Nekromanti Euvreka!

Pale Imp

Swordsman
Blir det med 1t00 (2 stycken t-10or) en exakt jämn fördelning mellan 1 och hundra (1% chans att utfallet blir ett visst värde)?
Man använder ju faktiskt 2 tärningar, så det borde inte bli så?, eller?.

Impen - Förvirrad och trött kom han fram till detta... som kanske inte alls stämmer, eller?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Blir det med 1t00 (2 stycken t-10or) en exakt jämn fördelning mellan 1 och hundra (1% chans att utfallet blir ett visst värde)? Man använder ju faktiskt 2 tärningar, så det borde inte bli så?, eller?.

Naturligtvis blir det en jämn fördelning. Man använder visserligen två tärningar, men man lägger inte ihop resultaten, utan man tolkar dem tillsammans som ett enda resultat.

/tobias

hyperdrive

Veteran
Förutom det faktum att t10 inte är en regelbunden kropp och sålunda inte rättvis alla gånger när man rullar den. Det betyder att du inte alls säkert får en likformig fördelning./images/icons/clever.gif

Illern

koppariller
Fast om man ser till att den snurrar lite i luften innan den landar så borde väl allt bli okej?
/images/icons/clever.gif <font size=+1>?</font> /images/icons/laugh.gif

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har svårt att se att T10:an skulle utfalla på ett resultat oftare än andra, alla sidor är ju trots allt lika stora och lika balanserade. Bara för att den till sin form inte är regelbunden innebär det väl inte att den ger orättvis fördelning? Trots allt är ju snurran (vars form den påminner om) i likhet med tärningen en annan gammal generator av slumptal. Eller?

Dimfrost

Special Circumstances
Den är regelbunden så tillvida att varje resultat har lika stor "basyta" (alltså sidan som hamnar neråt), och det bör väl vara det som avgör på vilket resultat tärningen stannar? Om man ser till att kasta tärningen med tillräcklig kraft eller från tillräcklig höjd ska det nog inte vara något problem med icke-likformig sannolikhetsfördelning.

w176

Förlorad dotter
Om man ser till att kasta tärningen med tillräcklig kraft eller från tillräcklig höjd ska det nog inte vara något problem med icke-likformig sannolikhetsfördelning.
Inte alls om tärningen på något sätt tillåts rulla efteråt (och ite ens då är jag säker på att det skulle stämma) då viss sidor fortfarande skulle ha en större/mindre chans att hamna neråt.

(Se bara på fusktärningar (tillverkar sådana ibland bara för att det är kul att kolla hur mycket jag kan förändra dom till ett fördelaktigt resultat utan att det märks (utseendemässigt)) det kvittar hur mycket du rullar runt dem i handen kastar dem osv då det är under inbromsningsprocessen fusket påverkar som allra mest)

Dimfrost

Special Circumstances
Fusktärningar ar väl en annan sak eftersom dessa inte har en homogen massfördelning. En sak är i alla fall säker, och det är att T10:ans masscentrum ligger i dess geometriska medelpunkt. Eller hur?

Helgonet

Veteran
Under förutsättning att T10:ans kropp är homogen, dvs att det inet finns några gjutfel i den så sammanfaller masscentrum med den geometriska mittpunkten.
Detta i kombination med dess symmetri medför att en T10:a har en jämn fördelningskurva över resultatet.
Om man studerar T10:ans uppbyggnad kan man inse att sannolikheten att det blir udda eller jämnt borde vara 1/2. Sedan är det 1/5 vilket av dessa tal det blir, Detta ger sannolikheten 1/10 (1/2 * 1/5) för alla möjliga utfall.

hyperdrive

Veteran
Jo, i teorin...

..stämmer ditt antagande. Problemet är att tärningen måste rulla när man kastar den och det kommer den att göra efter ett bestämt mönster som inte är så svårt att får en intuitiv idé om, just på grund av den inte är symmetrisk i R3 utan i R2.

Jag menar hur många trollkarlar slog man inte fram i gamla drakar o demoner, eller rätt psykiska förmågor i Mutant...

Förmodligen är det här ganska lätt att bortse ifrån om man skakar som fan i en liten burk och direkt flappar ner burken på bordet med en duns, precis som Illern anmärkte.

hyperdrive

Veteran
Jo precis

Det går ju alltid att ändra kastfunktionen för att kompensera för skev rotationssymmetri. Kastar du tillräckligt olika varje gång så kvittar det väl vad du kastar...

Man Mountainman

Storsvagåret
Vilka sida är det då mest sannolikt att en kropp med T10:ans form landar på, och varför?

/Dnalor, din finne på hornhinnan

w176

Förlorad dotter
En sak är i alla fall säker, och det är att T10:ans masscentrum ligger i dess geometriska medelpunkt. Eller hur?
Jovisst du har rätt men det har jag också det inte är alls det jag menade *är lagomt hal*
Det jag menar är att en icke homogen som dock har x antal sidor mad samma basyta inte genererar slumptal.

Erufailon

Swordsman
de mystiska krafterna!(OT)

ja, i EON så säger de att medel för slag med en T6 är 3,5 nånting, e inte säker för det kan ha vart på ob slag... men de mystiska krafterna som gör att en nybörjare alltid slår bra e väll knasiga, eller att man med en viss tärning(inte fusktärning) alltid slår höga värden, en så kallad lyckotärning, har en/images/icons/grin.gif, men den e ganska tråkig... jag VET säker att den inte är modifierad på något sätt, även om den inte har lika runda kanter som normala tärningar utan en liten liten rundning. och ja jag kastar den tillräckligt lång och skakar ivrigt i aviga rörelser...

mystiskt är det allefall!
det finns ingen riktig slump verkar det som, den är alltid relativ till omgivningen./images/icons/clever.gif

må kraften vara med er! alia iacta est!

Helgonet

Veteran
Re: Jo, i teorin...

Visst är det teori, det går inte att göra en perfekt symmetriskt T10. Däremot så är det inga som helst problem att finna tre orthogonala symmetriaxlar i en T10:a - så nog är den symmetrisk i R3.

Helgonet

Veteran
Fast i praktiken

har jag fel, T10:an är inte 100%igt symmetrisk i R3 inte ens i teorin, ickesymmetrin torde dock vara försummbar, särskilt på de T10:or som har en mer rundad "midja".
Jag har aldrig haft problem med icke-likformig sannolikhetsfördelning så jag får väl gå hem och genomföra ett empiriskt experiment med mina T10:or.
Sedan måste jag dessutom kolla det där bestämda mönstret som tärningen rullar enligt.

King Kromm

Hero
Tja... nu va det ett tag sen man höll på med matte å sannolikhets lära å sånt, men om jag inte minns fel så va det inte större sannolikhet att typ 4-6 eller nått kommer upp?? Och det borde ju tala för att resultat mellan 40-60 som också slutar på 4-5-6 å sånt e vanligast??
Nästan så att man får ta fram ett par t10:or å slå sig trött några timmar... å få lite statestik... fast bara nästan..!

Man Mountainman

Storsvagåret
Förklara!

Jag kan inte begripa det. Alla sidor är lika stora och likformiga. Densiteten är homogen. Vilka faktorer är det som gör att några resultat är mer sannolika än andra?

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nej, det vet jag inte riktigt om jag håller med om...

Det var olika stor sannolikhet om man slog två tärningar och la ihop resultatet. Då var det lättare att få vissa tal men inte om man bara slår två tärningar (eller en) och tolkar de tillsammans som man gör med t100...