Sinisa_
Aeronautisk bokbindare
- Joined
- 2 Jul 2022
- Messages
- 768
Såhär.
En fästning på stranden mellan liv och död, uppförd av en Urfader som sett en vision av alltings slut, av Allskymningen, Ragnarrök, Apokalypsen. Fästningen är tänkt att locka till sig själarna från vilda rovdjur och skickliga krigare, och pröva deras list och tapperhet i olika rum där det finns en sorts "fällor" och mytologiska motståndare som de måste besegra. De som lyckas ta sig till det innersta rummet, tronrummet, lär få strida vid Urfaderns sida vid tidens slut.
Fästningen är jättelik, mer ett berg än en byggnad i skala, och större ändå: den har sitt eget vädersystem, och själva dess tyngd och massa drar till och med havets rasande vågor till sig — de slår högt, högt upp mot de svarta stenväggarna, och börjar till och med rinna uppför dem som längsmed en slät yta. Kastar man en sten mot fästningen sugs den in av dess gravitation, och studsar mot väggarna, och lägger sig i en planetbana kring fästningen — en plantring av sand och snäckor och stenar roterar redan runt fästningen, ett par hundra meter upp i luften.
Lyktor av järn, som brinner med ett flackande sken, glest spridda på sandstranden, leder fram mot fästningen.
En bro av svart, polerad sten, smal som en svärdsklinga.
Enorma pelare och valv. Stenfresker som beskriver Allskymningen: ormar och drakar som slukar stjärnorna, solen som går upp i väster, ägg som kläcks och är tomma.
Tornens är avlägsna som månen, och deras takplattor är svartnade sköldar, spjutspetsar, svärd, pansarfjäll från lindormar och drakar.
En rund borggård med olika portar som vaktas av svarta, sovande hundar.
En sal där en skog av förstenade rötter växer ur takvalven.
En annan sal där man hör skränandet av en fest. Krigare som brölar och sjunger. Men ingen syns till. Ett stort långbort, där larver äter rent gamla sönderslagna tallrikar. Nattfjärilar svärmar omkring.
En port som öppnar sig mot ett fält med vallmo. En hel värld där inne. Halvt förstörda, mekaniska, underliga stridsmaskiner rostar sönder bland blommorna. Allt badar i det overkligt blodröda skenet från en sjunkande sol.
En sal med hornen från märkliga, jättelika urtidsdjur som troféer på väggarna.
Ett hovdjur med jättelika horn vandrar genom stenbelagda korridorer. Om man närmar sig det flyr det, men om man lyckas mota in djuren i ett hörn strider det mot en. Om man nedlägger det, löses kroppen upp i ett moln av lysande stjärnor som svävar upp i taket, men hornen ligger kvar. Vad har man dem till?
*
Jag vet inte. För det första känns det som att alltihop är lite för otäckt och mörk. Lite för mycket Kult, så att säga. Hur skulle man göra en sån här plats mer mysig, mer Studio-Ghibli-aktig, så att säga? Kanske handlar det om att befolka fästningen med intressanta, sorgsna och trevliga väsen? Jag tänker på sådant som @Oscar Silferstjerna s lykttändare till exempel, som nämndes i en tidigare tråd. Vad kan man mer göra?
För det andra. En mer öppen fråga. Vad har Urfadern egentligen hittat på för prövningar åt sina gäster? Slåss mot en staty, okej, visst, och kanske ta sig igenom en labyrint? Ja. Olika fällor, av typen Grymkäft? Ja. Men det känns som att det inte riktigt räcker. Och sen är det ju också så här, att Urfadern är försvunnen, i hemlighet, och allt i hans slott förfaller, och hans tjänare börjar misstänka att saker inte står rätt till, och en del av dem lämnar sina posteringar och börjar göra annat. Och jag tänker att det finns en sorts William Gibsonsk appropriering av den megalitiska, tekno-magiska teknologin i slottet, så att säga: varelserna har börjat förhålla sig till fällorna på nya sätt: de utvinner kanske energi ur dem, eller blir vänner med väktarmonstren, eller betraktar fällorna som gudabilder att dyrka, eller att bygga kulturer och annan vidskepelse kring. Jag vet som sagt inte riktigt vad jag är ute efter. Ett spel som Numenara har nog lite av det, och en bokserie som Gene Wolfes böcker om Severian Torteraren, och @Dimfrost s Terone, för den delen. Jag tänker också att slottet är mycket större på insidan än på utsidan. En egen värld, liksom, och att man kan gå vilse där inne, och att det kan ha uppstått hela kulturer och civilisationer där inne, som knappt minns att det finns en utsida. Jag har en känsla men inga exempel utöver de lite luddiga bilderna som jag redogjort för ovan. Postar en tråd här till hälften för att spara nattens tankar någonstans, och till hälften för att det ibland hjälper att få igång kreativiteten bara att dela något offentligt. Men jag tar förstås hemskt gärna emot alla sorters feedback och tankar, kring de explicita frågorna eller anant.
En fästning på stranden mellan liv och död, uppförd av en Urfader som sett en vision av alltings slut, av Allskymningen, Ragnarrök, Apokalypsen. Fästningen är tänkt att locka till sig själarna från vilda rovdjur och skickliga krigare, och pröva deras list och tapperhet i olika rum där det finns en sorts "fällor" och mytologiska motståndare som de måste besegra. De som lyckas ta sig till det innersta rummet, tronrummet, lär få strida vid Urfaderns sida vid tidens slut.
Fästningen är jättelik, mer ett berg än en byggnad i skala, och större ändå: den har sitt eget vädersystem, och själva dess tyngd och massa drar till och med havets rasande vågor till sig — de slår högt, högt upp mot de svarta stenväggarna, och börjar till och med rinna uppför dem som längsmed en slät yta. Kastar man en sten mot fästningen sugs den in av dess gravitation, och studsar mot väggarna, och lägger sig i en planetbana kring fästningen — en plantring av sand och snäckor och stenar roterar redan runt fästningen, ett par hundra meter upp i luften.
Lyktor av järn, som brinner med ett flackande sken, glest spridda på sandstranden, leder fram mot fästningen.
En bro av svart, polerad sten, smal som en svärdsklinga.
Enorma pelare och valv. Stenfresker som beskriver Allskymningen: ormar och drakar som slukar stjärnorna, solen som går upp i väster, ägg som kläcks och är tomma.
Tornens är avlägsna som månen, och deras takplattor är svartnade sköldar, spjutspetsar, svärd, pansarfjäll från lindormar och drakar.
En rund borggård med olika portar som vaktas av svarta, sovande hundar.
En sal där en skog av förstenade rötter växer ur takvalven.
En annan sal där man hör skränandet av en fest. Krigare som brölar och sjunger. Men ingen syns till. Ett stort långbort, där larver äter rent gamla sönderslagna tallrikar. Nattfjärilar svärmar omkring.
En port som öppnar sig mot ett fält med vallmo. En hel värld där inne. Halvt förstörda, mekaniska, underliga stridsmaskiner rostar sönder bland blommorna. Allt badar i det overkligt blodröda skenet från en sjunkande sol.
En sal med hornen från märkliga, jättelika urtidsdjur som troféer på väggarna.
Ett hovdjur med jättelika horn vandrar genom stenbelagda korridorer. Om man närmar sig det flyr det, men om man lyckas mota in djuren i ett hörn strider det mot en. Om man nedlägger det, löses kroppen upp i ett moln av lysande stjärnor som svävar upp i taket, men hornen ligger kvar. Vad har man dem till?
*
Jag vet inte. För det första känns det som att alltihop är lite för otäckt och mörk. Lite för mycket Kult, så att säga. Hur skulle man göra en sån här plats mer mysig, mer Studio-Ghibli-aktig, så att säga? Kanske handlar det om att befolka fästningen med intressanta, sorgsna och trevliga väsen? Jag tänker på sådant som @Oscar Silferstjerna s lykttändare till exempel, som nämndes i en tidigare tråd. Vad kan man mer göra?
För det andra. En mer öppen fråga. Vad har Urfadern egentligen hittat på för prövningar åt sina gäster? Slåss mot en staty, okej, visst, och kanske ta sig igenom en labyrint? Ja. Olika fällor, av typen Grymkäft? Ja. Men det känns som att det inte riktigt räcker. Och sen är det ju också så här, att Urfadern är försvunnen, i hemlighet, och allt i hans slott förfaller, och hans tjänare börjar misstänka att saker inte står rätt till, och en del av dem lämnar sina posteringar och börjar göra annat. Och jag tänker att det finns en sorts William Gibsonsk appropriering av den megalitiska, tekno-magiska teknologin i slottet, så att säga: varelserna har börjat förhålla sig till fällorna på nya sätt: de utvinner kanske energi ur dem, eller blir vänner med väktarmonstren, eller betraktar fällorna som gudabilder att dyrka, eller att bygga kulturer och annan vidskepelse kring. Jag vet som sagt inte riktigt vad jag är ute efter. Ett spel som Numenara har nog lite av det, och en bokserie som Gene Wolfes böcker om Severian Torteraren, och @Dimfrost s Terone, för den delen. Jag tänker också att slottet är mycket större på insidan än på utsidan. En egen värld, liksom, och att man kan gå vilse där inne, och att det kan ha uppstått hela kulturer och civilisationer där inne, som knappt minns att det finns en utsida. Jag har en känsla men inga exempel utöver de lite luddiga bilderna som jag redogjort för ovan. Postar en tråd här till hälften för att spara nattens tankar någonstans, och till hälften för att det ibland hjälper att få igång kreativiteten bara att dela något offentligt. Men jag tar förstås hemskt gärna emot alla sorters feedback och tankar, kring de explicita frågorna eller anant.