God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,543
New Wizard City är kampanjvärlden (egentligen bara en stad stor) som jag spelleder en PbP kampanj i just nu. Jag gillar det jag skrivit till världen hittills och vill skriva mer om den och det här är tråden där jag tänker göra det.
Här är det jag har skrivit hittills:
D&D 5ed: New wizard city
The Warriors + Gangs of New York i en fantasy storstad på gränsen till en magisk motsvarighet till den industriella revolutionen. Det är den varmaste sommaren någon i staden kan minnas, det ser ut som om det kommer utbryta ett krig mellan kejsardömets norra och södra delar när som helst och ingen vet vilken sida staden kommer ställa sig på, spänningarna mellan olika raser i staden har ökat drastiskt och i stadens gränder lurar en seriemördare som slukar sina offers själar... Ni spelar en grupp brottslingar/äventyrare någonstans på samhällets botten som försöker hålla sig vid liv och hålla sig med nog med pengar att leva på som neutrala aktörer i staden, något som visar sig allt annat än lätt.
Raser i New wizard city:
Dvärgar: Den nya överklassen och en stor del av borgarklassen. Dvärgarna har vunnit mest på den tekniska och magiska revolutionen och är de stora vinnarna i hela den här storstadsgrejen.
Alver: Den gammal adeln som aktivt håller på att tappa i makt och prestige på grund av de här idiotiska sakerna som vetenskap och större städer.
Människor: Vanligt folk, finns i alla samhällsskikt. Människor är inte bra på att hålla ihop och är ett gäng giriga och opportunister.
Halfling: Halflingar bor i getton, är fattiga, smutsiga och spottade på av de andra raserna.
Klasser i New Wizard city:
Clerik: Det finns flera miljoner gudar, från gudar över krig till gudar över en viss gata. Du tjänar en eller flera av dem. Detta innebär att du är någon sorts galning med en hög knäppa vanor men hej, du läker folk så gruppen måste stå ut med dina vinäger bad eller offrande av husdjur då och då.
Fighter: Du skadar folk. Det är nog den enda länken mellan medlemmar av den här klassen som innefattar allting från professionella soldater till dörrvakter och torpeder är fighters.
Rogue: Tjuvar, bedragare, politiker, poliser och fler. Att lura folk och hugga dem i ryggen är helt enkelt sättet man överlever i New Wizard city.
Wizard: Trollkarlar är akademiker. Magi är en vetenskap och inte alls någon sorts hocus pocus. Att magi ibland får extradimensionella varelser att komma genom vägarna och äta trollkarlarna är bara för att det är en nya vetenskap...
Religion:
Det finns som sagt miljoner gudar. Jag kommer ge ett par exempel på några av dem men det är egentligen mer intressant att se på hur folk dyrkar dem eller tja, "dyrkar" dem.
Socialpräster: Socialpräster är gudarnas socialarbetare. När en gud har förlorat alla sina troende eller varit olycklig nog att börja existera utan några troende alls så kommer Socialpräster ut och tar hand om dem. De tar en dag i veckan, en sex dagars arbetsvecka med måndagen ledig, och dyrkar en viss gud. Så på tisdag offrar de kaniner till ormguden Kahisis, onsdag badar de i åsnemjölk åt en mindre namnlös gud av evig ungdom, torsdag har de och en annan Socialpräst tantrasex på en ovanligt obekväm staty av en enorm sköldpadda, fredag är där rituell strid i den krigiska noshörningsgudens tempel, lördag röker man de heliga bladen som en väldigt avslappnad enhörningsgud ger en och söndag skickas man på en helig resa av guden av äventyrare vars namn börjar på A. Socialpräster tillhandahålls heliga magier från guden av socialarbete och fyllemåndagar.
Opportunistisk präster: De här prästerna ber helt enkelt till en av gudarna som råkar vara i närheten och är så bra på att smickra gudarna att de får magierna de behöver när de behöver dem. Ska de slå ihjäl någon ber de till krigsguden Anna med järnhanden och flyr de från en arg hund ber de till guden som skyddar gatan de springer på. Mindre gudar brukar uppskatta smickret medan mäktigare gudar kan kräva mer övertalning.
Yrkespräster: Yrkespräster jobbar direkt under en av de mäktigare gudarna och ber bara till dem, de är mer eller mindre den klassiska D&D prästen. Det här är dock lite mer att göra en karriär inom ett företag här. Du kan få sparken från din religion om din gud känner att han måste göra nedskärningar och ibland går man över till en annan gud som erbjuder högre lön eller ett bättre efterlivspaket.
Monoteister: Monoteisterna tror att alla gudarna bara är avatarer av en enda stor gud som finns överallt. Gudarna avskyr uniformt sådana påstående men Monoteisterna verkar ändå få magi. Deras efterliv har dock beskrivits som "skittråkigt" och "Meh".
Levande gudar: Du är en gud själv och ger dig själv magi. Du är en mycket liten och ganska kass gud och att var en gud kommer inte rädda dig från att bli knivhuggen till döds i en gränd... Men alla måste börja någonstans!
Alvgudar: Alverna tror att speciellt coola alver blir gudar efter de dött vilket verkar stämma. I och med att alverna lever för alltid leder detta dock till att de för det mesta dyrkar någon de kände när de levde men som nu har en snofsig titel.
Exempelgudar:
Zehir, ätaren av själar: Zehir är en enorm och fruktansvärd ormgud som vill äta själar, uppmanar till mord och vill kväva solen. Han dyrkas mestadels av tonåringar som lyssnar på deppig musik och vill störa sina föräldrar.
Karl, Den Glada Grisens gud: Karl är guden som vaktar Halfling baren "Den glada grisen". Han har en liten staty på bardisken som mirakulöst suger upp alkohol som spills där.
Kehira Svarthand: Den klassiska alviska guden av krig. Bär ofta en svart rustning och har långt blått och rött hår. Har tusentals yrkespräster och siktar på att expandera tills hon är den enda krigsguden. Hostile takeovers baby, oh yeah!
Här är det jag har skrivit hittills:
D&D 5ed: New wizard city
The Warriors + Gangs of New York i en fantasy storstad på gränsen till en magisk motsvarighet till den industriella revolutionen. Det är den varmaste sommaren någon i staden kan minnas, det ser ut som om det kommer utbryta ett krig mellan kejsardömets norra och södra delar när som helst och ingen vet vilken sida staden kommer ställa sig på, spänningarna mellan olika raser i staden har ökat drastiskt och i stadens gränder lurar en seriemördare som slukar sina offers själar... Ni spelar en grupp brottslingar/äventyrare någonstans på samhällets botten som försöker hålla sig vid liv och hålla sig med nog med pengar att leva på som neutrala aktörer i staden, något som visar sig allt annat än lätt.
Raser i New wizard city:
Dvärgar: Den nya överklassen och en stor del av borgarklassen. Dvärgarna har vunnit mest på den tekniska och magiska revolutionen och är de stora vinnarna i hela den här storstadsgrejen.
Alver: Den gammal adeln som aktivt håller på att tappa i makt och prestige på grund av de här idiotiska sakerna som vetenskap och större städer.
Människor: Vanligt folk, finns i alla samhällsskikt. Människor är inte bra på att hålla ihop och är ett gäng giriga och opportunister.
Halfling: Halflingar bor i getton, är fattiga, smutsiga och spottade på av de andra raserna.
Klasser i New Wizard city:
Clerik: Det finns flera miljoner gudar, från gudar över krig till gudar över en viss gata. Du tjänar en eller flera av dem. Detta innebär att du är någon sorts galning med en hög knäppa vanor men hej, du läker folk så gruppen måste stå ut med dina vinäger bad eller offrande av husdjur då och då.
Fighter: Du skadar folk. Det är nog den enda länken mellan medlemmar av den här klassen som innefattar allting från professionella soldater till dörrvakter och torpeder är fighters.
Rogue: Tjuvar, bedragare, politiker, poliser och fler. Att lura folk och hugga dem i ryggen är helt enkelt sättet man överlever i New Wizard city.
Wizard: Trollkarlar är akademiker. Magi är en vetenskap och inte alls någon sorts hocus pocus. Att magi ibland får extradimensionella varelser att komma genom vägarna och äta trollkarlarna är bara för att det är en nya vetenskap...
Religion:
Det finns som sagt miljoner gudar. Jag kommer ge ett par exempel på några av dem men det är egentligen mer intressant att se på hur folk dyrkar dem eller tja, "dyrkar" dem.
Socialpräster: Socialpräster är gudarnas socialarbetare. När en gud har förlorat alla sina troende eller varit olycklig nog att börja existera utan några troende alls så kommer Socialpräster ut och tar hand om dem. De tar en dag i veckan, en sex dagars arbetsvecka med måndagen ledig, och dyrkar en viss gud. Så på tisdag offrar de kaniner till ormguden Kahisis, onsdag badar de i åsnemjölk åt en mindre namnlös gud av evig ungdom, torsdag har de och en annan Socialpräst tantrasex på en ovanligt obekväm staty av en enorm sköldpadda, fredag är där rituell strid i den krigiska noshörningsgudens tempel, lördag röker man de heliga bladen som en väldigt avslappnad enhörningsgud ger en och söndag skickas man på en helig resa av guden av äventyrare vars namn börjar på A. Socialpräster tillhandahålls heliga magier från guden av socialarbete och fyllemåndagar.
Opportunistisk präster: De här prästerna ber helt enkelt till en av gudarna som råkar vara i närheten och är så bra på att smickra gudarna att de får magierna de behöver när de behöver dem. Ska de slå ihjäl någon ber de till krigsguden Anna med järnhanden och flyr de från en arg hund ber de till guden som skyddar gatan de springer på. Mindre gudar brukar uppskatta smickret medan mäktigare gudar kan kräva mer övertalning.
Yrkespräster: Yrkespräster jobbar direkt under en av de mäktigare gudarna och ber bara till dem, de är mer eller mindre den klassiska D&D prästen. Det här är dock lite mer att göra en karriär inom ett företag här. Du kan få sparken från din religion om din gud känner att han måste göra nedskärningar och ibland går man över till en annan gud som erbjuder högre lön eller ett bättre efterlivspaket.
Monoteister: Monoteisterna tror att alla gudarna bara är avatarer av en enda stor gud som finns överallt. Gudarna avskyr uniformt sådana påstående men Monoteisterna verkar ändå få magi. Deras efterliv har dock beskrivits som "skittråkigt" och "Meh".
Levande gudar: Du är en gud själv och ger dig själv magi. Du är en mycket liten och ganska kass gud och att var en gud kommer inte rädda dig från att bli knivhuggen till döds i en gränd... Men alla måste börja någonstans!
Alvgudar: Alverna tror att speciellt coola alver blir gudar efter de dött vilket verkar stämma. I och med att alverna lever för alltid leder detta dock till att de för det mesta dyrkar någon de kände när de levde men som nu har en snofsig titel.
Exempelgudar:
Zehir, ätaren av själar: Zehir är en enorm och fruktansvärd ormgud som vill äta själar, uppmanar till mord och vill kväva solen. Han dyrkas mestadels av tonåringar som lyssnar på deppig musik och vill störa sina föräldrar.
Karl, Den Glada Grisens gud: Karl är guden som vaktar Halfling baren "Den glada grisen". Han har en liten staty på bardisken som mirakulöst suger upp alkohol som spills där.
Kehira Svarthand: Den klassiska alviska guden av krig. Bär ofta en svart rustning och har långt blått och rött hår. Har tusentals yrkespräster och siktar på att expandera tills hon är den enda krigsguden. Hostile takeovers baby, oh yeah!