Ond bråd död
Swashbuckler
Jag och Genesis svamlade lite i vrållådan igår om att rollspel inte borde vara så tjocka böcker och därefter blev det allt mer extremt tills vi kom på att regler inte skulle skrivas ner alls utan vara så enkla att man minns dem utantill. Rollspel som var så enkla och tillgängliga för alla skulle med tiden utvecklas vidare av de som spelar dem för att passa deras smak.
Tanken är att skapa ett rollspel som inte har några nedskrivna regler och som därför kan utvecklas via evolution på samma sätt som många populära kortspel vars regler är välkända och har utvecklats av spelare genom åren. Exempelvis ”finns i Sjön”, poker och skittunna.
Spelet bör vara enkelt, inte kräva rollformulär, böcker eller ens ”ovanliga” tärningar. Mitt förslag är att vi använder oss av en kortlek. Den kan användas för att slumpa resultat, en del taktik eftersom spelarna kan spela olika kort från handen. Kort kan även användas för att markera eventuella egenskaper så som styrka, intelligens genom att man placerar ut kort framför sig, det ersätter alltså rollformulär.
Det skulle också vara intressant att se om kortleken kunde användas för att spela ”oförberett”. Dvs att man låter kortleken avgöra vad som händer. Man skulle kunna lägga ut korten som nån sorts händelse kedja eller nåt. Nej jag vet inte själv vad jag menar.
En intressant sak som brukar hända med kortspel är att leken blir ”varm” (tror jag det kallas), dvs efter att man spelat igenom leken några gånger så blir blandningen sämre och kort som man spelat tillsammans, exempelvis par eller färg, tenderar att komma efter varandra. Det är inte så bra i de flesta kortspel, men i ett narrativistiskt rollspel är det ju bra om häftigare grejer händer mot slutet. Bara en tanke.
Nån som har några andra idéer?
Tanken är att skapa ett rollspel som inte har några nedskrivna regler och som därför kan utvecklas via evolution på samma sätt som många populära kortspel vars regler är välkända och har utvecklats av spelare genom åren. Exempelvis ”finns i Sjön”, poker och skittunna.
Spelet bör vara enkelt, inte kräva rollformulär, böcker eller ens ”ovanliga” tärningar. Mitt förslag är att vi använder oss av en kortlek. Den kan användas för att slumpa resultat, en del taktik eftersom spelarna kan spela olika kort från handen. Kort kan även användas för att markera eventuella egenskaper så som styrka, intelligens genom att man placerar ut kort framför sig, det ersätter alltså rollformulär.
Det skulle också vara intressant att se om kortleken kunde användas för att spela ”oförberett”. Dvs att man låter kortleken avgöra vad som händer. Man skulle kunna lägga ut korten som nån sorts händelse kedja eller nåt. Nej jag vet inte själv vad jag menar.
En intressant sak som brukar hända med kortspel är att leken blir ”varm” (tror jag det kallas), dvs efter att man spelat igenom leken några gånger så blir blandningen sämre och kort som man spelat tillsammans, exempelvis par eller färg, tenderar att komma efter varandra. Det är inte så bra i de flesta kortspel, men i ett narrativistiskt rollspel är det ju bra om häftigare grejer händer mot slutet. Bara en tanke.
Nån som har några andra idéer?