Nekromanti Evner for kvinner og menn

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Be inte om ursäkt ...

Du behöver inte alls dra dig ur diskussionen.

Det enda jag tycker var lite dumt, var slagsmålsreferensen.

Det är ett känsligt ämne det här och diskussionerna kan bli överhettade, men än så länge tycker jag nog att alla uppför sig.

För att vända på steken (eftersom det brukar vara de som förespråkar könsskillnader som får försvara sig): Varför skulle man inte göra skillnad på kvinnors och mäns grundegenskaper?

Insignia

Swashbuckler
Re: Menn med kvinneroller...

Efter som jag har lovat att inte diskutera det här mer så nöjer jag mig med att kasta ondsinta blickar på Tomas. Det är väl okej? *blänger* :gremmad:

TomasHVM

Swordsman
Re: Mindre poeng for kvinner...

Törs man fråga varför, eller skulle svaret leda till slagsmål?
Fordi vi snakker om en kultur der kvinner får færre muligheter, og dermed mindre sjanse til å utvikle seg. Jeg vurderer også å gi mindre poeng til de som kommer fra folket, av samme grunn. Adelen har langt større muligheter enn den gemene hop i Marmadura (landet spillet foregår i).

Hvis jeg gjennomfører dette vil en kvinne av folket stå svært svakt i spillet, rent spillteknisk. Rollen ville likevel være interessant å spille, særlig tatt i betraktning vår egen bakgrunn.

Jeg tror på å lage metoder og konfliktsystemer som støtter opp om fordommer og kulturelle skjevheter, slik at disse kan bli effektive elementer i rollespillet. Spillere som føler seg fanget i rollens fordommer er noe av det morsomste/beste jeg vet.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ymir goes to war...

Samtidig gir det bedre identifikasjon for både deg og dine medspillere.
Inte när vi spelar. Och jag har utforskat mitt eget kön tillräckligt - ägnar mig mycket hellre åt det andra nu.

Som spilleder syns jeg det er frustrerende å lede grupper der menn spiller kvinner, og omvendt. Jeg er perfeksjonist og liker ikke å ta feil av kjønn når en birolle snakker til en rolle. For meg er det ødeleggende med slike feilgrep når en scene er på bristepunktet.
Sådana felsteg uppstår inte i mina spelgrupper. Måhända är vi unika som utan problem klarar att rollspela endera könet med perfekt inlevelse, men en spelledare som inte lät mig spela kvinna under förevändning att jag inte klarade att gestalta en med tillräcklig trovärdighet skulle jag finna mig direkt förolämpad av, och därför inte spela med.

eg syns selvsagt også at det er suspekt å spille noe annet enn eget kjøn.
Suspekt? Varför då? Det är ju rollspel vi ägnar oss åt, verklighetsflykt, och om jag kan spela alv, vampyr eller 60-årig gubbe, varför i hela friden kan jag då inte spela kvinna?

- Ymir, hobbytransvestit

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
I likhet med Tomas ...

... låter inte heller jag mina spelare spela rollpersoner av annat kön än deras eget.

Varför?

Helt enkelt för att jag hittills (efter 21 års rollspelande) inte stött på någon som lyckats spela det motsatta könet utan att hemfalla åt fördomsfullt karikatyrspel.

Pendragon

Swashbuckler

Men jag vill i alla fall se dig fortsätta debattera, ju... :gremfrown:

En diskussion om kvinnor och män med bara män inbalnadade blir ju lätt en smula ensidig. Minst sagt.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Mindre poeng for kvinner...

Kör på den metoden, tycker jag. Den är väl motiverad, vore ett nytt och intressant grepp, och härligt provocerande för somliga :)

Man har inte tråkigare bara för att ens karaktär har sämre förutsättningar. Snarare rentav tvärtom, också om de förutsättningarna kläs i regeltermer. Givetvis finns det en gräns, en kvinna i din kampanjvärld måste ju fortfarande kunna ha något att komma med, men så länge det hålls på en rimlig nivå tror jag det kan fungera hur fint som helst.

- Ymir, struntar i balans och rättvisa, men spelar fortfarande kvinnor ;-)

Insignia

Swashbuckler
Re: Be inte om ursäkt ...

"Det enda jag tycker var lite dumt, var slagsmålsreferensen."

Jag inser mina begränsningar, helt enkelt. Det finns mycket står risk att jag griper till virtuellt våld om jag fortsätter diskutera det här, vilket är anledningen till att jag inte borde ha lagt mig i över huvud taget.

"Det är ett känsligt ämne det här och diskussionerna kan bli överhettade, men än så länge tycker jag nog att alla uppför sig."

Jag är redan överhettad, och har uppfört mig hittills tack vare en enastående självbehärskning.

"skulle man inte göra skillnad på kvinnors och mäns grundegenskaper?"

Därför att man i allmänhet antingen sätter poäng på egenskaper eller väljer vilka slumptal som hamnar var. I båda fallen kan man mycket väl sätta de lägre siffrorna på storlek och styrka om man vill vara en genomsnittlig kvinna, men använda högre värden om man inte vill vara det. Ett system som faktiskt drar ifrån ett tal från vissa egenskaper gör det svårare att spela något *annat* än det statistiska genomsnittet - och varför det är fel är tämligen självklart för mig. Om det inte är det för dig så orkar jag inte förklara. Jag blir bara deprimerad av hela ämnet.

TomasHVM

Swordsman
Re: Romantikk, vennskap, familie, maktspill

Om spelet heter romans, borde då inte fokus vara på just romans?
Jo, og det er det. Det jeg snakker om her er en liten del av konfliktsystemet. Det viser ikke spillets fulle bredde, og er ganske misvisende med hensyn til fokus for spillet.
Antingen kan man eller så kan man inte.
Hvor mye man vil abstrahere er alltid et valg. Det du sier her er en grov abstraksjon. Jeg foretrekker enkel konfliktløsning som lar rollespillet flyte, men din enten/eller-modell er litt for enkelt for meg. Jeg vil ha litt mer variasjon i resultatene når man først ruller terning.
vad är målet med Romans?
Godt spørsmål! Målet er å lage en ramme spillerne kan more seg innenfor, samtidig som de kanskje får noen tanker om hva rollene deres gjør, og hvorfor. Spør spillerne seg om dette har noe med dem selv å gjøre... så er jeg selvsagt fornøyd.

Målet for rollene er å finne "den eneste rette", og bli gift med ham/henne. De hjelper hverandre med å overvinne det som i spillet kalles "kjærlighetens hindringer", og ender enten i den totale lykke (solnedgang, blomsterflor, barnelatter) eller i den mørkeste tragedie (vind, regn, blodig kniv på gulvet, skygen av en ljå mot veggen).

I tillegg handler spillet om vennskap og lojalitet, om forholdet mellom høy og lav, om familiens ære og lykke, og om maktkampen i kongeriket Marmadura.

Det er ikke et brettspill. Såpeopera er det heller ikke, men det er ment å være melodramatisk.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tja...

Dags att spela med mig, då.

Ta det inte personligt eller något, men jag förknippar automagiskt en oförmåga att gestalta det andra könet med personlig omognad och taskig självinsikt.

Jag har spelat otaliga rollpersoner av motsatt kön än mitt eget, och har sett flera av mina spelare göra detsamma, och jag kan knappast påstå att någon av dem skulle ha brister i sin förmåga att hantera det hela. Själv har jag en erfarenhet på området som borde förefalla direkt skrämmande för somliga.

Så, om jag hade spelat med dig...skulle du åtminstone ge mig en chans att bevisa mitt påstående?

- Ymir, vill inte dras över en kamm bara för att andra inte är tillräckligt elita :gremwink:

TomasHVM

Swordsman
Re: I krig må man løpe mye...

en spelledare som inte lät mig spela kvinna under förevändning att jag inte klarade att gestalta en med tillräcklig trovärdighet skulle jag finna mig direkt förolämpad av, och därför inte spela med.
Huff da!
Sådana felsteg uppstår inte i mina spelgrupper.
Jeg er nok litt spesiell i dette spørsmålet, og har kanskje en svakhet her. Men det plager ikke meg, og spillerne mine er fornøyde med å spille roller som blir tatt på alvor. Vi gjør ikke kjønn til en voldsomt viktig del av spillet.
varför i hela friden kan jag då inte spela kvinna?
Selvsagt kan du spille kvinne. Du sier jo selv at du alltid gjør det når du spiller rollespill. Det er greit for meg. Spill kvinne!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Jag vill också kunna prata norska!

Men det plager ikke meg, og spillerne mine er fornøyde med å spille roller som blir tatt på alvor.
Jag tar då folk på allvar också om de spelar motsatt kön, så länge de gör det bra.

Vi gjør ikke kjønn til en voldsomt viktig del av spillet.
Och nej, det gör kanske inte vi heller, men i mindre moderna världar tenderar det att vara ganska stor brist på jämnställdhet, och hur man då än gör blir ju rollpersonens kön ganska väsentligt.

Selvsagt kan du spille kvinne. Du sier jo selv at du alltid gjør det når du spiller rollespill. Det er greit for meg. Spill kvinne!
Bra. Då förstår vi varandra. :gremwink:

- Ymir, spelar kvinna.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Point

Ett system som faktiskt drar ifrån ett tal från vissa egenskaper gör det svårare att spela något *annat* än det statistiska genomsnittet - och varför det är fel är tämligen självklart för mig.
På sätt och vis har du en väldigt stor poäng där. Men varför har alla rollspel modifikationer för olika raser, då? Det är ju precis samma sak. Och på något sätt bör ju genomsnittet fortfarande avspeglas i reglerna.

- Ymir, eftersträvar konsekvens i spelvärlden, inget annat.

TomasHVM

Swordsman

En diskussion om kvinnor och män med bara män inbalnadade blir ju lätt en smula ensidig.
Näh! Jeg kan spille kvinne! Siden jeg faktisk er en kvinne (i fantasien) kan jeg svare for oss kvinner, og siden jeg er mann (i virkeligheten) kan jeg gjøre det med intelligens... :gremblush:

Insignia

Swashbuckler

"KVINNE!"

Hur vet du att jag är kvinna? Jag kräver att få veta vem som har skvallrat! :gremmad:

TomasHVM

Swordsman

Jag kräver att få veta vem som har skvallrat!
Det er så typisk kvinne altså, å tro at noen sladrer på dem. De avslører seg selv hele tiden. Jeg mener: om en kvinne skriver én eneste setning vil en intelligent mann straks se at det er en KVINNE som har skrevet den. Slik er det bare!

Det kalles mannlig intuisjon!

Insignia

Swashbuckler
Re: Point

"varför har alla rollspel modifikationer för olika raser, då?"

För att raserna har större skillnader än könen.

"på något sätt bör ju genomsnittet fortfarande avspeglas i reglerna"

Jaha. Tyck det då :gremsmirk:

Insignia

Swashbuckler

"Det kalles mannlig intuisjon!"

Jag trodde kvinnor hade intuition och män hade instinkt :gremtongue: