Nekromanti Ett spänningens ögonblick

Genesis

Ni dés ni maître
Bara en kort grej. Säg att vi har ett system där slagen är få till antalet, där varje slag är viktigt. En konflikt avgörs genom ett tärningsslag, inte genom en massa slag.

Vi har ett långsamt tärningssystem. Det kräver huvudräkning eller räknande av tärningar eller så har det exploderande tärningar som måste slås om.

Ögonblicket mellan att tärningarna slagits och man räknat ut resultatet, det är ett spänningens ögonblick.

Hade Eon inte krävt så många slag så hade det varit ett bra exempel. Ob-tärningarna är en detalj som ibland funkade väldigt bra. Man slår sitt slag och ligger nära gränsen, men man har en sexa. Slaget är liksom pausat mitt i, man har en aning om hur det kommer att gå, men inget är säkert ännu, inget är hugget i sten. Det finns fortfarande en chans.

Eller är långsamma tärningsslagssystem bara irriterande?

Krille

Super Moderator
Genesis said:
Vi har ett långsamt tärningssystem. Det kräver huvudräkning eller räknande av tärningar eller så har det exploderande tärningar som måste slås om.

Ögonblicket mellan att tärningarna slagits och man räknat ut resultatet, det är ett spänningens ögonblick.

[snippeti]

Eller är långsamma tärningsslagssystem bara irriterande?
Långsamma tärningsslagssystem är irriterande om slaget är "klart" men man inte har resultatet än (dvs i det fallet när tärningarna stannat men man håller på att räkna ut vad som hände).

Långsamma tärningsslagssystem är fetspännande om slagets resultat framkommer i samma ögonblick som sista tärningen stannar, men att man fram till dess inte har någon som helst aning om vad som hände.

Ond bråd död

Swashbuckler
Långsamma är bara irriterande.
Spänningsmomentet är precis innan man rullat tärningen. Iofs så innebär kanske ob-slag fler spänningsmoment, men jag ser det inte som värt det. Å andra sidan är jag inte så brydd om resultaten oftast, kanske spelade det större roll när jag var 12. Är intresserad av vad andra tycker om spänning i spel.

Genesis

Ni dés ni maître
Krille said:
Långsamma tärningsslagssystem är irriterande om slaget är "klart" men man inte har resultatet än (dvs i det fallet när tärningarna stannat men man håller på att räkna ut vad som hände).

Långsamma tärningsslagssystem är fetspännande om slagets resultat framkommer i samma ögonblick som sista tärningen stannar, men att man fram till dess inte har någon som helst aning om vad som hände.
Hur kommer det sig? Vad är den avgörande skillnaden mellan de tu?

Krille

Super Moderator
Genesis said:
Hur kommer det sig? Vad är den avgörande skillnaden mellan de tu?
Scenario ett: två skidåkare kämpar på upploppet. Det är jämt som få de sista hundra metrarna. En är svensk, en är norsk. Den norska klackens "heia heia" tävlar mot den svenska klackens "kämpa kämpa". Och så går någon över mållinjen först.

Scenario två: oscarsutdelning. De nominerade presenteras. Presentatören kommer ut med kuvertet, och säger "Och vinnaren är..." och fumlar med kuvertet som faller ner på scengolvet. Hon har problem att få upp det för klänningen är för tajt. Så får hon upp det, och tittar illmarigt ut över publiken med handen på fliken. Sen väntar hon lite till. Och sen annonserar hon vinnaren.

Jag hävdar att scenario ett är fetspännande, för det är kamp in i det sista och det är uppenbart när den är över.

Jag hävdar att scenario två bara är frustrerande, för kampen är avgjord för en kvart sedan, och nu är det bara krystat och utdraget.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Krille said:
Jag hävdar att scenario två bara är frustrerande, för kampen är avgjord för en kvart sedan, och nu är det bara krystat och utdraget.
Jo men det vet inte publiken och det är sjukt nervpirrande framförallt för de nominerade. Sen är skidorna ett dåligt exempel för det är inte lika exploderande som låt säga fotboll där Zlatan kan avgöra i sista sekunden på en långpassning.

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
Jo men det vet inte publiken och det är sjukt nervpirrande framförallt för de nominerade.
Publiken vet om att det är avgjort för en kvart sen. De nominerade vet att det är avgjort för en kvart sen. Liksom presentatören vet de inte om resultatet, men de vet att det är avgjort.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Men det är fortfarande nervpirrande. Och sen måste man väga in explosiva effekter: Zlatan vs 2 som ligger mycket nära i skidor. Då hoppet är helt ute i fotboll så nätar Z i 94:e, det där är en annan spänningsmekanik.

Rickard

Urverk speldesign
Niklas73 said:
Men det är fortfarande nervpirrande. Och sen måste man väga in explosiva effekter: Zlatan vs 2 som ligger mycket nära i skidor. Då hoppet är helt ute i fotboll så nätar Z i 94:e, det där är en annan spänningsmekanik.
Det här är suspense vs surprise, fast med spänning istället för skräck. Jag tycker det är dramatiskt på upploppet när de tre skidåkarna kämpar för att vinna. Jag skriker på svensken att kämpa under tiden det händer. Jag kan också skrika av lycka när Zlatan otippat nätar i slutet av matchen. Det är två olika utlopp.

/Han som dock undrar vad snacka om dessa skillnader har med trådstarten att göra

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det är iofs suspense i zlatanfallet också men jag fattar... Ska försöka klura ut översättningen till rollspelstermer.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Krille said:
... och det här är varför melodifestivalen inte längre är spännande, bara tråkigt och krystat...

Eons system har både spännande och tråkiga stunder. Jämför:
- En spelare rullade tre tärningar mot en färdighetsnivå på 12. En etta, en tvåa och en sexa. Sexan rullas om: en etta och en sexa. Den nya sexan rullas om: en tvåa och en sexa. Ytterligare en sexa rullas om: en trea och en sexa. För varje slag så kommer vi närmare och närmare att misslyckas, men hittills har det ju gått bra! Det finns en chans! Spänning!
- Samma spelare rullar tre tärningar mot samma färdighet. Två sexor och en femma. Jaha... Nu vet vi att det är misslyckat. Det återstår bara att se exakt hur illa det blev. I mitt tycke inte alls spännande.

Med andra ord tycker jag nog personligen att det är spännande när man får rulla tärning efter tärning mot ett slutgiltigt avgörande, men slutet är öppet ända tills det är klart. Krille har rätt (ja, jag är lite Krille-fanboy, men mest för att han alltid har rätt).

Det är det här problemet många strider har, i mitt tycke. Det blir inte spännande om man förstår redan från början vem som kommer att vinna. Då är det bara bokföring kvar.

Ond bråd död

Swashbuckler
Fast är det egentligen så häftigt spännande i rollspel? Tror inte jag blir så värst engagerad i om min gubbe klarar hoppet eller inte egentligen. Men jag kanske spelar annorlunda, då jag är mer intresserad av utvecklingen och inte egentligen av framgång.

Ram

Skev
hjk said:
Fast är det egentligen så häftigt spännande i rollspel? Tror inte jag blir så värst engagerad i om min gubbe klarar hoppet eller inte egentligen. Men jag kanske spelar annorlunda, då jag är mer intresserad av utvecklingen och inte egentligen av framgång.
Det kan vara. Om du skall försöka bluffa dig förbi en vakt efter att ha haft en nattlig träff med baronessan till exempel. Det beror mycket på vad som står på spel.

Mogger

Hipsteranka
Nej, det finns ju ett spännande kortspel som heter Black jack, kanske någon av er har sett det på krogen eller nått ( :gremwink: ), som bygger på långsamt uppbyggd spänning. Det är väl bevis nog för att det funkar? :gremsmile: Och faktum är, trots krilles exempel, att det är just att tiden, att det går långsamt, som gör det spännande. Det är därför det alltid är en olidlig paus mellan "...och vinnaren är..." tills dess att den utannonseras.

Så, mitt svar är att långsamma tärningssystem är mer spännande än de som ger omedelbar feedback.

Genesis

Ni dés ni maître
Måns said:
Nej, det finns ju ett spännande kortspel som heter Black jack, kanske någon av er har sett det på krogen eller nått ( :gremwink: ), som bygger på långsamt uppbyggd spänning. Det är väl bevis nog för att det funkar? :gremsmile: Och faktum är, trots krilles exempel, att det är just att tiden, att det går långsamt, som gör det spännande. Det är därför det alltid är en olidlig paus mellan "...och vinnaren är..." tills dess att den utannonseras.
Jag håller med. Krilles skidexempel bör jämföras med ett lopp där svensken och norrbaggen går över linjen i princip samtidigt. Det måste till ett målfoto för att avgöra vem som vann. De där minuterna efter att loppet är klart men innan domaren annonserar vem som vann är spännande. Jag har sett tillräckligt många sportfantaster för att veta det.

Krille

Super Moderator
Genesis said:
Måns said:
Jag håller med. Krilles skidexempel bör jämföras med ett lopp där svensken och norrbaggen går över linjen i princip samtidigt. Det måste till ett målfoto för att avgöra vem som vann. De där minuterna efter att loppet är klart men innan domaren annonserar vem som vann är spännande. Jag har sett tillräckligt många sportfantaster för att veta det.
Om man nu ska fortsätta att bygga vidare på min sunkiga jämförelse, så är det dessutom så att DU som sitter och räknar på resultatet är domaren som måste avgöra målfotot. Och jag tror att du har för mycket att göra just nu för att faktiskt ens märka huruvida det är spännande eller inte.

Mogger

Hipsteranka
Krille said:
Om man nu ska fortsätta att bygga vidare på min sunkiga jämförelse, så är det dessutom så att DU som sitter och räknar på resultatet är domaren som måste avgöra målfotot. Och jag tror att du har för mycket att göra just nu för att faktiskt ens märka huruvida det är spännande eller inte.
Fast, nu har du gått från "långsamt", till "långsamt, omständligt och tråkigt". Om du inte menar att långsamt är omständligt och tråkigt. Och isf håller jag inte med.

Krille

Super Moderator
Måns said:
Fast, nu har du gått från "långsamt", till "långsamt, omständligt och tråkigt". Om du inte menar att långsamt är omständligt och tråkigt. Och isf håller jag inte med.
Nä, men jag menar att räkna på utfallet från de där tärningarna så att man får reda på huruvida svensken eller norrbaggen vann är omständligt och tråkigt.

Mogger

Hipsteranka
Krille said:
Nä, men jag menar att räkna på utfallet från de där tärningarna så att man får reda på huruvida svensken eller norrbaggen vann är omständligt och tråkigt.
Men, det beror väl helt på hur uträkningen görs? Systemet finns ju inte, så hur vet du att det är omständligt och tråkigt?

Krille

Super Moderator
Måns said:
Men, det beror väl helt på hur uträkningen görs? Systemet finns ju inte, så hur vet du att det är omständligt och tråkigt?
Kan du ge mig ett exempel på en långsam uträkning som inte är omständlig och tråkig?