Nekromanti Europol vaktar prins i torn

Emil

Hero
Som jag sade: Sociala kontakter kan definitivt upprätthållas till 100% genom nätet år 2059-2065

Det där tror jag inte direkt på. Visst finns det substitut för vanliga kontakter i cyberrymden, men egentligen skulle dessa inte fungera så bra som du verkar tro. Det går inte att lura hjärnan hur som helst, utan kontakterna med en dator blir oundviklingen platta och ytliga.

Det är lätt att säga "100%", men vad är det egentligen som säger att man skulle utveckla en sådan teknik även om det vore möjligt? Det ligger lite i nätets natur att göra dess användare inåtvända och enbart intresserade av att få tag på massor av intressant information. Chatverktyg kan avhjälpa detta till viss del, men bara till viss del.

Säg någon del av det sociala livet som inte skulle gå att simulera med tekniken år 2059!

Tunga samtal med kamraterna, fester (som består av mer än berusning) och träffa nya intressanta människor inom vänskapskretsen. Listan skulle garanterat kunna göras mycket längre om jag tänkte igenom detta rejält.

Om en dator skulle kunna fungera exakt som en samling människor, hur kommer det sig då att en AI är så annorlunda oss människor?

Vad menar du? Det är väl bara att använda motionscykeln? Och självklart kan man öka sina attribut på detta sätt. Varför skulle man tappa i styrka för att man tränar?

Så man kan ersätta all kroppsförflyttning och normalt arbete (man utför ju inget fysiskt arbete i cyberrymden) med lite träningsmaskiner? Knappast. Visst kan hård träning förhindra att musklerna förtvinar allt för mycket, men du kan knappast räkna med att träning kan ersätta all fysisk aktivitet.

Inte nog med att det inte skulle funka, det är även inget som kroppen mår särskilt bra av i längden. Alla upprepande rörelser är skadliga för kroppen i längden och därför behöver allting varieras ganska mycket. Kroppen klarar dessutom inte av att träna hårt varje dag, minst en vilodag mellan varje träningspass krävs och om inget lättare arbete alls sker under denna tid fungerar förmodligen inte superkompensationen det minsta.

/Emil

Emil

Hero
Re: Cyberrymden idag?

Jepp och det är det som, enligt mig, är skillnaden mellan vårt Internet och en världsomfattande cyberrymd.

Jag håller med N2-boken när den skriver "Det har blivit allt mer viktigt att presentera världen med tredimensionella bilder. Man har alltså skapat en helt virtuell värld - det man kallar cyberrymden".

/Emil

G

Guest

Guest

Jaha?! det där tramset med känslor och så? saken är den att det är stor skillnad mellan internet och cyberrymden.

Mvh Ezzy

G

Guest

Guest
Re: Ezzy, låt han få det lite som han vill.

Okej, se det så här: Brukar ni slå förbättrings slag för era karaktärer när ni SL:edar? Om han hade frågat direkt när vi slog alla våra slag så hade jag kunnat tänka mig att han hade fått det, men inte nu när vi har spelat ca 10 uppdrag.

Mvh Ezzy

G

Guest

Guest
Re: Hehe... jovars.(OT)

Dumheter! det ända han behöver då är ett par friska ben och lite kondition! inga förbättrings slag. PUNKT!

Mvh Ezzy

ripperdoc

Myrmidon
<I>Om en dator skulle kunna fungera exakt som en samling människor, hur kommer det sig då att en AI är så annorlunda oss människor?</I>

Det är ju inte datorn man är social med, det är med en massa andra människor. fast via datorn. Och med rätt grejer kan man simulera i stort sett alla människor. Du kan festa över internet, du kan göra det mesta. Jag tror definitivt inte att man får sämre social förmåga, däremot annorlunda. Man kommer tycka att det är konstigt att träffa folk ansikte mot ansikte, exempelvis.

<I>Så man kan ersätta all kroppsförflyttning och normalt arbete (man utför ju inget fysiskt arbete i cyberrymden) med lite träningsmaskiner? Knappast. Visst kan hård träning förhindra att musklerna förtvinar allt för mycket, men du kan knappast räkna med att träning kan ersätta all fysisk aktivitet.</I>

Det beror på vad du jämför med. Den normale Neotechmänniskan sitter ned på arbetet, går möjligen lite i byggnaden de arbetar. Sedan går de till och från bilen. Så, med träningsmaskiner bör man helt klart bli mer vältränad än normala människor. Och har du en finessrik maskin kan du nog bli riktigt bra, i idrottarklassen. Och visst klarar man av att träna varje dag, hur tror du alla elitidrottare gör egentligen?

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

chrull

Stockholm Kartell

känslor kan du ju bara få om du pluggar in skallen... och har ett cp-interface...

du kan sitta med en skärm i n2 också... det funkar alldeles utmärkt...

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Hmmm... Jag vet visserligen inte vad ni andra har för socialt liv... men det jag har skulle ALDRIG kunna funka med hjälp av en dator...

I-nätrelaterade kontakter skulle personen antagligen få förbättringar... men hans kontakter med omvärlden när han nu går ut kommer var konstiga... Han kommer antagligen vara smått besatt av att ha kroppskontakt med alla han pratar med elelr så kommer han att vara rädd för kroppskontakt...

Jag tror inte att en hud-mot-hud känlsa kan återskapas i rymden... i alla fall inte i någon av mina kampanjer då det där, precis som i de flesta cp-historier jag har läst, märks att man är inne i en syntetisk verklighet... det känns att den inte är som den riktiga...

Dessutom så tappar man massa saker... vad är det för vits med att gå ut och fika med en enda kompis på nätet när man kan träffa hundratals andra på samma gång? ... Då tappar man en bit... Dessutom tvivlar jag på att de nya personer man lär känna på nätet känns som de gamla kompisarna...

Man kan ju inte ens veta om personen är man/kvinna eller något sådant... dessutom är det lätt att ljuga på nätet.....

Och om man inte har pratat med fler än tre-fyra olika riktiga personer på 5 år så tror jagf att man kommer be te sig lite annorlunda... vilket enligt definitionen i n2, borde innebära en, i alla fall tillfällig sänkning av per...

chrull

Deminus

Veteran
Vi brukar köra med att RP fortsätter med det han vanligtvis brukar göra (Deckare spanar på gifta män, mördare mördar någon obetydlig osv)men det händer inget speciellt intressant .
Sedan ger Spelarna bonus poäng (baserat på hur bra dom tycket att äventyret var 0-5)till SL som han kan använda till att höja men någon av sina gubbar

Det brukar uppmana SL att göra bra äventyr

seinet

Swashbuckler
Schysst system!

Skall nog börja köra det.
Tycker dock att Smaffy och Ezzy borde ta efter det också (No Offence). Men om nu Ezzy i sådana fall skulle vilja ge äventyret betyg 0 så kanske det finns andra som tyckte att det var bra. Skall man i så fall ta det högsta, lägsta, medianen eller mediumvärdet av samtliga betyg?

/Seinet - Mediumvärdet är kanske bäst (och som i spelet, att det trunkeras).

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com

Krille

Super Moderator
Skillnad i interface

"Inte för att jag har direkt koll på termer och så, men med cyberrymd vill jag mena ett nät som man verkligen "lever" i, d.v.s. går runt i när man surfar. Alltså på ett helt annat sätt än idag då man ser allting på en bildskärm och därför inte kan ta emot annat än grafik och vissa fall även ljud."

Fråga: lever en blind i en annan värld än vad en seende gör? Utan att ge mig in på en massa subjektivistiskt filosofiskt dravel, utan enbart tittar till den materiella världen, ja. Det gör han. Han uppfattar den inte bara med samma sinnen.

Jag vill säga att N2s virtuella presentationer bara är ett annat sätt att uppfatta den digitala verkligheten. Den digitala verkligheten är inte ett dugg tredimensionell förrän cyberdäcket skapar en tredimensionell verklighet att peta runt i. Så "cyberrymden" så som du vill definiera den är vad jag skulle kalla en presentation av den verkliga cyberrymden, den som i verkligheten är cyberrymden en kasse nätkopplingar, adresser, portar, hänvisningar och högar med ettor och nollor.

Enda skillnaden på den cyberrymd som den jävelinne cyberhackern med jack i tinningen smurfar runt i och den cyberrymd som IX-gurun med svartvit skärm och tangentbord hårdkodar för hand i är hur det presenteras. Det är samma information, samma nätkopplingar, samma adresser, samma portar, samma hänvisningar och samma ettor och nollor. Det är samma digitala verklighet som de rör sig i. Det är bara olika presentationer av den och olika interface för att manipulera den.

Att säga att cyberhackern är den ende av de båda som är ute i cyberrymden är som att säga att den seende är den ende av den seende och den blinde som befinner sig i världen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Emil

Hero
Det är ju inte datorn man är social med, det är med en massa andra människor. fast via datorn. Och med rätt grejer kan man simulera i stort sett alla människor. Du kan festa över internet, du kan göra det mesta. Jag tror definitivt inte att man får sämre social förmåga, däremot annorlunda. Man kommer tycka att det är konstigt att träffa folk ansikte mot ansikte, exempelvis.

Nu får vi bestämma oss för vad vi pratar om! Det är skillnad mellan att utföra sina sociala kontakter genom nätet och att simulera sina kontakter i datorn. Det är det senare som jag inte tror något vidare på.

När det gäller att träffa andra "levande" personer i cyberrymden, så visst det skulle inte vara några problem att göra detta. Däremot så blir det, som du sa, annorlunda.

Sedan motsäger du dig själv. Om man tycker det är kostigt att träffa folk ansikte mot ansikte, är detta inte ett bevis på att ens sociala förmåga försämrats? Man kanske utvecklat en förmåga att träffa folk i cyberrymden, men dessa tror jag lätt blir tämligen ytliga då det är ganska naturligt att man agerar annorlunda på nätet. Antingen tycker man det hela är jäkligt coolt och agerar utefter detta eller så är man en mer "tradtionell" hacker som inte är nåt vidare intresserad av vanliga kontakter utan enbart chatta lite med de likasinnade.

Men visst, är man inte särskilt djupsinnig från början så finns det inte mycket som kan försämras, så länge man inte helt tappar kontakten med omvärlden.

Och visst klarar man av att träna varje dag, hur tror du alla elitidrottare gör egentligen?

Jo, det är så att de egentligen inte heller borde göra det, men eftersom de hela tiden satsar på att bli bättre och redan har väldigt bra fysisk uppbyggnad så klarar de sig lindrit ifrån det hela.

Faktum är dock att de som elittränar tränar olika delar av kroppen varje dag, just för att inte överanstränga muskler och liknannde.

/Emil

Confusion

Veteran

allvarligt talat, vad menar ni när ni menar känslor?

jag kan ärligt säga, och jag vet flera som kan bekräfta att man kan helt klart känna känslor (kärlek, hat, lycka, besvikelse, svartsjuka, glädje) när man umgås över nätet.

känslor kan du ju bara få om du pluggar in skallen... och har ett cp-interface...

Känslor är inget man får, de utlöses i kroppen och våra sinnen är utlösaren. Och i o m att man får information till sina sinnen när man är uppkopplad mot cyberrymden så kan man även känna känslor när man är uppkopplad mot cyberrymden. Som jag sa tidigare, känslor kan man känna när man surfar eller chattar på dagens internet, så varför inte i N2's cyberrymd?

/Henning

smaffy

Hero

Näe, om jag inte tar fel så räcker det gott och väl med dermatorder. Såsom det ser ut i N2s värld så står det väll inte så mycket om det... Eller nått. Det är bara om man läser N1s regelsystem som man ser att cp-datorn behövs.

Tror jag. Dessutom tror jag att de flesta människor med någotsånär normal inställning till sin kropp gärna inte opererar in massa skitsladdar å sånnt in i hjärnan!! Åtminstonde skulle jag aldrig någonsin göra nått sånnt....

Smaffy är jag. blä.

smaffy

Hero

Näeeee... eller jo förresten men de världar som finns idag som jag provat på verkar helvetiskt låååååååångsamma... Man kan knappt gå omkring i dem normalt, det hackar som in i helvete... /images/icons/frown.gif

Det är mycket tuffare om några år förutspår jag, när alla har mycket mycket snabbare nätverk...
Hur går det förresten med dedär miljarderna som nån politiker skulle köpa bredband med?

Smaffy är jag. blä.

ripperdoc

Myrmidon
<I>Nu får vi bestämma oss för vad vi pratar om! Det är skillnad mellan att utföra sina sociala kontakter genom nätet och att simulera sina kontakter i datorn. Det är det senare som jag inte tror något vidare på.</I>

Vad jag förstått så handlar det om att träffa människor via internet, inte att träffa datorer. Om det nu är det senare vi pratar om, då kan jag säga att den sociala förmågan försämras, om man itne nu är polare med en 10 stycken människoliknande AI:er.

<I>Sedan motsäger du dig själv. Om man tycker det är kostigt att träffa folk ansikte mot ansikte, är detta inte ett bevis på att ens sociala förmåga försämrats? Man kanske utvecklat en förmåga att träffa folk i cyberrymden, men dessa tror jag lätt blir tämligen ytliga då det är ganska naturligt att man agerar annorlunda på nätet. Antingen tycker man det hela är jäkligt coolt och agerar utefter detta eller så är man en mer "tradtionell" hacker som inte är nåt vidare intresserad av vanliga kontakter utan enbart chatta lite med de likasinnade.</I>

Jag motsäger faktiskt inte mig själv. Däremot uppfattar jag inte att det är en fösämring att inte vilja träffa folk ansikte mot ansikte, utan något som bara är annorlunda.
Jag seringen anledning till att det skulle bli ytligare i cyberrymden. Det handlar isf om att man nuförtiden lägger vikten på verkliga kontakter och därmed verkar nutidens internet ytligt. Om förhållandet är det motsatta för åtminstone några, så är det ytligt att träffa folk i verkligheten. Det handlar om perspektiv.

Och sist, jag sade faktiskt inte vilka muskelr som tränar vad. Det behöver inte vara så detaljerat. Däremot kan man mycket väl träna varje dag, i allmänhet, förutsatt (som jag sade), att man har en avancerad träningsmaskin. Om man skulle ha gjort dettai fem år så lär man vara en superatlet när man kommer ut igen, jämfört med vanligt Neotechfolk.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Emil

Hero
Vad jag förstått så handlar det om att träffa människor via internet, inte att träffa datorer. Om det nu är det senare vi pratar om, då kan jag säga att den sociala förmågan försämras, om man itne nu är polare med en 10 stycken människoliknande AI:er.

Eftersom "Devastator" bland annat snackade om att ha låta en dator simulera fester och sex så har jag uppfattat det som om det var just verklighetssimulering det handlade om.

Jag seringen anledning till att det skulle bli ytligare i cyberrymden. Det handlar isf om att man nuförtiden lägger vikten på verkliga kontakter och därmed verkar nutidens internet ytligt. Om förhållandet är det motsatta för åtminstone några, så är det ytligt att träffa folk i verkligheten. Det handlar om perspektiv.

Jag har kommit lite ifrån det jag tidigare menade, det blir så tidigt på morgnarna. Vad jag ville ha sagt är att även om det vore möjligt att hålla effektiva kontakter via nätet, så tror jag inte på att denna möjlighet skulle användas. Det blir nämligen så konstlat att sköta diskussioner via två interface, jämfört med att göra det i verkligheten, så att folk inte skulle välja denna möjligheten. Vanligt folk använder mest nätet för information, underhållning och lättare kontakter. Medan de mest inbitna hackers inte, av naturen, är särskilt sociala av sig.

Så ser jag på det hela.

Och sist, jag sade faktiskt inte vilka muskelr som tränar vad. Det behöver inte vara så detaljerat. Däremot kan man mycket väl träna varje dag, i allmänhet, förutsatt (som jag sade), att man har en avancerad träningsmaskin. Om man skulle ha gjort dettai fem år så lär man vara en superatlet när man kommer ut igen, jämfört med vanligt Neotechfolk.

Nja, alltså jag tvivlar på att man kan ersätta vanlig förflyttning med träning - och om detta skulle vara möjligt skulle åtminstone inte utöka sin kondition bara hålla kvar den på samma nivå.

Vad säger egentligen att medelsvensson är extremt otränad. Visst kan man förflytta sig snabbt med tåg och andra samåkningssystem, men det kan man ju redan idag. Och gångsträckorna under jorden vid tunnelbanestationerna innan man kommer upp till marken är ofta ganska långa, speciellt i storstäder.

Dessutom skulle jag tro att även vanliga arbetare (även sådana som är tämligen fattiga och/eller knutna till megaföretag) sysslar med idrott i en ganska stor utsträckning. Det är ett naturligt sätt att träffa folk inom den egna samhällsklassen och göra något meningsfullt tillsammans.

/Emil

Emil

Hero
Re: Skillnad i interface

Att säga att cyberhackern är den ende av de båda som är ute i cyberrymden är som att säga att den seende är den ende av den seende och den blinde som befinner sig i världen.

Det är inte alls så jag menar! Vad jag vill ha sagt är att cyberrymden är själva 3D-uppvisningen, medan nätet (Internet) är det datasystem som cyberrymden visar upp.

Eller med dina ord: Den seende ser värld i 3D, den blinde med andra sinnen.

/EMil

chrull

Stockholm Kartell

Jo.. dermatroder funkar ju också...

chrull