Ögat
Hero
Jag fick någon sorts idé när jag låg sömnlös inatt, så jag tänkte krafsa ned den här.
Ett stridssystem med flera rörliga delar.
Grundförutsättningarna är att vi har (åtminstone) följande parametrar.
FV: sannolikheten att en stridshandling lyckas.
Uthållighet: en skadetröskel, kanske 10. Får man mer skada än sin uthållighet är ute ur spelet.
Vapenskada: typ 1T6+3 - alltså ett slag som du jämför med din motståndares uthållighet.
Stridspoäng: pluppar som markerar stridslyckan.
OK. Det är din tur, så du slår mot ditt FV. Om du misslyckas sänks din uthållighet med ett - du blir trött av att stå och veva i luften. Synd för dig.
Om du lyckas, däremot, får du välja:
- antingen försöker du vinna fördelar - du slåss, fintar, hamnar i ett mer fördelaktigt läge, tvingar motståndaren att öppna upp sin gard, såna grejjer. +2 stridspoäng.
- eller så försöker du dig på en nådastöt. Då slår du din vapenskada PLUS valfritt antal stridspoäng. Om resultatet är högre än din motståndares Uthållighet, blir hon besegrad, annars inte. Oavsett om du besegrar din motståndare eller ej förlorar du alla stridspoäng som du använde för att trissa upp ditt slag.
Om du springer från en arena till en annan (alltså börjar slåss på ett nytt ställe), förlorar du dina hopsamlade stridspoäng.
Två frågor:
Vilka uppenbara brister med mekaniken missar jag eftersom jag inte sovit?
Hur skulle du förändra systemet för att få det smidigare och mer strömlinjeformat, mer taktiskt eller på annat sätt roligare?
Ett stridssystem med flera rörliga delar.
Grundförutsättningarna är att vi har (åtminstone) följande parametrar.
FV: sannolikheten att en stridshandling lyckas.
Uthållighet: en skadetröskel, kanske 10. Får man mer skada än sin uthållighet är ute ur spelet.
Vapenskada: typ 1T6+3 - alltså ett slag som du jämför med din motståndares uthållighet.
Stridspoäng: pluppar som markerar stridslyckan.
OK. Det är din tur, så du slår mot ditt FV. Om du misslyckas sänks din uthållighet med ett - du blir trött av att stå och veva i luften. Synd för dig.
Om du lyckas, däremot, får du välja:
- antingen försöker du vinna fördelar - du slåss, fintar, hamnar i ett mer fördelaktigt läge, tvingar motståndaren att öppna upp sin gard, såna grejjer. +2 stridspoäng.
- eller så försöker du dig på en nådastöt. Då slår du din vapenskada PLUS valfritt antal stridspoäng. Om resultatet är högre än din motståndares Uthållighet, blir hon besegrad, annars inte. Oavsett om du besegrar din motståndare eller ej förlorar du alla stridspoäng som du använde för att trissa upp ditt slag.
Om du springer från en arena till en annan (alltså börjar slåss på ett nytt ställe), förlorar du dina hopsamlade stridspoäng.
Två frågor:
Vilka uppenbara brister med mekaniken missar jag eftersom jag inte sovit?
Hur skulle du förändra systemet för att få det smidigare och mer strömlinjeformat, mer taktiskt eller på annat sätt roligare?