Sinisa_
Aeronautisk bokbindare
Absolut. Jag vill gärna ha olika fraktioner inom korpdömet, fast jag vet inte riktigt vart schismen går, mellan vilka principer, så att säga, eftersom jag fortfarande är lite oklar över vad de sysslar med rent konkret. Jag sitter här inatt och gör en liten "moodboard":När du skrev om ugglornas olika fraktioner nämnde du väl att även andra grupper skulle kunna fungera på motsvarande vis. Nu minns jag inte om du redan har rett ut detta, så att det är en självklarhet, men det här är väl en bra antydan om två olika sådana grupperingar av korpar som kan vara mer eller mindre i konflikt med varandra om det är önskvärt.
En stor katedral, på ett av Åskbergens tre toppar. En religiös institution över universitetet i hierarkin, även om professorerna ogillar det.
Korpar som flyger fram med rökelsekar svängande från näbbarna; rökelsen är magisk, på ett eller annat sätt. Ger visioner?
Fönster av färgat glas.
Reliker: Osrik Den Blindes Klor och fjädrar, i vackra, guldsmyckade relikskrin.
Korpdömet besitter enorma skatter: under perioder i det förflutna betalade smådjuren skatt till korpdömet, i utbyte mot deras tjänster; korpdömet — via de korplärda smådjuren — utfärdar kanske resedokument för de dödas själar; mot två silvermynt lovar korparna ta hand om de dödas själar hos Farmor Tårpil och på dödens strand. Betalar man inte riskerar man att råka illa ut. Bli slukad av en gast? Eller vad? Någon sorts spöken eller monster som lever ute i mörkret kring Farmor Tårpil och på stranden?
Små klosterliknande hus här och där utkastade på klippväggarna och i de höga almarna och tallarna (i de levandes värld).
Korparna kan utfärda en bannbulla mot någon särskilt trilskande figur; det betyder att de kommer göra livet svårt för dem på dödens strand. Hur? Kanske något så enkelt som att flockas runt dem och dränka dem i Glömskans Vatten, tills de inte längre minns något alls, och sen vandrar runt som hålögda ”banngastar” i all evighet.
De västra kungadömenas regenter arbetade nära korpdömet. Man hade hovkorpar som skötte mycket; också till Amfibiekejsardömet och de gamla rikena i öster sände korparna ut diplomater och rådgivare.
Alla korpar kan flyga mellan de levandes och de dödas världar, och gör det ibland, under särskilda högtider. Men det är bara visa särskilda ordnar och skrån som flyger mellan världarna ofta: ”budbärarna”, till exempel, men också andra, mer ljusskygga grupper i ”kyrkan”.
En korp sitter i regnet, i skydd under stora löv, och röker en blöt, rullad cigarett.
Vissa smådjur har vita stenstatyer av Osrik Den Blinde i sina trädgårdar.
Korparna kämpar för en god sak: de vill skjuta upp Allskymningen, när världens ordning kommer att falla sönder, och Nidmörkret kommer strömma in i världen. Då ska Urfadern, Vindvände Den Halte, dra ut i krig med sin spökarmé, och antingen förlora världarna till evig natt, eller rädda alltet, och döma det, med korparnas hjälp.
Marganna. Kvinnlig dösing. Kanske Urfaderns fru, en gång i tiden. Visar sig för de som ska dö på slagfältet. ”Sorgfrun”. Korparna vördar henne också; hon lever, i ett slott under en stencirkel i storskogen. ”Hjälmtvätterskan”. Tvättade dösingarnas blodiga rustningar, efter deras krig, medan de ännu hade kroppar.
*
Och sådär. Vi får se vad det blir av det alltihop.
Men det passar nog bättre att de inte förstår sig på det svarta tornet, utan är lite rädda för det, även om de tror sig veta att det är dit de modiga krigarnas själar dras.