Nekromanti Expert eran

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hola, hombre...

...det verkar som om ditt svar till mig innehåller kommentarer på saker som jag inte sagt... utan som är hämtade från andras inlägg... inget fel med det, men jag ville bara påpeka det så att ingen tror att det är jag som sagt allting som du kommenterar.

Off topic: Tyvärr är det så att Apples senaste tangentbord inte har möjligheten att stänga av/slå på datorn via tangentbordet... tyvärr, det är en av de (många) saker jag tycker är bra med mina Mac:ar.

On topic igen: Nej, det blir inte automatiskt sämre om man snor. Det var inte heller det jag sa. Min åsikt är att om man snor, så ska man se till att det känns som om man inte har snott det, för annars tycker jag att det blir ett sämre rollspel.

Ett gammalt talesätt är förresten: Begåvade kreatörer lånar, genier stjäl. ;-)

Alltså, om man ska sno, ska man se till att det känns integrerat i systemet på ett sömlöst sätt, vilket jag alltså inte tycker att man uppnådde förren i DoD4 och DoD5.

Sedan är det möjligtvis nostalgins kraft som gör att jag tycker att den svarta lådan är bäst, eller enkelheten, eller tydigheten, eller t100-systemet, eller illustrationerna, eller nått annat.

Allt det andra som kommenteras i ditt inlägg är det alltså andra som har skrivit, så det får de kommentera själva om de vill... :)

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Rosen

Myrmidon
Re: kroppsdelar är bra. ;-)

<I>hoppas du förstår vad kroppsdelar är bra för nu. ;-)</I>

Nu fick jag en hemsk vision av ett system där man <I>rollspelar</I> de olika kroppsdelarna...

"Ok, benen springer, det går bra. Vad gör din mage den här rundan?"
"Den, um, fortsätter väl att smälta lunchen."
"Ah, men den har minus 1 på det pga att benen är aktiva."
"(rassel...) Jädrar! Fummel!"
"Aha, då blir det en SUR UPPSTÖTNING! Slå motståndsslag för matstrupen!"

--
Åke

Hasse

Hero
LOL (NT)

.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Ugluk-joar

Veteran
Re: Bra talat...

ääääh jag har inte läst alla inlägg men jag säger bara en sak. EXPERT ÄR BÄST!!!!!!!!! inga komplicerade regler perfekt för nybörjare.

tack o hej

Vindhand

Myrmidon
nejmen hoppsan :)

"Vad behöver man kroppsdelar för, egentligen"
Det där ser jut som något jag vräkt ur mig /images/icons/smile.gif

Det var nog för att KP-systemet inte var tillräckligt bra. Man bara stod och högg på varandra tills man svimmade utav utmattning. Mer realistiskt med kroppsdelar.

Bah, det är ruskigt lätt att improvisera denna typ av effekter utan att behöva extra regelverk och tabeller för det. En liten skada är inte så störande, en stor skada kan vara allvarligt funktionsnedsättande, en dödlig skada är ett bra tillfälle att fläska på med blodiga detaljer. Om SL har förklarat att det senaste hugget kapade ens arm är det rätt lätt att föreställa sig vad detta innebär för begränsningar :)
Med tanke på att min första rollspelsgrupp klarade av denna typ av detaljer i tioårsåldern så borde alla kunna det :)

Shadowrun t.ex. har det inte, så att en hjälm skyddar hela kroppen (snabbt ändrat av vår SL).

I stället skyddar en hjälm hela huvudet (ansiktet också), en handske skyddar hela armen och ett par metallskenor för smalbenen skyddar hela benen. Är det verkligen mycket "realistiskare"?
/images/icons/crazy.gif

Krille

Super Moderator
Re: nejmen hoppsan :)

"Om SL har förklarat att det senaste hugget kapade ens arm är det rätt lätt att föreställa sig vad detta innebär för begränsningar :)"

"Läs reglerna! Det står att jag kan slåss obehindrat tills jag har tagit mer än hälften av mina skadepoäng!" (<A HREF="http://www.rollspel.com/humor/handbok/hamster.gif" target="_new">http://www.rollspel.com/humor/handbok/hamster.gif</A>)

"Med tanke på att min första rollspelsgrupp klarade av denna typ av detaljer i tioårsåldern så borde alla kunna det :)"

Underskatta aldrig kobolder. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
Re: nejmen hoppsan :)

Underskatta aldrig kobolder.

En kobold kommer dock att utnyttja varje regelsystem, från Phoenix Command till Amber. Det kanske t.o.m kan vara ett bra motmedel att inte ge dem alltför mycket regler att stå på... däetefter kanske man kan resonera med dem om det vettiga i att lita på sl's omdöme (för om _han_ kan slåss obehindrat tills han förlorat hälften av sina hp så kan hans motståndare det också :gremsmile:.

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Re: moduler/äventyr

Jo, Barbia är elakt.

Det kanske det är, men glöm inte att Barbia är ett av de bästa äventyren som finns, tycker jag då!!! Tur att alla tycker olika. =P

Nog är det elakt alltid, men Siratsia behöver ju inte vara ond.

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Men 6:an...

...verkar hur bra som helst. Jag har själv inte lirat det än. Är strax klar med genom läsning av hela boken. Men jag tycker det verkar skit bra. Jag lirade oxå bara -91:an, tyckte det var bra och hatade Chronopia. Men sen fick jag till ett hyggligt byte. Bytte bort Chronopia och fick DoD6:an. Nu skall det bli liras av. Kolla bara på ett äventyr som "Vinterskogens Hemlighet", det går inte att misslyckas. Nåja skall inte säga för mycket, jag har ju inte spelat det än. =P

Men ge 6:an en chans, det har jag nu gjort, och jag gillar det...

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

Hyperion

Veteran
Re: Nu är det väl så... (OT)

Du har ett par bra poänger där. Definitivt. Jag respekterar de som gillar ADD men själv tycker jag det är sådär lagom fantasilöst och tråkigt rent regelmässigt, vilket iaf jag tycker hämmar spelglädjen. Däremot är världarna av relativt hög kvalitet.

Hyperion

Veteran
Re: En reflektion... (OT)

Jag får ta tillbaka föregående påstående. Visst har det blivit bättre, definitivt... Men inte bra IMHO.
ADD är säkert ett bra spel för nybörjare, men det duger inte på långa vägar för mina krav.

Rickard

Urverk speldesign
Kroppsdelar

"<EM>Om SL har förklarat att det senaste hugget kapade ens arm...</EM>"
Hur kan man avgöra när det blir ett dödligt eller "bara" en stor skada? Gränsen måste ju någonstans.

"<EM>I stället skyddar en hjälm hela huvudet (ansiktet också) /---/ Är det verkligen mycket 'realistiskare'?</EM>"
10% av 100 är 10 medan 10% av 10 är 1. Delar man upp problemet i mindre delar kan man ofta blunda för dem. Om du nu är så <EM>himla</EM> bra på att improvisera kan du väl hitta på att attacken inte träffar parerskyddet på armen eller att attacken träffar ansiktet där hjälmen inte skyddar.

Varför kör du ens med ett regelsystem om man kan improvisera fram allt? Det finns rollspel som helt saknar sådant (skickar med ett exempel på hur det kan gå till). Själv föredrar jag lite slump så att jag inte behöver koncentrera mig på att hitta på allting. Dessutom kan jag skylla på tärningarna om spelarna klagar. Kan inte göra det annars. =)

/[color:green]Han</font color=green> som undrar hur lätt det är egentligen att kapa en arm med ett svärd

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Då är det... (OT)

...så att vi hamar på smak och tycke igen, som alltid när man djupdyker i varför man spelar olika spel.

Efter 19 års spelande och över 10 års skrivande anser jag mig inte vara nybörjare, och för mig duger D&D i alla olika inkarnationer bra, särskilt D&D3E, som gjort stora förbättringar.

Och trots att tidigare versioner inte var perfekta så skulle de räcka för mig idag om jag inte hade D&D3E (som inte heller är perfekt, men jag tycker att det är det bästa rollspelet på marknaden... efter Call of Cthulhu).

Sen tycker jag egentligen inte att uppdelningen nybörjare/veteran har så mycket relevans för vad man kräver av ett rollspel.

Många nybörjare gillar D&D, andra gillar det inte. Många veteraner gillar D&D, andra gillar det inte.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Vindhand

Myrmidon
Re: Kroppsdelar

Hur kan man avgöra när det blir ett dödligt eller "bara" en stor skada? Gränsen måste ju någonstans.

Liten andel av kp: liten obetydlig skada
betydande andel av kp: allvarlig skada som är allvarligt funktionsnedsättande
alla kp: blodigt dödande (i.a.f i nya versionen där man faktiskt dör vid 0)

Det är väl inte så svårt?

10% av 100 är 10 medan 10% av 10 är 1. Delar man upp problemet i mindre delar kan man ofta blunda för dem. Om du nu är så himla bra på att improvisera kan du väl hitta på att attacken inte träffar parerskyddet på armen eller att attacken träffar ansiktet där hjälmen inte skyddar.

Det är ju det jag gör... detta gör själva kroppsdelsuppdelningen rätt oviktig. Kan man få folk att acceptera att jag bestämmer om ett anfall träffade den skyddade eller oskyddade delen av armen så kan man nog få dem att acceptera att jag bestämmer om ett annat anfall träffar den skyddade magen eller det oskyddade benet.

Varför kör du ens med ett regelsystem om man kan improvisera fram allt?

Jag har inte sagt att man skall improvisera fram allt. Däremot tycker jag att det går att med hjälp av DoD-reglerna (innan kroppsdelar infördes) improvisera fram detaljerna såsom exakt var ett hugg träffade. Man vet ju hur mycket offret tål och hur skadligt anfallet var... resten är rätt lätt att hitta på :)

Själv föredrar jag lite slump så att jag inte behöver koncentrera mig på att hitta på allting.

Jag håller med... att däremot hitta på litet små detaljer med utgångspunkt från det reglerna säger tycker jag inte är så betungande.

(Om man vill kan man ju t.ex använda hur bra man lyckades (differensen på slaget) för att avgöra hur nära ens mål man träffade. Då kan man också passa på att skrota alla avdrag för att sikta på träffområden (eller delar av träffområden som i vissa spel :gremsmile:... Om man siktar på halsen och lyckas bra så har man nog träffat... annars kanske man träffat en arm eller något :)

/Han som undrar hur lätt det är egentligen att kapa en arm med ett svärd

En oskyddad arm och ett bra hugg så går det nog på ett nafs...

Hasse

Hero

"(i.a.f i nya versionen där man faktiskt dör vid 0)"

Om du menar DoD 6 så är det fel. Se sid 62 samt Tabell 48 på samma sida. Spec. sista raden i tabell 48 som gäller totala KP.

"En oskyddad arm och ett bra hugg så går det nog på ett nafs..."

Jag har förvissa aldrig prövat men vill hävda att det inte alls är så lätt att hugga av en arm med ett svärd, det är inte precis rakbladsvasst samt så människan skelett oerhört stryktåligt, vilket man inte kapar i ett nafs.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Vindhand

Myrmidon

Jag har förvissa aldrig prövat men vill hävda att det inte alls är så lätt att hugga av en arm med ett svärd, det är inte precis rakbladsvasst samt så människan skelett oerhört stryktåligt, vilket man inte kapar i ett nafs.

jag tror varken att skelettet är "oerhört stryktåligt" eller att svärd inte skulle kunna vara vassa. I japan, när de var förtjusta i svärd, testade de dem naturligtvis utförligt. Med ett bra svärd och ett bra hugg lyckades de bl.a klyva ett par kroppar staplade på varandra. Om man kan klyva flera kroppar i ett hugg så är en arm nog ett relativt litet problem. Fasen, det går nog att kapa en arm med en vanlig köttyxa om man anstränger sig...