anth said:
Jag räknar med att vi kan ha DTF, men jag kan inte se vad vi kan göra åt det nu i början så jag tycker vi väntar med det tills senare i spelet.
Enligt exempelrollen (och min egen roll liknar den) finns:
- det 2 fraktioner (inget nämns om DTF)
- en personlig pryl.
- en syssla
- ett lag
- annat (gissningsvis förmåga)
Det där med 2 fraktioner gör det ju orimligt att tro att det finns DTF. Däremot kan det finnas bybor/ulvar med eventuella andra vinstvillkor som får som en semi-dtf-status. Jag kan åtminstone tänka mig nåt sånt. Men som sagt, onödigt att fundera mer på det.
Anth said:
Empi uppdaterade våra roll-PM, jag har inte originalet, bara den uppdaterade kopian, men jag tror mig förstå vad han har ändrat - och det får mig att misstänka ännu mer att vi har DTF.
Okay, ledsen att pajja din parad men jag gissar på att Empi skrev så för att jag frågade honom om jag fick citera mitt rollpm. Anledningen till att jag frågade var min rolls beskrivning (sysselsättningen) som bestod av en "längre" mening och inte bara typ "soldat" eller något liknande. I tidigare varulvslir har vi inte fått citera meningar ordagrant, därav min fråga.
Trasapa said:
Jag är i lag sydöst med Emma Andersson där vi kör DM i nazireferens(måste börja på botten)!
Det här var ju ett skämt.
K.K said:
Okej. Men Hastfer Halvmiller finns redan på banan så jag ser inte poängen med det hela. Du borde ha outat Miller i ditt första inlägg där du anklagar Hastfer för ulveri. Det hade mejka sens för mig. Nu drar du på det av nån anledning. Har för mig det var nått med osäkerhet.
Jag kan också tolka kontexten som så att Mukwa pekar på att Hastfer är en ulv som vill locka fram en siare och sedan när du kliver på som Miller så är det ju ännu mer bekräftat att det finns en siare. Eller?
[...]
Existensgraden av en garanterad siare finns ju så snart Hastfer outar Halvmiller. Jag sätter hans outning som grönande. Asså, det skriver jag ju rakt ut på stört. Så det det jag inte förstått är alltså att Mukwa tycker att du skulle ha pausat din Miller outning för att inte ge ulvarna informationen om att det FINNS siare?
Jag byter gärna infångandet av en ulv mot att ulvarna får reda på att det finns en siare i spel (något de med ALL säkerhet trodde att det fanns redan innan - diskussionen Mukwa startade var en ren metadiskussion).
Min osäkerhet har jag förklarat. Jag höll på miller för att jag eventuellt kunde knäppa en ulv med den. Då kommer Hastfer ut som fucking HALVmiller. Det gjorde att jag blev osäker, jag valde istället att vänta med min millergrej och pressa hastfer på de, enligt mig, skumma uttalanden han gjorde i det inlägget. Jag ansåg (och anser fortfarande) att han resonerade obyboigt.
Det är lite beklämmande, K.K att Hastfers främsta försvarare är DU. Om jag sätter press på Hastfer så är det ju inte du som ska försvara honom. Det är typ bybo 101 att låta en annan spelare, som du ju inte har något som helst facit på, försvara sig själv.
Jag fattar ju att du använder mina anklagelser mot Hastfer för att sätta press på mig, och det är väl okay, men jag tycker du ändå gör för stor sak av mina anklagelser. Det finns ju ett syfte med att sätta press på spelare och få dem att svara på frågor och tycka och uttrycka sig saker i text i ett varulvspel, oberoende av hur starka ens misstankar är mot den personen. Det här är inte bybo 101 utan mer bybo advanced, men det är en disciplin som du behärskar egentligen K.K.
k.K said:
Vet du och Mukwa att Hastfer är ulv eller vad? Eftersom inte han blandas i det hela och lixom inte räknas som en roll som inte har med siare att göra.
Oj, nu snurrar verkligen maskineriet. Som sagt förde vi en metadiskussion som handlade om av vilka skäl man outar miller, det hade egentligen ingenting med Hastfers outning att göra. Det är det du inte förstått (Jag räknar ju hur många gånger jag förklarar detta, tror det är fyra nu?).
K.K said:
Det du missat är kort och gott att du utsätter en siare för en fara genom att du går ut med Miller. Så skall det tolkas va?
Egentligen handlar Mukwas grej mot mig om att jag inte resonerat utifrån det faktum att outning av miller garanterar existensen av en siare för ulvarna.
Grejen var att jag anklagade Hastfer för att inte ha resonerat att han kunde väntat med miller i hopp om att ta en ulv som outar just miller. Jag satt ju själv och väntade på det, det var ju mitt resonemang liksom. Jag hade ju absolut inte i tankarna att vänta R1 ut och avslöja i R2. Det hade ju varit det sämsta bybospelet som någonsin spelats. Du, K.K är ju en av de som berömmer Hastfer för att han outar att han är miller, och det är ju bra att han gör det, men det är ju inte rocket-science att göra det liksom. Det är var bybos förbannade plikt att gå ut som miller innan R1 tar slut!!
Jag anklagade Hastfer för att inte ha resonerat som att han kunde ta en ulv på sin miller om ulven outade miller; eftersom jag resonerade så.
Det Mukwa gjorde var att påpeka att det fanns fler skäl att inte gå ut som miller i all hast, dvs att så fort en bybo outar miller så vet ulvarna att det finns siare. Det här är ju ingen stor grej för millern MÅSTE gå ut innan R1 är slut, helst med lite marginal för att siaren kan vara någon som inte är inloggad hela dagarna. Metadiskussionen handlade alltså om att jag inte tänkt tanken att ulvarna kanske inte visste att det inte fanns siare. Det är absolut ingen stor grej för jag måste ju ändå ut med miller, liksom Hastfer om han är bybo. Men nu har jag förklarat det här jättemycket.
Mukwa: Du invände att jag borde ha resonerat att när jag går ut med miller så vet ulvarna att det finns siare. Men du vet mycket väl att jag måste gå ut innan R1 är slut, och gärna med lite marginal också, eller hur? Kan du förklara varför du såg det som en stor grej? För det låter som att antingen har jag missförstått att du tyckte det var en stor grej när det var en liten puttegrej bara som du ville nämna i förbifarten. Men om du på riktigt tycker det är en stor grej så tycker jag att det är konstigt eftersom du vet att jag måste resonera så att jag måste gå ut innan R1 är slut ändå. Så då får ju ulvarna facit på att siaren existerar oavsett fallet.
K.K said:
Jag känner Trasapa väldigt väl IRL men nu snackar vi varulvsspel. Svårt att säga om hans "hurtighet" är naturlig eller ej. Får jag gissa så ville nog Trasapa köra lite kaozstyle med sitt inlägg igår kväll. Sprida lite glädje och sånt. Han har ju saknats rätt mycket i spelet och är ju i vanliga fall i mina ögon en jävligt vass spelare och nu när hans jobb kommit i vägen tror jag att edgen har fallerat lite. Därav tror jag Trasapa var lite hurtig i tonen för att kompensera upp den dåliga aktiviteten.
Och det är ulvigt eller byboigt?
Jag utgår från att ulvarna nu måste ljuga om sina prylar och sysselsättningar till viss del. Jag tror inte de måste ljuga om allt. Hittills verkar det finnas några kategorier av föremål/sysslor som vi fått semi-bekräftade, t.ex. b-kändis, förare av fordon, musikföremål, elektronikpryl. I förra spelet fanns just denna uppdelning som tvingade ulvar att ljuga om delar men inte om allt, har jag för mig (shit va minnet sviker mig lätt). Det finns en ulv som har båda grejerna, en ulv som inte har något och två ulvar som har endera av de båda kategorierna.
Sedan har vi eventuellt siare för dessa tre-fyra (lag, sysselsättning, pryl samt självklart fraktion) - en grej kan ju vara en blindgångare, beroende på vad Empi ansåg vara mer riktigt för spelbalansen förstås. Förra spelet såg ut så också. Detta spel måste dock skilja sig på några punkter från förra liret för att Empiricus inte skulle kopierat det förra spelet. Men jag tror att Empi såg förra spelet och sedan tänkte "hur skulle jag göra detta" och sedan gjort det för att passa hans "sense of gamebalance". Grejen är att Empi är ju en person som älskar symmetri, så att samtliga (eller närapå samtliga) prylar och sysslor ligger i olika kategorier ser jag nu som garanterad. Det här betyder att vi måste massouta genast.
Det betyder dock också att Empi antagligen har lagt in en liten failsafe för att försöka hindra från massoutning. Kanske har siare/väktare/powerroller pryl och syssla som skiljer sig från övrigas?
Sen har vi en miller och en halvmiller.
Det är jävligt många siare, och millern och halvmillern, förutsatt att de är bybor är ju egentligen en fördel för fraktionssiaren eftersom målet för dennes sierer minskar i antal, vilket stärker fraktionssiaren.
Det får mig att tro att om detta upplägg stämmer så måste ulvarna nästan ha en egen miller också. En person som sias grön istället för röd. Huruvida det är en halvmiller eller en helmiller vet jag inte. Kanske båda, beroende på hur många siare vi har - Empiricus kanske har varit så elak att han har gjort så att fraktionssiaren är den svagare av siarna för att väga upp att det finns så många kategorier som ulvarna behöver ljuga i. Det vore, om inte annat ett spännande spelupplägg och symmetriskt.
Ps. Nu såg jag att Vimes skrev ett inlägg precis som verkar rätt köttigt och mysigt. Ska gräva ner mig i det nu (och räkna mina antal inlägg).