Jaha, och när jag läser det här:
Emp said:
Ulvarna fick sedan en pool med de fyra kvarvarande sysslorna och de fyra kvarvarande prylarna, samt även möjligheten att välja om de ville dö med syssla och pryl på kroppen eller inte.
Eftersom ingen roll satt med info om vad det fanns för roller eller prylar eller om det fanns någon innebörd i dem så var all informationshantering (lögn och sanning) tveeggade svärd mellan by och ulvar.
...så lägger sig lite av min bitterhet över att ha förlorat. Jag tyckte (och hoppades på) att väven verkade spännande, men efter R3 tolkade jag den som betydelselös. Ulvarna ska ha cred, de var bra, men det här upplägget var knappast det enklaste för byn.
Grejen är ju att om ulvarna visste att fluffet inte hade någon betydelse tex genom att ulvarna själva fick välja om de ville dö med pryl på kroppen så var den ju knappast spelavgörande. Så där jätteförvirrad blev jag knappast av ditt intresse för en väfv, KK. Däremot så var väfven en möjlighet att fånga ulvar på och om byn inte hade en sådan så blir den övriga balansen desto mer avgörande. Det som är lite bökigt med det där är att byn då behöver utföra två olika uppdrag: 1) analysera hur spelet är designat och 2) jaga scumtells. Om man inte har analyserat speldesignen tillräckligt väl blir ju nämligen 2) onödigt och direkt felaktigt som i fallet Vimes. Det bör man som SL ha i medvetande speciellt om spelet ska innehålla inläggstak.
Jag tycker nog så här:
– det är kul med halvmillers, men då är vi där jag snurrade så mycket: det finns alltså (fortfarande) varulvsspel där det är viktigare för byn att analysera spelupplägget än att jaga traditionella scumtells. Det betyder att jag hade rätt i mina paranoida föreställningar och Vimes möda blir i efterhand beundransvärd – han lyckades verkligen få mig att tycka att det var skitdumt att spekulera i något annat än ett traditionellt upplägg.
– ulv-millers oavsett övriga regler är ett blysänke för byn. Oavsett om vi borde ha förstått det eller inte så spelar det fullkomligt ut rollen av siaren. Så: ingen siare, inget fluff och dessutom en halvmiller i byn som drar till sig duktigt med uppmärksamhet...hm. Om vi dessutom lägger till en manipulerad siare för byn så vet jag inte riktigt hur byn skulle ha spelat för att sätta dit ulvarna. Ett tänkbart scenario är ju att byn börjar misstro !Paxen, att Väktaren inte längre vågar väkta den som utger sig för att vara siare, mm.
– och så på det...ett omfångsrikt fluff utan betydelse.
– och inläggstak...
– och en passiv by...hm, jag var definitivt inte speciellt bra i det här spelet och jag tappade sugen när Recca inte fick vara med. Nu är det inte lätt att vara SL så jag vill inte lägga någon skuld över Empi direkt, utan mer förklara varför jag tappade så mycket tempo på slutet.
I mina ögon var det ett spel som var riktigt tufft för byn att ta hem. Så jag tänker knappast skämmas för att vi förlorade.
---
Och mest av allt känns det så himla tomt nu när allt är över. Suck.
Nåja, tack för den här gången!