Jag gillar ju inte ens stridssystem, eller spel som har det, men det är ändå en kul mekanisk grej att fundera på, och jag fick en idé för hur man kan bygga upp ett stridssystem som jag tycker känns lite originellt och potentiellt roligt. Såhär, va:
Rollpersonen har en tabell med 20 rader. I grunden finns det bara en sak i varje rad. Det är något i stil med "Manöver" eller liknande. När rollpersonen lär sig stridsfärdigheter får spelaren fylla i olika rader. Till exempel, om du har en slagsmålsfärdighet på 8 så får du fylla i "slåpåkäften" i 8 rutor. Har du vapenstrid 5 så fyller du i "vapen" i 5 rutor. När du sedan ska slåss så slår du 1T20 och ser var du hamnar. Hamnar du på en ruta med "slåpåkäften" så kan du få in en träff med näven eller spark. Hamnar du på vapnet så får du in en träff med vapnet. Hamnar du på manöver så händer någonting som typ nöter ned motståndaren eller ger dig fördel eller något sådant (poängen är att det inte ska finnas ett "inget händer"-alternativ).
Tanken är att få in ett system där du faktiskt inte alltid träffar med vapnet även i en vapenstrid. Det är ju fullt möjligt att svärden är låsta mot varandra, men du kan få in ett knä i magen på motståndaren. Det är inte ett aktivt val, utan snarare att det råkade finnas en öppning. Att få in en vapenträff är svårare. Bara några rutor kommer att ha vapen, och kanske ger manöver ger dig en manöverpoäng som du senare kan använda för att ge plus eller minus ett på tärningen. Så har du två manöverpoäng och slår 12 och du har en träff på 10 kan du flytta dig dit och få in träffen. Och eftersom manöver finns på alla rutor kan du alltid välja det, så får du en slagsmålsträff kanske du skiter i att ta den och bygger manöver istället.
Detta gör att det kan finnas en poäng med att bli bättre på slagsmål även om du använder vapen i fajten. Och om du lär dig specialtekniker så kan du få in dem i tabellen. Hjaltstöt ger dig två extra rutor med hjaltet. Mer skada än slagsmål men mindre än vapenträff. Krafthugg ger dig dubbel skada på en av dina vapenträffrutor. Inte alltid du kan få in den, utan ofta får du bara en vanlig träff, men ibland lyckas du. Samma sak med avväpning, och så vidare. Eller bli bättre på att sparka, så får du ersätta en av dina slagsmålsrutor med dubbel skada. Specialisera dig på ett visst vapen så får du lägga till ett par rutor "enhandssvärd" som ger vapenträff om du använder ett sådant vapen, men inte om du använder ett annat. Och så vidare. Skadan är fast, så inga separata skadeslag, men olika rutor kan ju ha olika skada, så nya rutor du lägger till kanske bara har en lätt träff med reducerad skada, och du måste buffa upp dem för att ge dem mer skada.
Känns som att det skulle kunna ge lite mer dynamiska och roliga fajter där folk faktiskt inte alltid träffar med vapnet, men utan att försöka designa ett system där det ska vara fördelaktigt att aktivt välja att sparka motståndaren trots att jag har ett svärd i krattan. Det kan också ge lite mer variation och olika stilar. En person kanske satsar på att öka sina vapenslottar så att han oftare får in en träff. En annan satsar på att lägga på extraskada på de träffar hon har, så att när hon får till en rejälare skada när hon väl får in en träff. En tredje buffar på slagsmålsrutorna så att han kan nöta ned motståndaren med sina sparkar och slag när han inte får in vapenträffar. En fjärde lägger in bättre manöverrutor som ger fler poäng så att hon snabbare kan bygga upp en pöl med poäng och styra in sig mot sina specialrutor.
Fiender tänker jag att de kanske bara har typ:
Kraftträff 2 (4 skada)
Vapen 5 (2 skada)
Slagsmål 12 (1 skada)
Manöver 20 (1 manöverpoäng)
Så väljer man det med lägst siffra av de man kan "lyckas" med. Kanske kan rollpersonerna spendera manöverpoäng för att ge plus på fiendens slag, för att på så sätt undvika de värsta träffarna. Så den som spelar försiktigt börjar med att bygga upp manöver så att om motståndaren slår lågt kan hen komma bort från de värsta träffarna. SL kanske slår öppet, men utan att visa tabellen, så slår SL 3 så får du fundera på om det är värt att buffa den till en 4. Hur många slottar kraftträff har den här fienden? Allteftersom fajten pågår kan du lära dig mer om motståndaren och kan då spendera dina manöverpoäng bättre.
Bara en idé jag fick som kändes lite rolig. Kommentarer? Känns det som att det skulle vara skoj att fajtas med ett sådant system?
Rollpersonen har en tabell med 20 rader. I grunden finns det bara en sak i varje rad. Det är något i stil med "Manöver" eller liknande. När rollpersonen lär sig stridsfärdigheter får spelaren fylla i olika rader. Till exempel, om du har en slagsmålsfärdighet på 8 så får du fylla i "slåpåkäften" i 8 rutor. Har du vapenstrid 5 så fyller du i "vapen" i 5 rutor. När du sedan ska slåss så slår du 1T20 och ser var du hamnar. Hamnar du på en ruta med "slåpåkäften" så kan du få in en träff med näven eller spark. Hamnar du på vapnet så får du in en träff med vapnet. Hamnar du på manöver så händer någonting som typ nöter ned motståndaren eller ger dig fördel eller något sådant (poängen är att det inte ska finnas ett "inget händer"-alternativ).
Tanken är att få in ett system där du faktiskt inte alltid träffar med vapnet även i en vapenstrid. Det är ju fullt möjligt att svärden är låsta mot varandra, men du kan få in ett knä i magen på motståndaren. Det är inte ett aktivt val, utan snarare att det råkade finnas en öppning. Att få in en vapenträff är svårare. Bara några rutor kommer att ha vapen, och kanske ger manöver ger dig en manöverpoäng som du senare kan använda för att ge plus eller minus ett på tärningen. Så har du två manöverpoäng och slår 12 och du har en träff på 10 kan du flytta dig dit och få in träffen. Och eftersom manöver finns på alla rutor kan du alltid välja det, så får du en slagsmålsträff kanske du skiter i att ta den och bygger manöver istället.
Detta gör att det kan finnas en poäng med att bli bättre på slagsmål även om du använder vapen i fajten. Och om du lär dig specialtekniker så kan du få in dem i tabellen. Hjaltstöt ger dig två extra rutor med hjaltet. Mer skada än slagsmål men mindre än vapenträff. Krafthugg ger dig dubbel skada på en av dina vapenträffrutor. Inte alltid du kan få in den, utan ofta får du bara en vanlig träff, men ibland lyckas du. Samma sak med avväpning, och så vidare. Eller bli bättre på att sparka, så får du ersätta en av dina slagsmålsrutor med dubbel skada. Specialisera dig på ett visst vapen så får du lägga till ett par rutor "enhandssvärd" som ger vapenträff om du använder ett sådant vapen, men inte om du använder ett annat. Och så vidare. Skadan är fast, så inga separata skadeslag, men olika rutor kan ju ha olika skada, så nya rutor du lägger till kanske bara har en lätt träff med reducerad skada, och du måste buffa upp dem för att ge dem mer skada.
Känns som att det skulle kunna ge lite mer dynamiska och roliga fajter där folk faktiskt inte alltid träffar med vapnet, men utan att försöka designa ett system där det ska vara fördelaktigt att aktivt välja att sparka motståndaren trots att jag har ett svärd i krattan. Det kan också ge lite mer variation och olika stilar. En person kanske satsar på att öka sina vapenslottar så att han oftare får in en träff. En annan satsar på att lägga på extraskada på de träffar hon har, så att när hon får till en rejälare skada när hon väl får in en träff. En tredje buffar på slagsmålsrutorna så att han kan nöta ned motståndaren med sina sparkar och slag när han inte får in vapenträffar. En fjärde lägger in bättre manöverrutor som ger fler poäng så att hon snabbare kan bygga upp en pöl med poäng och styra in sig mot sina specialrutor.
Fiender tänker jag att de kanske bara har typ:
Kraftträff 2 (4 skada)
Vapen 5 (2 skada)
Slagsmål 12 (1 skada)
Manöver 20 (1 manöverpoäng)
Så väljer man det med lägst siffra av de man kan "lyckas" med. Kanske kan rollpersonerna spendera manöverpoäng för att ge plus på fiendens slag, för att på så sätt undvika de värsta träffarna. Så den som spelar försiktigt börjar med att bygga upp manöver så att om motståndaren slår lågt kan hen komma bort från de värsta träffarna. SL kanske slår öppet, men utan att visa tabellen, så slår SL 3 så får du fundera på om det är värt att buffa den till en 4. Hur många slottar kraftträff har den här fienden? Allteftersom fajten pågår kan du lära dig mer om motståndaren och kan då spendera dina manöverpoäng bättre.
Bara en idé jag fick som kändes lite rolig. Kommentarer? Känns det som att det skulle vara skoj att fajtas med ett sådant system?
Last edited: