Det där är en grov förenkling och generalisering och ganska förolämpande.Dante said:Jag måste erkänna att jag har mycket svårt att förstå människor som vill tillhöra en religion som i sin grundläggande form vill döda dem.
Och det här gäller förstås så gott som alla judeo-kristna-islamska varianter.
Som jag förstår det tar såväl tanach, bibeln och koranen upp det här med homosexualitet – och är distinkt emot det.God45 said:Det där är en grov förenkling och generalisering och ganska förolämpande.
Nja, de tar upp en del av det som vi idag skulle se som homosexuellt beteende (nästan enbart kopplat till manlig homosexualitet), men "homosexualitet" som begrepp eller identitet existerade inte vid den tid då dessa böcker skrevs. Konceptet "sexuell identitet" är avsevärt nyare än så.Dante said:Som jag förstår det tar såväl tanach, bibeln och koranen upp det här med homosexualitet – och är distinkt emot det.God45 said:Det där är en grov förenkling och generalisering och ganska förolämpande.
De religiösa samfund som grundar sin tro på någon av dessa skrifter måste alltså bortse från en grundläggande del av den »heliga skriftens« budskap för att kunna acceptera homosexualitet.
Någon förolämpning var inte avsedd.
Såklart. Ersätt »homosexualitet« med »sex mellan samma kön« dårå.Svarte faraonen said:Nja, de tar upp en del av det som vi idag skulle se som homosexuellt beteende (nästan enbart kopplat till manlig homosexualitet), men "homosexualitet" som begrepp eller identitet existerade inte vid den tid då dessa böcker skrevs. Konceptet "sexuell identitet" är avsevärt nyare än så.
Nya testamentet talar inte alls om det, så vitt jag förstått. Huruvida koranen nämner det vågar jag inte säga, men den enda referensen jag hört om (nä, jag har inte läst bibeln själv) i gamla testamentet är den där som säger att man ska stena en man som odlar två grödor eller någon som har på sig kläder av blandat material.Dante said:Såklart. Ersätt »homosexualitet« med »sex mellan samma kön« dårå.Svarte faraonen said:Nja, de tar upp en del av det som vi idag skulle se som homosexuellt beteende (nästan enbart kopplat till manlig homosexualitet), men "homosexualitet" som begrepp eller identitet existerade inte vid den tid då dessa böcker skrevs. Konceptet "sexuell identitet" är avsevärt nyare än så.
De flesta religiösa samfund idag har redan lämnat den historiken bakom sig, på samma sätt som de kasserat regler om slavar, stening och liknande.Dante said:Som jag förstår det tar såväl tanach, bibeln och koranen upp det här med homosexualitet – och är distinkt emot det.God45 said:Det där är en grov förenkling och generalisering och ganska förolämpande.
De religiösa samfund som grundar sin tro på någon av dessa skrifter måste alltså bortse från en grundläggande del av den »heliga skriftens« budskap för att kunna acceptera homosexualitet.
Nä. Många (kanske rent av de flesta) troende plockar lite valda bitar ur sin religions skrift och fogar samman dem med modernare filosofier och lagstiftning.Björn Wärmedal said:Tro är ju inte något logiskt. Man kan tro på Gud utan att tro på alla delar av bibeln, genom att se bibeln som ett barn av sin tid likaväl som ett religiöst dokument. Annars skulle man inte heller kunna vara kristen och tro på att världen är rund och cirkulerar kring solen. Eller?
Det är inte där huvudskillnaden går, utan snarare mellan "person som utför homosexuella handlingar" och "homosexuell person". Idén om att kategorisera människor efter sexuell läggning finns inte när dessa böcker skrivs.Dante said:Såklart. Ersätt »homosexualitet« med »sex mellan samma kön« dårå.
Recca said:Tro är ungefär som blindtarmen, fullständigt ologisk och värdelös men inte desto mindre en del av människan.
Homoské är jättebra. Just när man trodde att islam var religionens rövhål på jorden så vänder den sig om och visar att även ett rövhål kan ha en framsida.
Vad som är förbjudet är att våldta krigsfångar vilket man ser om man läser de föregående bitarna och inte bara den enskilda versen.Björn Wärmedal said:Nya testamentet talar inte alls om det, så vitt jag förstått. Huruvida koranen nämner det vågar jag inte säga, men den enda referensen jag hört om (nä, jag har inte läst bibeln själv) i gamla testamentet är den där som säger att man ska stena en man som odlar två grödor eller någon som har på sig kläder av blandat material.Dante said:Såklart. Ersätt »homosexualitet« med »sex mellan samma kön« dårå.Svarte faraonen said:Nja, de tar upp en del av det som vi idag skulle se som homosexuellt beteende (nästan enbart kopplat till manlig homosexualitet), men "homosexualitet" som begrepp eller identitet existerade inte vid den tid då dessa böcker skrevs. Konceptet "sexuell identitet" är avsevärt nyare än så.
Tro är ju inte något logiskt. Man kan tro på Gud utan att tro på alla delar av bibeln, genom att se bibeln som ett barn av sin tid likaväl som ett religiöst dokument. Annars skulle man inte heller kunna vara kristen och tro på att världen är rund och cirkulerar kring solen. Eller?
Någon som har mer fakta kan gärna rätta mig, men jag hoppas att jag tillfört något till diskussionen iaf
Bortsett från av sådana människor (t.ex. jag) som inte tror på någon gud och anser att det mesta går att ifrågasätta.God45 said:Detta är dock till skillnad från koranen som kommer direkt från gud och därför inte kan ifrågasättas, tolkas möjligtvis men inte ifrågasättas.
Tycker inte direkt det här visar på att Islam har förändrats.Recca said:Tro är ungefär som blindtarmen, fullständigt ologisk och värdelös men inte desto mindre en del av människan.
Homoské är jättebra. Just när man trodde att islam var religionens rövhål på jorden så vänder den sig om och visar att även ett rövhål kan ha en framsida.
Jag och mina åsikter böjer sig också ur då. Fel forum för den här diskutionen, jag tänker hoppa till en annan tråd och dissa orker iställetDante said:Bortsett från av sådana människor (t.ex. jag) som inte tror på någon gud och anser att det mesta går att ifrågasätta.God45 said:Detta är dock till skillnad från koranen som kommer direkt från gud och därför inte kan ifrågasättas, tolkas möjligtvis men inte ifrågasättas.
Men jag inser att jag skapat ett sidospår här och drar mig därmed ur diskussionen.
Jag har min syn på organiserad religion, men är inte speciellt intresserad av att pådyvla andra den. Särskilt inte här på Rollspel.nu.