Nekromanti Ett ToJ till Eon? (spoiler)

ripperdoc

Myrmidon
Om jag finge skriva Mörkret-kampanjen skulle den bli ballare än om Neogamesarna skulle göra det. I mina ögon såklart!

Bra att du har sådana höga tankar om dig :gremwink: Jag tror också att jag skulle kunna skriva en tillräckligt bra Mörkretkampanj, men varför inte lägga ned min tid på att skriva en annan kampanj när det är uppenbart att Mörkerkampanjen kommer att serveras, i en trevlig förpackning dessutom? Dög den inte när jag väl läst den är det inte mer än att jag skriver min egna kampanj, förhoppningsvis med mer av den inspirationen som från början fick mig att vilja spela i Mörkret; äventyrshooksen.

det är bara hooksen som inspirerar, resten tråkar ut

Det får stå för dig ;-) Det är IMHO som att nöja sig med att läsa bara de spännande kapitlena i en bok. Kanske inspirerande, men det ger inte en god bild av historien som förmedlas.

eftersom du måste bestämma dig själv hur du vill ha det

Vilket per definition innebär merarbete, något som jag betackar mig från att tvingas på ("måste bestämma dig själv"). Det är mindre besvär att bara ändra på det som är fel. "Laga inte något om det inte är sönder", och "Återvinn kod" för att dra några ordspråk :gremgrin: Men det känns som gamla hjulspår det här. Jag kan aldrig förstå hur "ingen information" skulle vara bättre än "information, om än felaktig/tråkig", om det nu inte är så att man slaviskt följer allt som står i böcker :gremwink: *retas* Hellre ser jag en usel film med förhoppningen att inspireras än att inte se den med rädsla för att den är tråkig eller felaktig. Nu påstår jag inte att du inte vågar se B-filmerna, jag bara drar lite paralleller.

/RipperDoc - länge sedan jag spelade Eon som "Neogamesarna vill" :gremsmirk:

Helmgast

Grejen är den att Trudvang behöver du inte modda, eftersom du måste bestämma dig själv hur du vill ha det. Och det är ju nästan som att modda eftersom du bara behöver ta ställning till de saker rollpersonerna kommer i kontakt med. Inte 'Riotminds vs. Min, vilken tar jag' egen utan 'Jag bygger min egna'. Du behöver ju inte ens skriva ner den för att det ska funka.

Metod ett: Köp Spelarens handbok eller ladda ner mundanakapitlet. Bygg sen utifrån det som du vill.
Metod två: Köp Geografica och bestäm lite pynt på toppen.
Metod tre: Köp alla moduler och få en komplett spelvärld och modda utifrån det.
Metod fyra: Börja jobba på/frilansa för Neogames och skriv själv. ;-)

Foggmock

Myrmidon
Det får stå för dig ;-) Det är IMHO som att nöja sig med att läsa bara de spännande kapitlena i en bok. Kanske inspirerande, men det ger inte en god bild av historien som förmedlas.

Inte direkt den bästa liknelsen, men i hear ya. Om hälften av en bok tråkar ut mig något grymt och resten inspirerar mig så är det ju fortfarande Status Quo, liksom. Den här diskussionen har kanske inte just VI haft förut, men jag tycker faktiskt att ingen information är bättre än dålig information. 'Hur ska jag bygga det här?' mot 'Hur ska jag GÖRA OM det här dåliga?'. En stor skillnad i typen av motivation.

Hellre ser jag en usel film med förhoppningen att inspireras än att inte se den med rädsla för att den är tråkig eller felaktig. Nu påstår jag inte att du inte vågar se B-filmerna, jag bara drar lite paralleller.

Well, vi BRUKAR hyra filmer vi vet är kassa för att vi ska kunna dissa dem ordentligt efteråt. Och om det är nått som dåliga B-filmer inspirerar till så är det kul bakgrundstjatter kompisar emellan. :gremwink:

Jag har upplevt att det är lättare att vara lat om någon redan gjort något åt dig. Jag skulle alltså antagligen inte vara lika hågad att ändra nått som jag vore inspirerad av att skriva det själv om det redan finns ute. Ta Star Wars som ett exempel. Låt säga att det inte fanns en d20-version, och jag och Gustav sa 'Fan vad ball med ett Star Wars rollspel, vi skriver regler till ett!' istället för 'Fan vad detta systemet suger, men vad gör man?'

Foggmock

Myrmidon
1. För dyrt. Jag tänker _inte_ lägga pengar på en enda Eonmodul.
2. Äger den redan, och tråkigare modul får man leta efter IMHO. Trots dålig svenska och kajkad grammatik slår Osthem tusen gånger högre, och då är det ändå inte särskilt mycket olika kampanjmiljöer.
3. VERKLIGEN för dyrt. Jag har tre jag fått gratis och de får inte ens stå med mina ovriga rollspelsprylar.
4. Sure thing, skrivandets konst ligger för mig, men jag tror inte ni är intresserade av mina visioner om man betänker att nytt material ska ha samma klass som gammalt.

Helmgast
Inte direkt den bästa liknelsen, men i hear ya. Om hälften av en bok tråkar ut mig något grymt och resten inspirerar mig så är det ju fortfarande Status Quo, liksom. Den här diskussionen har kanske inte just VI haft förut, men jag tycker faktiskt att ingen information är bättre än dålig information. 'Hur ska jag bygga det här?' mot 'Hur ska jag GÖRA OM det här dåliga?'. En stor skillnad i typen av motivation.
Klipp och klistra liksom. Ta inspiration av det bra. Klarar du inte dålig info så får du det svårt i vårt samhälle... Man kan alltid plocka ut det bra och göra nåt bra av det. Tycker du att Asharina äger och Jargien süger så ta å spela i Asharina och gör om Jargien. Eller nåt sånt.

Foggmock

Myrmidon
Klipp och klistra liksom. Ta inspiration av det bra. Klarar du inte dålig info så får du det svårt i vårt samhälle...

Problemet är att inspirationen jag får av det bra dödas av det dåliga. Tyvärr. Vandöda och Nekromanti började schysst men ju mer jag läste desto mer ville jag lägga ifrån mig den. Så enkelt är det. Jag ska se om jag har lust att läsa de bra kapitlena om ett tag, och om det gör susen lovar jag att säga till.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Perspektiv, telepati och outtalade förutsättningar

Beror på vilket perspektiv man ser det ifrån. Inga här är telepater och det är omöjligt för oss att veta vad du tänker. Dessutom är det omöjligt för oss att veta vad du vet eftersom du jobbar på Neogames. Ur mitt perspektiv så såg jag ingenting som var på ämnet, jag såg bara någon Eh:ade sig och stirrade vilt.

/Naug, fick inte ut någonting av inlägget

Varför...

...lägga ner tid på ett forum för ett spel som du redan hyser fördommar kring och uppenbarligen dissat? Jag har förvisso ett och annat att säga om både ett och annat rollspel men i hänsyn till brukarna av forumen för dessa spel tänker jag inte spy mitt missnöje över dem.
Varför inte kanske du frågar dig? Då mitt intresse för dessa spel egentligen är ganska svalt så bidrar det ju knappast till något konstruktivt och ärligt talat så om intresset är svalt så är jag ju således inte heller särskilt nyfiken på eventuella svar. Vad som då hade drivit mig att skriva på dessa forum hade varit något annat - möjligtvis att upphöja mitt egna favoritspel. Så min fråga till dig blir - på vilket sätt tror du dig bidra konstruktivt (för det måste väl ändå vara foremens främsta syfte eller hur?) till detta forum genom dina inlägg under den här ämnesrubriken?

Sure thing, skrivandets konst ligger för mig, men jag tror inte ni är intresserade av mina visioner om man betänker att nytt material ska ha samma klass som gammalt.
Vilket menas med att ditt material skulle hålla bättre eller sämre klass? *nyfiken på vad du menade egentligen bara*

Foggmock

Myrmidon
Re: Varför...

...lägga ner tid på ett forum för ett spel som du redan hyser fördommar kring och uppenbarligen dissat?

Det är Eonspelarna jag hyser fördomar om :gremwink:. Jag tycker om att hålla mig a jour, och jag är som sagt intresserad av Eon även om det är flertalet saker jag inte gillar.

Vilket menas med att ditt material skulle hålla bättre eller sämre klass?

Inte tillräckligt god klass i Neogames ögon om vi säger så istället? Om jag tycker att Osthem är bra trots den kassa svenskan (som brukar vara det första man dissar) och att Geographica Mundana är kass trots den bättre svenskan så måste det ju bero på något helt annat: innehållet och sättet det presenteras på. Geographican är lika ointressant som mina skolbäcker i geografi eller samhällskunskap emedan Osthem känns som när man öppnade kemiboken första gången på högstadiet: nytt och spännande och väldigt inspirerande. Dessutom, trots att Geographican är full av tryckta äventyrsuppslag får jag fler av Osthem.

Och eftersom Neogames inte skrivit Osthem och jag antagligen skulle skriva en modul åt det hållet tror jag inte de vill ha mig, även om jag lämnar in ett textprov som duger fullgott.

Du säger att du hyser fördommar mot Eon-spelare Fogge, men i ditt inlägg så klargör du en hel del av mina fördommar mot DoD spelare.

Ni kan helt enkelt inte klara av att göra något intressant av fakta, ni måste verkligen ha all stämning och känsla beskriven för er i text. I alla fall är det så det verkar.

Personligen tycker jag Geographica är en utmärkt bok, ch just skolboksuppläget gör det enkelt att hitta den raka information om länder och folk som jag vill ha.

Nej, helt enkelt är det så att jag tycker man kan göra minst lika mycket med skolboksinformation som man kan med en hel bunte flavour-text.

Foggmock

Myrmidon

Ni kan helt enkelt inte klara av att göra något intressant av fakta, ni måste verkligen ha all stämning och känsla beskriven för er i text. I alla fall är det så det verkar.

Och ni Eoniter tycker om att gosa med grannens får!

...ehm, alltså, jag tycker inte om Osthem för att den berättar för mig vilken stämning jag ska ha. Däremot förmedlar den en stämning (i text men framförallt bilder) som gör mig inspirerad. Inspirerad att bland annat ta tag i saker och ting själv och verkligen spela som JAG vill. Det finns alltså ingen risk att jag av lathet väljer att spela Riotminds version och alltså ger mig själv och min grupp en sämre spelupplevelse.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Inspiration och textkvalitét?

En bra rollspelstext ska inspirera. Hell, en okej rollspelstext ska inspirera. Inspirationsförmågan är en av rollspels allra viktigaste egenskaper. Mer konkreta uppslag utanför brödtexten a'la Geografica kan fungera, men en bra rollspelstext ska vara proppfull av inspiration och lösa trådar för spelledaren att spinna vidare på, överallt. Det är inte Geografica Mundana. Problemet är mest att du väljer att ta upp just denna hela tiden. 'Tiraker', 'Alver', 'Dvärgar' och 'Consaber', tex, är tusan så mycket mer inspirerande, ja, tillochmed 'Vandöda och Nekromanti' är mer inspirerande än Geografica Mundana, och alla dessa moduler säger också mycket om världen. GMs funktion är att berätta om världen, de andra modulernas att utveckla, fördjupa och inspirera. Och ja, Geografica Mundana borde ha varit mer inspirerande (jag tycker att det är en av de sämsta Eonmodulerna) men att den inte är det beror inte enbart på hur den är skriven, utan också på att det inte är syftet med den. Den är ett faktakompendium och ingenting annat, tycka vad man vill om det. Den fyller sin funktion.

Och god svenska är mycket viktigt i en rollspelstext, eftersom språket styr stämningen. Det är till stor del på grund av språket jag ogillar Jorges. Riotminds skjuter sig själva i foten i sina i mina ögon närmast ansträngda försök att få till en pseudofornnordisk stämning de inte behärskar. Jag förmodar att det är bättre i 'Osthem', dock.

Den mest inspirerande, och välskrivna, rollspelstext jag läst är rundvandringen i Chronopias grundbok. Var och varannan mening där ger nya uppslag. Helt underbar. Hade DoD6 lyckats med detsamma hade jag älskat det, men det gör det inte. Det så oresonligt hyllade Jorges ter sig både slätstruket och tämligen oinspirerande i mina ögon. (Och nej, Osthem har jag inte läst). De bättre Eonmodulerna (Alver, Dvärgar, Tiraker, Mystik och Magi, Consaber, tillochmed Krigarens Väg), däremot, kan jag knappt bläddra i utan att bli spelsugen. Jag förmodar att du inte håller med ett smack, och den biten lönar det sig väl inte att älta mera, smaken är ju olika, men att du helt negligérar språkets betydelse för textens förmåga att inspirera tycks egendomligt i mina ögon.

Eon må vara hur torrt och tråkigt som helst i somligas ögon, men tycker folk på fullt allvar att Riotminds moduler har ett bättre språk?

- Ymir, som förhoppningsvis kan göra 'Västlanden' så inspirerande det bara går.

Foggmock

Myrmidon

Problemet är mest att du väljer att ta upp just denna hela tiden. 'Tiraker', 'Alver', 'Dvärgar' och 'Consaber', tex, är tusan så mycket mer inspirerande, ja, tillochmed 'Vandöda och Nekromanti' är mer inspirerande än Geografica Mundana, och alla dessa moduler säger också mycket om världen.

Det har och göra med att det är just de moduler jag äger - Riddaren samt GM och V&N. Kanske lite klent underlag, men jag har bläddrat i ett par andra moduler och de har inte givit mig någon Wow-sensation.

Och god svenska är mycket viktigt i en rollspelstext, eftersom språket styr stämningen. Det är till stor del på grund av språket jag ogillar Jorges. Riotminds skjuter sig själva i foten i sina i mina ögon närmast ansträngda försök att få till en pseudofornnordisk stämning de inte behärskar. Jag förmodar att det är bättre i 'Osthem', dock.

Svenskan i Jorges sticker i ögonen, det håller jag med om. Som det ältades i Monsterbokstråden så blir Jorges gammal efter ett tag. Om det är för att man sörplat i sig all inspiration eller om den inte är spännande längre eller för att man hittar fler fel vet jag inte. Språket i Osthem är betydligt bättre, lyckligtvis, och innehåller 'monster' att inspireras av och göra äventyr av i form av platser. Det smäller som sagt i mina ögon oändligt mycket högre än invånarantal, styrelseskick och matkultur.

Det så oresonligt hyllade Jorges ter sig både slätstruket och tämligen oinspirerande i mina ögon.

Well, ingen hyllar det oresonligt. Jag har plockat mycket inspiration ur den, och jag tyckte verkligen om den mycket mer i början än vad jag gör nu.

Jag förmodar att du inte håller med ett smack, och den biten lönar det sig väl inte att älta mera, smaken är ju olika, men att du helt negligérar språkets betydelse för textens förmåga att inspirera tycks egendomligt i mina ögon.

Jag har som sagt inte studerat dem närmare alls, men jag kan på rak arm säga att jag inspireras mycket mycket mer av en något sämre skriven (hell, jag accepterar till och med en särskrivning) men mysigare text än en slätstruken upprabblande omintetsägande faktatext. Jag bryr mig helt enkelt inte, och det har och göra med att varken spelarna eller rollfigurerna mår bra av för mycket information. Däremot skulle GM säkert vara bra vid ETT tillfälle som faktauppslag - om någon spelar en lärd person och vill ha lite mer detaljerad fakta. På detta området är Zonernas Zoologi vida överlägsen både Jorges och Monster i Mundana.

Detta har som sagt ältats ett par gånger för mycket, men jag vill bara att vi ska förstå varandra, så att Eoniterna här vet varför jag hasplar ur mig saker som får det att vända sig i magen på dem. :gremsmile:

Stämningen ja.
Det är lite dumt att ta upp Geographica, då den ju trots allt drar upp ett stort antal länder med olika stäming i, och således inte kan förmedla en konkret stämning genom innehål.
Både Osthem och Geographica är visserligen världsmoduler, men då ska man ta och jämföra Osthem med Consaber istället. Båda dessa redogör för ett ställe, inte hela världen.
Consaber ger en jävla massa stämning i text, tillochmed med dom sämsta bilder jag någonsin skådat.
Kunde Consaber utrustas med bilder på par med dom i regelboken till DoD skulle den vara bland det bästa jag någonsin sett. Skulle man kunna få till bättre bilder än så....

Men i alla fall, jag orkar egentligen inte diskutera, tänkte bara hoppa in lite till och påpeka att även jag arbetar med en egen värld till Eon.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Klipp och klistra liksom. Ta inspiration av det bra. Klarar du inte dålig info så får du det svårt i vårt samhälle... Man kan alltid plocka ut det bra och göra nåt bra av det. Tycker du att Asharina äger och Jargien süger så ta å spela i Asharina och gör om Jargien. Eller nåt sånt. "

Foggsmock må vara besvärlig, agressiv och envis men det kan också vara värt att inse att inte alla måste omvändas till Eon på ett eller annat sätt. Om Fogge väljer att spela något annat rollspel så är det helt okej. Han har ju till skillnad ifrån många andra kritiker faktiskt läst igenom några av modulerna innan han har bildat sig en uppfattning. Kanske något att ha i åtanke i den fortsatta debatten. Att man ska acceptera Eons dåliga sidor bara för att för att samhället kryllar av dålig information är ett riktigt kasst argument. Det är upp till var och en att själv göra bedömningen om det är värt arbetet att plocka russinen ur kakan eller man istället ska köpa en ny och mer välsmakande kaka.

Pendragon

Swashbuckler

Däremot förmedlar den en stämning (i text men framförallt bilder)
Äsch... var du tvungen att dra upp vikten av bilder? Är inte det ett debattekniskt slag under bältet så länge Eon får dras med Hellervik? :gremwink:

/Joel - ser fram emot en modul av Alf Svensson

Pendragon

Swashbuckler
Låt säga att det inte fanns en d20-version, och jag och Gustav sa 'Fan vad ball med ett Star Wars rollspel, vi skriver regler till ett!' istället för 'Fan vad detta systemet suger, men vad gör man?'
Gräver fram ett gammalt D6 Star Wars? :gremwink:

/Joel

Foggmock

Myrmidon

Haha. Njae, jag tänkte mest att jag skippade att DISSA Eons bilder och istället lyfte fram att Bergting och Tapia är bland mina favoriter bland rollspelsillustratörer. Fast det sa jag inte. Men jag menade det. Så nu vet vi.

Foggmock - som tycker att Eons bilder är alltfrån Sådär till Halvhyfsade till Sugiga.

Ymir

Liten kantbaron

Jag har som sagt inte studerat dem närmare alls, men jag kan på rak arm säga att jag inspireras mycket mycket mer av en något sämre skriven (hell, jag accepterar till och med en särskrivning) men mysigare text än en slätstruken upprabblande omintetsägande faktatext
Well, jag håller med helt och fullt. Vad jag försökte säga är att Eons texter i de bättre modulerna genom sitt bättre språk just är mysigare än DoD6, som faller platt i sina försök att få till en stämning de inte behärskar. 'Sämre' skrivet handlar inte om omkastade bokstäver eller särskrivningar, det handlar om att texten som helhet försämrats och blivit mindre tilltalande. Nu varierar ju alla rollspel väl mycket i kvalitét eftersom olika personer skrivit allt, men Neogames har åtminstone aldrig lyckats strypa sig med sina egna ambitioner.

Ett slätstruket uppstaplande av fakta fyller sin funktion, men inspirerande är det inte. Däremot hjälper det mig att greppa hur världen hänger samman och fungerar, och bidrar till helhetsbilden av en värld som lever och rör på sig. Och det är nog så viktigt i mitt tycke - går världen inte att relatera till blir 'wow'-känslan av att vara en del av den mindre, och därmed inlevelsen också. En välbeskriven värld är nog så viktig i mitt tycke, eftersom den blir den helhet som utgör rollpersonens livsmiljö. Jag vill ha en värld att bli en del av, på gott och ont...'balla' platser att äventyra på känns högst sekundärt i sammanhanget.

- Ymir, görinspirerad av Eon