EDIT: Byter ut mot sammanfattning.
Evolutionens Barn
En sammanfattning av system och diskussion såhär långt.
Om världen
http://studio.omegarpg.net/doku.php?id=evolutionens_barn
Om systemet
Först dillades det en massa om existerande system, men det fanns inget som gjorde det jag ville göra.
Rollpersonen
Tanken är, om jag sammanfattar, att man beskriver sin rollperson genom (just nu) nio värden. Tre Aspekter, tre Memeplex och tre Bakgrunder. En av Aspekterna är alltid ens Arketyp (Stor och Stark, Tuff Jävla Brud, etc. Ska fixa lista från animes). En av Memeplexen bör vara ens Lojalitet (mot gruppen), eller liknande. Tror jag. Jag tror att skalorna går mellan 1 och 6. Varje gruppering (Aspekt, Mameplex, Bakgrund) ska balanseras internt. Antagligen får man lika många dottar att placera ut i varje grupp som man har i sin Pöl. Pölen motsvarar (typ) rollpersonens mäktighetsnivå, och varierar inte så mycket.
Bakgrunderna
Bakgrunderna vet jag inte vad jag ska göra med ännu, men det lutar åt något slags flashbacksystem där man genom att aktivera en Bakgrund får berätta en flashbackscen, vilket ger extra plus i konflitken man är i, men bakgrunden kan inte flashbackasmer än ett visst antal gånger. Och man får nya bakgrunder genom att vara med om saker som påverkar en starkt. Det vet jag inte hur det ska kunna gå till, dock. Kanske koppla till memetiska systemet?
Det memetiska systemet
Genesis kom med vad som fortfarande är den centrala grejen i det memetiska systemet:
* Möjligheten till yttre påverkan. Att en helt ny meme läggs till de existerande genom virala kampanjer eller händelser i kampanjen. Att existerande memer helt kan raseras i ett enda slag pga en viral meme som nästlat sig in och exploderar.
Det vanliga konfliktsystemet
Varje karaktär har en tärningspöl.
I en konflikt turas man om att berätta om saker man gör. Varje grej man berättar gör att man får ta en tärning från sin Pöl. Utöver detta får man dessutom använda tärningar ur sina Aspektpölar här. Om jag har Hård Jävla Brud 3, så får jag sammanlagt max 3 gånger under stridens gång beskriva något som går ut på att jag är en Hård Jävla Brud. Dessa tre gånger får jag ta tärningar ur min Hård Jävla Brud-pöl och lägga till den vanliga beskrivningspölen... När alla har slut på tärningar rullar man sin hand, och räknar successes. En success är en tärning vars utfall är högre än mitten... På en t6 är 4-6 lyckade, på en t10 är det 6-10. Flest successes vinner, och då får man beskriva hur striden slutar. Man får med andra ord inte beskriva vad som händer med motståndaren när man beskriver sina handlingar innan, utan bara vad man själv gör. I allmänhet. Typ.
Genesis hade ett spelexempel:
Nu när jag tänker på det kanske man kan få extra tärningar att använda in kommande strider genom att utmana sin memetik... Dvs, varje gång jag måste välja mellan två memeplex får jag kryssa i en ruta nånstans, och de rutorna kan överföras till ytterligare extra tärningar...
Strukturen
Jävligt skissartat: Jag funderar på episodisk struktur, och att man redan innan man börjar spela bestämmer sig för om man ska köra en Film (en kvälls längre spel), en OVA (1-6 halvlånga spelmöten) eller en Serie (13-26 kortare Avsnitt per Säsong, med möjlighet för längre). Jag funderar dessutom på hur olika OVA's etc är strukturerade - jag vill ha med generella riktlinjer för händelsescheman enligt dramaturgiska riktlinjer. Tror jag.
....och det för oss hit, till idag. Då jag skrev följande:
Som synes är alltihop spretigt, det finns stora svarta hål överallt. Den som känner sig intresserad får gärna kommentera - jag kan väl ändå inte vara den ende på det här forumet som gillar SF-anime-action?
Evolutionens Barn
En sammanfattning av system och diskussion såhär långt.
Om världen
Världen består av Över och Under.
I Över finns ingen arbetslöshet, allt är ordnat och fint, ingen underklass eller arbetsklass, mycket sköts av robotar, men vi har ungdomar som skaffar cyberinplantat och skuttar runt bland tornen, vi har hänsynslösa administratörer, vi har folk som knarkar cyberspace och så vidare. Ljust, fint, välordnat, dekadent polisstat. Och så.
I Under sliter genmanipulerad arbetarklass under släktkontrakt och i ständigt ökande skuld, i mörker och djävelskap. Här gror uppror och uppgivenhet sida vid sida.
Det är animecyberpunk, detta. Akira och Ghost in the Shell må vara mörka, men det finns delar så det inte regnar, och byggnaderna är generellt vita och vackra... I kontrasten föds konflikten, ur konflikten kommer berättelserna.
Det viktiga är att översidan inte är bebodd av överklass som sitter och är onda och snorkiga och hänsynslösa, utan av helt vanligt folk som helt enkelt tror sig leva i Utopia, de känner inte till - vill inte veta - något om Undersidan. I teorin vet de att allt de använder tillverkas av någon, någonstans, men de funderar inte särdeles djupt på det - man ser aldrig produktionen, de har aldrig tittat bakom kulisserna. Är jag begriplig där? Det är inte deras fel. Och självklart är detta ett utslag av min egen svartsyn angående dagens ökande medelklass och den alt mer osynliggjorda internationella arbetarklassen och så vidare.
Jag har börjat tänka lite kring hur man ska kunna beskriva det här på ett stämningsfullt sätt i en bok. Jag tänker mig att man mestadels skriver ur Övers perspektiv, det är ändå där krutet ligger, men att Unders subversiva element bytt ut några av bilderna och ändrat lite i texten - Unders rebeller har helt enkelt gått in i lite av Övers material och utfört lite memetisk krigsföring på det. Texterna är inte helt ändrade, men det märks att någon ändrat dem, för de säger emot varandra på några punkter, och ibland verkar typsnittet inte ha velat vara med... Jag tänker mig en text som är som samhället som beskrivs; på ytan är det fint, vacker och lungt och tryggt och säkert och utopia - men något håller på att bryta fram, det är oroligheter under den svala och vita ytan...
http://studio.omegarpg.net/doku.php?id=evolutionens_barn
Alla spelare vet allting redan från början; de vet att robotar går bärsärk, de vet att SigmaTec är ett jätteont företag, de vet att det finns en förslavad underklass under jorden.DeBracy: Att alla vet "allt" är en bra start.
Om systemet
Först dillades det en massa om existerande system, men det fanns inget som gjorde det jag ville göra.
Rollpersonen
Tanken är, om jag sammanfattar, att man beskriver sin rollperson genom (just nu) nio värden. Tre Aspekter, tre Memeplex och tre Bakgrunder. En av Aspekterna är alltid ens Arketyp (Stor och Stark, Tuff Jävla Brud, etc. Ska fixa lista från animes). En av Memeplexen bör vara ens Lojalitet (mot gruppen), eller liknande. Tror jag. Jag tror att skalorna går mellan 1 och 6. Varje gruppering (Aspekt, Mameplex, Bakgrund) ska balanseras internt. Antagligen får man lika många dottar att placera ut i varje grupp som man har i sin Pöl. Pölen motsvarar (typ) rollpersonens mäktighetsnivå, och varierar inte så mycket.
Bakgrunderna
Bakgrunderna vet jag inte vad jag ska göra med ännu, men det lutar åt något slags flashbacksystem där man genom att aktivera en Bakgrund får berätta en flashbackscen, vilket ger extra plus i konflitken man är i, men bakgrunden kan inte flashbackasmer än ett visst antal gånger. Och man får nya bakgrunder genom att vara med om saker som påverkar en starkt. Det vet jag inte hur det ska kunna gå till, dock. Kanske koppla till memetiska systemet?
Det memetiska systemet
Genesis kom med vad som fortfarande är den centrala grejen i det memetiska systemet:
Det jag saknar:När en spelare har hamnat i en situation där två av hans memer hamnar i konflikt, så måste han förr eller senare välja mellan dem. Om han väljer den meme med högst värde, så ökar denna meme med ett och den med lägre värde minskar med ett. Om han väljer den meme med lägst värde, så sjunker den andra till detta värde, medan den som valts ökar med ett. Om memerna har samma värde så ökar alltid den som valts med ett och den andra minskar med ett.
* Möjligheten till yttre påverkan. Att en helt ny meme läggs till de existerande genom virala kampanjer eller händelser i kampanjen. Att existerande memer helt kan raseras i ett enda slag pga en viral meme som nästlat sig in och exploderar.
Det vanliga konfliktsystemet
Varje karaktär har en tärningspöl.
I en konflikt turas man om att berätta om saker man gör. Varje grej man berättar gör att man får ta en tärning från sin Pöl. Utöver detta får man dessutom använda tärningar ur sina Aspektpölar här. Om jag har Hård Jävla Brud 3, så får jag sammanlagt max 3 gånger under stridens gång beskriva något som går ut på att jag är en Hård Jävla Brud. Dessa tre gånger får jag ta tärningar ur min Hård Jävla Brud-pöl och lägga till den vanliga beskrivningspölen... När alla har slut på tärningar rullar man sin hand, och räknar successes. En success är en tärning vars utfall är högre än mitten... På en t6 är 4-6 lyckade, på en t10 är det 6-10. Flest successes vinner, och då får man beskriva hur striden slutar. Man får med andra ord inte beskriva vad som händer med motståndaren när man beskriver sina handlingar innan, utan bara vad man själv gör. I allmänhet. Typ.
Genesis hade ett spelexempel:
Jag tänker mig att vissa (mäktigare) fiender måste övervinnas genom flera rundors konflikter. De har helt enkelt "extraliv". Kanske kan vissa rollpersoner har det också?Det var just det jag gillade, faktiskt. I CEM funkar det ju nämligen på det sättet, och det är det konfliktsystem jag blivit mest imponerad av hittills. Det innehöll mycket häftigt beskrivande, men i korta beskrivningar istället för långa. Ordväxlingen i striden skulle bli typ:
S1: "Jag kastar mig fram mot honom med en virvlande rundspark!"
SL: "Han parerar den och måttar ett kraftigt slag mot dig"
S1: "Jag kastar mig åt sidan"
S2 (aktiverar aspekt): "Jag plockar upp min automatkarbin och öppnar eld mot honom"
SL: "Skotten studsar mot hans rustning, och han slår till en pelare så att den faller mot dig."
S2: "Jag måttar en spark mot pelaren så att den byter riktning och faller mot honom istället."
SL: "Han slår rakt på den så att den splittras i tusen bitar."
S1: "Jag har inga fler tärningar"
S2: "Inte jag heller. Skall vi slå?"
SL: "Japp"
(Rull)
S1: "3"
S2: "2"
SL: "4"
S1: "Just som han slår sönder pelaren kommer jag flygande genom splittret som bildas, och tar tag i hans axlar. Jag handvoltar över honom och landar bakom honom, med händerna fortfarande om hans axlar. Jag använder mitt momentum för att slänga honom över huvudet och rätt in i en vägg."
(Ny runda)
Nu när jag tänker på det kanske man kan få extra tärningar att använda in kommande strider genom att utmana sin memetik... Dvs, varje gång jag måste välja mellan två memeplex får jag kryssa i en ruta nånstans, och de rutorna kan överföras till ytterligare extra tärningar...
Strukturen
Jävligt skissartat: Jag funderar på episodisk struktur, och att man redan innan man börjar spela bestämmer sig för om man ska köra en Film (en kvälls längre spel), en OVA (1-6 halvlånga spelmöten) eller en Serie (13-26 kortare Avsnitt per Säsong, med möjlighet för längre). Jag funderar dessutom på hur olika OVA's etc är strukturerade - jag vill ha med generella riktlinjer för händelsescheman enligt dramaturgiska riktlinjer. Tror jag.
....och det för oss hit, till idag. Då jag skrev följande:
I övrigt funderar jag på det här med Drivkrafter och Bakgrunder och sånt, och vad man ska ha med och vad som inte funkar. Jag funderar bland annat på det där Krille dillade om med att få nåtslags poäng för att trigga varandras egenskaper och så. Det gillade jag.
SLP:er ska också kunna styras av spelare. Eventuellt kan man betala en poäng ur någon pöl för att få gestalta en viss SLP, och då kan man om man vet vad man gör trigga andra spelares egenskaper/drivkrafter/whatever och på så vis få tillbaks poängen, med råge. Säg att man spenderar 1 poäng för att få gestalta någons chef, och så erbjuder man (i rollen som chefen) löneförhöjning till en karaktär som har en stark Girighetsmem i utbyte mot att den typ agerar mullvad i gruppen (vilket skulle bryta mot karaktärens Lojalitetsmem). Det blir en cool konflikt mellan girighet och lojalitet där rollpersonen tvingas välja mellan dem, så spelaren som gestaltade chefen inkasserar 2 poäng.
Kanske kan man också spendera poäng för att introducera SLP:er som man då också spelar, och så kan man få poäng (återigen) om dessa SLP:er triggar någons memer? Kanske 1 poäng för att trigga en av sina egna memer, 2 för någon annans - och bara en konflikt per spelare...
Som synes är alltihop spretigt, det finns stora svarta hål överallt. Den som känner sig intresserad får gärna kommentera - jag kan väl ändå inte vara den ende på det här forumet som gillar SF-anime-action?