Nekromanti Evner for kvinner og menn

TomasHVM

Swordsman
Skriver for tiden rollespillet "Romanse!"

Det er en fantasiverden, men kjønnsrollene er som i vår verden for noen hundre år siden. Når jeg lagde rolleark til spillet fikk jeg det for meg at kvinner og menn faktisk er forskjellige i denne verdenen, og at de derfor burde ha forskjellige evner. Samtidig er de fleste rollene adelige, men noen roller er av folket, og det forsvarer et eget rolleark for "pøbelen". Spillet har altså tre forskjellige rolleark. Alle rollearkene har fire evner, som har samme fundament, men som virker litt forskjellig utfra navnet de er gitt.

Slik står evnene:
Fysisk
Damer har "Figur", herrer har "Holdning" og pøbelen har "Bygning".

Motorisk
Damer har "Eleganse", herrer har "Spenst" og pøbelen har "Smidighet".

Sensorisk
Damer har "Intuisjon", herrer har "Instinkt" og pøbelen har "Årvåkenhet".

Mentalt
Damer har "Lidenskap", herrer har "Vilje" og pøbelen har "Fornuft".

Eksempel på hvordan de brukes forskjellig: Damens "eleganse" er hennes motoriske evne, og brukes naturlig nok som grunnlag for kunsten å Danse. Herren bruker derimot den fysiske "Holdning" som grunnevne for dette, ikke den motoriske evnen "Spenst". Dette forsvares ganske enkelt med at ens kroppsholdning er ganske viktig når man danser. Det gir også grunn til å tenke at damen og herren har forskjellig tilnærming til dansen, noe som er vanlig med det aller meste vi foretar oss, uten at det vanligvis reflekteres i rollespill.

I utgangspunktet tenkte jeg at dette ville bli for komplisert. Nå har jeg skrevet presentasjonen av denne ideen i spillet, og gitt råd om hvordan den brukes. Og nå virker det veldig enkelt, slett ikke komplisert.

Er det noen her som har vært borti noe lignende?
Noen som har kommentarer til dette?
Nye ideer utfra det?

PS: bør kanskje legge til at rollearkene skiller seg i skrift-typer også, i ikoner, og i sitatene de inneholder.

Insignia

Swashbuckler
Det låter ganska... hemskt, faktiskt o_O
Tanken är ju intressant, i och för sig, men jag skulle nog aldrig bry mig om ett spel med sådana skillnader mellan könen. Om det inte är ett skräckspel, förstås. För läskigt skulle det säkert bli.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag å min sida tycker det är en intressant sak du funnit hur kön får mer betydelse än bara -1 i STY för en kvinna. Men många kan juse snett på indelningen.

Rising

Vila i frid
Ah, romantik, La Belle Epoque!

Jorå, det ger nog en bra spelkänsla om det på damernas rollformulär står "Figur" medan herrarna istället har "Hållning". Du hade kunnat vara riktigt elak (och låtit herrarna äga "Intelligens" medan damerna fått nöja sig med "List") men det glädjer mig att du istället satsat på neutralare termer.

Att kvinnor och män använder olika grundegenskaper för en och samma färdighet var intressant. Vilka andra färdigheter skulle kunna fungera på samma sätt?

Så länge som du skriver i reglerna vilken egenskap som skall användas av var och en för varje enskild färdighet så ser jag ingen anledning till att det skulle bli krångligt. Snarare så ger det en god och tidstypisk anda åt spelupplevelsen, och det tycker jag alltid är bra.

Så javisst, bra idé.

Vad hade tänkt skulle hända i "Romanse!" annars?

/Rising

Insignia

Swashbuckler
"hur kön får mer betydelse än bara -1 i STY för en kvinna"

Finns det spel där kvinnor får avdrag på styrka? Ack! Jag har levt en skyddad tillvaro ;_;

Niklas73

Skapare av Starchallenge
EDD och mitt spel; ska jag stryka det tycker du? :gremwink: STO får de -1 i också. Fast det där är ju frivilligt.

LeJonklev

Swordsman
Det finns i riktigt många, och till de som det inte finns så finns det säkert folk som moddar systemet så att det finns med.

Obehagligt va? Det finns runt omkring oss och vi märker det inte ens.

/Johan

TomasHVM

Swordsman
Re: Ah, romantik, La Belle Epoque!

Vilka andra färdigheter skulle kunna fungera på samma sätt?
I teorien kan alle ferdigheter/kunster fungere på denne måten, mer eller mindre. Det kan til og med tenkes en måte å bruke spillet på der spilleren velger evnen i hver enkelt situasjon (ferdigheter har ingen egen verdi i spillet, man ruller terning mot evnens nivå).

Spillet skrives slik at en del ferdigheter defineres gjennom rolletypen man velger (det er 10 rolletyper i spillet). Den kommer med 6-7 startferdigheter der evnen er oppgitt. På disse er det også gitt virkeområde. Virkeområde på samme ferdighet kan variere etter hvilken rolletype man velger.
Eksempel:
Dette er "koketten" sin kunst:
Lese (lidenskap) - romantisere, lese og skrive, viten om verden
Lese er også en ferdighet hos "munken":
Lese (årvåkenhet) - lese og skrive, innsikt i skriftene, viten om verden
Så länge som du skriver i reglerna vilken egenskap som skall användas av var och en för varje enskild färdighet
Det gjør jeg ikke. Som sagt defineres noe, men jeg lar det bevisst være opp til spillerne og fortelleren å skape nye ferdigheter, og hvordan ferdigheter hos andre rolletyper skal brukes hos din egen rolle. Dette er en del av konfliktsystemet som skal flyte i Romanse!

Romanse! skal handle om romantikk og selskapsliv, om intriger og maktkamp, om vennskap og lojalitet. Æresbegrepene er sterke, konversasjonen svinger fra det iskalde til det flammende, og emosjonene er overdrevent fatale. Joda, her blir det mer enn nok å spille på...

TomasHVM

Swordsman
Jag å min sida tycker det är en intressant sak du funnit hur kön får mer betydelse än bara -1 i STY för en kvinna.
Takk! Jeg har sett denne måten å gjøre kjønnsforskjeller på, ja, og det oppleves umiddelbart som negativt. Jeg tenker på å gi kvinnene mindre poeng i dette spillet også, men tror ikke det blir gjennomført. Blant annet fordi rollespillere er veldig opptatt av at rollene skal ha likt utgangspunkt... eh... sikkert med tanke på D&D-duellene som arrangeres på visse spillfestivaler... kanskje?
Men många kan juse snett på indelningen.
Tror egentlig at de aller fleste vil finne det fascinerende å spille sitt eget kjønn i et samfunn der akkurat kjønnet betyr langt mer enn i vårt, og ikke minst se på det som et eksperiment i levende historie. Samtidig er det faktisk ting å lære her, om eget kjønn, både for kvinner og menn. Noen av lærdommene er ganske overraskende også...

Insignia

Swashbuckler
"ska jag stryka det tycker du?"

Jag vet att du egentligen inte bryr dig om vad jag tycker - men ja, det borde strykas.

Insignia

Swashbuckler
"tenker på å gi kvinnene mindre poeng"

Törs man fråga varför, eller skulle svaret leda till slagsmål?

Ymir

Liten kantbaron
Jeg tenker på å gi kvinnene mindre poeng i dette spillet også, men tror ikke det blir gjennomført.
Vad var tanken bakom detta? Med en bra förklaring vore det onekligen intressant, i mitt tycke, inte minst för det ställningstagande det skulle innebära. Balanseringsnojja och jämnställdhetsfetischism hör mycket riktigt hemma i D&D.

Tror egentlig at de aller fleste vil finne det fascinerende å spille sitt eget kjønn i et samfunn der akkurat kjønnet betyr langt mer enn i vårt, og ikke minst se på det som et eksperiment i levende historie. Samtidig er det faktisk ting å lære her, om eget kjønn, både for kvinner og menn. Noen av lærdommene er ganske overraskende også...
Jag anser mig få ut mer av att spela det andra könet, faktiskt. Alltså kvinna. Kvinnor i mindre jämnställda världar befinner sig nämnligen i ett underläge som bidrar till extra rollspelsutmaning. En förtryckt person måste kämpa mera, och kvinnor får ofta kämpa i underläge. Det finns många orsaker till att jag helst spelar kvinnliga rollpersoner, men denna är helt klart den främsta.

- Ymir, tycker om ojämnställda spelvärldar och ser ingen anledning att inte införa realistiska attributmodifikationer pga kön i rollspel

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Fysiska skillnader på kvinnor och män ...

Jodå, det finns skillnader. Åtminstone i den verkliga verkligheten.

Män är i genomsnitt både större och starkare än kvinnor.

Kvinnor är i genomsnitt både smidigare och tåligare* än män.

I genomsnitt alltså.

<font size="1">* Typ, smärttålighet och motståndskraft mot sjukdomar och sånt.</font size>

Jag minns massor av rollspel som avspeglade detta i sina regler. Eller åtminstone ett par.

TomasHVM

Swordsman
För läskigt skulle det säkert bli.
Nei, det blir ikke det. Spillet har en tone som forhindrer dette ganske effektivt. Samtidig gjør Romanse! bruk av en ensembletankegang der rollene virker sammen, samtidig som de spiller på forskjeller og motsetninger. Kan ikke gå inn på detaljene i denne tankegangen nå. Den som kjøper spillet får se.

Jeg har gjort lignende ting med ensemblet (gruppen av roller) i flere av mine tradisjonelle rollespill, og lykkes svært godt med det. Det bringer meg over på et annet spørsmål:

Hvorfor diskuteres mulighetene med ensemblet så lite blant rollespillere og spillskapere?

Tradisjonelle rollespill handler om ensembler. Det virker som om mange ikke vet det. En gruppe roller må ha en grunn til å reise rundt sammen. Grunnlaget for gruppen, og hvordan dette påvirker spillet, kan være svært forskjellig. Det er mulig å gi gruppesamspillet forutsetninger, både metodisk og i miljøet, som gjør spillet anderledes, nytt, interessant. Disse mulighetene er lite utforsket i de rollespill jeg kjenner til (de mestselgende engelskspråklige). Selv har jeg lagd flere rollespill (Sirkus, Koral, Kremmerspillet) der samspillet mellom rollene er hovedfokus. Det kan gjøres på mange forskjellige måter, og det er alltid interessant.

Insignia

Swashbuckler
Re: Fysiska skillnader på kvinnor och män ...

"Jodå, det finns skillnader. Åtminstone i den verkliga verkligheten."

Jag vet det. Men som du också säger - det är genomsnitt. Hur många rollpersoner är genomsnittliga? Varför ska reglerna uppmuntra till genomsnitt? Varför bör det finnas ens frivilliga regler som gör stora och starka kvinnor lite mindre och svagare?

Ymir

Liten kantbaron
Re: I can se where this are going...

Tja...många tycks besitta en egendomlig oförmåga att kunna diskutera sådana här saker på ett civiliserat sätt, så om du fruktar slagsmål finns det förmodligen anledning att vara orolig. Det vore inte första gången, så att säga.

Så om vi nu ska diskutera det här åter en gång, vilket jag gärna gör, kan inte folk försöka hålla diskussionen på en civiliserad nivå som omväxling? Jag kan ju erinra mig folk som var tragiskt dåliga på det...

- Ymir, ryser fortfarande vid tanken på hur diskussionerna brukade urarta förr i tiden...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Kanske för att ...

... den största och starkaste mannen är något större och starkare än den största och starkaste kvinnan (som dock kompenserar sitt –1 i STY och STO med +1 i SMI och FYS).

Men visst har du en poäng. Det finns mängder av spel som inte skiljer på mäns och kvinnors grundegenskaper, och det funkar ju alldeles utmärkt.

Men bygger jag någonsin ett rollspel, kommer män och kvinnor att ha olika fysiska förutsättningar.

Insignia

Swashbuckler
Ursäkta

"många tycks besitta en egendomlig oförmåga att kunna diskutera sådana här saker på ett civiliserat sätt"

Förlåt, jag skulle inte ha sagt något. Drar mig ur diskussionen nu.

TomasHVM

Swordsman
Re: Menn med kvinneroller...

Det finns många orsaker till att jag helst spelar kvinnliga rollpersoner,
Jeg anbefaler folk å spille sitt eget kjønn i mine spill. Når jeg er spilleder er jeg konsekvent imot å la spillerne spille noe annet kjønn enn de selv er.

Hvorfor?

Det er interessant å spille sitt eget kjønn. Det gir deg mulighetene til å utforske identiteten din, og den er svært nært knyttet til kjønnet. Samtidig gir det bedre identifikasjon for både deg og dine medspillere.

Som spilleder syns jeg det er frustrerende å lede grupper der menn spiller kvinner, og omvendt. Jeg er perfeksjonist og liker ikke å ta feil av kjønn når en birolle snakker til en rolle. For meg er det ødeleggende med slike feilgrep når en scene er på bristepunktet.

Jeg syns selvsagt også at det er suspekt å spille noe annet enn eget kjønn. Ai-ai! Nuff-snuff! Know what I mean? :gremwink:

entomophobiac

Low Prep High Play
Fråga

Min spontana reaktion:
Om spelet heter romans, borde då inte fokus vara på just romans? Vilket attribut man eller kvinna har till att dansa, flörta eller dylikt är väl egentligen inte intressant. Det viktiga borde väl vara karaktärsdrag, kanske utséende, stil, kroppsspråk osv?

Tror inte att jag själv skulle finna något nöje i att slå tärningar för att vara rak i ryggen när jag dansade. Antingen kan man eller så kan man inte. (Eller så har man druckit för mycket...)

Så, som jag ofta undrar (även med mina egna projekt) - vad är målet med Romans? Ska spelarna sitta och kasta tärningar på sina prospekt för att "vinna" dem på något brädspelsmässigt 'The Sims' vis, eller ska det handla om enkel mekanik som simulerar romans för att vuxna män inte ska behöva puttinutta runt spelbordet?

Självklart kan du ha något annat i åtanke också. Kanske ett nytt såpopera-spel?

(Jätteursäkt för ordvalet... kunde inte låta bli.)