Så jag spelar generellt sällan spel med stridssystem, och skriver dem ännu mer sällan, så det vete tusan om jag någonsin kommer att använda detta, men i tråden om wuxia-fajter noterade jag en grej: Fajter som de beskrivs i böcker, och till och med i filmer, försöker inte att beskriva i detalj vad som händer med varenda deltagare i fajten. Det vore sjukt tradigt och långsamt. Istället så beskriver man striden översiktligt och fokuserar på de bitar som är intressanta, framförallt om det är någon som blir sårad. De bitarna beskriver man, och så antar man att resten av deltagarna håller på och slåss för fullt i bakgrunden. Många stridssystem i rollspel, framförallt sådana där spelarna försöker att vinna striden, tenderar att gå igenom varenda jäkla deltagare och titta på vad denne tar sig till i varje del av fajten. Och som en konsekvens är strider i rollspel ofta sjukt långdragna. Jag kunde inte låta bli att fundera på om man kan bygga ett system som behandlar striden från en översiktlig nivå istället, på det sättet som den hade beskrivits om det varit en bok.
I grunden tänker jag att det är enkelt: Lägg ihop alla deltagares värden, slå en tärning och lägg till, jämför med motståndarens, om det blir skada, slumpa vem som blir skadad, likt träfftabell fast för gruppen istället för en person. Det funkar nog, men jag tänker att man kan vilja se till att skydda vissa deltagare för att inte dessa ska ta skada, vilket också kan ge ett taktiskt element. Så här är en idé:
Låt oss säga att rollpersoner har ett värde i Slåss på 1-5. Man tar summan, lägger till en T20 och jämför med motståndarna. Motståndarna kanske gör likadant, eller så antar man bara att de alltid slår 10 på sitt slag, om man föredrar. Tre potentiella resultat:
Eventuellt kan man lägga upp det så att beroende på resultat drar man flera kort, och i en runda kan därmed flera skador inträffa, där dubbelskada på samma person är riktigt allvarligt. Eller så kanske de olika färgerna är olika allvarliga skador? Men det känns egentligen som ett trinärt "oskadd/skadad/utslagen"-system funkar. Där rollpersonens värden kan användas när man slår efteråt för att se hur allvarlig skadan visade sig vara.
Man kan tänka sig att man kan göra likadant med motståndarna:
Nå, som sagt, jag tänker med största sannolikhet aldrig göra något med detta, då jag inte är så förtjust i spel med stridssystem, men systemfnulande är kul, och jag insåg att sättet som traditionella stridssystem tvingar spelgruppen att jobba med beskrivningar hade varit otänkbart i en roman, och att det nog är därför det blir så tjatigt och segt med fajter. Så jag kunde inte låta bli att fnula ihop hur man skulle kunna lösa detta.
I grunden tänker jag att det är enkelt: Lägg ihop alla deltagares värden, slå en tärning och lägg till, jämför med motståndarens, om det blir skada, slumpa vem som blir skadad, likt träfftabell fast för gruppen istället för en person. Det funkar nog, men jag tänker att man kan vilja se till att skydda vissa deltagare för att inte dessa ska ta skada, vilket också kan ge ett taktiskt element. Så här är en idé:
Låt oss säga att rollpersoner har ett värde i Slåss på 1-5. Man tar summan, lägger till en T20 och jämför med motståndarna. Motståndarna kanske gör likadant, eller så antar man bara att de alltid slår 10 på sitt slag, om man föredrar. Tre potentiella resultat:
- Bättre än motståndarna: De tar skada
- Sämre: Ni tar skada
- Lika: båda sidor tar skada. Vore dock bra att öka denna möjlighet till ett större spann, kanske?
- Om man vill kan man fajtas försiktigt. Då bidrar man med färre kort till den gemensamma högen, och riskerar därmed mindre skada. För varje kort mindre man bidrar med så sänker man sitt värde med ett, och därmed även gruppens gemensamma slåssvärde. Gruppen blir mindre effektiv, men kan skydda sin svagare medlem. Man lägger dock alltid minst ett kort. Lite oklart om man ska kunna sänka sig under nollan.
- Om man vill kan man ta mer risker, försöka skydda de andra. Då lägger man in fler av sina egna kort. Detta ger dock inte plus på det gemensamma värdet. Eventuellt ger det också minus?
Eventuellt kan man lägga upp det så att beroende på resultat drar man flera kort, och i en runda kan därmed flera skador inträffa, där dubbelskada på samma person är riktigt allvarligt. Eller så kanske de olika färgerna är olika allvarliga skador? Men det känns egentligen som ett trinärt "oskadd/skadad/utslagen"-system funkar. Där rollpersonens värden kan användas när man slår efteråt för att se hur allvarlig skadan visade sig vara.
Man kan tänka sig att man kan göra likadant med motståndarna:
- Spelarna kan välja att lägga till extra träffkort på den de helst vill ha ihjäl (som bidrar med mest Slåssvärde för dem), till priset att sänka deras eget värde.
- De kan också lägga till andra mål de vill uppnå, som att lyckas stänga dörren, att lyckas fly, och så vidare. För att lyckas med detta måste de "tillfoga skada" och sedan dra rätt kort ur träffleken.
Nå, som sagt, jag tänker med största sannolikhet aldrig göra något med detta, då jag inte är så förtjust i spel med stridssystem, men systemfnulande är kul, och jag insåg att sättet som traditionella stridssystem tvingar spelgruppen att jobba med beskrivningar hade varit otänkbart i en roman, och att det nog är därför det blir så tjatigt och segt med fajter. Så jag kunde inte låta bli att fnula ihop hur man skulle kunna lösa detta.