Rickard
Urverk speldesign
Re: [Evolutionens Barn] - Rollformulär
Jag hade gärna sett att du haft någon rektangel med röd färg någonstans, vilket du har i kapitelstarten i boken. Det formuläret skulle man med lätthet kunna skriva ut i svartvitt och ändå inte tappa något.
Utifrån denna porträttruta (eller siluettbild, om du föredrar den lösningen) kan du dra ut linjer till rutorna för aspekter, memplex med mera.
/Han som tycker att rollformulär bör ge samma känsla till spelaren som rollspelet för spelledaren, men han är medeten om att han är rätt ensam om att tycka att ett tråkigt formulär ger dålig reklam till rollspelet
Fast som Debracy säger kan hela formuläret uppfattas som en gråton. Den gav ett rörigt intryck. Färger per se är inte ondskefulla på formulär. Jag håller med dig om dina åsikter om utskrift men de kan underlätta när det gäller navigering. Jag använder mig av en väldigt ljus gul på Matinéformuläret som får en vettig gråskala i med svartvita skrivare som ger väldigt mörka utskrifter. Bakgrundsfärgen fungerar här som en separator för att det ska bli enklare att navigera. Jag önskar att jag kunde hänvisa till formuläret i Matinéboken för att visa hur rörigt det är utan bakgrunden men feltrycket ställer till det.krank said:Tråkiga färger? Att ha färg på rollformulär är, objektivt, fel.
Jag hade gärna sett att du haft någon rektangel med röd färg någonstans, vilket du har i kapitelstarten i boken. Det formuläret skulle man med lätthet kunna skriva ut i svartvitt och ändå inte tappa något.
En tanke jag fick var att du också kunde slänga porträttet i mitten men låta den vara en siluett som endast är utmarkerade i kanterna. På de gamla EDD-formulären brukade folk i min spelgrupp självmant rita dit en gubbe ovanpå siluettbilden. Men visst, jag har ändå fått kommentarer om att det är rörigt och upplagt som en matematiklektion.Tja, jag var inspirerad av Supergänget och det formulärets fokus på att rita sin karaktär.
Utifrån denna porträttruta (eller siluettbild, om du föredrar den lösningen) kan du dra ut linjer till rutorna för aspekter, memplex med mera.
Fast det lyste inte igenom. Jag förstod att du ville ha någon sorts futuristisk touch på det hela med hörnen, men som jag nämnde gav det Mutant-vibbar för mig.Det har jag iofs, men ändå...Han said:Du borde ha något sorts tema eller tanke när du gör formuläret.
Ja, det tar en jädra tid att göra formulär. Mina brukar ta runt 20-30 timmar att göra. Fem timmar för att få en grund, 5-10 timmar för att göra klart och sedan blir det pilljobb och småändringar efter att rollformuläret använts. Matinéformuläret är liksom uppe i version 7 där alla versionsändringar under två års tid har varit rätt stora.Jag har suttit i fem timmar och pusslat för att få det så platseffektivt som möjligt, och funderat hårt på hur jag skulle kapa mina hörn... och så vidare.Han said:Som det ser ut nu har du endast ställt allting uppifrån och ner i någonting som liknar en något luftigare variant av ett Excel-formulär.
Det har åtminstone sin egen charm med ett vint utseende. Annars finns risken att det ger ett för stelt intryck. Förstasidan kan du väl inte tycka är svårnavigerad? Den innehåller fyra tydliga områden. Baksidan kan jag dock hålla med om då dess fem områden är otydliga.*laddar ner och kollar*Han said:Jag hade gärna sett att du vävt in lite tankegångar från världen i själva formuläret. Kolla bara hur coolt Noir-formuläret är då det är utformat som en personlig akt.
Mjao, urrk... Virrigt och ojämnt och snett och vint. Hur hittar man saker snabbt på ett sånt formulär?
Det beror på hur du gör det.Huh? Kommer inte,logon bara att vara ivägen när man letar efter grejer på formuläret då?Han said:Logotypen känns mest intryckt eller snarare undantryckt på formuläret. Nobody puts the logotyp in the corner. Våga experimentera lite och sätt den mitt på sidan och utgå från den när du sätter ut de andra sakerna.
Då bakgrunden ger en stämning. Detta i ett formulär som är rätt avskalat. Kan ge dig en länk när jag är i skolan.Urrk? Jag vet inte om jag kan hålla med dig om att sånt är "asballt", faktiskt.Han said:Jag såg ett asballt rollformulär till Unknown Armies som hade små frågeställningar i stil med "Vad är du?", "Är du frisk?" och längst ned på formuläret stod det "Är du klar?".
Jag blandar inte in genus. Jag blandar in obervationer kring undersökningar. Tänk på nästa gång om personen ringar in eller gör en ruta kring ett ord.Trams. Blanda inte in genus i det här.Han said:Det märks att du är kille, förresten. Rakt och kantigt överallt.
Har jag påpekat något som går emot det? I sådana fall är det i din fantasi. Men visst, jag ser rollformuläret som ett hjälpmedel mer än endast ett bokföringspapper. Jag vill gärna se finesser med ett rollformulär (använda gem, få spelarna att tänka på ett visst sätt, lära ut regler). Om man bara vill ha bokföring kan man göra som Genesis och bara använda penna och papper.Alltså, mitt mål med rollformulär är:
ETT. Att det ska gå snabbt att hitta det man letar efter, utan att bli distraherad av en massa skit.
TVÅ. Att vem som helst ska kunna skriva ut formuläret utan att oroa sig över bläckkostnad eller liknande.
TRE. Att rollformuläret i någon mån ska reflektera en eller annan aspekt av världen.
/Han som tycker att rollformulär bör ge samma känsla till spelaren som rollspelet för spelledaren, men han är medeten om att han är rätt ensam om att tycka att ett tråkigt formulär ger dålig reklam till rollspelet