag vet att folk är motstridiga till subtrahering i all form. Men jag kan säga att det är mycket smartare än det system som jag har tänkt på, så kör på det.
Lägg bara till Marco Behrmanns kommentar på att allvarliga skador inte behöver leda till att man dödar motståndaren, utan kanske bara avväpnar eller på annat sätt oskadliggör motståndaren, så blir det nog bra.
/Han som inte orkar göra flera inlägg för att svara på olika saker, så han kan nämna att vad han menade med att rundorna inte följer varandra är mer vad Krille beskrev som att "hugga upp ståryn bättre än en vedkap."
"Så är det i Eon och DoD och det vill jag undvika, helt enkelt genom tärningssystem som bygger på motståndsslag."
Kan säga att när jag läste ditt exempel, särskilt uträkningen "Kalle slår igen, denna gång 13. Musse slår 11. Kalles effekt på 2..." så brast jag ut i ett "Aha!". Det system jag tänkte på hade skadan likställt med vad tärningen visar. Du räknar ju ut differensen mellan de två "effekterna" (ordet "effekt förvillade mig lite). Ja, men då verkar det hela som ett smart system, även om jag vet att folk är motstridiga till subtrahering i all form. Men jag kan säga att det är mycket smartare än det system som jag har tänkt på, så kör på det.
Lägg bara till Marco Behrmanns kommentar på att allvarliga skador inte behöver leda till att man dödar motståndaren, utan kanske bara avväpnar eller på annat sätt oskadliggör motståndaren, så blir det nog bra.
/Han som inte orkar göra flera inlägg för att svara på olika saker, så han kan nämna att vad han menade med att rundorna inte följer varandra är mer vad Krille beskrev som att "hugga upp ståryn bättre än en vedkap."