Nekromanti Ett ToJ till Eon? (spoiler)

ejectXreject

Veteran
En tanke slog mig när jag läste ett inlägg om mörkret någon tråd längre ner.. Varför gör inte Neogames en Time of Judgement?
Det har snackats mycket om mörkret och hur det kommer dra fram över Mundana.. Men varför inte skapa äventyr som slänger in rollpersonerna i smeten, när the shit hits the fan. Jag skulle vilja ha en liknande box som "den Svarta Madonnan" till Kult, en långsträckande kampanj på ett antal "avsnitt" som sträcker sig över flera år och som sakta eskalerar innan RPna förstår vad de är inblandade i..

Nu vill jag inte ha ett slut på Eon (även om jag spelar det sällan själv), vilket är ett problem. Jag skulle snarare se det som att det tar vid där Legender och Hemligheter slutade.. En sorts vidarutveckling av hur man skulle kunna få in mörkret i sin kampanj - ett exempel, men ett spelbart sådant. Någon sorts disclaimer som påpekar att det är så här mörkret kommer ske(/skulle kunna ske), om man väljer att ta med det.

Nu blev det väldigt rörigt, men förstår någon vad jag är ute efter? Är det ens tilltalande? Personligen tycker jag det är lathet från Neogames sida att slänga ut hundratals pusselbitar till mörkret (dessutom i ett tjog olika moduler) men sedan inte ta något ansvar för hur mörkret ska kunna fogas ihop... :gremcrazy:

/ejectXreject - babblar mycket när han är bakfull.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Det stora problemet med köpäventyr

Jag skulle också väldigt gärna se att Neogames visar att man faktiskt kan använda sig av mörkret utan att få warhammer40K-fjantasy av hela soppan. En välskriven äventyrsserie skulle vara utmärkt för att göra detta men...
och det är ett stort men. Det är nämligen ett ekonomiskt men. Äventyr säljer jättedåligt. Och det är därför Neogames hellre har publicerat moduler än äventyr då de vet att dessa säljer bättre.

Sedan är det väldigt svårt att skriva ett bra äventyr. Svavelvinter lyckades men det är väl det enda köpeäventyret som svensk rollspelshistoria faktiskt minns? Att göra om den bedriften är knappast något att räkna med och utan en liknande bedrift så kommer inte Neogames klara av att publicera ett sådant äventyr ekonomiskt. De har nämligen inte alla pengar i världen.

/Naug, tycker att man faktiskt kan använda mörkret och få det bra

Foggmock

Myrmidon
Personligen tycker jag det är lathet från Neogames sida att slänga ut hundratals pusselbitar till mörkret (dessutom i ett tjog olika moduler) men sedan inte ta något ansvar för hur mörkret ska kunna fogas ihop...

Ja, alltså kom inte och skrik flejmare eller nått nu, men NÅGOT ska ni väl för tusan klara av själva? Personligen tycker jag att Eonmodulerna är fullspäckade med information - bra, men däremot är det för lite inspiration - dåligt. Nu gömmer jag mig självklart bakom Holy Shield of IMHO +2, men om Neogames utelämnat alla intrikata detaljer om mörkret borde det iallafall sätta fart på fantasin hos Eonspelledarskaran istället för att få dem att skrika efter fler moduler, för det låter precis som en sån sak som skulle få MIG inspirerad. Nu spelar jag inte Eon, eller läser moduler särskilt mycket utan håller mig bara såpass uppdaterad att jag kan fortsätta dissa det :gremgrin:, men jag är ändock intresserad av mörkret även om jag har svårt för metaplottande som är världsomvälvande. Det sätter liksom effektiv punkt för fortsatt spelande, som i Snösaga till DoD6 eller vad jag hört att Konfluxserien till EDD gör - Det händer helt enkelt så mycket att det blir svårt att fortsätta. Om alla Eongrupper skulle spela sig igenom mörkret skulle de inte ha så mycket att göra längre, liksom.

Så nä, inget Time of Judgement här inte, om jag får be. Även om jag kunde bry mig mer.

Foggmock - som hoppas ingen tar mer illa upp än nödvändigt och även hoppas att det kan spawnas en trevlig deltråd om metaplottande och sånt som kan flyttas till Rollspelsforumet.

ejectXreject

Veteran
Jovisst skulle man kunna sätta sig ner och knåpa ihop sitt eget lilla mörker. Men jag vill veta hur Neogames tänkt att det ska genomföras. Som det är nu skulle inte jag kunna få ihop den kampanj om mörkret eftersom all information är så pass utspridd i olika moduler och jag är inte tillräckligt insatt i var och en av dessa moduler. Saken är ju inte att det saknas information eller äventyrsuppslag - problemet är att det är ett sjujävla hästjobb att föra samman allt till något som kan vara i närheten av hur neogames tänkt sig mörkret. (alltså, förtydligande, jag är intresserad av Neogames version av mörkret. Jag har läst bl.a. Ymirs tankar, och de är också inspirerande. Sen har jag mina egna åsikter om mörkret. Men jag vill ha Neogames vision svart på vitt).

Det jag egentligen vill är att det ska komma en modul om mörkret och hur man skulle kunna få in det i en kampanj. Det är det primära. Sekundärt vore det roligt om det var skrivet som ett äventyr man skulle kunna spela igenom.. Men jag förstår om folk tycker att det "sätter punkt för hela Eon"..

Sen har jag, personligen, aldrig förstått problemet med att en historia tar slut. I Legend of the Five Rings hoppar vi vilt mellan kejsare i våra olika kampanjer, beroende på vad som passar bäst (nu vet jag inte hur insatta folk i allmänhet är av L5R, så det kan vara ett dåligt exempel). Gillar man inte mörkret (eller ToJ i WoD) så hoppar man tillbaka några moduler där man känner sig lite mer väl till mods. Men nu är vi inne på den där deltråden du pratade om :gremwink:

ejectXreject

Veteran
Re: Det stora problemet med köpäventyr

Jo, givetvis. Jag känner till hur stora problem företagen är att få ut lönande äventyr, och det är synd. Mitt inlägg är nog ganska utopiskt :gremwink: Men det känns ändå som om det behövs någon form av samlat material och en tänkbar "timeline" för hur det skulle ske. Om man sedan skulle få det hela färdigpacketerat som spelbart äventyr har det både positiva och negativa sidor..

Som det är just nu känns det inte som om ens Neogames själva har koll vad mörkret håller på med..

Foggmock

Myrmidon
Men jag vill ha Neogames vision svart på vitt

Nu kommer hjärtemeningen med mitt förra inlägg: VEM skriver ballast kampanjer enligt dig, DU eller Nallo/CJS/Marco? Att av lathet spela någon annans verk trodde jag var något nesliga DoD:are som jag själv gjorde, då vi har Vildhjarta och Snösaga tillsammans med både Det Svultna Svinet och Medusa Games att plocka inspiration från. Där är också min bild av Eoniter kluven - om man tolkar från modulerna och från diverse kontakt med dem är de fantasilösa Neogamesfanatiker som inte kan tänka sig ett annat system än Ob3T6, men om man betänker hur många som spelar och hur många köpeäventyr och resurser det finns är de förbannat påhittiga och fantasifulla.

Jag är ointresserad av Neogames' mörker mest för att jag är ointresserad av det mesta Neogames skriver, och Eoniter verkar vara tvärtom, de är nyfikna på Neogamesmörkret eftersom allt annat är bra i deras ögon. Det klandrar jag dem såklart inte för, men handen på levern: Hur många Eoniter har tagit tag i alla mörkertrådar och faktiskt spelat en kampanj som inbegriper det? För mig är det slöseri med tid att slänga ut en massa äventyrshooks om ingen tar upp dem och gör nått eget av dem utan inväntar en modul som ska berätta hur allt ligger till.

Jämför också då senaste DoD med Eon. Nya Eonspelare köper Eon och 3-4 moduler (raser och värld) medans jag själv(med många andra) satte mig och skapade en egen värld till DoD6 när vi köpt grundboken (som innehöll grundläggande information om raserna, tack för det Riotminds, lär av det Neogames) som fortfarande hette Trudvang, men var MITT Trudvang. Den enda mig veterligen som tagit sig i kragen och skrivit en ny värld till Eons regler är Krille med sitt Skymningshem, medans jag tror det finns MÅÅNGA varianter i grundläggande stämning i de olika Trudvangnarna där ute.

Foggmock - som alltså subtilt säger att Eon är fördummande och att DoD är inspirerande, men ta 'at med en nypa salt vettja.

ejectXreject

Veteran
Ärligt talat är jag så svensk och tror så hårt på jantelagen att jag säger att jag inte skriver särskilt bra äventyr alls :gremblush: :gremgrin:

Men självklart har du rätt. Men jag trodde inte att någon spelade äventyr som de skrevs? Men på något sätt är det för mig mer motiverande att rota runt och ändra allt i ett äventyr än att sammanfoga massa löst upphängda hooks.. Det skulle förmodligen ta längre tid för mig att spelleda ett mörkerscenari om det kom från en modul med adventurehooks än ett färdigt äventyr som jag slaktat (förutsatt att jag någonsin ens kommer spelleda Eon igen).
Sen verkar det som om jag delar din åsikt om "eoniter" (-ismer är alltid lika roligt). Personligen spelar jag inte alltför mycket Eon och jag äger långt ifrån alla moduler - mest för att hälften av dem inte fyller någon funktion för mig.

Mouja

Hero
Har ni dissat klart Eon snart?

Det är jättebra att ni kommer med era tankar och åsikter om mörkret... eller sitter ni bara och dissar Eon just nu? Jo, det kanske ni gör...

Tänkte bara säga några saker. Jag är (vad man kan kalla) en "Eonit" då jag äger alla moduler (och dubbla uppsättningar utav vissa) och spelar Eon i snitt en till två gånger i veckan.

Foggmock, du sade att den enda som du visste skapat en egen värld till Eon var Krille.. han är inte ensam om det.
Även om jag aldrig publicerat min värld så har (eller hade iaf) jag en egen värld till det hela när jag hade spelat Eon bara ett litet tag. Men jag kom fram till att Mundana var coolare, historiskt sett, så jag tog mig an det.

ejectXreject, jag håller med om att Neogames mörker hade vart lite intressant (eller säger jag det bara för att jag är en Eonit och fanatiker?). Men jag hade aldrig spelat det, vi har i vår spelgrupp hållt på med samma värld och byggt upp den länge. Visst, jag slänger in små hintar till ett mörker då jag leder - men inte mer. Jag vill inte sabba alla mina och polarnas karaktärer.

För övrigt tycker jag att klagande över Eon inte passar här, "vart ska man klaga då?" kanske ni nu tänker.
Visst ska man diskutera här, men klagande gillar jag inte. Nu kanske ni kom med någotsånär konkreta klagomål (minns inte riktigt klockan är ju för i häfflete 10 eller nåt, jag är trött) men ändå... klaga mindre, tack.

Foggmock

Myrmidon
Re: Har ni dissat klart Eon snart?

han är inte ensam om det.

Well, jag är inte förvånad. JAG hade bara inte hört om det innan.

Angående mina grova generaliserande dissar så kan jag upprepa att man ska ta det med en nypa salt. Jag tycker att jag var noggrann att poängtera att det var mina upplevelser och erfarenheter och berömde dessutom Eoniterna för att de klarar att spela så många speltimmar utan mycket till extramaterial, det motbevisar ju mina fördomar om att de är fantasilösa fanatiker hela bunten.

Sen dissade jag inte Eon så mycket som jag dissade Neogames :gremwink:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Det stora problemet med köpäventyr

"Som det är just nu känns det inte som om ens Neogames själva har koll vad mörkret håller på med.."

Vi får hoppas att kanske "Drakar" och "Demoner" kan reda ut den biten på ett tillfredsställande sätt. För de modulerna kommer ju definitivt röra varelser som är väldigt viktiga för peripetierna, så jag förväntar mig nästan ett kapitel i vardera bok (eller åtminstone Demoner) om peripetin. Om inte annat så får de kompensera med ett extra saftigt Hemlighetskapitel =)

/Naug

ejectXreject

Veteran
Re: Har ni dissat klart Eon snart? (OT?)

Nej, det har inte varit meningen att dissa Eon. Jag personligen spelar inte Eon så mycket, men det betyder inte att jag på något sätt ser ner på dem som spelar det desto mer. Om det är den uppfattningen du har fått av mina inlägg så ber jag om ursäkt och skyller, precis som du, på att jag var trött när jag skrev inläggen :gremsmile:

Jag förstår att alla spelgrupper inte är intresserade av att föra in mörkret som något slutgiltigt i sina långsträckande kampanjer. Men jag spelar inte i dessa kampanjer. När jag väl spelar Eon så kör vi kortare äventyr eller "kampanjer" som sträcker sig över kanske 2-4 äventyr. Sedan spelar vi något annat spel igen. Så för mig vore det intressant att kunna spela en kampanj som tar upp hur mörkret sprider sig över Mundana.

Och än en gång ber jag ursäkt om vi uppfattats som allt för gnälliga. Bless!

Ymir

Liten kantbaron
men om Neogames utelämnat alla intrikata detaljer om mörkret borde det iallafall sätta fart på fantasin hos Eonspelledarskaran istället för att få dem att skrika efter fler moduler, för det låter precis som en sån sak som skulle få MIG inspirerad.
Och vad tror du att det här är, då?

- Ymir, har nästan aldrig blivit så inspirerad som av tidiga modulers antydningar om Mörkret

Ymir

Liten kantbaron
Unika världar till Eon?

Det klandrar jag dem såklart inte för, men handen på levern: Hur många Eoniter har tagit tag i alla mörkertrådar och faktiskt spelat en kampanj som inbegriper det?
Se ovan.

Den enda mig veterligen som tagit sig i kragen och skrivit en ny värld till Eons regler är Krille med sitt Skymningshem, medans jag tror det finns MÅÅNGA varianter i grundläggande stämning i de olika Trudvangnarna där ute.
*HostEfterIstidenhost*

Vidare spelleder jag just nu en historisk kampanj i Mundana. Det krävde en hel del merarbete, kan jag tillägga.

Klart alla spelgruppers Trudvang skiljer sig åt i stämning. Som alla spelgruppers Mundana, ungefär. Allt är upp till den enskilda spelgruppen. Jag vet tre seriösa försök att skapa helt unika världar till Eon. Jag känner inte till några till DoD6, men du får gärna delge mig dem, förstås.

- Ymir, påpekar

Foggmock

Myrmidon
Re: Unika världar till Eon?

*HostEfterIstidenhost*

Ah, givetvis. Det hade jag förträngt.

Klart alla spelgruppers Trudvang skiljer sig åt i stämning. Som alla spelgruppers Mundana, ungefär.

Well, som du brukar säga: I beg to differ. Jag tror att variationen i spelvärldarna till DoD6 är större än i spelvärldarna till Eon. Tyvärr går det nog inte att bevisa varken bu eller bä, så vi stannar väl där.

ag vet tre seriösa försök att skapa helt unika världar till Eon. Jag känner inte till några till DoD6, men du får gärna delge mig dem, förstås.

Här på forumet har jag och Wilper iallafall skrivit egna världar från grunden till reglerna, men det är inget officiellt direkt. Huruvida det existerar helt unika världar vet jag inte (antar att du menar sånt som frångår Standardfjantasyns mallar), och jag tror inte det finns något direkt behov heller. Däremot så har ju Eon en fruktansvärt mycket större spelarbas, så det är nog därför vi ser fler unika världar. Plus att vi har två supermekare i Krille och Ymir som sysslar med det, på DoDforumet har vi nog bara Han som håller på med moddningar och sånt regelbundet.

Marcus J

Hero

Om du nu vill klanka på Eon så kan jag klanka lite på din favorit tillbaka :gremcool:. DoD6 ser faktiskt mest ut som ett fuskbygge där flera författare har fått order om att "Du skriver stridsregler" och "du skriver rpskapningen" och sen inte läst igenom det de andra har skrivit.Detta tycker jag pga de många motsägningar som finns i boken.
Sen så tror jag att Roitminds har utlämnat allt om världen eftersom de inte har orkat skriva om den. Vi har fortfarande sett någon "Geographica Trudvang" (vad jag vet åtminstonde). Sen att vissa tycker/tror att de har gjort det med flit för att alla ska få fritt spelrum är en trevlig bieffekt.

På det hela taget så ger hela DoD6 (grundreglerna) ett intryck av att vara något som några författare har knåpat ihop av på någon vecka och sen inte ens brytt sig om att läsa vad de andra har skrivit.Det är rena hafsverket som de sedan har gjort sitt bästa för att förbättra (DoD6 expert till exempel).

På det hela taget så är DoD6 bland de sämsta rollspel jag har haft det tvivelaktiga nöjet att spela.

Sen undrar jag varför du överhuvud taget bryr dig om du nu tycker att Eon är så dåligt?

Foggmock

Myrmidon

Om du nu vill klanka på Eon så kan jag klanka lite på din favorit tillbaka

För det första, ta och gör det på DoDforumet istället. För det andra, DoD6:an är lååååångt från min favorit, så get your facts straight. Ta och sök runt lite där så ska du se att jag dissar det ganska friskt jag med.

Resten du skriver tänker jag inte kommentera, då det är waaaaaay off topic, det har inte ens med Eon att göra. Således lämnar jag det hädan.

Sen undrar jag varför du överhuvud taget bryr dig om du nu tycker att Eon är så dåligt?

Jag tycker att Eon är dåligt. Jag tycker om systemet. Jag tycker att Mundana är en schysst värld om man möblerar om en del grejer med motorsåg. Jag tycker att Mörkret är ett rätt ball koncept. Alltså är jag intresserad. Vill du ha en djupare förklaring?

Att sedan klanka för klankandets skull och till råge på allt göra det på fel forum är nog inget som kommer upskattas. Särskilt inte om man kommer med tvivelaktiga fakta och tar dem för absoluta sanningar. Riotminds HAR gjort en världsbok, men på ett helt annat koncept än vad Neogames valde att göra sin på. Jamenar, Jargiens invånarantal eller vad man äter i Momolan skiter väl jag i, ge mig balla platser att äventyra på istället!

Ta en kik på Osthem och Jorges samt Vildhjarta så får du en lite bättre uppfattning om hur stämningen är tänkt. Och personen som spelledde dig i DoD6 kan inte ha ansträngt sig så mycket, för man kan göra bra saker av DoD6 med bara lite ansträngning om man har fel inställning från början (i.e., detta suger men vad kan vi göra åt saken?).

Foggmock - som ville prata metaplots men passade på att ge Eon en känga i förbifarten

ripperdoc

Myrmidon
Jag ska börja med att säga att IMHO finns de fördummande egenskaperna i alla rollspel; det är en del av rollspelskonceptet, i praktiken. Men det är inte därför jag svarar :gremgrin:

VEM skriver ballast kampanjer enligt dig, DU eller Nallo/CJS/Marco? Att av lathet spela någon annans verk trodde jag var något nesliga DoD:are som jag själv gjorde...

Ja, som du påpekar, det finns inget fel att p.g.a. lathet låta någon annan skriva de stora kampanjerna. Det är bra mycket enklare att låta Marco skriva kampanjen, köpa den och sedan modda den efter behov än att skriva härket från början. Dessutom får man en snygg bok, bra teckningar på SLP:er och snygga kartor. Det är ingen anledning att INTE skriva sina egna dunderkampanjer, men man kan ta både och, inte sant? Sedan ligger det mycket riktigt något i det faktum att Mörkret är något som antytts på en mängd ställen; något som det uppenbarligen finns en djupare tanke med. Att riskera att sumpa en bra ide genom att själv skriva Mörkerkampanjen är inte på något sätt bra per definition.

För mig är det slöseri med tid att slänga ut en massa äventyrshooks om ingen tar upp dem och gör nått eget av dem utan inväntar en modul som ska berätta hur allt ligger till.

Då målar du verkligen svart på vitt. Att spela självaste Mörkret, som det nu varit tal om, och att spela vägen mot Mörkret, är helt separata saker. Alla äventyrshooks han gott och väl användas för andra äventyr eller för äventyr som låter spelarna närma sig Mörkret. Jag har gjort så och vet att fler gjort så. Och ÄVEN om man inte använder äventyrshooksen så är de ofta bland de mer inspirerande bitarna av böckerna, och du menar väl knappast att det är slöseri med tid att göra Eon mer inspirerande?

Jag ska inte kommentera att du tror att det finns fler stämningar i Trudvang än i Mundana. Det finns inget som pekar på varken det ena eller det andra, det är IMHO dock ganska irrelevant. Antalet unika världar som kommer ut på nätet till allmän beskådning är på inget sätt ett mått på hur kreativa, inspriationsfulla eller fördummade ett givet rollspels användare är. Att säga att ett rollspel är bra om folk moddar det är samtidigt lite paradoxalt: det kan ju tyda på att de som köper rollspelet gillar vissa element men ogillar andra och således ändrar på produkten. Skriver man något som är helt bra från början kommer detta hämma moddandet (även mo det inte är så enkelt, eftersom moddande ofta är något positivt i sig, och ett lättmoddat rollspel är bra). Märk dock väl att jag inte påstår att Eon är perfekt; långt ifrån. Jag skulle inte stå ut med det om jag inte kunde använda de moddar på värld och i viss mån regler som jag alltid använt. Likaså vet jag att jag inte skulle stå ut med Trudvang utan att modda det desto mer.

/RipperDoc - som själv har en extra värld till Eons regelsystem, men bara temporärt tills det egna regelsystemet är klart, eftersom Eons regler inte är något jag vill ha om jag får välja

Foggmock

Myrmidon
Att riskera att sumpa en bra ide genom att själv skriva Mörkerkampanjen är inte på något sätt bra per definition.

Men nej! Om jag finge skriva Mörkret-kampanjen skulle den bli ballare än om Neogamesarna skulle göra det. I mina ögon såklart!

Och ÄVEN om man inte använder äventyrshooksen så är de ofta bland de mer inspirerande bitarna av böckerna, och du menar väl knappast att det är slöseri med tid att göra Eon mer inspirerande?

Verkligen inte, det behövs verkligen. En av mina grundpoänger var dock just det - att det är bara hooksen som inspirerar, resten tråkar ut. Fortfarande väldigt IMHO, men då jag är grymt partisk så blir jag mycket mycket mer inspirerad av böcker till Drakar och demoner, eller för att ta Mutant: UA som ett exempel då det har lite bättre rykte än dodsexan.

Att säga att ett rollspel är bra om folk moddar det är samtidigt lite paradoxalt: det kan ju tyda på att de som köper rollspelet gillar vissa element men ogillar andra och således ändrar på produkten.

Paradox indeed, men läs Krilles sju svepsjäl som gör alla spel bra. Jag tycker att det är bättre om man får sätta igång sin tankeverksamhet lite. Om man därmot MÅSTE göra det är det inte lika kul längre, som för att ta ett kontroversiellt exempel d20 känns för mig. Vissa saker i system kan man leva med, andra inte, oavsett vad man tycker om dem.

Likaså vet jag att jag inte skulle stå ut med Trudvang utan att modda det desto mer.

Grejen är den att Trudvang behöver du inte modda, eftersom du måste bestämma dig själv hur du vill ha det. Och det är ju nästan som att modda eftersom du bara behöver ta ställning till de saker rollpersonerna kommer i kontakt med. Inte 'Riotminds vs. Min, vilken tar jag' egen utan 'Jag bygger min egna'. Du behöver ju inte ens skriva ner den för att det ska funka.