Ymir
Liten kantbaron
Det kan också tilläggas att koranen ganska uttryckligen tillåter slaveri, men ändå finns inget muslimskt land i hela världen som formellt gör det längre, och extremt få skriftlärda skulle ta slaveri i försvar. Djupet av hur koranens 'ovedersäglighet' anses kunna tolkas är enormt, och uppbyggt under 1400 år av filosoferande och debatter. Ett intressant fenomen är tex dateringen av korantexter, där senare tillkomna verser anses övertrumfa tidigare tillkomna; något som tex Al-Qaida tycker mycket om eftersom yngre verser legitimerar våld i mycket högre utsträckning än äldre korantexter.
Dvs, inte ens att något står svart på vitt i koranen gör tvunget att muslimer, ens skriftlärda, i gemen håller det för lag och sanning. Det finns många böcker om hur muslimska tänkare teologiskt förhåller sig till dessa fenomen, tyvärr har jag fått hjärnblank och kan absolut inte komma ihåg titeln på den jag så gärna skulle vilja rekommendera...
Dvs, inte ens att något står svart på vitt i koranen gör tvunget att muslimer, ens skriftlärda, i gemen håller det för lag och sanning. Det finns många böcker om hur muslimska tänkare teologiskt förhåller sig till dessa fenomen, tyvärr har jag fått hjärnblank och kan absolut inte komma ihåg titeln på den jag så gärna skulle vilja rekommendera...