Nekromanti Expanderade New Wizard City

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
New Wizard City är kampanjvärlden (egentligen bara en stad stor) som jag spelleder en PbP kampanj i just nu. Jag gillar det jag skrivit till världen hittills och vill skriva mer om den och det här är tråden där jag tänker göra det.

Här är det jag har skrivit hittills:

D&D 5ed: New wizard city
The Warriors + Gangs of New York i en fantasy storstad på gränsen till en magisk motsvarighet till den industriella revolutionen. Det är den varmaste sommaren någon i staden kan minnas, det ser ut som om det kommer utbryta ett krig mellan kejsardömets norra och södra delar när som helst och ingen vet vilken sida staden kommer ställa sig på, spänningarna mellan olika raser i staden har ökat drastiskt och i stadens gränder lurar en seriemördare som slukar sina offers själar... Ni spelar en grupp brottslingar/äventyrare någonstans på samhällets botten som försöker hålla sig vid liv och hålla sig med nog med pengar att leva på som neutrala aktörer i staden, något som visar sig allt annat än lätt.

Raser i New wizard city:

Dvärgar: Den nya överklassen och en stor del av borgarklassen. Dvärgarna har vunnit mest på den tekniska och magiska revolutionen och är de stora vinnarna i hela den här storstadsgrejen.

Alver: Den gammal adeln som aktivt håller på att tappa i makt och prestige på grund av de här idiotiska sakerna som vetenskap och större städer.

Människor: Vanligt folk, finns i alla samhällsskikt. Människor är inte bra på att hålla ihop och är ett gäng giriga och opportunister.

Halfling: Halflingar bor i getton, är fattiga, smutsiga och spottade på av de andra raserna.


Klasser i New Wizard city:

Clerik: Det finns flera miljoner gudar, från gudar över krig till gudar över en viss gata. Du tjänar en eller flera av dem. Detta innebär att du är någon sorts galning med en hög knäppa vanor men hej, du läker folk så gruppen måste stå ut med dina vinäger bad eller offrande av husdjur då och då.

Fighter: Du skadar folk. Det är nog den enda länken mellan medlemmar av den här klassen som innefattar allting från professionella soldater till dörrvakter och torpeder är fighters.

Rogue: Tjuvar, bedragare, politiker, poliser och fler. Att lura folk och hugga dem i ryggen är helt enkelt sättet man överlever i New Wizard city.

Wizard: Trollkarlar är akademiker. Magi är en vetenskap och inte alls någon sorts hocus pocus. Att magi ibland får extradimensionella varelser att komma genom vägarna och äta trollkarlarna är bara för att det är en nya vetenskap...


Religion:


Det finns som sagt miljoner gudar. Jag kommer ge ett par exempel på några av dem men det är egentligen mer intressant att se på hur folk dyrkar dem eller tja, "dyrkar" dem.

Socialpräster: Socialpräster är gudarnas socialarbetare. När en gud har förlorat alla sina troende eller varit olycklig nog att börja existera utan några troende alls så kommer Socialpräster ut och tar hand om dem. De tar en dag i veckan, en sex dagars arbetsvecka med måndagen ledig, och dyrkar en viss gud. Så på tisdag offrar de kaniner till ormguden Kahisis, onsdag badar de i åsnemjölk åt en mindre namnlös gud av evig ungdom, torsdag har de och en annan Socialpräst tantrasex på en ovanligt obekväm staty av en enorm sköldpadda, fredag är där rituell strid i den krigiska noshörningsgudens tempel, lördag röker man de heliga bladen som en väldigt avslappnad enhörningsgud ger en och söndag skickas man på en helig resa av guden av äventyrare vars namn börjar på A. Socialpräster tillhandahålls heliga magier från guden av socialarbete och fyllemåndagar.

Opportunistisk präster: De här prästerna ber helt enkelt till en av gudarna som råkar vara i närheten och är så bra på att smickra gudarna att de får magierna de behöver när de behöver dem. Ska de slå ihjäl någon ber de till krigsguden Anna med järnhanden och flyr de från en arg hund ber de till guden som skyddar gatan de springer på. Mindre gudar brukar uppskatta smickret medan mäktigare gudar kan kräva mer övertalning.

Yrkespräster: Yrkespräster jobbar direkt under en av de mäktigare gudarna och ber bara till dem, de är mer eller mindre den klassiska D&D prästen. Det här är dock lite mer att göra en karriär inom ett företag här. Du kan få sparken från din religion om din gud känner att han måste göra nedskärningar och ibland går man över till en annan gud som erbjuder högre lön eller ett bättre efterlivspaket.

Monoteister: Monoteisterna tror att alla gudarna bara är avatarer av en enda stor gud som finns överallt. Gudarna avskyr uniformt sådana påstående men Monoteisterna verkar ändå få magi. Deras efterliv har dock beskrivits som "skittråkigt" och "Meh".

Levande gudar: Du är en gud själv och ger dig själv magi. Du är en mycket liten och ganska kass gud och att var en gud kommer inte rädda dig från att bli knivhuggen till döds i en gränd... Men alla måste börja någonstans!

Alvgudar: Alverna tror att speciellt coola alver blir gudar efter de dött vilket verkar stämma. I och med att alverna lever för alltid leder detta dock till att de för det mesta dyrkar någon de kände när de levde men som nu har en snofsig titel.


Exempelgudar:

Zehir, ätaren av själar: Zehir är en enorm och fruktansvärd ormgud som vill äta själar, uppmanar till mord och vill kväva solen. Han dyrkas mestadels av tonåringar som lyssnar på deppig musik och vill störa sina föräldrar.

Karl, Den Glada Grisens gud: Karl är guden som vaktar Halfling baren "Den glada grisen". Han har en liten staty på bardisken som mirakulöst suger upp alkohol som spills där.

Kehira Svarthand: Den klassiska alviska guden av krig. Bär ofta en svart rustning och har långt blått och rött hår. Har tusentals yrkespräster och siktar på att expandera tills hon är den enda krigsguden. Hostile takeovers baby, oh yeah!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Och här börjar det nya materialet:

Resten av klasserna

Barbarian: Egentligen innefattar Barbarian klassen två distinkt olika typer av folk. "Barbarer" är en kraftigt nedsättande term som mestadels används om halflingarna, orcherna och andra folkslag som anses primitiva och outvecklade. Detta gör att det är termen som används om barbarer när de inte hör en. Själva används termer som "Schaman" eller "Totem krigare" eller något ännu mer pretentiöst. Det här folk som dyrkar djur och tar deras kraft inom sig och använder dessa djupt spirituella krafter för att slita av någons armar och slå deras vänner till döds med dem.

Den andra typen som faller inom Barbarian klassen bärsärkar. Det här är individer som missbrukar drogen "Bärsärk" vilket ger dem omänsklig styrka och uthållighet men som också kastar dem in i vansinniga vredesanfall där de har svårt att bry sig om vem de slår ihjäl. De flesta som använder drogen dör innan sidoeffekter börjar ta effekt men dessa verkar göra bärsärken till mer monster än man. Notera att drogen används av all ifrån uttråkade adelsmän till gängmedlemmar som behöver en extra fördel för att överleva.





Bard: På New Wizard Citys gator har man precis börjat se tecknen på en kulturell revolution. Barder brukade vara ganska torra berättare av sagor och sångare av visor, men den yngre generationen har mer och mer lämnat det bakom sig. Nuförtiden är Barder rockstjärnor! Det spelar ingen roll om du bara kan spela tre ackord och de ända historierna du kan handlar om den där gången du spydde rakt över en paladin. Det är känslan som spelar roll! Många barder gillar att flörta med äventyrar världen och i alla fall antyda att de har cred där men ett fåtal är faktiskt äkta äventyrare och använder äventyrandet för att promota sin musik och sin musik för att promota sitt äventyrande. Sånger om att sparka in dörrar och knivhugga orcher är vanliga.





Druid: De gamla druiderna är antingen utdöda eller så har de flytt staden för mindre civiliserade områden. De som finns kvar är en utveckling av de druider som brukade kalla the underdark för sitt hem. Nu är de stadsdruider, stadens beskyddare och stadens mästare. De talar med tegelstenar och duvor och staden ger dem allt de behöver för att överleva. De ses ofta som de äldsta och mest brutala luffarna i staden men är oftare industri herrarna uppe i sina betongtorn. Staden har vridit dem och istället för att bli vargar blir de stora hundar och istället för att kalla ner insekter på sina fiender kallar de ner brännande smog. Men råttorna har de tagit med sig och de är fortfarande deras tjänare och allierade.




Monk: Utövarna av olika esoteriska stridsstilar har förändrats mest och minst i vad de gör. Minst eftersom deras tekniker och fokus på obeväpnad strid är ännu effektivare i en stad än det någonsin var på landbyggden. Mest eftersom vad förr var någonting man lärde sig över fler år isolerad i ett kloster nu är något man lär sig i en lokal skola eller från en enskild mästare.

De flesta som är monks i staden är inte heller djupt religiösa munkar, det är främst fattiga och kriminella som behöver ett sätt att försvara sig på eller döda sina fiender men som inte har råd med dyr utrustning eller att skriva in sig på en fäktningsskola. De alla flesta som lär sig är faktisk gängmedlemmar som lär sig av äldre medlemmar av gänget och många gäng känns igen på den uråldrig stridstil de nu använder för att råna folk i gränder. Detta har dock gjort att en hel del medlemmar av stadens poliskår också har valt att lära sig liknande tekniker för att kunna bekämpa brottslingarna.

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Paladin: Paladiner är inte snuten, många gör misstaget att tro att de är det. Polisen är tillför att skydda och tjäna folket, även om de i praktiken ibland är en grupp brutala och korrupta bovar. De korrupta måste i alla fall hålla skenet uppe och det finns fortfarande många poliser som bryr sig. Men det är inte Paladins. Paladins började som den alviska adelns slavsoldater, kastrerade som pojkar så att de inte skulle bry sig om sina blodslinjer och hjärntvättade sedan barnsben att lyda. De var perfekta soldater, administratörer och domare. Men allt det där ligger nu i det ociviliserade förflutna! Nu kastreras och hjärntvättas paladins till att tjäna staden vilket är mycket modernare. Paladiner är stöpta i mallen gjord för domare i Judge Dredd. De är för det mesta inte passande som spelar karaktärer.



Ranger: Rangers är experter på att döda medlemmar av vissa av raserna i New Wizard city. Det finns fortfarande folk som är specialister på att döda monster men det är en färdighet som man har mycket mindre nytta av. Rangers är medlemmar av rasistiska grupper, experter på halflingbrottslighet hos polisen och lönnmördare som bara dödar de rikaste medlemmarna av den alviska adeln. Rangers är också folk som finner att ett farligt husdjur gör deras liv lättare.




Sorcerer: Sorcerers är en... Olycklig sidoeffekt av de magiska förgiftningarna som spiller ut i staden från fabriker och soptippar. De flesta som påverkas föds med två huvuden eller tentakler istället för ben eller med 18 fingrar. De flesta av dem dör tidigt eller lever eländiga liv som missfoster. Men vissa får magiska krafter av sina mutationer, magiska tumörer och missbildningar. De har fortfarande fjäll eller så blir deras hud blå ibland men makten de här missfostren besitter gör det värt det. I alla fall för det mesta.




Warlock: Vidriga häxor som säljer sina själar till demoner eller värre för makt. Avskydda och hatade, jagade av häxjägare, predikade emot av präster och fnysta åt av trollkarlar. Men nästan alla som bor i ett dåligt kvarter vet var den lokala häxan bor och vet att det är dit man går när ingen annan kan hjälpa en. Men bara när man är säker att man är beredd att betala priset.


 
Top