Nekromanti [Evolutionens Barn] - Layouttråden

Rickard

Urverk speldesign
Re: [Evolutionens Barn] - Rollformulär

krank said:
Tråkiga färger? Att ha färg på rollformulär är, objektivt, fel.
Fast som Debracy säger kan hela formuläret uppfattas som en gråton. Den gav ett rörigt intryck. Färger per se är inte ondskefulla på formulär. Jag håller med dig om dina åsikter om utskrift men de kan underlätta när det gäller navigering. Jag använder mig av en väldigt ljus gul på Matinéformuläret som får en vettig gråskala i med svartvita skrivare som ger väldigt mörka utskrifter. Bakgrundsfärgen fungerar här som en separator för att det ska bli enklare att navigera. Jag önskar att jag kunde hänvisa till formuläret i Matinéboken för att visa hur rörigt det är utan bakgrunden men feltrycket ställer till det.

Jag hade gärna sett att du haft någon rektangel med röd färg någonstans, vilket du har i kapitelstarten i boken. Det formuläret skulle man med lätthet kunna skriva ut i svartvitt och ändå inte tappa något.

Tja, jag var inspirerad av Supergänget och det formulärets fokus på att rita sin karaktär.
En tanke jag fick var att du också kunde slänga porträttet i mitten men låta den vara en siluett som endast är utmarkerade i kanterna. På de gamla EDD-formulären brukade folk i min spelgrupp självmant rita dit en gubbe ovanpå siluettbilden. Men visst, jag har ändå fått kommentarer om att det är rörigt och upplagt som en matematiklektion.

Utifrån denna porträttruta (eller siluettbild, om du föredrar den lösningen) kan du dra ut linjer till rutorna för aspekter, memplex med mera.

Han said:
Du borde ha något sorts tema eller tanke när du gör formuläret.
Det har jag iofs, men ändå...
Fast det lyste inte igenom. Jag förstod att du ville ha någon sorts futuristisk touch på det hela med hörnen, men som jag nämnde gav det Mutant-vibbar för mig.

Han said:
Som det ser ut nu har du endast ställt allting uppifrån och ner i någonting som liknar en något luftigare variant av ett Excel-formulär.
Jag har suttit i fem timmar och pusslat för att få det så platseffektivt som möjligt, och funderat hårt på hur jag skulle kapa mina hörn... och så vidare.
Ja, det tar en jädra tid att göra formulär. :gremsmile: Mina brukar ta runt 20-30 timmar att göra. Fem timmar för att få en grund, 5-10 timmar för att göra klart och sedan blir det pilljobb och småändringar efter att rollformuläret använts. Matinéformuläret är liksom uppe i version 7 där alla versionsändringar under två års tid har varit rätt stora.

Han said:
Jag hade gärna sett att du vävt in lite tankegångar från världen i själva formuläret. Kolla bara hur coolt Noir-formuläret är då det är utformat som en personlig akt.
*laddar ner och kollar*

Mjao, urrk... Virrigt och ojämnt och snett och vint. Hur hittar man saker snabbt på ett sånt formulär?
Det har åtminstone sin egen charm med ett vint utseende. Annars finns risken att det ger ett för stelt intryck. Förstasidan kan du väl inte tycka är svårnavigerad? Den innehåller fyra tydliga områden. Baksidan kan jag dock hålla med om då dess fem områden är otydliga.

Han said:
Logotypen känns mest intryckt eller snarare undantryckt på formuläret. Nobody puts the logotyp in the corner. Våga experimentera lite och sätt den mitt på sidan och utgå från den när du sätter ut de andra sakerna.
Huh? Kommer inte,logon bara att vara ivägen när man letar efter grejer på formuläret då?
Det beror på hur du gör det.

Han said:
Jag såg ett asballt rollformulär till Unknown Armies som hade små frågeställningar i stil med "Vad är du?", "Är du frisk?" och längst ned på formuläret stod det "Är du klar?".
Urrk? Jag vet inte om jag kan hålla med dig om att sånt är "asballt", faktiskt.
Då bakgrunden ger en stämning. Detta i ett formulär som är rätt avskalat. Kan ge dig en länk när jag är i skolan.

Han said:
Det märks att du är kille, förresten. Rakt och kantigt överallt. :gremsmile:
Trams. Blanda inte in genus i det här.
Jag blandar inte in genus. Jag blandar in obervationer kring undersökningar. Tänk på nästa gång om personen ringar in eller gör en ruta kring ett ord.

Alltså, mitt mål med rollformulär är:

ETT. Att det ska gå snabbt att hitta det man letar efter, utan att bli distraherad av en massa skit.

TVÅ. Att vem som helst ska kunna skriva ut formuläret utan att oroa sig över bläckkostnad eller liknande.

TRE. Att rollformuläret i någon mån ska reflektera en eller annan aspekt av världen.
Har jag påpekat något som går emot det? I sådana fall är det i din fantasi. Men visst, jag ser rollformuläret som ett hjälpmedel mer än endast ett bokföringspapper. Jag vill gärna se finesser med ett rollformulär (använda gem, få spelarna att tänka på ett visst sätt, lära ut regler). Om man bara vill ha bokföring kan man göra som Genesis och bara använda penna och papper.

/Han som tycker att rollformulär bör ge samma känsla till spelaren som rollspelet för spelledaren, men han är medeten om att han är rätt ensam om att tycka att ett tråkigt formulär ger dålig reklam till rollspelet

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: [Evolutionens Barn] - Rollformulär

Han said:
Jag hade gärna sett att du haft någon rektangel med röd färg någonstans, vilket du har i kapitelstarten i boken. Det formuläret skulle man med lätthet kunna skriva ut i svartvitt och ändå inte tappa något.
Det var faktiskt inte en helt tokig idé, även om jag också lär tillhandahålla en version där denna rektangel enbart är en vit ruta eller så. Bläckslöseri, som sagt.

Han said:
En tanke jag fick var att du också kunde slänga porträttet i mitten men låta den vara en siluett som endast är utmarkerade i kanterna. På de gamla EDD-formulären brukade folk i min spelgrupp självmant rita dit en gubbe ovanpå siluettbilden. Men visst, jag har ändå fått kommentarer om att det är rörigt och upplagt som en matematiklektion.

Utifrån denna porträttruta (eller siluettbild, om du föredrar den lösningen) kan du dra ut linjer till rutorna för aspekter, memplex med mera.
Det var inte heller en tokig idé. Kanske lite såna där "ritningslinjer", så att det känns som typ en datoranalys från en cyberpunkfilm?

Han said:
Fast det lyste inte igenom. Jag förstod att du ville ha någon sorts futuristisk touch på det hela med hörnen, men som jag nämnde gav det Mutant-vibbar för mig.
Där kan jag bara be om ursäkt; jag tänkte inte alls på MUA eftersom jag helt enkelt hatar deras formulär (bläckslukande, röriga, kassa...). Vilket jag borde ha gjort, givetvis.

Han said:
Ja, det tar en jädra tid att göra formulär. :gremsmile: Mina brukar ta runt 20-30 timmar att göra. Fem timmar för att få en grund, 5-10 timmar för att göra klart och sedan blir det pilljobb och småändringar efter att rollformuläret använts.
Absolut. Det här var som sagt en grund, en skiss, en första version...

Större delen av arbetet pågår för mig i diverse anteckningsblock. Tror jag har ett par idéer nu, ska skissa lite och se om jag kan krysta fram nåt innan dagen är till ända...

Han said:
Förstasidan kan du väl inte tycka är svårnavigerad?
Jo. Om vi snackar om samma blad så blir jag alldeles för irriterad på de sneda linjerna för att mitt öga ska kunna hitta dit det ska.

Han said:
Kan ge dig en länk när jag är i skolan.
Gör gärna det! Konstruktiv kritik med exempel är alltid välkommet =)

Han said:
Men visst, jag ser rollformuläret som ett hjälpmedel mer än endast ett bokföringspapper. Jag vill gärna se finesser med ett rollformulär (använda gem, få spelarna att tänka på ett visst sätt, lära ut regler). Om man bara vill ha bokföring kan man göra som Genesis och bara använda penna och papper.
Rollformulär får för mig gärna vara pedagogiska, men anledningen till att jag använder dem istället för papper och penna är för att få raka linjer att skriva på och rutor att kryssa i utan att behöva rita rutorna själv, typ. Dessutom kan de vara lättare att hitta i än ens egna anteckningar, då ens anteckningar ofta inte är upplagda på ett särdeles pedagogiskt vis (eller ja, mina är det inte).

Snow

Swashbuckler
Re: Ny layout!

jag tycker det ser mycket bättre ut än tidigare versioner. Men storleken på brödtexten, är inte den på tok för stor? På min laptop visades uppslagen i storlek av pocketbok, och då kändes texten som en lättläst barnbok. Vilken storlek ska det tryckas i?

krank

Snow said:
jag tycker det ser mycket bättre ut än tidigare versioner. Men storleken på brödtexten, är inte den på tok för stor? På min laptop visades uppslagen i storlek av pocketbok, och då kändes texten som en lättläst barnbok. Vilken storlek ska det tryckas i?
A5 är tanken. Tanken jag haft med den, medges, lite större textstorleken är att göra den mer lättläst och lättillgänglig även av de som inte läser böcker i vanliga fall. Kanske minskar jag den senare, framförallt om det visar sig att sidantalet sväller för mycket för att min högst skissartade budget ska hålla...

Snow

Swashbuckler

krank said:
Snow said:
A5 är tanken. Tanken jag haft med den, medges, lite större textstorleken är att göra den mer lättläst och lättillgänglig även av de som inte läser böcker i vanliga fall. Kanske minskar jag den senare, framförallt om det visar sig att sidantalet sväller för mycket för att min högst skissartade budget ska hålla...
Jag plockade fram Emil i Lönneberga, den hade ungefär samma storlek (och är i a5). Lättlästhet i all ära, men det finns gränser... :gremsmile:

Edit: Fast å andra sidan, ska man läsa den som pdf så är det lagom.

krank

Snow said:
Jag plockade fram Emil i Lönneberga, den hade ungefär samma storlek (och är i a5). Lättlästhet i all ära, men det finns gränser... :gremsmile:
Ärsch, jag brukar tycka att 10.5 pt blir ganska lagom.

Menmen, till veckan får jag min nya skrivare, då kan jag skriva ut och testa grejer lite mer.

krank

Nytt rollformulär. Det gamla kastades helt åt helvete.

- Funderar på att ta bort loggan helt, om jag inte hittar nåt snyggare ställe att ha den på.

- Typsnittet jag använder i den röda rutan är inte det slutgiltiga, jag letar fortfarande efter nåt snyggt konsolliknande, gärna ganska kraftigt men inte Impactkraftigt, sansseriftypsnitt.

- Jag tycker nog att det känns luftigare och dessutom mindre M:UA än det förra.

vad tycker ni?

Attachments

Vimes

Sillkung
Jag gillade det. Tvåan var bäst, det såg märkligt ut med "Spelarens namn/Rollpersonens namn" vertikalt i mitten av formuläret, bättre då att ha det i kanten.

Jag antar att du har undersökt hur den röda färgen ter sig i svart-vit utskrift?

krank

Vimes said:
Jag antar att du har undersökt hur den röda färgen ter sig i svart-vit utskrift?
Nä, för jag har som sagt ingen skrivare (och på jobbet har teknikerna inte kopplat in skrivarna till det nya nätet) så jag kan inte testa förrns till veckan. jag tog helt enkelt samma röda färg som jag kommer att ha i själva boken.

På hemsidan kommer jag att ha en printer-friendly-variant av rollformuläret, där det röda är utbytt mot... tja, nåt intressant som inte är helfärgat. jag har ett par idéer.

Möller

Hubert Hortlax
Jag gillar v2.0 bättre än 2.2an.

Kan hålla med Vimes att ha "Namn"- och "Spelare"-raderna i mitten känns dumt. Men i 2.2an har den lilla (och snygga) texten "Evolutionens Barn" hamnat i jämnhöjd (eller tillochmed under?) rubriken "Utseende". Fruktansvärt!

Sen är jag väl traditionell, men jag ogillar att ha den stora blaffiga röda rutan till höger. Med den till vänster blir det någon modern (eller futuristisk) version av de medeltida vad-de-nu-heter som fungerade som kapitelindelning.

Rickard

Urverk speldesign
moller said:
Jag gillar v2.0 bättre än 2.2an. /.../ jag ogillar att ha den stora blaffiga röda rutan till höger. Med den till vänster blir det någon modern (eller futuristisk) version av de medeltida vad-de-nu-heter som fungerade som kapitelindelning.
Håller med av samma anledning.

Vettigt Unknown Armies-formulär med textstycken som bakgrund (pdf)
Rörigt formulär med textstycken som bakgrund (pdf)

/Han som höll på att ge upp tills han kom på att söka efter "You did it"

krank

Han said:
Håller med av samma anledning.
Men är de in rätt riktning jämfört med de första försöket?

Han said:
Vettigt Unknown Armies-formulär med textstycken som bakgrund (pdf)
Rörigt formulär med textstycken som bakgrund (pdf)

/Han som höll på att ge upp tills han kom på att söka efter "You did it"
Tja, öh, jag tyckte båda kändes oerhört röriga och plottriga, men det kanske bara är jag som har låg tröskel för sånt... Tack för att du tog dig tiden dock!

krank

OK, some new stuff:

Först och främst en ny version av rollformuläret. Flyttat runt på lite grejer och med nytt typsnitt till den röda grejen. Jag gillar det nya typsnittet, för mig andas det 80-tal och cyberpunk och anime.

Sedan också en ny version av layouten. Största förändringarna är att jag lagt in den "riktiga" framsidan samt en baksida, samt även här ändrat typsnittet till det röda fältet. Jag tycker att det funkar ganska bra, vad tycker ni?

(Jag funderar faktiskt på att minska storleken på typsnittet en smula, men tänkte vänta tills jag har en skrivare och kan fixa testutskrifter så att jag inte bara går på känn)

Attachments

Arfert

Facit
Jag tycker det börjar se riktigt trevligt ut... dock har du nog rätt, brödtexten kan nog minskas lite.. och som du säger, smart att skriva ut innan man bestämmer sig.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Eftersom jag tidigare gnällde på bordern i regelboken måste jag nämna den nu: den ser betydligt bättre ut och texten känns rejält mycket lättare att läsa nu för mig.

Kan inte direkt säga att formuläret ger mig några problem heller. Allt ser bra ut - bortsett från att t.ex. den röda brödtexten känns lite väl stort.

Simon

Swashbuckler
krank said:
OK, some new stuff:

Först och främst en ny version av rollformuläret. Flyttat runt på lite grejer och med nytt typsnitt till den röda grejen. Jag gillar det nya typsnittet, för mig andas det 80-tal och cyberpunk och anime.

Sedan också en ny version av layouten. Största förändringarna är att jag lagt in den "riktiga" framsidan samt en baksida, samt även här ändrat typsnittet till det röda fältet. Jag tycker att det funkar ganska bra, vad tycker ni?

(Jag funderar faktiskt på att minska storleken på typsnittet en smula, men tänkte vänta tills jag har en skrivare och kan fixa testutskrifter så att jag inte bara går på känn)
Wooo! Tycker det ser svinsnyggt ut, särskilt boklayouten. Har inte mer konstruktivt än så. :gremsmile:

krank

Arfert said:
Jag tycker det börjar se riktigt trevligt ut... dock har du nog rätt, brödtexten kan nog minskas lite.. och som du säger, smart att skriva ut innan man bestämmer sig.
Efter en testutskrift med 10,5pt (som är den som ligger här) och en med 9pt, så tycker jag nog faktiskt bättre om 10,5. Det blir en (för mig, åtminstone) ganska bekväm lästextstorlek. Kanske börjar jag bara bli gammal...