Nekromanti Ett Steg Framåt: Klasser i Sci-Fi

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Vad är Ett Steg Framåt? Kort: Star Trek möter Cyberpunk. Two things enter, one thing comes out. :gremwink:

Funderade lite över möjliga grupproller som man borde ge utrymme för, och därför undrar jag: Vilka klasser/roller borde vara med/brukar vara med i science fiction? :gremsmile:
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
Max Raven said:
Vad är Ett Steg Framåt? Kort: Star Trek möter Cyberpunk. Two things enter, one thing comes out. :gremwink:

Funderade lite över möjliga grupproller som man borde ge utrymme för, och därför undrar jag: Vilka klasser/roller borde vara med/brukar vara med i science fiction? :gremsmile:
Star trek har en vettig uppdelning i sin färgkodning.
"red indicating command and helm"
"gold for engineering, security, and operations"
"blue for science and medical"
Gör man engineering till en klass, så har man sen science&medical, security, comman&operations and slutligen helm (pilot).
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
  • Livvakter/Säkerhet (Krigare) - specialiserade på strid
  • Säkerhetssystem - specialiserade på att sköta/knäcka system samt övervakning
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Max Raven said:
(dock trodde jag röd var Tactical/security etc? och guld/gul command?).
Det där är ju TOS. Saker har förändrats sedan dess:

BASHIR: Wait a minute, aren't you two wearing the wrong colour?
O'BRIEN: Don't you know anything about this period in time?
BASHIR: I'm a doctor, not an historian.
SISKO: In the old days, operations officers wore red, command officers wore gold.
DAX: And women wore less.
(Dax pirouettes. The red skirt suits her legs.)
BASHIR: I think I'm going to like history.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Krille said:
Max Raven said:
(dock trodde jag röd var Tactical/security etc? och guld/gul command?).
Det där är ju TOS. Saker har förändrats sedan dess
TOS är ju lite inkonsekvent i det här, speciellt tidigt - där bytar de klädfärger på t ex Kirk hejvilt.

Men ja, kom ihåg fel. TOS blödde ihop med Star Trek Online.

 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Här: En koll av roller som på något sätt dyker upp i några SF-rollspel. Några är lite godtyckliga, t ex att in-fluff så tillhör de organisationer som är det, eller det är en aspekt de är bra på. Det är inte alla som är regelrätta klasser heller. Format: "Rollspel(Roll/Klass/Etc)" Med allt det sagt:


Krigare/Livvakt: Bubblegum Crisis(Soldier, High-Tech Vigilante), Cybergeneration**(Tinman, Bolter), Dark Heresy(Guardsman), Skymningshem(Gen/Metsuke, Linna/Stridsrustningspilot*, Oda/Legosoldat), Traveller (Mercenary skill package), Trinity(Psychokinetic & Biokinetic), X-plorers(Soldier)

Transport/Fordon: Cybergeneration, Skymningshem(Antej/Stjärnpilot), Star Wars WEG 2Rev(Brash Pilot), Traveller (Army-bakgrund, starship skill package), Trinity(Teleporter)

Vetenskapsman: Bubblegum Crisis(Scientist), Dark Heresy(Adept), Skymningshem(Shack/Fysiker m m), X-plorers(Scientist), Star Wars WEG 2Rev(Droid), Traveller (Scholar-bg)

Avskum/Kriminell: Bubblegum Crisis(Street Operative), Cybergeneration (default), Dark Heresy(Scum), Star Wars WEG 2Rev(Gambler?, Outlaw, Pirate), Skymningshem(Kihm/Asteroidbrytare), Traveller (Criminal skill package/Rogue-bg)

Ledare: Bubblegum Crisis(Executive), Cybergeneration, Skymningshem(Eichi/Kapten, Pandra/Fartygschef, Zouinn/Projektbaron), Star Wars WEG 2Rev (Arrogant Noble, Mon Calamari) Traveller (Nobility m fl)

Tekniker: Bubblegum Crisis(Street Tech), Dark Heresy(Tech-Priest), Traveller (Scholar-bg m fl), X-plorers(Technician)

Infiltratör: Bubblegum Crisis(Agent), Dark Heresy(Assassin), Trinity(Biokinetic), Traveller (Criminal SP/Agent bakgrund)

Hacker: Bubblegum Crisis(Hacker), Cybergeneration**(Wizard), Trinity (Electrokinetic)

Spejare: Cybergeneration**(Scanner), Traveller (Scout bg m m), Trinity (Clearsentients), X-plorers(Scout)

Läkare (Doc): Trinity(Vitakinetic), Traveller (Scholar-bg m fl)

Religiös/Mystiker: Dark Heresy(Cleric), Skymningshem(Asuka/Tempelnovis, Shuro/Mystiker)

Främling/Utforskare: Bubblegum Crisis(Boomer), Skymningshem("Frans"), Star Wars WEG 2Rev (Alien Student of the Force, Ewok, Kid), Traveller (Explorer package/Drifter-bg m fl)

Artist/Face: Bubblegum Crisis(Entertainer), Cybergeneration, Skymningshem(Vana/Artist), Traveller (Diplomat sp/Entertainer bg)

Undersökare/Polis/Prisjägare: Bubblegum Crisis(AD Police Inspector), Dark Heresy(Arbitrator), Skymningshem(Tamiko/Prisjägare), Star Wars WEG 2Rev (Bounty Hunter), Traveller (Investigator sp/Agent bg)

Psykisk/Krafter: Cybergeneration(Alchemist), Dark Heresy(Psyker), Star Wars WEG 2Rev (Failed Jedi, Minor Jedi, Quixotic Jedi m m), Trinity (standard-RP)

Journalist: Bubblegum Crisis(Reporter), Cybergeneration, Traveller(Entertainer bg)

Telepat (Teep): Dark Heresy(Psyker), Trinity (Telepath)

Siare: Trinity (Clearsentient)

Köpman: Traveller (Trader sp/Merchang bg),

Navigatör: Skymningshem(S'nrrf/Astrogatör),

Sedan finns ju rollspel jag borde ha och referera till, kanske ännu hellre än Dark Heresy och Star Wars (som har mer fantasy-element och mindre "hård" SF): Cyberpunk, till viss del Shadowrun, Star Trek, m m. Korta svaret: I ain't got 'em.











*Man skulle möjligen kunna argumentera för en "heavy weapons"-kategori.
**Skippar bakgrunderna för Cybergeneration - kort sagt finns där en hel del skumma 90-talsstereotyper (vissa är awesome, andra mer pinsamma) - det här var den sista boken jag kollade, och Traveller var lite knäckande.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag har inte riktigt hängt med.

Hur är det med rymdfärd i Ett Steg Framåt? Kommer rollpersonerna flyga runt i ett eget litet skepp? Det låter inte så på de arketyper du ger oss, men jag tycker namnet antyder det.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Möller said:
Jag har inte riktigt hängt med.

Hur är det med rymdfärd i Ett Steg Framåt? Kommer rollpersonerna flyga runt i ett eget litet skepp? Det låter inte så på de arketyper du ger oss, men jag tycker namnet antyder det.
Kort sagt: Nej, de kommer inte att äga ett skepp. De kan ha befälet över ett dock - Jag försöker hålla tiden till sent 2000-tal. Det finns inga maskhål, FTL-kommunikation har fortfarande begränsningar, och bara megakorportationer och nationer har resurna att bygga FTL-skepp, och ofta går flera samman - dessa är dyrbara konstruktioner som visserligen inte är unika men sällsynta. Resandet tar också tid - 10 gånger ljusets hastighet är en hastighet som rasslade fram, vilket är löjligt fort - men stärnor är ändå långt borta. Resor kan ta veckor (jordtid) som minst, månader eller år är standard.



"Default"-gruppen spelare är besättning på ett FTL-drift-skepp som far runt på diverse uppdrag, uppsatta av sina nationer/företag. RP handlar på eget bevåg i mångt och mycket - men de kan inte bestämma sig för att sticka och kolla in en stjärna några ljusår åt vänster som de inte sett. En uppdragsgenomgång kan t ex vara: "Vi har tappat kontakten med kolonin på Gliese. Ni är i grannskapet - undersök orsaken och återupprätta kommunikationen".

Så - viss likhet med Star Trek, inte så mycket Traveller.

Alla typexempel jag kollade och listade har inte mening i spelet som jag ser det heller - vissa är nog helt försumbara (handlare) medan andra främst nog blir inspirationsmaterial för fler Egenskaper/Mods. :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Någon inre bild jag har är <object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/sZNzz4SaTYk"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/sZNzz4SaTYk" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
där det här är typ en av de mer slummiga områdena på Jorden, och RP är sådana som tagit chansen och gått med i Exploration-Säkerhet-Forskning (eller något sånt) som koordinerar skeppens farande dit de behövs.

Och RP har inte koloniskepp, tänker jag f ö. Sådana är större, alternativt har man någon form av approach där man kör i flera omgångar.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Möller said:
Jag har inte riktigt hängt med.

Hur är det med rymdfärd i Ett Steg Framåt? Kommer rollpersonerna flyga runt i ett eget litet skepp? Det låter inte så på de arketyper du ger oss, men jag tycker namnet antyder det.
Hm, vänt runt i huvudet på det lite - "klasserna" jag listade ovan är alla är roller jag hittade i SF - de var alltså inte anpassade till Ett Steg Framåt. Jag tänker mig t ex att en arketyp journalist inte kommer vara relevant, utan att jag får bygga på vad RP rimligen bör göra på sitt skepp.

Jag sitter och velar en del mellan att låta RP föra befäl och problemet det gör med att skicka ner folk på uppdrag - Star Trek åsido så är det inte jättevettigt att skicka ner halva officerskåren för att kolla varför en koloni svarar, om inte skeppet har riktigt ont om folk men fortfarande nog/system för att återvända om något går snett för "away team".

Hm, eftersom jag överväger att låta skeppen i regel styras av avancerad VI så kanske det fungerar.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Max Raven said:
Jag sitter och velar en del mellan att låta RP föra befäl och problemet det gör med att skicka ner folk på uppdrag - Star Trek åsido så är det inte jättevettigt att skicka ner halva officerskåren för att kolla varför en koloni svarar, om inte skeppet har riktigt ont om folk men fortfarande nog/system för att återvända om något går snett för "away team".
Man kanske skickar ner klon- eller robotkroppar med kopior av ens sinne, som synkar nån gång i minuten så länge man är nära, mer sällan när man är långt bort, "när man kommer tillbaks" i undantagsfall.

RP sitter "egentligen" säkra uppe i skeppet, samtidigt som de kan ta kommandot över situationen på planetytan...
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
krank said:
Man kanske skickar ner klon- eller robotkroppar med kopior av ens sinne, som synkar nån gång i minuten så länge man är nära, mer sällan när man är långt bort, "när man kommer tillbaks" i undantagsfall.

RP sitter "egentligen" säkra uppe i skeppet, samtidigt som de kan ta kommandot över situationen på planetytan...
Det är definitivt en lösning. Väldigt förenklat ser jag tre möjliga lösningar, inklusive din, på "hur"/"varför" skicka ner officerare:

Tonnage är dyrbart - alla livsuppehållande system, utrustning, motorer, förnödenheter, försvar o s v är dyrbart att få med. Av ingenjörsskäl kan det finnas en praktisk övre gräns för hur mycket man trycka in i ett skepp - och officerarna vore mer som ett klassiskt astronautteam där de förväntas sköta det mesta själva. Plus: Resursbrist ger mer av en "hard" SF-känsla för rymden för min del. Om spelarna dessutom får bygga sitt eget skepp lite (möjligen utifrån standardstrukturer) så kan det också bli kul där, om det inte är en fråga om xp-begränsningar utan prioriteringar. Minus: Resursbristen måste hanteras rätt, annars kan det bli kasst. Och ärligt talat - ett dyrbart skepp med bara 4-5 personer som normal besättning? Nog för att man inte behöver gå upp i Star Treks nivåer, men man kan nog trycka in fler personer.

Teknologisk lösning: Robotar, kloner eller kod skickas ner för att genomföra uppdraget. Möjligen kan det finnas en uppskattad risknivå, där liten fara tillåter vemsom att åka ner, medan max och/eller inget svar från destinationen enbart tillåter officerare som bedöms extremt härdiga mot faror (skydd mot sjukdomar, pansar, etc etc). Pro här: Här slipper man att skeppet får "konstig" prioritering av utrustning. Jag gillar också en faroskala (som spelarna bestämmer i slutändan, som officerare) som matchas mot RPs.

Proxy: Likartad den teknologiska lösningen - spelarna kontrollerar två eller fler uppsättningar RP - när det behövs byter de över till en annan. Fördel: Man kan ha lite större skepp utan problem, spelarna behöver inte oroa sig för att kaptenen ska bita i gräset trots att de har hen som RP. Nackdel: Man tappar kanske en del av spänningen, vilket också gäller teknologi-grejen ovan. Man kanske tappar en del av inlevelsen också, när man styr +1 person.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Vad jag själv, ogenomtänkt, jobbat mot har varit någon form av player choice, där jag haft krafter/mods som t ex drönare och backup.

Waaait, du vill att jag ska göra ett mer systemmässigt enkelt Eclipse Phase i rymden, eller hur krank? :gremwink:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Max Raven said:
Waaait, du vill att jag ska göra ett mer systemmässigt enkelt Eclipse Phase i rymden, eller hur krank? :gremwink:
*visslar oskyldigt*
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
Max Raven said:
krank said:
Man kanske skickar ner klon- eller robotkroppar med kopior av ens sinne, som synkar nån gång i minuten så länge man är nära, mer sällan när man är långt bort, "när man kommer tillbaks" i undantagsfall.

RP sitter "egentligen" säkra uppe i skeppet, samtidigt som de kan ta kommandot över situationen på planetytan...
Det är definitivt en lösning. Väldigt förenklat ser jag tre möjliga lösningar, inklusive din, på "hur"/"varför" skicka ner officerare:

Tonnage är dyrbart - alla livsuppehållande system, utrustning, motorer, förnödenheter, försvar o s v är dyrbart att få med. Av ingenjörsskäl kan det finnas en praktisk övre gräns för hur mycket man trycka in i ett skepp - och officerarna vore mer som ett klassiskt astronautteam där de förväntas sköta det mesta själva. Plus: Resursbrist ger mer av en "hard" SF-känsla för rymden för min del. Om spelarna dessutom får bygga sitt eget skepp lite (möjligen utifrån standardstrukturer) så kan det också bli kul där, om det inte är en fråga om xp-begränsningar utan prioriteringar. Minus: Resursbristen måste hanteras rätt, annars kan det bli kasst. Och ärligt talat - ett dyrbart skepp med bara 4-5 personer som normal besättning? Nog för att man inte behöver gå upp i Star Treks nivåer, men man kan nog trycka in fler personer.
Problematiken kan lösas genom fackföreningar! Om ”förenade rymdarbetarföreningen” tvingat igenom en lönestruktur som gör att det är skittdyrt att ha personal på rymdskepp (t.ex. att bygga ett skepp för 20 pers och ha det i drift i ett år kostar lika mycket som att bygga två skepp för 6 pers och ha de i drift ett år) så blir det naturligt så att de är billigare att riskera personal hellre än att ha mer folk än nödvändigt ombord.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
krank said:
Max Raven said:
Waaait, du vill att jag ska göra ett mer systemmässigt enkelt Eclipse Phase i rymden, eller hur krank? :gremwink:
*visslar oskyldigt*
Tror min tänkta teknologi-nivå kanske är lite för låg för att göra vad jag övervägde som rimligt - ha besättningen som avbilder och skicka ner maskiner som bygger dem på plats, alt byggs av koloniernas maskiner.

... Jag har iofs funderat på olika skeppsdesigner och att ha olika varianter beroende på Metacorp/nationer.

"Så kloning är omoraliskt? Vi skulle inte göra det om vi inte hade så ont om personal och plats i skeppen"

Hmm.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Korpen said:
Problematiken kan lösas genom fackföreningar! Om ”förenade rymdarbetarföreningen” tvingat igenom en lönestruktur som gör att det är skittdyrt att ha personal på rymdskepp (t.ex. att bygga ett skepp för 20 pers och ha det i drift i ett år kostar lika mycket som att bygga två skepp för 6 pers och ha de i drift ett år) så blir det naturligt så att de är billigare att riskera personal hellre än att ha mer folk än nödvändigt ombord.
Lägg till att VI är avancerad nog att sköta skeppens normala hantering och kan fatta egna begränsade beslut så finns det inte mycket motivation att låta en massa människor ta en massa plats och resurser. :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Jag har påtat lite med färdigheter till Ett Steg Framåt. Ungefär ser mitt första (ganska grova) urval ut:

Kropp: Fysik (STY+FYS), Koordination, Uppmärksamhet

Bildning: Fordon, Medicin, Ingenjörskonst(teknik?), Överlevnad, Datorer

Säkerhet: (Dölja+Undersöka+Övervaka), Försvar, Närstrid, Avståndsstrid

Vad som inte används: handel (kan skötas med övertalning), underhållning (ser f n ingen större mening att ha några "artist"-färdigheter - RP eller Egenskaper bör sköta sånt).

Utöver det gör jag Övertala till en Kraft/Mod som fungerar lite annorlunda jämfört med traditionella.

Någon färdighet som man borde ha med i Star Trek/Blixt Gordon-style-spel som jag missat?

Jag skulle kanske vilja ha lika många färdigheter inom de olika kategorierna (om jag kör med en gammal baschans-mekanik jag hade till Cydonia där en kategoris chans ökade med 1 för <antal färdigheter i kategorin> poäng). Får se hur det blir.

(Slänger säkert ut allt och gör helt färdighetslöst bara för det. >.> )
 
Top