Nekromanti Evolutionens Barn - igen.

Ond bråd död

Swashbuckler
Precis vad jag var ute efter!

JA! Det var något sånt här jag tänkte mig när jag startade den bortglömda tråden om wrestling som rollspel.

Hela systemet verkar passa perfekt för wrestling.

Flashback-konceptet är exempelvis precis vad jag varit ute efter sen jag såg "hero". Huvudpersonerna slåss- chopp-chopp- och alla moves är jättecoola, men tillsist måste nån förlora och det duger inte med vilken attack som helst utan det måste vara "det avgörande hugget". Ett sätt att göra ett anfall betydelsefullt är att använda flashback som förklaring. I ett vanligt rollspel så slår man skada som vanligt (möjligen boostat med nån specialförmåga) men det anfallet betyder inte mer än alla andra anfall, motståndaren råkar bara få slut på hp just då. Men även andra saker än flashback kan användas för att visa att ett visst anfall är "det avgörande hugget". Exempelvis distraktion, av motståndare eller domare, som är så vanligt i wrestling.

Det du skriver om att lösningen på dramaturgisk struktur och att alla bör vara medvetna om tiden är klockrent. Jag funderade på att använda ett system med i kryssande av rutor i stil med det du föreslår, och jag tänkte mig faser som imiterade standard strukturen i filmer. Jag hade iofs tänkt mig nånting mer i stil med modifikationer för olika handlingar så att ett direkt anfall på slutbossen inte är aktuellt innan man når slutet och får sin bonus på aktuella skills. Men det kanske är bättre med mer exakta regler.

Jag funderade alternativt på att spela med en klocka/timer som avgränsade spelet i faser. Tidspress kan vara bra för att öka spänning även om risken finns att vissa scener blir framstressade. Rätt coolt om man kunde köra hela havet stormar med musik i stridscener eller nåt.

Mem-delen låter väldigt intressant ur ett wrestling perspektiv också, även om jag inte har riktigt koll på vad det innebär.

Mycket inspirerande tråd.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Dramaturgisk struktur och kryssekonomi

Alltså, ibland undrar jag vad jag egentligen har för funktion i utvecklandet av EB's system - det är ju ändå du som kommer med alla bra idéer...
Haha. Nå, jag njuter ju av att kunna slänga ur mig idéer utan att behöva göra något av det verkliga arbetet (fast hey, letar du efter en medförfattare så kan jag göra något av det arbetet, också).

Film - ett längre spelmöte. Rollpersonerna ska introduceras, gå igenom sina svårigheter, och övervinna dem i ett och samma möte.
Simpelt. Använd just en sådan där krysslinje. Ge folk poäng för att introducera grejer i början, för memkonflikter och stårygrejer i slutet, och kör slutscenen när kryssen tar slut.

OVA - flera (1-6), lite kortare spelmöten. Rollpersonerna och fienderna introduceras i första avsnittet, rollpersonerna utvecklas och kämpar i mittenavsnitten, och sista avsnittet är klimax och storboss.
Samma sak, fast använd en längre krysslinje som skall räcka genom hela OVA:n (vad står det för?).

Serie - 13-26 mindre avsnitt, där varje avsnitt har sin egen lilla "Minihandling" samtidigt som hela serien också ska ha en egen större handling.
Använd en krysslinje för varje avsnitt, och en annan för serien som helhet, där varje avsnitt är ett kryss. Vill man styra upp den större handlingen kan man ju belöna olika saker i de olika delarna av säsongen (och att belöna återkoppling till tidigare avsnitt kan nog ge ett bra fokus, men det beror ju på hur mycket makt spelarna har att driva sådana grejor. De kan ju göra det genom att ta över SLPer, i och för sig).

Haha, insåg just att det var precis vad du hade skrivit ned senare i inlägget. Så vi tänkte på samma vis.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

(fast hey, letar du efter en medförfattare så kan jag göra något av det arbetet, också).
Riktigt där är vi inte ännu, men... =)

Beror lite på vad du vill skriva, och så, såklart.

Just texten tror jag inte kommer att bli några större problem, egentligen. Det ska ju bli en tunn bok. Det jag funderar lite kring är hur i helsikke jag ska hitta en illustratör som når upp till mina krav. Skulle behöva nå'n som faktiskt är duktig och som gillar att teckna manga...

(vad står det för?).
http://en.wikipedia.org/wiki/OVA

Original Video Animation. Tidigare, när allt kom ut på video snarare än DVD, så var det här namnet på serier som släpptes direkt på video.

De kan ju göra det genom att ta över SLPer, i och för sig).
...eller genom mindre flashbacks...

Så vi tänkte på samma vis.
Kul att vi är på samma linje iaf!

Hmmm... Vad saknas nu, i systemet? Jag får stolpa upp det lite när jag har tid och försöka urskilja vad som saknas...

Genesis

Ni dés ni maître

Beror lite på vad du vill skriva, och så, såklart.
Nä, jag bara slängde ut det. Har antagligen inte tid, i alla fall :gremsmile:.

Det jag funderar lite kring är hur i helsikke jag ska hitta en illustratör som når upp till mina krav. Skulle behöva nå'n som faktiskt är duktig och som gillar att teckna manga...
Där kan jag inte hjälpa dig. Illustrationer kan jag väl, men manga varken kan eller vill jag rita. Jag är principiellt emot hela "Hey! Kan inte alla teckna på samma sätt, istället?"-grejen.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Precis vad jag var ute efter!Har du kollat ...

... på wrestlingspelet Piledrivers & Powerbombs (du får googla, jag orkar inte länka)? Jag avskyr att skriva sådana här inlägg, egentligen, som bara säger "Det där finns redan!", men det är ganska värdefull info, om du inte kände till spelet innan. Man kan alltid titta på det och fundera på hur ens eget spel skall vara annorlunda.

Krille

Super Moderator
Bilder

Skulle behöva nå'n som faktiskt är duktig och som gillar att teckna manga...
Skulle gärna hjälpa dig om jag hade tid. Risken är mycket större att jag tar mig tid om jag blir inspirerad, så fixa ett bildmanus nån gång på vad du vill ha så kan jag i alla fall försöka få ur mig en bild. Nåt ska du väl få för att jag snor era dramaturgiska tankar. :gremgrin:

(Och Genesis, ska man kräkas ur sig mer serier än skithuspapper så har man inget annat val, för man blir liksom beroende av ett lastbilsflak assistenter, och tecknar assistenterna olika blir det lätt skevt. Ännu viktigare blir det inom animation. Fast det visste du säkert redan. :gremgrin:)

krank

Re: Bilder

Skulle gärna hjälpa dig om jag hade tid. Risken är mycket större att jag tar mig tid om jag blir inspirerad, så fixa ett bildmanus nån gång på vad du vill ha så kan jag i alla fall försöka få ur mig en bild. Nåt ska du väl få för att jag snor era dramaturgiska tankar.
Jag ska ändå sätta mig och försöka skissa ihop en framsida och lite illustrationer i vagt skissformat, så...

Men, det dröjer nog lite. Just nu är det mycket på G... =)

thark

Hero
Bilder (OT)

(Och Genesis, ska man kräkas ur sig mer serier än skithuspapper så har man inget annat val, för man blir liksom beroende av ett lastbilsflak assistenter, och tecknar assistenterna olika blir det lätt skevt. Ännu viktigare blir det inom animation. Fast det visste du säkert redan.

Våldsamt OT, men jag måste protestera. Stilskillnaderna manga-tecknare emellan är stora--lika stora som de mellan olika tecknare inom, säg, superhjälteserier. Anime tenderar förvisso att vara mer likriktad.

T o m Krilles prat om assistenter är missvisande; jämför, för att ta ett exempel ur luften, stilarna hos Fujita (Ushio to Tora) och hans forna assistenter Anzai (Recca), Inoue (Midori no Hibi) och Raiku (Konjiki no Gash)--ingen av dem liknar varandra i det minsta, och speciellt Fujita och Raiku har väldigt utpräglade och unika stilar. (Assistenten tenderar mer att ägna sig åt bläck, bakgrunder, textning, etc, samt att införliva sig i "proffslivet" under sin mäster.)

Ursäkta att driva iväg såhär, men ni har just sparkat på en av mina käpphästar. :)

krank

Re: Bilder (OT)

Ursäkta att driva iväg såhär, men ni har just sparkat på en av mina käpphästar. :)
Först och främst håller jag med dig; jag hör dessutom till dem som menar att det kan vara nog så stor skillnad i grafisk stil och tecknarstil inom animen också så länge man håller sig borta från de riktiga massproduktionerna (precis som i västerländsk actionfilm, med andra ord - de flesta är likadana)...

Men framförallt vill jag be snällt att folk tar det här i kulturforumet istället. Jag vill ogärna behöva be moderator om hjälp. Min förra tråd om Evolutionens Barn försvann och folk tog den för död, jag vill inte att den här ska gå samma väg...

Så... Snälla? Kulturforumet?

krank

Tänkte bara meddela, att arbetet fortskrider. Den preliminära förklarande regeltexten är omkring 1/3 klar. Jag skulle ha visat upp den om det inte var så att jag för närvarande sitter i Studieförbundets datorsal i Sundsvall, och texten skrevs på min handdator på bussresan hit...

Under helgen ska jag försöka få texten klar.

Under tiden funderar jag på om jag borde skriva nåtslags SL-hjälp att ha med, lite om bangs och flaggor och annat såntdär modernt som kan hjälpa förvirrade spelledare att få ihop äventyr med minimal förberedelse.

Juryn debatterar fortfarande huruvida EB ska ha ett "vad är rollspel"- kapitel. Däremot har jag kommit på att det nog inte kan skada att ha ett appendix där de centrala begreppen och koncepten förklaras. Där kan man ju också påpeka saker som att det inte alls är alldeles säkert att SigmaTec är onda eller en fiende - det beror på vilket drama man spelar upp. I många kortare kampanjer kan jag tänka mig att SigmaTec mest finns där som arbetsgivare i bakgrunden.

Mogger

Hipsteranka
Test?

Jag är lite nyfiken på om du har testat systemet och vad som hände då. EB har grym potential men jag vet ju inte hur det rullar på alla underlag.

krank

Re: Test?

Jag är lite nyfiken på om du har testat systemet och vad som hände då.
När den preliminära regeltexten är klar, kommer jag att veta hur regelsystemet ser ut (mitt sätt att få ordning på saker i huvudet är att skriva ner dem. Praktiskt men sant) och kommer då att genomföra ett antal speltester som testar allt större del av systemet. Första speltestet lär bli en enkel konflikt för att testa det systemet, sedan eskalerar jag testerna tills jag får ihop åtminstone en OVA. Planen är att speltesta relativt mycket under sommaren.

EB har grym potential men jag vet ju inte hur det rullar på alla underlag.
Inte jag heller. Just nu har jag dessutom inte riktigt koll på systemets helhet. Jag framemotser framförallt problem som baserar sig på att jag är väldigt ovan att spela rollspel på det här sättet och på att mina spelare är ännu mer ovana. Fast minst en av dem är väldigt entusiastisk.

När den preliminära regeltexten är färdig tänkte jag f.ö försöka få även andra grupper att genomföra småtester. Det tar inte lång tid - färdigskapade rollpersoner och fördefinierade konflikter gör att varje deltest inte borde ta mer än en halvtimme eller så.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Spelledartips

Juryn debatterar fortfarande huruvida EB ska ha ett "vad är rollspel"- kapitel.
Ett generellt kapitel om hur man spelar rollspel är antagligen inte intressant. Vad som däremot kan vara mycket intressant är ett kapitel om hur man spelar just Evolutionens barn. Du har säkert en hel del idéer om hur man ska göra för att spela ditt rollspel på bästa tänkbara sätt, eller i alla fall hur du själv skulle göra det. Sådant är alltid intressant att läsa. Det är också en utmärkt plats att slänga in information och bangs och flaggor som du nämnde.

/tobias

krank

Re: Spelledartips

Ett generellt kapitel om hur man spelar rollspel är antagligen inte intressant. Vad som däremot kan vara mycket intressant är ett kapitel om hur man spelar just Evolutionens barn. Du har säkert en hel del idéer om hur man ska göra för att spela ditt rollspel på bästa tänkbara sätt, eller i alla fall hur du själv skulle göra det. Sådant är alltid intressant att läsa. Det är också en utmärkt plats att slänga in information och bangs och flaggor som du nämnde.
En god poäng. EB är trots allt inte ett vaniljrollspel direkt...

Jag funderar på om det är intressant med lite längre spelrapportsliknande spelexempel. Jag gillar ju sånt, Nobilis har ett alldeles utmärkt sådant, men jag vet inte om folk i allmänhet gillar sånt.

Nåja, just nu är regeldelen kanske 75% färdigskriven (jag hade en del tid över med min handdator idag), och jag har snickrat på ett kortfattat "Det Här Är Det Centrala"- kapitel som punkt för punkt går igenom så som jag tänkt mig världen. Nu när du givit mig idén ska jag nog börja skissa på ett "Såhär Spelar Man" också, med inblick i skapandet av ett äventyr, upplägg av en kampanj, och utdrag ur ett spelmötes spelande...

Redan nu finns det i pipelinen att varje regel och sånt ska ha ett eget litet exempel, men något mer utförligt kan nog inte skada.

thark

Hero
Re: Spelledartips

Jag funderar på om det är intressant med lite längre spelrapportsliknande spelexempel. Jag gillar ju sånt, Nobilis har ett alldeles utmärkt sådant, men jag vet inte om folk i allmänhet gillar sånt.

JA!

Fler rollspel borde ha det.

Bara så ni vet.

:)