Nekromanti Expert eran

Hyperion

Veteran
Ja visst är det så... (OT)

För att fortsätta på min diplomatiska väg (är på bra humör just nu):

Allting handlar ju i slutändan om smak. Det jag tidigare illustrerade var just min smak, inte något slags allmänt påhopp. Det sista jag vill är att ta ifrån någon deras smak (och din verkar ju trots allt vara ganska god ändå... CoC ;)).

Sen måste jag faktiskt erkänna att jag inte ens tittat i 3:e utgåvan utan mina iaktagelser antagligen är historiska vid det här laget då jag "växt upp med 2nd ed.

Angående uppdelningen nybörjare/veteran har jag inte sett minsta samband i valet av spelsystem (förutom en personlig iaktagelse att vissa gamla rävar kanske håller kvar vid ADD, för det var det enda som fanns när de började, samma med Expert).

Det är väldigt få som faktiskt shoppar runt riktigt ordentligt innan de slutligen väljer system. I början till mitten på 90-talet hade jag privilegiet att med statliga bidragspengar inköpa i princip alla spel på marknaden, vilket gjorde att man hade lite o välja på :gremwink:. Det var bättre förr *S*.

mvh
Hyperion

Hasse

Hero
Re: Kroppsdelar

"I japan, när de var förtjusta i svärd, testade de dem naturligtvis utförligt."

Jag talade iofs inte om japanska svärd men du har en poäng där.

Hasse-Vindhand 0-1 ;-)

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-02-21 23:54.</EM></FONT></P>

Rickard

Urverk speldesign

<EM>...detta gör själva kroppsdelsuppdelningen rätt oviktig. Kan man få folk att acceptera...</EM>"
Men kan de acceptera det? Ok, nu ska jag bara tala om hur jag skulle göra om jag improviserade var de träffade.
För det första skulle de bli träffade på hela kroppen för att jag skulle "variera" mig. Och skulle jag inte göra det skulle nog mina spelare bli lite purkna på mig. "Va faan, varför måste <EM>jag</EM> bli av med benet för?".

"<EM>Liten andel av kp: liten obetydlig skada
betydande andel av kp: allvarlig skada som är allvarligt funktionsnedsättande
alla kp: blodigt dödande (i.a.f i nya versionen där man faktiskt dör vid 0)

Det är väl inte så svårt?</EM>"
*suckar* Utan kroppdelar kan man dö fortare, om man inte kör med kroppdelar så kan man aldrig, om man kör utefter reglerna, döda någon med en dolk. Man bara hugger och hugger tills offret förblött. Och vissa kör stenhårt med reglerna i regelboken, tro mig. Om man ska dö av ett hugg måste attackeraren isf ha ett STORT vapen.

"<EM>En oskyddad arm och ett bra hugg så går det nog på ett nafs</EM>"
<EM>Vet</EM> du det eller gissar du bara? Jag tror att små vapen kan nog inte det och att stora mer krossar benet än hugger utav det, kanske yxor skulle klara av det (skäggyxa eller dyl.) men att de först krossar benet och river av kroppsdelen. Den europeiska smedjekonsten var efter den österländska och kunde inte få vapnen lika skarpa.

/[color:green]Han</font color=green> som fått benet avsparkat (vill ni ha beskrivning över hur det kändes?)

Vindhand

Myrmidon

Men kan de acceptera det? Ok, nu ska jag bara tala om hur jag skulle göra om jag improviserade var de träffade.
För det första skulle de bli träffade på hela kroppen för att jag skulle "variera" mig. Och skulle jag inte göra det skulle nog mina spelare bli lite purkna på mig. "Va faan, varför måste jag bli av med benet för?".

Mina spelare accepterar det vanligtvis... Ett knep är att beskriva anfallet innan man slår tärningen. Om skurken försökte hugga en i benet känns det mindre orimligt att man faktiskt tar skada där om han lyckas (eller förlorar det om han lyckas riktigt bra).

*suckar* Utan kroppdelar kan man dö fortare, om man inte kör med kroppdelar så kan man aldrig, om man kör utefter reglerna, döda någon med en dolk. Man bara hugger och hugger tills offret förblött. Och vissa kör stenhårt med reglerna i regelboken, tro mig. Om man ska dö av ett hugg måste attackeraren isf ha ett STORT vapen.

Jag förstår inte... sticker någon en kniv i bröstet på en och gör en bra skada skulle man nog dö även i min improviserade variant av systemet. Man har ju redan gått ifrån reglerna så vad som skulle hända om man verkligen använde dem är litet ointressant (eller mera motivering för det man gjort :)

För övrigt: Ens _med_ kroppsdelsreglerna är det rätt svårt att döda någon med _ett_ dolkstick...

Vet du det eller gissar du bara?

Det framstår som rimligt. Om ett japanskt svärd kan klyva två kroppar i ett hugg så kan nog ett europeiskt svärd kapa en arm, även om det skulle vara sämre tillverkat.
_Så_ kassa var inte heller de europeiska svärden... de prioriterade andra saker än japanerna bara.

Jag måste dock ge med mig litet... Jag har funderat på det och ändrat mig en aning. Kroppsdelar kan nog vara bra för att just hantera rustning. En annan bra sak kan vara att få skador att ge avdrag beroende på vad man tar sig för (så att en skada i armen är jobbigare om det man gör faktiskt använder den).
Det jag primärt inte gillar med DoDs kroppsdelar är slumpträfftabellen (hur fasen ser ett hugg ut som lika gärna kan träffa huvudet som foten?), sikta-mot-kroppsdel-avdraget (det blir _svårare_ att träffa för att man anstränger sig?). Jag känner till efterkonstruktionen om blottor (att den kroppsdel som slumpträfftabellen utvisar skulle vara den som råkar vara lättast att anfalla just nu) men det känns just som en efterkonstruktion och har liten egentlig effekt i spelet.

Rickard

Urverk speldesign

"<EM>Det jag primärt inte gillar med DoDs kroppsdelar är slumpträfftabellen</EM>"
Håller med, det var en sak som jag fick upp ögonen för under denna diskussion. Hittade på förklaringen att det är den kroppsdelen som motståndaren lämnar som blotta i sin parering.
Jag har infört Eon-grejen med att man kan sikta högt och lågt. Ger +2 resp. -2 på träfftabellen (använder 1T10 till träfftabellen). En spark också ger -2 på träfftabellen medan nävar ger +2 (Vem träffar med en näve på benet?).

Blottor kör jag inte med. Det blir bara en extra tärning och jag kör helst med så få tärningar som möjligt.

/[color:green]Han</font color=green> som aldrig brukar improvisera träffar med modifiera skador

Vindhand

Myrmidon

Hittade på förklaringen att det är den kroppsdelen som motståndaren lämnar som blotta i sin parering.

Mjo, jag tycker det är konstigt trots den förklaringen... Det innebär ju att man inte bestämmer var man vill träffa förän _efter_ motståndaren försökt parera... mysko. Jag får en mental bild av hur alls svär går i zick-zack i anfallen ("hugger honom, fan han parerar vid allt utom vänster ben... jag får väl sikta där" :)

Ger +2 resp. -2 på träfftabellen (använder 1T10 till träfftabellen).

Det var ju en rätt smart sak... hm... kanske träfftabellerna kan göras användbara på så sätt... måste testa :)

(Vem träffar med en näve på benet?).

Killen som motattakerar mot en spark? Dvärgar? /images/icons/smile.gif

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Vindhand on 2001-02-23 14:32.</EM></FONT></P>