Den effekt jag försöker uppnå är förstås att armékniven avfyrar ett antal strålar mot spjutspetsen, som var och en har en viss chans att döda honom.
Hjälp! Skall du göra sådana otäcka superhjältestorys? Som Authority, där hjältarna dödar varandra... Okej, jag är mer inne på "banka banka, alla skall bankas ner mot noll och sedan vaknar de med blåmärken och migrän"-storys.
Men i vilket fall, frågan du måste ställa till dig själv är "är det enklare att taktiskt utnyttja ens egna förmågor, eller motståndarens avsaknad på förmågor?"
Alltså; kan Spjutspetsen direkt kasta sig i närstrid med Armékniven och på så vis utnyttja sitt övertag i Styrka, eller är det enklare för Armékniven att utnyttja motståndarens avsaknad på projektilattacker och skjuta strålar på honom från säkert avstånd?
Det är här jag tycker att det blir knepigt, särskilt eftersom Styrka också kan bli en sorts projektilanfallsförmåga om man kastar bilar och liknande på sin motståndare. Det är det jag tycker är problemet med att använda
kvalitet som en sorts pott att sedan köpa specialare ifrån; såsom du tänkte med stridsförmågan. Det blir så lätt att man inte vill köpa några specialare alls bara för att vara så bra som möjligt på själva matematiken bakom slagsmålet; att få ett så högt värde som möjligt. Problemet är att eldstrålar och styrka till så stor del används till ett och samma syfte; att manipulera (oftast skada och förstöra) hjältens omvärld. De går in i varandra.
Jag skulle därför föredra om man förflyttade sina poäng mellan några
oförenliga egenskaper istället; såsom Manipulation, Förflyttning, Överlevnad och Förnimmelse. Dessa skulle man sedan kunna låta ha ett antal olika fria attribut. Men liksom, om värdet på
Manipulation är si och så högt, så spelar det ingen roll om man förstör hindret framför sig via en eldstråle-attack, genom att slå sönder det med superstyrka, eller genom att knäcka det itu med sina magnetiska krafter. Däremot kan de olika attributen "eld", "superstyrka" och "magnetism" vara olika lämpliga att använda beroende på sammanhanget. Men man skulle alltså inte i slutskedet skilja på projektilangrepp i form av eldstrålar, kastade trädstammar eller brunnslock som avfyrats med magnetisk kraft.
På samma sätt skulle man inte behöva skilja på rollpersonens olika sätt att upptäcka att en viss byggnad håller på att rasa. Allt skulle ske via egenskapen
Förnimmelse, oavsett om attributen i fråga hette Röntgensyn, Superhörsel, Mikroskopblick eller Metallurgisk empati, whatever. Så länge det passar i sammanhanget så tillåter man det.
Jag tycker dock inte att man ska använda samma poäng för att köpa egenskaperna som för att välja attributen. Det vore nästan bättre att säga att alla fick fem attribut bara, thats it, placera dem var ni vill. Styrka, Vattenstråle, Flygförmåga, Läsa djurs tankar, Vattenandning? Sure. På så vis skulle man ta udden av powergejmandet och låta det hela handla mer om att utnyttja attributen till att ge färg och krydda åt ens hjälte.
Och eftersom man slåss via Manipulation & Överlevnad, så skulle det bli väldigt enkelt att beräkna hjältarnas stridsförmåga, och faktiskt låta det bli väldigt jämnt så länge som båda kombatanterna kan använda sina respektive attribut.